Tokaluokkalainen kavereineen "yksin" kotona
Meillä on tytär, joka aloitti juuri toisen luokan.
Asumme lähiöalueella isossa omakotitalossa, lapsi käy itsenäisesti koulussa, ja tulee koulun jälkeen kotiin. Me vanhemmat olemme töissä 8-16.30.
Olemme alunperin sopineet, että silloin, kun meillä kukaan aikuisista ei ole kotona, ei lapsi saa tuoda kavereita sisälle kotiimme. Lapsi itse tietenkin saa tulla, mutta kavereita ei valvomatta tuoda kotiimme.
Lapsi on ollut viime viikosta lähtien joitakin aikoja yksin kotona (n. 4h päivässä) kun me vanhemmat palailimme töihin, ja koulu alkoi vasta eilen. Joka kerta kotiin tullessa on talo ollut mullin mallin, vähintään kaksi kaveria sisällä peuhaamassa, välipalat syötetty myös kavereille jne.
Minua ärsyttää!
Mielestäni meidän kotimme ei ole naapurin lapsien puuhamaa. Suurimmalla osalla naapuruston lapsista on jompi kumpi vanhempi kotona, mutta lapsen mukaan meillä on kivempi leikkiä kun "saa olla rauhassa".
Nyt sitten se ongelma:
Mieheni ei nää tässä mitään pahaa. Hänen mukaansa tokaluokkalaiset ovat jo tarpeeksi isoja touhuaamaan omillaan. Olen eri mieltä, varsinkin kun tuo "touhuaminen" tapahtuu yksinomaan meillä! Millon on leivottu "muffinsseja" (jauhot ympäriinsä, UUNI päällä jne) milloin on syötetty kavereille jäätelöt ja kalliit välipalakeksit, jogurtit jne..
Mieheni mielestä tämä on ok, lapsi saa touhuta vapaasti. Hänen mukaansa on vaan hyvä, että lapset ovat itsenäisiä, harjoittelevat leipomaan jne jne.
Olenko kohtuuton, kun aion mieheni mielipiteestä huolimatta ottaa lapsen puhutteluun? Miten tämä tilanne tästä ikinä loppuu, jos mieheni ei ole asiassa samaa mieltä?
Mitä jos käy jotain? Mitä jos joku loukkaantuu, uuni sytyttää tulipalon, tms? Mieheni mielestä murehdin turhia, mutta helkkari sentään, jos naapurissa on aikuiset paikalla vahtimassa, mutta silti tullaan meille, koska se on kivempaa?
PRKL kun ottaa päähän. Mies, ei lapsi!!
Kommentit (116)
Lapsi puhutteluun, ehdottomasti. Ei kokkaamisia sun muita, ei välipaloja kavereille, leikit lapsen omassa huoneessa. Jos tämä ei onnistu, palaatte siihen että kavereita ei tule silloin kun lapsi on yksin kotona.
Naurattaa nämä avautumisen ja se juttu kun kolmevuotias oli kadonnut. Minä kävin kilometrin ja ylikin kaupassa alle kolmevuotiaana
Meillä oli sääntö, että jos aikuisia ei ole kotona, ei myöskään kyläillä, juuri tuon onnettomuusriskin takia. Vasta 11v. on saanut jonkin verran olla kaverin kanssa kahdestaan. Ja vain yksi tietty kaveri.
Oletpa tiukkis äiti. Itse sain tuossa iässä tuoda kavereita kotiin koulun jälkeen ja parhaan kaverin kanssa leivottiinkin usein. Siitä on tosi hyvät muistot :) oli tosi kiva, kun ei tarvinnut olla tuntitolkulla yksin ilman tekemistä
Olet kohtuuton! Lapsen sosiaalisuus on niiden kalliiden keksien ja pienen sotkun arvoista. Ystävät ovat pienille todella tärkeitä. Älä osta kotiin kalliita ruokia, jos niiden menettäminen harmittaa.
En ymmärrä mikä tuossa ärsyttää. Piilota kalliit keksisi korkeammalle hyllylle tai lätkäise niihin "MAIJAN, ÄLÄ SYÖ!" lappu. Älä osta pakastimeen jäätelöä, jos niin surettaa, että lapsen kaveritkin popsivat niitä.
Sotkussa ei ole pahaa jos lapsi siivoaa itse, ja uuni voi jäädä päälle yksinäiseltäkin lapselta - sitä ongelmaa ei korjata sillä, että kaverit heitetään ulos.
Ystävyyssuhteilla on monien tutkimusten mukaan myönteinen vaikutus lapsen elämään. Silloin, kun kyse on aidosta ja vastavuoroisesta ystävyydestä. Ystävä kodin ulkopuolella voi antaa lapselle tarvittavan tuen myös kodin mahdollisissa vaikeuksissa. Silloinkin, kun ystävä ei ole tietoinen toisen kodin vaikeuksista, eikä niistä puhuta. Lasta kannattaa siis kannustaa solmimaan ystävyyssuhteita.
Siivotkaa yhdessä. Loppuu sotkeminen, kun on joka ilta paljon siivottavaa.
Meiltä on lapsen kaverit vieneet korujani (ei arvokkaita, mutta mieluisia), DVD-levyjä, miehen isoisän taskukellon, vanhan päiväkirjani ja pari huiviani. Lapset ovat siis todella tonkineet kaappeja löytääkseen jotain jännittävää eikä yksikään tietenkään tunnusta mitään. Ei tunnustanut sekään lapsi, jonka repusta mieheni tonki esiin meidän tabletin.
Vielä 90-luvulla lapsilla oli jonkinlaisia käytöstapoja ja kunnioitus muiden omaisuutta kohtaan. Enää ei. Kaikki kiva voidaan huoleti napata mukaan eikä pohdita, että sen oikeasti omistaa joku toinen.
Siksi olen nipottava äiti enkä salli kaverivierailuja, jos ei vanhemmat ole kotona.
Ai niin: oman lapsen huoneessa pidän kerran viikossa ratsian ja varmistan, että häneltä ei löydy muiden perheiden tavaroita.
mieti minulla on pieni lapsi, joka kärsii puhevammaa. Tekisin mitä tahansa että lapsella olisi kavereita, jotka tulisivat meille mielellään.
asiat voivat olla tosi huonosti.
Älä osta kaappiin sitä mitä et ilman voi elää ja löysennä pipoa. Kun tulet kotiin, laita lapsesi siivoamaan.
tai ala tekemään lyhennettyä työpäivää. Se lain mukaan onnistuu.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:22"]
En ymmärrä mikä tuossa ärsyttää. Piilota kalliit keksisi korkeammalle hyllylle tai lätkäise niihin "MAIJAN, ÄLÄ SYÖ!" lappu. Älä osta pakastimeen jäätelöä, jos niin surettaa, että lapsen kaveritkin popsivat niitä.
Sotkussa ei ole pahaa jos lapsi siivoaa itse, ja uuni voi jäädä päälle yksinäiseltäkin lapselta - sitä ongelmaa ei korjata sillä, että kaverit heitetään ulos.
[/quote]
Siis oma koti täytyy antaa vieraiden lasten haltuun? Ei ap kavereita heitä ulos, ei vain salli heitä silloin, kun vanhemmat ei ole kotona. Ja jos kaverisuhde kaatuu siihen, että toisen kotia ei pääse sotkemaan, niin moisesta kaverista ei todellakaan ole väliksi.
Olet kohtuuton! Lapsen sosiaalisuus on niiden kalliiden keksien ja pienen sotkun arvoista. Ystävät ovat pienille todella tärkeitä. Älä osta kotiin kalliita ruokia, jos niiden menettäminen harmittaa.
[/quote]
Tai lapselle voi sanoa, että menevät sen kaverin kotiin. Ihan joka päivä. Jos sinne ei saa mennä, niin sitten ei olla kavereita?
Pelisäännöt: koulun jälkeen kotiin, valmiiksi laitetun välipalan syönti, läksyjen teko ja SEN JÄLKEEN saa tulla kaveri tai mennä kaverille. Ulkoilua, liikuntaa, kirjastoa jne kannustaisin harrastamaan kaverien kanssa läksyjen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:00"]Ymmärrän että ärsyttää. Itse en missään tapauksessa haluaisi että 8-vuotiaat alkaisivat meillä keskenään kokkaamaan tai söisivät jääkaapin tyhjäksi. Sano lapselle että touhu loppuu tai vaihtoehtoisesti hän menee iltapäiväkerhoon.
[/quote]
Iltapäiväkerhoon tokaluokkalainen kuuluukin
Ja kai kavereita saa käydä
Meillä oli viime talvena välillä 8v. kavereiden kanssa keskenään.
Sanoin että näkkäriä ja leipää voivat syödä, isompaan,nälkään saavat lompsia kotia.
Herkkukeksejä ja välipaloja meillä syö vain aikuset salassa kun,lapset nukkuu:D
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:06"]Ei ole iltapäiväkerhomahdollisuutta meillä enää tokaluokkalaisille, ainoastaan ekaluokkalaisille :(
Edelleen olen sitä mieltä, että meidän koti on meidän koti, ei naapuruston lapsien puuhamaa.
Leikkiä voi myös toisten lasten kotona, mutta ainiin, heillähän on vanhemmat kotona, niin se ei ole yhtään kivaa.
ap
[/quote]
Eikö lapsella saa käydä kavereita teidän kodissa?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:00"]Ymmärrän että ärsyttää. Itse en missään tapauksessa haluaisi että 8-vuotiaat alkaisivat meillä keskenään kokkaamaan tai söisivät jääkaapin tyhjäksi. Sano lapselle että touhu loppuu tai vaihtoehtoisesti hän menee iltapäiväkerhoon.
[/quote]
Kotiin voi myös asentaa valvontakameran. Elisa Vahti toimii meillä.
Näen kännykästäni mitä kotona tapahtuu.
[/quote]
Minua ainakin ärsyttäisi lapsen tottelemattomuus, se ettei hän suostu noudattamaan selkeitä ja perusteltuja sääntöjä. Sotku. Rahanmeno. Onnettomuusriski.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:26"]
[/quote]
Siis oma koti täytyy antaa vieraiden lasten haltuun? Ei ap kavereita heitä ulos, ei vain salli heitä silloin, kun vanhemmat ei ole kotona. Ja jos kaverisuhde kaatuu siihen, että toisen kotia ei pääse sotkemaan, niin moisesta kaverista ei todellakaan ole väliksi.
[/quote]
Kaverisuhde kaatuu siihen, kun on niin paljon sääntöjä ja esteitä, että on paljon helpompi kaveerata jonkun kanssa, jonka kanssa voi mennä, olla ja tulla vapaammin.
Meille sai tulla milloin huvitti, ja kummasti niitä kavereita kertyi huomattavasti enemmän kuin niille, jotka painelivat koulusta yksin kotiin tekemään läksyjä joka päivä ja ilmaantuivat pihalle huhuilemaan vasta joskus illalla, kun muut tekivät yhdessä niitä läksyjä meillä keksikulhon ääressä.
Ei minua ole haitannut kavereiten tuominen. Sotkua yes, tyhjät kaapit yes, ihme kokkailua yes. Kävimme lapsen kanssa läpi hellan ja uunin käytön, samutuspeitteen jne.
Jos asia on miehen mielestä OK, niin sitten mies ottaa siitä täyden vastuun. Sinä et siivoa mitään jälkiä, sinä et toru tyttöä, jos jotain menee rikki jne. Sanot vain miehelle, että koska miehen mielestä näin on hyvä, niin mies siivoaa, mies paikkaa haavat ja mies ostaa ruuat, koska sinulla ei ole mitään halua ruokkia naapuruston lapsia tai korjauttaa tietokonetta, jonka lapset on hajottaneet.
Meillä on ehdoton kieltä tuoda ketään kotiin koulun jälkeen, koska juuri tuollaista se on eli päätöntä telmimistä, tavaroiden tonkimista ja herkkujen syömistä.
Suosittelen, että jätät kondomipaketin näkyvästi makuuhuoneen vuoteelle. Miehellä on miettimistä, mitä lapset on sillä tehneet. Ilmapalloinako pitivät?
Ai niin, omat tavarat lukkojen taakse ja miehen tietenkin lasten käyttöön