Marjapuskat rivitalon päädyissä, kenelle kuuluu?
Naapurin päädyssä olisi nyt marjat kypsiä, saanko mennä poimimaan niitä? Rivitalojen päädythän ovat yleisiä kulkuväyliä muille asukkaille. Kyseisen päädyn asukkaat ovat itse ne siihen istuttaneet muutama vuosi sitten mutta kai muut saavat mennä keräilemään niitä? Kerta ovat yleisellä väylällä.
Kommentit (30)
Eli marjat ovat alunperin istuttajan tontilla, mutta joku on sen jälkeenpäin määrännyt kulkureitiksi? Vai onko marjapuska tyyppi ominut yleisen kulkureitin itselleen? Yleinen piha kaikki syö. Oma piha, omistaja syö. Yleinen piha, yksityiset puskat, niin omistaja siirtää puskat omalle alueelleen.
Maa kuuluu taloyhtiölle mutta pensaat istuttajalle. Jos aptä ahnettaa ja vituttaa kun toisilla on marjoja niin aina voi valittaa kokouksessa ja vaatia että istuttajat siirtävät ne ns omalle puolelleen. Tosin jos tämä alue oli alunperin aidattu niin silloin katsotaan että se kuuluu sille jonka aidan sisällä se oli
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:41"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:55"]
Mä oon ainakin meillä päin huomannut, että monissa rivitaloissa päädyt ovat kyseisen päätyasunnon omaa pihaa. Eli joissakin on ihan aidattu koko pääty! Eli sinuna kyllä vaikka kysyisin naapurilta, että kuuluuko piha heille vai onko marjapensaat istutettu kaikille yhteisiksi.
[/quote]
No oikeastihan rivitalossa ei kennelläkään ole "omaa pihaa". Usein yhtiössä on sitten sovittu tai muodostunut tavaksi että jokainen hoitaa pihan oman asuntonsa kohdalta ja usein päätyasukas myös rivitalon päädyn. Tosiasiallisestihan kaikki piha-alueet ovat yhtiön hallinnassa, eikä kenenkään yksittäisen osakkaan hallinnassa.
[/quote]
No oikeasti siis ei ole mitään väliä, vaikka käyn naapurin kohdalta hakemassa itselleni omenat, viinimarjat ja keräämässä kukkasia maljakkoon?
[/quote]
Hehheee sullekin! Päätin etten mee kajoamaan naapurin puskiin. Istutan omalle pihalle pari puskaa.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:46"]
Eli marjat ovat alunperin istuttajan tontilla, mutta joku on sen jälkeenpäin määrännyt kulkureitiksi? Vai onko marjapuska tyyppi ominut yleisen kulkureitin itselleen? Yleinen piha kaikki syö. Oma piha, omistaja syö. Yleinen piha, yksityiset puskat, niin omistaja siirtää puskat omalle alueelleen.
[/quote]
Edelleen kyse on taloyhtiön sisäisestä asiasta ja siitä, miten noista jutuista on sovittu. Kaikki ulkoalueet ovat taloyhtiön aluetta. Jos joku asukas istuttaa itse hankkimansa pensaat, ne ovat hänen pensaitaan. Jos ne ovat sellaisessa paikassa, joka häiritsee muita asukkaita, niin yhtiön hallitus ottaa asiaan kantaa, ei yksittäinen asukas.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:01"]Jos et omista kyseistä maata, et saa mennä poimimaan niitä. Tämä on aivan yksiselitteisen selvä asia! [/quote] Mutta eihän ne naapuritkaan omista sitä maata! Vaan kaikki saa kulkea jos haluaa.
[/quote]
Mitä asiaa näin: minkä lain tai periaatteen perusteella SAISIT poimia niitä? Jokamiehenoikeuden? EI, koska jokamaihenoikeuden pohjalta et saa mennä toisen pihapiiriin, johon rivitalon päätykin kuuluu. On aivan hettaisen sama sinun kannalta, kuka sen maan omistaa. Joku sen omistaa ja se saa poimia tai jättää poimimatta.
[/quote]
Ei rivitalon pihan marjanpoimintaoikeuksia ratkota jokamiehenoikeuksilla, sillä rivitalossa on lähes varmasti koko tontti pihapiiriä.
Ratkaisevaa on se, kenen hallintaan kyseinen kohta kuuluu. Yhtiöjärjestyksessä ja/tai pihasuunnitelmissa on yleensä määritelty, mikä on kunkin osakkaan hallintaan kuuluva piha-alue. Loput tontista ovat yhtiön aluetta eli yhteistä. Usein osakashallinnassa on vain erillinen aidattu piha asunnon takana. Etupiha eli julkisivupuoli on yleensä yhtiön hallinnassa.
Meidän yhtiössämme tehtiin erikseen päätös siitä, että asukkaat saavat istuttaa etupihalle haluamiaan kasveja rakennuttajan istuttamien tilalle. Lisäksi jaettiin luettelo helppohoitoisista kasveista, joiden pitäisi pärjätä etupihalla avuksi niille, jotka eivät itse halunneet miettiä kasveja, mutta halusivat vähän näyttävämpää kuin perusangervot.
Käytännössä aika usein päätyasuntojen asukkaat omivat päädyt omaan käyttöönsä, vaikka ne olisivat yhteistä aluetta. Yhtiön on syytä olla tässä tarkkana, sillä yhteisen alueen omiminen loukkaa muiden osakkaiden etua ja on siten lainvastaista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:55"]
Mä oon ainakin meillä päin huomannut, että monissa rivitaloissa päädyt ovat kyseisen päätyasunnon omaa pihaa. Eli joissakin on ihan aidattu koko pääty! Eli sinuna kyllä vaikka kysyisin naapurilta, että kuuluuko piha heille vai onko marjapensaat istutettu kaikille yhteisiksi.
[/quote]
No oikeastihan rivitalossa ei kennelläkään ole "omaa pihaa". Usein yhtiössä on sitten sovittu tai muodostunut tavaksi että jokainen hoitaa pihan oman asuntonsa kohdalta ja usein päätyasukas myös rivitalon päädyn. Tosiasiallisestihan kaikki piha-alueet ovat yhtiön hallinnassa, eikä kenenkään yksittäisen osakkaan hallinnassa.
[/quote]
Tämäkään ei pidä paikkansa. Piha-alueet voivat olla taloyhtiön hallinnassa tai kuulua asuntoihin. Tämä selviää yhtiöjärjestyksestä. Ei ole olemassa samanlaista kaavaa kaikille taloyhtiöille.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:01"]Jos et omista kyseistä maata, et saa mennä poimimaan niitä. Tämä on aivan yksiselitteisen selvä asia! [/quote] Mutta eihän ne naapuritkaan omista sitä maata! Vaan kaikki saa kulkea jos haluaa.
[/quote]
Etkö huomaa eroa: kulkuoikeus vs. pihan hallintaoikeus? Vielä tarkennuksena, ei ole sama asia.
Meillä on jaettu alueet epätasaisesti ja yhdellä päätyasunnolla on nelinkertainen piha-alue muihin verrattuna ja jos sinne jotain istuttaa, se ei ole sama kuin yleiselle piha-alueelle istuttaisi. Yleisellä piha-alueella meillä on omenapuita, joiden sato on kaikkien asukkaiden, kaikki muu on sen, kenen pihalla kasvaa.
Kaikki piha on taloyhtiön pihaa. Taloyhtiössä on sovittu, mitä piha-alueita missäkin asunnossa hallitaan. Muu on yleisessä käytössä, vaikka sinne joku istuttaisi omia taimia kuinka. Todennäköisesti ne jonkun luvalla kuitenkin on sinne istutettu. Selvitä ensin miten piha-alueet on jaettu, ja mitä on sovittu taloyhtiössä yhteisten alueiden hoidosta.
Mutta noin yleensä, jos haluat poimia marjoja, hanki omat puskat, tai pyydä lupa sellaiselta jolla puskat on. Vaikka sitten taloyhtiöltä. Nyrkkisääntönä, älä mene summassa poimimaan marjoja puskista joiden omistajaa et tiedä. t. Äiti.
ps. Kaikki puskat omistaa joku. Jopa puiston puskat omistaa kaupunki.
Entäs päiväkodin pihalla olevat marjapuskat? Mun järki sanoo, että kuuluvat päiväkodin lapsille päiväkotiaikana syötäväksi, mutta kaikkien järki ei sano samalla tavalla.
Rivarikysymyksessä ehdottaisin, että naapurit sopisivat aiheesta vaikkapa yhtiökokouksessa tai ihan muuten vain, kunhan kaikki kuulevat asiasta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:35"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:55"]
[/quote]
[/quote]
No oikeasti siis ei ole mitään väliä, vaikka käyn naapurin kohdalta hakemassa itselleni omenat, viinimarjat ja keräämässä kukkasia maljakkoon?