Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies 29v + 1v miettii; lantio ja synnytys

Vierailija
12.08.2015 |

Naisten lantioita on luokiteltu neljään eri tyyppiin ja synnytyksen sujuvuus perustuu ainakin osittain siihen, mitä lantiotyyppiä nainen edustaa. Esim. 20% naisista omaa miestyyppisen lantion, jolloin synnytys ei ole helpoimmasta päästä. Tuollainen lantio assosioituu pitkiin naisiin.

Mietin että en ole koskaan nähnyt tästä puhuttavan millään naisten palstalla, vaan kerrottu vain erilaisista synnytyksistä, mutta ei lantiosta synnytyksen helppouden ennustajana. Onko tämä suurelle osalle naisista aivan vieras asia?

-Mies 29v + 1v-

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:20"]

Sen olen kuullut, että hyvällä synnyttäjällä on lantion sisällä suora putki. Eli mieluummin kapeat lonkat ja korkea pylly kuin leveät lonkat ja lattapylly. Aasialaiset naiset kuulemma ovat hyviä synnyttäjiä, tosin heillä myös enimmäkseen pieniä vauvoja.

[/quote]

Varmaan osaltaan vaikuttaa sekin, että he eivät mätä herkkuja nassuun kuin suomimamma raskaana (ja ei-raskaana).

[/quote]

Itseasiassa alipainoisuus on vauvan ja raskauden kannalta huomattavasti huonompi asia kuin pieni ylipaino. Myöskään tuolla aasialaisten naisten erityisen hyvällä synnytyskyvyllä ei ole mitään todellisuuspohjaa.

Vierailija
42/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 00:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:44"]

Minä olen pitkä (180cm) ja lääkäri totesi loppuraskaudessa sisätutkimusta tehdessään, että lantio on erittäin tilava. Lapsi tuli maailmaan helposti ja ponnistsvaihe oli nopea. Tottakai kipeää teki silti. :)

[/quote]Parempi niin. En tiedä miten ihmiset tuon aloituksen nyt käsittivät, mutta pituus ei ollut se pääjuttu ja muistattehan, että nämä käsitykset tulevat tilastoista eli sen perusteella miten hommat yleensä menevät. Naisille on joskus vähän vaikeaa ajatella asioita matemaattisesti ja oman elämänsä ulkopuolelta.

-Mies 29v + 1v-

[/quote]

No eipä mennyt kauan ennen ensimmäisen naisvihakommenttinsa päätymistä tähänkin ketjuun. On se vaan epeli tuo meidän assipoika...

[/quote]

Mieslantiokommentti aloituksessa oli jo vihamielinen kaikille kapealanteisille naisille. Siksi vittuilut. Ja tietty aiemman esiintymisen pohjalta.

[/quote]

Entä sitä seurannut korkea pylly ja lättäpylly-kommentit? Kai olet sitä mieltä, että nekin ovat naisvihaa, naiselta naisille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:47"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:44"]

Minä olen pitkä (180cm) ja lääkäri totesi loppuraskaudessa sisätutkimusta tehdessään, että lantio on erittäin tilava. Lapsi tuli maailmaan helposti ja ponnistsvaihe oli nopea. Tottakai kipeää teki silti. :)

[/quote]Parempi niin. En tiedä miten ihmiset tuon aloituksen nyt käsittivät, mutta pituus ei ollut se pääjuttu ja muistattehan, että nämä käsitykset tulevat tilastoista eli sen perusteella miten hommat yleensä menevät. Naisille on joskus vähän vaikeaa ajatella asioita matemaattisesti ja oman elämänsä ulkopuolelta.

-Mies 29v + 1v-

[/quote]

Huoh. Miten sinulta on mennyt ohi että naisissakin on matemaattisesti lahjakkaita. Et ole varmaan ollut matematiikkasuuntautuneella alalla kun sinulle ei ole valjennut että nainen saattaisi päihittää sinut siinä. En taida uskoa että tuo nimimerkki on oikeasti ikäsi, veikkaisin 20.

Vierailija
44/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:37"]Ei varmaan hirveästi ole puhetta lantioista, kun ei tuosta mistään mitään tietoa saa ennen kuin on synnyttämässä ja huomaa että tuleeko se helposti vai ei. Mitä puhumista siinä sitten enää on. Itselleni ei ainakaan tehty minkäänlaista tutkimusta sen suhteen, että millainen lantioni on synnytyksen kannalta. Ei Suomessa ole vara tämmöisiin.
[/quote]
Synnytystapa-arvio tehdään kyllä kaikille ensisynnyttäjille.
[/quote]

Ei tehdä, jos ei ole odotettavissa ongelmia.

Vierailija
45/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:20"]

Sen olen kuullut, että hyvällä synnyttäjällä on lantion sisällä suora putki. Eli mieluummin kapeat lonkat ja korkea pylly kuin leveät lonkat ja lattapylly. Aasialaiset naiset kuulemma ovat hyviä synnyttäjiä, tosin heillä myös enimmäkseen pieniä vauvoja.

[/quote]

Varmaan osaltaan vaikuttaa sekin, että he eivät mätä herkkuja nassuun kuin suomimamma raskaana (ja ei-raskaana).

[/quote]

Toinen huokaus. Minäkin ja monet ystävättäreni eivät lihoneet itse yhtään ylimääräistä raskauden aikana, kaikki tullut paino oli vauvasta ja lapsivedestä. Turvotus on tietysti kauhea, mutta se laskee aika pian.

Vierailija
46/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki naiset tietävät, että lantiolla on tekemistä synnytyksen kanssa. Se lantion koko vaan ei näy ulospäin. Juuri tästä syystä esimerkiksi perätilasynnytyksen mahdollisuuksia arvoidessa lantio mitataan, eikä se todellakaan tapahdu mittanauhalla ympärysmitta ottamalla...

Vierailija
47/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:54"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:50"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:47"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:43"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:41"] [quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:33"]Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee tavalla tai toisella, lantiosta riippumatta. Älä siis huoli meidän naisten puolesta. Pidä sinä vaan huoli ettet jatka sukuasi niin kaikki on hyvin :) [/quote] Tuleehan ne joo. Omalta tutulta on aikanaan synnytyksessä murrettu solisluu, että on saatu tulemaan pihalle.. Tiettyyn vaiheeseen asti, kun päästään, niin ei voi enää perääntyä ja pitää repiä vaikka väkisin pihalle.. [/quote] Mielenkiintoista? Kaveri oli ilmeisen lyhyttä tekoa sitten? [/quote] Itse asiassa oli joo kyllä lyhyt nainen kyseessä. Ja muutenkin melko sirorakenteinen. :) [/quote] Huom. solisluu?? Kröhöm, solisluu? [/quote] Lapselta vai äidiltä?

[/quote]

Mun esikoiselta murtui solisluu synnytyksessä, kun oli aikas ahdasta millityötä se ulostulo... lääkäri mainitsikin, että yhtään isompaa ei sitten alakautta tule. Onneksi seuraava lapsi oli sirompirakenteinen tyttö...

Vierailija
48/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lantion rakenteesta en tiedä, mutta minulle sanottiin, että aasialaisilla naisilla on joustavammat limakalvot (?) Olen puoliksi aasialaista syntyperää ja tosiaan repeämiä synnytyksissä ei tullu. Lantio ei ole leveä ja lyhyt olen (160cm). Palauduin synnytyksistä nopeasti. Eli pystyin käymään veskis, istumaan, kävelemään jo synnärillä.

Vierailija
49/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:40"][quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 22:37"]Ei varmaan hirveästi ole puhetta lantioista, kun ei tuosta mistään mitään tietoa saa ennen kuin on synnyttämässä ja huomaa että tuleeko se helposti vai ei. Mitä puhumista siinä sitten enää on. Itselleni ei ainakaan tehty minkäänlaista tutkimusta sen suhteen, että millainen lantioni on synnytyksen kannalta. Ei Suomessa ole vara tämmöisiin. [/quote] Synnytystapa-arvio tehdään kyllä kaikille ensisynnyttäjille. [/quote] Ei tehdä, jos ei ole odotettavissa ongelmia.

[/quote]

Siksihän vauvan kokoa seurataan tosi tarkasti ultralla ja käsin kokeilemalla. Jos alkaa olla iso vauva, mietitään aika tarkkaan miten se saadaan elävänä ulos.

Vierailija
50/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:52"]Lantion rakenteesta en tiedä, mutta minulle sanottiin, että aasialaisilla naisilla on joustavammat limakalvot (?) Olen puoliksi aasialaista syntyperää ja tosiaan repeämiä synnytyksissä ei tullu. Lantio ei ole leveä ja lyhyt olen (160cm). Palauduin synnytyksistä nopeasti. Eli pystyin käymään veskis, istumaan, kävelemään jo synnärillä.
[/quote]

Miksi alapeukku? Kätilö sanoi niin minulle, kun eka synnytys pelotti. Tarkoitti kyllä omaa kokemusta, joten todenperäisyyttä en voi sanoa. Ei pelkkä lantion koko helpota synnytystä.

Vierailija
51/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:52"]

Lantion rakenteesta en tiedä, mutta minulle sanottiin, että aasialaisilla naisilla on joustavammat limakalvot (?) Olen puoliksi aasialaista syntyperää ja tosiaan repeämiä synnytyksissä ei tullu. Lantio ei ole leveä ja lyhyt olen (160cm). Palauduin synnytyksistä nopeasti. Eli pystyin käymään veskis, istumaan, kävelemään jo synnärillä.

[/quote]

Ei pidä paikkaansa myöskään tuo. Uskokaa nyt jo, ettei kansallisuuksilla ole mitään merkittäviä eroja ulkonäköä lukuunottamatta! Erot kudosten venymisen, lantion koon jne. suhteen ovat täysin yksilöllisiä, eivätkä riipu mitenkään kansallisuudesta.

Suomessa monet naiset synnyttävät polikliinisesti, eli lähtevät synnäriltä suoraan kotiin muutama tunti synnytyksen jälkeen täysissä ruumiinvoimissaan. Tuossa ei ole myöskään mitään ihmeellistä, eikä liity mitenkään aasialaiseen perimään. Suomessa on aikoinaan käyty synnyttämässä saunalla ja menty sitten takaisin peltotöihin, mutta tämäkään ei tee suomalaisista sen parempia synnyttäjiä kuin muutkaan.

Vierailija
52/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs av-mammat vetas nyt porukalla hermeet nenään :D tässä taas tuli todistettua ettei naisten kanssa voi puhua mistään kun heti joku loukkaantuu ja alkaa kamala draamailu. Olenko ainut nainen joka ei nähnyt tässä keskustelussa mitään syytä loukkaantua?

Vierailija
53/76 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Itse ajattelin, että liittyy ihoon ja kollageeniin ja perimäkin voisi vaikuttaa?
Semmoiset paksut ja joustavat limakalvot helpottaisi synnytystä.. Suomessa ja missä vaan. Aasiakin on iso paikka missä on kaikenlaisia ihmisiä.
Kotiin pääsin heti, kun lääkäri oli tutkinut vauvan. Eli seuraavana aamuna.

Vierailija
54/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 15:50"]

Kyllä odottavat naiset tätä miettii ihan yleisesti. Tämä vauva-palsta oli joskus sellainen että paljonkin näitä aloituksia oli. Kun synnytys lähestyy niin kaikki kiinnikkeet ja sidoskudos lantiossa pehmenee ja antaa myöten synnytystä odotellessa. Sen huomaa ihan olemisessaan. Neuvolassa mittaillaan hyvinkin tarkkaan loppuvaiheessa, että miten se sieltä mahtuu.

Miksi tämä sinua niin kovasti kiinnostaa? Onko ensimmäinen tulossa?

[/quote]Siksi kiinnostaa, kun en ole kuullut puhuttavan neljästä lantiotyypistä muualla kuin artikkeleissa.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
55/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee tavalla tai toisella, lantiosta riippumatta. Älä siis huoli meidän naisten puolesta. Pidä sinä vaan huoli ettet jatka sukuasi niin kaikki on hyvin :)

Vierailija
56/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:33"]

Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee tavalla tai toisella, lantiosta riippumatta. Älä siis huoli meidän naisten puolesta. Pidä sinä vaan huoli ettet jatka sukuasi niin kaikki on hyvin :)

[/quote]Siis jos mies on kiinnostunut ymmärtämään naisia paremmin, mies ansaitsee alentuvia ja loukkaavia kommentteja. Eipä taida mikään olla hyvä.

-Mies 29v + 1v-

Vierailija
57/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:33"]Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee tavalla tai toisella, lantiosta riippumatta. Älä siis huoli meidän naisten puolesta. Pidä sinä vaan huoli ettet jatka sukuasi niin kaikki on hyvin :)
[/quote]

Tuleehan ne joo. Omalta tutulta on aikanaan synnytyksessä murrettu solisluu, että on saatu tulemaan pihalle..
Tiettyyn vaiheeseen asti, kun päästään, niin ei voi enää perääntyä ja pitää repiä vaikka väkisin pihalle..

Vierailija
58/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkos pelle sosiaalisia testejä tehtaillut viime aikoina?

Vierailija
59/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:33"]Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee tavalla tai toisella, lantiosta riippumatta. Älä siis huoli meidän naisten puolesta. Pidä sinä vaan huoli ettet jatka sukuasi niin kaikki on hyvin :) [/quote] Tuleehan ne joo. Omalta tutulta on aikanaan synnytyksessä murrettu solisluu, että on saatu tulemaan pihalle.. Tiettyyn vaiheeseen asti, kun päästään, niin ei voi enää perääntyä ja pitää repiä vaikka väkisin pihalle..

[/quote]

Mielenkiintoista? Kaveri oli ilmeisen lyhyttä tekoa sitten?

Vierailija
60/76 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:41"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 16:33"]Kyllä ne vauvat sieltä ulos tulee tavalla tai toisella, lantiosta riippumatta. Älä siis huoli meidän naisten puolesta. Pidä sinä vaan huoli ettet jatka sukuasi niin kaikki on hyvin :) [/quote] Tuleehan ne joo. Omalta tutulta on aikanaan synnytyksessä murrettu solisluu, että on saatu tulemaan pihalle.. Tiettyyn vaiheeseen asti, kun päästään, niin ei voi enää perääntyä ja pitää repiä vaikka väkisin pihalle..

[/quote]

Mielenkiintoista? Kaveri oli ilmeisen lyhyttä tekoa sitten?

[/quote]

Tarkoitan siis silleen mallia pääjalkainen? Tai no, vähän yläkehoakin sitten kuitenkin?