havaintoja peruskoulusta ja naisista
Lapseni aloitti tänään ekaluokan isohkossa koulussa, jossa rinnakkaisluokkia 4. Lapseni ope on mies, muut ekaluokkien opet naisia. Kun luokkajaot aamulla selvisivät, olivat lähes kaikki tämän lapseni luokan tyttöjen äidit rehtorin kimpussa vaatimassa omalle tytölleen siirtoa toiselle luokalle. Mun mielestäni ja mikä tietysti tärkeintä myös lapseni mielestä miesope oli todella kiva ja rento. Miksi miesope herättää tällaisen reaktion äideissä? Jos poikalapseni opettajana olisi ollut nainen, niin olisin toivonut ihan samaa kuin nytkin eli kivaa ja rentoa tyyppiä, josta lapseni tykkäisi. Tällä menolla ne vähätkin miesopet kyllä lähtee muihin hommiin...
Kommentit (6)
Miesopettajathan saa paljon helpommin töitä ja niitä yleensä toivotaan.
Mistä sinä tiedät, että vanhemmat olivat rehtorin kimpussa?
Yleensä on toisin päin?
Olin alottelevana opena vajaa 15 vuotta sitten töissä pienessä maalaiskoulussa, jossa oli n. 15-20 oppilasta kahdelle opelle. alunperin 1.-2. luokka ja 3.-6. luokka. Edellisen opettajan jäädessä eläkkeelle sain itselleni nämä pienemmät. Luokkajaot kuitenki muutettiin ja kolmoset siirtyivät eppujen ja kakkosten kanssa samaan. Kakkoset, jotka olisivat halunneet jos isojen luokille suivaantuivat tästä ja kapinoivat pari kuukautta. Vanhemmat vaativat rehtoria vaihtamaan opettajaa, koska eivät uskoneet minun pärjäävän luokassa. He saivat tahtonsa läpi ja isompien miesope siirtyi tilalleni. Noh sitä samaa hulinaa kuuntelin naapuriluokasta, mutta vanhemmat pysyivät tyytyväisenä hiljaa.
En ole koskaan kuullut tuollaisesta ilmiöstä. Ihmettelisin itsekin.
Koska miesopet on tunnetusti lepsuja ja hoitavat hommansa huonommin, ovat laiskempia ja huonompia opettajia.