Pyöräilijöille ajokortti
Mitä helkuttia juuri kuulin mtv3:lla ? Alkaavat sitten puuhamaan ajokorttia pyöräilijöille just
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kävelijällä ole mitään asiaa autotielle.
Ensinnäkin se on ajorata ja toisekseen sen reunassa saa kävellä, jos ei ole keveyn liikenteen väylää tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan helvetin tyhmä idea. Pyöräily säästää yhteiskunnan rahoja kohentuneena kansanterveytenä, sen kynnystä ei pidä nostaa.
Kyllä! Hienosti koheni niidenkin kansanterveys, jotka tänä kesänä jäivät autojen alle.
Niinpä. Autoilua pitäisi rajoittaa merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtava juttu! Ehkä polkupyöräilijät oppivat kortin myötä liikennesäännöt... kuten sen, että ei poukkoilla miten sattuu tai ajeta polkupyörällä suojatien yli (pyörätien jatke on eri asia).
Ja missä iässä tämä kortti pitäisi sitten suorittaa? 3-vuotias polkupyöräkouluun?
Ja eipä se ajokortti näköjään autoilijoidenkaan kohdalla tarkoita, että osattaisiin liikennesäännöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs totaki valvottaisiin? Pyöriä myydään vain niille, joilla on lupa? Poliisien resurssit ovat muutenkin niin pienet että moise kyttääminen olisi täysin mahdotonta.
Naapurit ilmiantamaan. Kyttäähän ne kannabiksen kotikasvattajiakin. Nyt pyöräilijät ja pyörien rakentelijat samaan porukkaan ja ratsioita koteihin.
Suomalaiset rakastaa tuollaista kyyläämistä ja muiden asioihin nenänsä tunkemista. Vitun uteliasta kansaa. Siitä tulisi pyöräsota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mahtava juttu! Ehkä polkupyöräilijät oppivat kortin myötä liikennesäännöt... kuten sen, että ei poukkoilla miten sattuu tai ajeta polkupyörällä suojatien yli (pyörätien jatke on eri asia).
Ja missä iässä tämä kortti pitäisi sitten suorittaa? 3-vuotias polkupyöräkouluun?
Ja eipä se ajokortti näköjään autoilijoidenkaan kohdalla tarkoita, että osattaisiin liikennesäännöt.
Meillä opeteltiin pyöräilyä liikuntatunnilla 6 kyu eli 6 luokalla.
Mitä sielä liikuntatunnilla sitten tehdään?
Minusta selkein ryhmä valistuksen kannalta on jalankulkijat. Jalankulkijoille pitäisi teroittaa tällaisia ihan perusasioita, kuin että tietä ei ylitetä mistä sattuu, tielle ei hypitä kesken juoksun, kuljetaan oikeilla puolilla eikä puokkoilla kaistan välillä parhaimmillaan fleksi täys pitkänä miten sattuu. Tai sitten nämä kännykkä kourassa hortoilijat. Olen sekä autoilija, hölkkääjä, pyöräilijä ja rullaluistelija ja kaikista eniten ketuttaa jalankulkijat, joilla ei tunnu olevan mitään vastuuta omadta turvallisuudesta, vaan asenne tuntuu olevan se, että *ittu muuthan väistää jos mä nyt hyppään puskista tielle, koska mulla on oikeus. Itse jalankulkijana pidän tärkeänä näyrää ja muita huomioon ottavaa asennetta ja todella usein saan tietä, koska muita arvostava asenne näkyy varmasti ulospäin! En hypi tielle miten sattuu syöksyvauhdista enkä siksakkaa pitkin kävelyteitä, vaan yritän tehdä liikkumisen mukavaksi KAIKKIEN KANNALTA. Kas siinä mietittävää muille jalankulkijoille.
Autoilijoille noottia kolmiosta. Tajutkaa, että sen kolmion takaa ei voi kurvata tielle ihan miten lystää ja todella naurettavaa alkaa tahallaan hidastelemaan, jos painan torvea, kun meinaa risteyskolari tapahtua kolmion takaa kiilaajan takia. Oikeasti. Yks kerta tällaisessa tilanteessa keski-ikäinen mies alkoi tahallaan jarruttelemaan ja matelemaan tehden äkkijarrutuksia edessäni, kun olin kehdannut torvea töötäyttää sen seurauksena, kun herra kurvasi suvereenisti kolmion takaa kaasu pohjassa kaistalle piittaamatta muusta liikenteestä.
Liikenneturva on joskus ilmoittanut että ei pyri lisäämään pyöräilyä, koska se on vaarallista.