Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä näistä eläimistä et ainakaan söisi (testi)

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:07"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:03"]

No en mä älykkyysperusteella syötäviä elukoita valitse.

[/quote]

Millä perusteella et sitten syö esim. ihmisiä tai koiria?

[/quote]En ole tuo, jolta kysyit, mutta olisikohan tottumuksella jotain tekemistä asian kanssa.

[/quote]

Varmaankin näin. Lihansyöjiltä puuttuu siis oma ajattelu. Asioita tehdään ikään kuin autopilotilla.

[/quote]Minä en kyllä keksi, miten se, miten älykäs joku eläin on, liittyisi siihen, voiko sitä syödä. Kerro sinä sitten, mikä yhteys tässä on, jos kerran osaat ajatella paremmin kuin minä. Kai ruokatuotantoon vaikuttavat enemmänkin tuotantomahdollisuudet ja ravintoseikat ja esim kulttuurilliset käytännöt, kuin älykkyys. Jos minä nyt jättäisin possun syömättä ja siirtyisin syömään jotain tyhmempää eläintä, mikä hyöty siitä tulisi maailmalle? Olisiko se ekologisempaa? Ei. Olisiko se paremman makuista? Ei välttämättä. Joten..

[/quote]

Eiköhän kyse ole ihan empatiasta. Mikset tapa toista ihmistä? Siksikö kun et ole tottunut heitä tappamaan?

Vierailija
22/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:51"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:49"]

[/quote]

[/quote]En ole tuo, jolta kysyit, mutta olisikohan tottumuksella jotain tekemistä asian kanssa.

[/quote]

Varmaankin näin. Lihansyöjiltä puuttuu siis oma ajattelu. Asioita tehdään ikään kuin autopilotilla.

[/quote]Sinulta kysyisin vielä, joisitko omaa virtsaasi? Ai et? Mikset? Teetkö asioita autopilotilla?

[/quote]

Eikö virtsan juomattomuutta voi perustella muun kuin tottumuksen avulla?

[/quote]Se, että ajatus juomattomuudesta ällöttää, on tottumus. Oliko sinulla jotain muita syitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin juomisesta.

23

Vierailija
24/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:23"]

Ihminen, jonka ajattelua ohjaa tottumus, ei oikeastaan ajattele ollenkaan.

[/quote]Miksi mielipideasiaa pitäisi sen kummemmin ajatella? Eikö tässä kysytty mielipiteitä ja mieltymyksiä?

Jos joku asia on tottumuskysymys, pitäisikö sitä tietoisesti yrittää muuttaa osoittaakseen ajattelukykynsä, vaikkei tottumuksessa sinänsä mitään ongelmaa olisikaan? Pitäisi tehdä ongelma sinne, missä sitä ei ole, koska ei saa tottua mihinkään?

[/quote]

Ylempänä moni perusteli valintojaan pelkän tottumuksen perusteella. Jos sinun lihansyöntisi perustuu muuhun kuin tottumukseen, niin hienoa.

[/quote]Niin. Se, että syö mieluummin possua kuin koiraa on aika pitkälti tottumusta. Mikä ongelma siinä mielestäsi on? Miksi on tottumattomuus koiran syömiseen on ajattelemattomampaa kuin tottumattomuus virtsan juomiseen?

Vierailija
25/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:54"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Sinulta kysyisin vielä, joisitko omaa virtsaasi? Ai et? Mikset? Teetkö asioita autopilotilla?

[/quote]

[/quote]Se, että ajatus juomattomuudesta ällöttää, on tottumus. Oliko sinulla jotain muita syitä?

[/quote]

Jonkun asian tekemättömyyden perustelu tottumuksella on ontuvaa logiikkaa. Virtsan juomattomuuden voi valita tietoisesti kuten myös sen ettei syö lihaa. Perusteluja varmaan keksit itsekin, jos oikein uskallat vaivata aivosolujasi.

Vierailija
26/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:35"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]Minä en kyllä keksi, miten se, miten älykäs joku eläin on, liittyisi siihen, voiko sitä syödä. Kerro sinä sitten, mikä yhteys tässä on, jos kerran osaat ajatella paremmin kuin minä. Kai ruokatuotantoon vaikuttavat enemmänkin tuotantomahdollisuudet ja ravintoseikat ja esim kulttuurilliset käytännöt, kuin älykkyys. Jos minä nyt jättäisin possun syömättä ja siirtyisin syömään jotain tyhmempää eläintä, mikä hyöty siitä tulisi maailmalle? Olisiko se ekologisempaa? Ei. Olisiko se paremman makuista? Ei välttämättä. Joten..

[/quote]

Eiköhän kyse ole ihan empatiasta. Mikset tapa toista ihmistä? Siksikö kun et ole tottunut heitä tappamaan?

[/quote]Niin, ehkä liittyy myös empatiaan. Ei älykkyyteen.  

Vierailija
27/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 17:00"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Jonkun asian tekemättömyyden perustelu tottumuksella on ontuvaa logiikkaa. Virtsan juomattomuuden voi valita tietoisesti kuten myös sen ettei syö lihaa. Perusteluja varmaan keksit itsekin, jos oikein uskallat vaivata aivosolujasi.

[/quote]Siis eihän tässä puhuta siitä syödäänkö lihaa vai ei, vaan siitä syödäänkö koiraa vai possua. Siinä kohtaa kyllä tottumus on aika hyvä perustelu. Siinäkin on eroja syödäänkö mieluummin possun filettä vai possun sydäntä. Eläimen älykkyys ei siinäkään kohtaa vaikuta yhtään, koska puhutaan samasta eläimestä.

Virtsan juomattomuuden voi valita tietoisesti, kuten myös sen, ettei syö koiraa. Ei se silti poista sitä, että valintaan vaikuttaa myös tottumus.

Vierailija
28/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söisin koiraa jos sitä saisi kaupasta. Mutta ihmistä en. Se varmaan perustuu koska on lajitoveri. En osaa muuta sanoa, miksi en kasvattaisi ihmistä syötäväksi. Minulla menee näköjään siinä joku omantunnon raja. Tässä on pieni ristiriita, koska mielestäni lemmikkien pitäminen on itsekästä. Ja mielestäni joka lemmikille pitäisi mahdollistaa lajinomaiset olot ja päästää toteuttamaan viettejään. Mutta loppujen lopuksi syön lihaa vähän ja silloinkin mielummin villilihaa. Riistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän