Lapsen ahmimishäiriö
Täällä oli äsken ketju lapsen syömishäiriöstä, joten rohkaistuin itsekin kirjoittamaan tänne omasta tilanteestani.
Minulla on 14v tytär ja hänelle on kehittynyt ahmimishäiriö. On lihonut hirveästi parin vuoden sisään ja alan olla aika neuvoton noin ison lapsen kanssa jo.
Hänellä on omaa rahaa ja käyttää kaiken herkkuihin ja roskaruokaan.
Omista rahoista hän maksaa kuitenkin myös bussimatkat ja omat reissunsa, joten en oikein kehtaa ottaa rahoja pois ettei lapsi kokonaan jättäydy sosiaalisen elämän ulkopuolelle.
Painoa hänellä on varmasti yli 100kg jo, kotona teemme tavallista kotiruokaa, salaatteja ja leipää emme kotiin osta.
Juomana on vesi, roskaruokaa tai herkkuja emme voi kotiin enää ostaa koska teini syö kaiken heti. Kurjaa muiden lasten kannalta.
Muut perheessä ovat normaalipainoisia.
Teinin huonetta siivotessa olen löytänyt suklaalevypapereita patjan välistä, keksipaketteja ulkoroskiksesta ja kauppakuitteja pitkin hänen huonettaan ja herkkuja on ostanut välillä useiden kymppien edestä.
Käy kuraattorilla kyllä juttelemassa ja lenkkeilyttää perheen koiraa, mutta ei tuollaiset kilometrin pissatuslenkit enää riitä mihinkään.
Kotona yritän tehdä ruuaksi salaatteja ilman kastikkeita, kevyitä keittoja ja joskus lihaa.
Välipalaksi on tarjolla hedelmiä, maustamatonta rahkaa ja jogurttia ja kananmunia saa vapaasti keittää tai paistaa, vihanneksia löytyy aina jääkaapista.
Teini itse ei oikein osaa kertoa miksi syö niin paljon, on kavereita eikä kiusata koulussa erityisemmin sen kummemmin kuin muitakaan yläasteella yleensä ja on harrastuksia.
Kavereiden kanssa tapaamiset valitettavasti usein painottuvat myös ruuan äärelle, käyvät kahviloissa, leffassa ja pikaruokaravintoloissa usein tai leipovat yhdessä.
Käy myös nuorisotalolla usein ja siellä on aina jotain epäterveellistä välipalaa tarjolla, mehua ja leipää yms.
Olen uskomattoman huolissani lapsen terveydestä ja pelkään, että hän sairastuu kohta diabetekseen ja muihin ylipainon aiheuttamiin sairauksiin.
Olen täysin neuvoton tässä tilanteessa.
Mitä ihmettä teen tämän kanssa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Olen itse aina ollut tarkka ulkonäöstäni ja terveydestäni, lisäksi suvussa on taipumusta aikuistyypin diabetekseen joten olen vältellyt hiilihydraatteja aina ja rajoittanut niiden käyttöä kotonamme.
Teinillä on tiedossa diabetesriski hyvin.
Kyllä proteiinipitoisesta salaatista ja terveellisistä ruuista saa ihan yhtä hyvin energiaa kuin hiilarista, lisäksi tuolla kulutuksella ei energiantarve ole kovinkaan suuri.
Herkkuja on saanut kyllä syödä meillä ennen tätä melko vapaasti, kerran viikossa oli karkkipäivä jolloin sai ostaa pienen sipsipussin tai karkkipussin tai vaikka pari suklaapatukkaa.
Välillä on leivottukin yhdessä.
Olen kysellyt koululta onko ollut kiusaamista mutta ei ole, eikä lapsikaan itse ole sellaisesta puhunut kun olen kysellyt.
Ei pitäisi olla myöskään mitään hyväksikäyttöä, ei ole koskaan seurustellut eikä muutenkaan ole vielä sellaisista asioista hirveän kiinnostunut jotain kaukoihastuksia lukuunottamatta.
Yritin ehdottaa miekkaria, mutta lapsi ei halua mennä koska pelkää leimautuvansa siellä.
Ap
Siis sinun sinne ”miekkariin” pitää mennä. Olet oikeasti vaaraksi lastesi hyvinvoinnille.
Kurja tilanne. Kuten moni muukin on sanonut, sanoisin että hysteerinen suhteesi ruokaan voi olla ongelman taustalla. On kuule hyvin paljon ihan terveitä, aikuisia ihmisiä, jotka syövät esim. leipää. Ei ne hiilarit sitä tarkoita, että pitää vetää joku ranskanleipä kerralla tai saavillinen pastaa. Joku ruisleipä kohtuullisissa määrin syötynä on ihan hyvää ruokaa. Kirjoitit myös, että teet salaatteja ilman kastiketta ja kyllähän tämä vaikuttaa ihan rasvan pelolta, ei hiilarien. Mistä sitä energiaa sitten saa, jos ei hiilareista eikä rasvasta?
Sinänsä olet ihan hyvin yrittänyt hoitaa palettia, että olet sallinut lapsille karkkipäivät, mutta valitettavasti tulee mieleen, että lapset voivat hyvinkin arvata, kuinka paljon (ilmeisesti) inhoat tätä, eikä siinä herkuttelussa ole sellaisesta rentoudesta tietoakaan. Meillä on syöty herkkuja oikeastaan joka päivä, eivätkä lapset ole ylipainoisia eivätkä syömishäiriöisiä. Herkut syödään jälkiruoaksi kohtuullisina määrinä. Voisikohan teillä toimia tämä, että huolehdit esim. runsaasta kasvisten määrästä ym. terveellisyydestä ruoassa, mikä teillä onkin hanskassa, mutta ruoan jälkeen olisi joku jälkiruoka? Siis vaikka ennalta jokaiselle määrätty annos eli ei jostain pussista kauhota karkkia. Ja voihan jälkiruoassa olla vaikka esim. marjoja eli ei senkään tarvitse olla mitään moskaa. En tiedä, riittäisikö tämä tämän ongelmalapsen kanssa, mutta voisi pelastaa muut. Tämän teinin suhteen tarvitaan varmaan ammattiapua, hae sitä aktiivisesti. Kyllä minä ainakin ymmärrän myös tämän "terveyshysteriasi": onhan ylipaino ja diabetes tosi iso ongelma Suomessa ja ajattelet lastasi parasta. Nyt ne keinot ovat ehkä vain vähän vinksahtaneet. Tsemppiä!
Eiköhän äidin syyllistäminen tässä nyt ole se viimeinen asia mikä tyttöä auttaa.
Ap, hae apua tytölle, katso nuo Syömishäiriöliiton sekä Syömishäiriökeskuksen linkit.
Kyseessä on vakavasti otettava ongelma joka ei ulkopuolisten räksytyksellä korjaannu.
Kun pääsette hoidon piiriin siihen pääsee koko perhe. Tukea ja tietoa on vanhemmille kuten tytöllekin.
Älä odota, toimi!
Vierailija kirjoitti:
Tuon ikäinen ymmärtää puhetta. Nyt kunnolla keskustelua siitä mitä hän itselleen tekee tuolla käytöksellä. Pikaruokalasta voi ottaa vaikka salaatin, ne ovat paikkoja missä nuoriso viettää aikaa, pitää vaan ymmärtää että toiset lihoaa herkemmin kuin toiset.
Herkkujen tilalle vois neuvoa ostaa pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä yms.
Noilla neuvoilla kasvatat vaan pahemmin syömishäiriöistä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän äidin syyllistäminen tässä nyt ole se viimeinen asia mikä tyttöä auttaa.
Ap, hae apua tytölle, katso nuo Syömishäiriöliiton sekä Syömishäiriökeskuksen linkit.
Kyseessä on vakavasti otettava ongelma joka ei ulkopuolisten räksytyksellä korjaannu.
Kun pääsette hoidon piiriin siihen pääsee koko perhe. Tukea ja tietoa on vanhemmille kuten tytöllekin.
Älä odota, toimi!
Mitenköhän tosiasioiden toteaminen on syyllistämistä? Turha äidin päätä on kuitenkaan paijailla, kun hän on toiminnallaan aiheuttanut lapselle vakavan sairauden, jolla elinikäiset vaikutukset.
Asutko korsossa? Tullut perintönä.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöihin erikoistuneelle terapeutille ja äkkiä!
Jotain ahdistusta ja tyytymättömyyttä täytyy olla. Oletteko hirveän vaativia, vähätteleviä tai tukahduttavia vanhempina?
Joskus seksuaalinen hyväksikäyttö voi aiheuttaa sh:n. Onko lähipiirissä miehiä, joilla on ollut mahdollisuus tehdä jotain tytölle? Entä poikaystävät tai ihastukset, ovatko yrittäneet pakottaa johonkin?
Hyväksikäyttö on oikeasti todella yleinen syy, kun katsoo esimerkiksi tätä ohjelmaa hengenvaarallisesti lihavista, niin hehän ovat melkein järjestään joutuneet hyväksikäytetyiksi.
Oli miten oli, niitä syitä sairaalloisen ahmimisen taustalla pitäisi tosiaan selvittää. Siitä ei ole hyötyä, että käsitellään vain sitä syömistä eikä käsitellä sitä, miksi toinen syö niin. Syy ei ole se, että on vain niin kivaa syödä.
Ja lisäisin vielä, että ei se, ettei ole kiinnostunut seurustelusta tarkoita, ettei olisi voinut joutua seksuaalisen väkivallan uhriksi.
Miksi annat alaikäiselle rahaa noin paljon etkä valvo rahan käyttöä? Maksa sinä ne bussikortin lataukset.
BED on syömishäiriö , kuten anorexia ja bulimia, ja vaatii hoitoa. Nyt kipin kapin lapsi lääkärille ja hoitoon.