Kuulostaako tämä rajatilapersoonallisuudelta?
Joten minulla on ollut jonkinlaisia vainoharhaisia harhaluuloja 11-vuotiaasta lähtien, mutta vasta äskettäin tajusin, että ne alkoivat silloin… ei tietääkseni tällä hetkellä ole vainoharhoja.
Sain diagnoosin (lainausmerkeissä; koska se on oire, ei häiriö) psykoosi NOS nuorten psykiatriaan erikoistuneelta psykiatrilta (olen 17)
Joka tapauksessa olen erittäin impulsiivinen (käytän kaikki rahat turhaan paskaan aina kun minulla on mahdollisuus, aggressiivinen joskus jne.), tunnen tyhjyyttä / tylsyyttä, mielialan vaihteluita
Toinen psykiatri on ehdottanut, että minulla on jotain maniaa/kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta en todellakaan usko siihen.
Tätini ajatteli kerran, että vaikutan samanlaiselta kuin skitso-/kaksisuuntainen mielialahäiriöinen serkkuni, joka oli tuolloin noin 28-vuotias (minä olin 13), kun minulla oli eräänlainen "raivokohtaus / episodi" (minulla oli todella outo tilanne, satutin muita ja melkein jouduin auton alle, muut uhkasivat laittaa minut osastolle / soittaa poliisille jne)
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta ollenkaan tyypilliseltä rajatilapersoonallisuudelta. Pikemminkin entinen maanis-depressiivinen tai kaksisuuntainen se on nykyään.
No ei todellakaan maanis-depressiivinen. Muiden kimppuun hyökkäily on sosiopaattien heiniä, niitä löytyy juurikin rajatilapersoonallisuuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulosta ollenkaan tyypilliseltä rajatilapersoonallisuudelta. Pikemminkin entinen maanis-depressiivinen tai kaksisuuntainen se on nykyään.
No ei todellakaan maanis-depressiivinen. Muiden kimppuun hyökkäily on sosiopaattien heiniä, niitä löytyy juurikin rajatilapersoonallisuuksista.
En syyttä hyökkää kimppuun vaan jos mut ahdistetaan nurkkaan/kiusataan/haukutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellaiset on väärän diagnoosin saaneita antisosiaalisia. Jos on kovin sosiaalisesti taitava sosiopaatti niin se osaa kyllä pelata itselleen hyödyllisiä diagnooseja joilla saa esimerkiksi lääkkeitä tai etuisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En syyttä hyökkää kimppuun vaan jos mut ahdistetaan nurkkaan/kiusataan/haukutaan.
Voi pikku rassukkaa. Olet varmaan usein nurkassa uhrina ja sitten pääseekin mätkimään muita koska ovat niin pahoja.
Kuulostat ihan perus käytöshäiriöiseltä teiniltä. Pikkupsykoosi ja vähän holtittomuutta rahan kanssa, riehumista. Tietenkin henkilökohtaisesti nämä asiat tuntuvat aina hyvin merkittäviltä ja isoilta asioita. Mistään kovin harvinaisesta viasta ei kuitenkaan ole kyse. Vanhemmiten luultavasti jo helpottaa huomattavasti kun itsetuntemus ja kyky itsereflektioon ja omien käsitysten ja ajatusmallien kyseenalaistamiseen kehittyy huomattavasti. Nyt olet käytöshäirilinen teini, jolla on kurja olo. Älä prseile niitä raha-asioitasi, yritä vähän enemmän ennakoida ja säädellä olojasi ja käytöstäsi. Älä harhaile somessa liikaa.
Sulla on luultavasti nyt kyse useammasta eri häiriöstä ja tilanne on sekava. Et tule saamaan yhtä täsmädiagnoosia, jota olisi helppo ratkoa. Määritelmät ovat väljiä ja sekin miten ne täyttyvät vaihtelee sulla kausittain varmasti. Koita siis kehittää tilannettasi vähän paremmaksi. Täsmädiagnoosia ja helppoa hoitokikkaa ei tosiaan ole. Nuo kortit sinulle on nyt annettu.
Ihan tavallinen rasittava ihminen olet. Se että nuoriso haluaa haalia diagnooseja on jo itsessään sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostat ihan perus käytöshäiriöiseltä teiniltä. Pikkupsykoosi ja vähän holtittomuutta rahan kanssa, riehumista. Tietenkin henkilökohtaisesti nämä asiat tuntuvat aina hyvin merkittäviltä ja isoilta asioita. Mistään kovin harvinaisesta viasta ei kuitenkaan ole kyse. Vanhemmiten luultavasti jo helpottaa huomattavasti kun itsetuntemus ja kyky itsereflektioon ja omien käsitysten ja ajatusmallien kyseenalaistamiseen kehittyy huomattavasti. Nyt olet käytöshäirilinen teini, jolla on kurja olo. Älä prseile niitä raha-asioitasi, yritä vähän enemmän ennakoida ja säädellä olojasi ja käytöstäsi. Älä harhaile somessa liikaa.
Sulla on luultavasti nyt kyse useammasta eri häiriöstä ja tilanne on sekava. Et tule saamaan yhtä täsmädiagnoosia, jota olisi helppo ratkoa. Määritelmät ovat väljiä ja sekin miten ne täyttyvät vaihtelee sulla kausittain varmasti. Koita siis kehittää tilannettasi vähän paremmaksi. Täsmädiagnoosia ja helppoa hoitokikkaa ei tosiaan ole. Nuo kortit sinulle on nyt annettu.
Mistä häiriöistä on kyse? Mulla on jo autismidiagnoosi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan tavallinen rasittava ihminen olet. Se että nuoriso haluaa haalia diagnooseja on jo itsessään sairaus.
en halua diagnooseja vaan haluan tietää mikä minussa on vikana
Ei jumala*ta nyt taas :D 17-VUOTIAALLE alatte täällä selittää erittäin vajavaisten tietojen perusteella kuinka hän on vaan k*sipää ja kyllä tuo on antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, kolmas huutelee että bipo, bipo se on!
Epävakaaseen voi kuulua vainoharhainen ajattelu ja psykoottiset oireet äärimmäisissä stressitilanteessa, tässä englanninkielinen video siitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumala*ta nyt taas :D 17-VUOTIAALLE alatte täällä selittää erittäin vajavaisten tietojen perusteella kuinka hän on vaan k*sipää ja kyllä tuo on antisosiaalinen persoonallisuushäiriö, kolmas huutelee että bipo, bipo se on!
Epävakaaseen voi kuulua vainoharhainen ajattelu ja psykoottiset oireet äärimmäisissä stressitilanteessa, tässä englanninkielinen video siitä.
17-vuotias on todennäköisemmin k-pää kuin jonkun diagnoosin alla.
Vierailija kirjoitti:
tätä mietin.
Kukaan teistä ei ole pätevä diagnosoimaan alaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vajavaisten tietojen perusteella teet itse diagnoosista arvailuja. Näissä voi ammattilaisellakin kestää useita sessioita ilman että voi hahmottaa mistä on kyse.
Mitä todennäköisimmin tämä teini etsii identiteettiään. Yhä useampi hakee sitä erilaisista nimikkeistä joita saadaan lääkäriltä. Vähän kuin horoskoopit ennen muinoin.
Jos AP olisi vanhempi kuin 17 kukaan ei vähättelisi ongelmia.
ei ole suuruusharhoja joten tuskinpa on kaksisuuntainen.