Koska vauva pärjää pelkästään kiinteällä ruoalla?
Minulla on 10kk ikäinen vauva, joka syö kiinteitä jo niin isoja määriä, ettei tarvitse maitoa kun tavan vuoksi, siltä se ainakin näyttää. Yöt menee heräämättä ja päivässä imetyksiä on 2-3 eikä sillonkaan tunnu paljon syövän.
Siksi mietinkin, olisiko nyt hyvä aika lopettaa imetys, kun vauva ei itse maidon perään huuda vaan syö vaan tarjotessa. Jos lopetan nyt imetyksen, pitäisikö silti vuoden ikään koittaa korviketta? Vai pärjääkö tämän ikäinen lapsi jo pelkästään kiinteillä?
Yritin netistä löytää tietoa, muttei osunut silmään:)
Kommentit (23)
En ymmärrä tuota miks monet suosittelee antaan korviketta, jos ap:lla omakin maito riittäis? Voihan sen oman maidon pumpata ja antaa pullosta, jos tissiltä haluaa ehdottomasti vieroittaa. Oma käsitys on aina ollut, että rintamaito on aina parempaa kuin korvike (ja toki halvempaaki). Jos joku tietää hyvän syyn, niin saa valaista.
En mä ihan ehdottomasti oo väkipakolla nyt lopettamassa, ajattelin vaan että tää vois olla suotuisa ja helppo aika lopettaa. Ja kun lapsi ei siis ite kaipaa rintaa missään kohtaa itse vaan tarjoon sitä "tavan vuoksi" kun mulla on juurikin se uskomus, että vuoden ikään sen maidon pitää kuulua lapsen ruokavalioon. Siks mä täällä kyselen:) ap
Miksi se lapsi pitäisi ylipäätään vierottaa? Se tissittely loppuu sitten aikanaan ihan ilman vierotustakin, vai tunnetko montakin aikuista, jotka käyvät vielä äitinsä tissillä?
Toki pitkään imetykseen mahtuu kaikenlaisia kausia, jolloin äidille tulee mieleen että nyt tämä saa riittää. Mutta niistä pääsee yli ja jos malttaa imettää loppuun saakka, niin en oikein osaa sen hienompaa kokemusta tietää. Imetys auttaa lasta hallitsemaan tunnemyrskyjä ja toipumaan pettymyksistä. Siinä mielessä siitä on ihan isokin apu, pääsee monesta tilanteesta helpommalla eteenpäin.
Se on ihan mahtava fiilis kun voi todeta, että on hoitanut jonkun jutun loppuun asti eikä luovuttanut kesken kaiken. Minulle on jäänyt imetyksestä hienot muistot juuri sen vuoksi, kun en lopettanut sitä väkipakolla vaan annoin lapsen vierottua omaan tahtiinsa.