Oletko koskaan tullut ensimmäisenä vaikka kolaripaikalle niin että sinun tulisi alkaa ensimmäisenä elvyttämään?
Kommentit (9)
Mä luulen että mulla on vain joku yksi kammo ja haluaisin saada sen pois. Tavallaan ns rokotuksen.
Olen. Kahdesti. Toinen oli edellä ajavan auton hyppy pientareelle poikittain ja toinen tajuton pyöräilijä makaamassa pyörätiellä. Ambulanssit molempiin tuli sitten avuksi.
Ensimmäisenä ei elvytetä, vaan tehdään tilannearvio. Kolareissa ja sen tyyppisissä onnettomuuksissa arviosta seuraava ensiapu on usein jotain muuta kuin elvyttämistä.
Mut olen ollut onnettomuuspaikalla ensimmmäinen, joka osaa toimia. Ja toisessa tilanteessa olen elvyttänyt.
Olen, useammankin kerran. Elvyttää ei ole tarvinnut kolaripaikalla, mutta sitäkin olen pari kertaa tehnyt muussa yhteydessä.
PS: elottomaksi mennyt vammapotilas on aina erittäin huonoennusteinen. Yrittää pitää toki mutta käytännössä tilanne on yleensä toivoton.
Löysin rannalla elottoman ihmisen ja aloin elvyttää. Paikalle tuli muitakin ja vuorottelimme. Hän ei valitettavasti selvinnyt.
Mä haluaisin olla mukana tuossa ja sekä siinä ennaltaehkäisyssä. Eli vaikka esim vähentää nuorten liikenneonnettomuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin olla mukana tuossa ja sekä siinä ennaltaehkäisyssä. Eli vaikka esim vähentää nuorten liikenneonnettomuuksia.
Ja muutoinkin kaikessa nuorten rikksien ehkäisyssä. Siinä on selkeä järki, selkeä tavoite. Pyrkii kehittämään jotain missä on kehittämisen ainesta.
Minä alan kolaripaikalla aina videoimaan, niinhän kuuluu nykyisin tehdä.
En, mutta olen henkisesti valmentautunut tilanteeseen. Osaan antaa ensiapua tarvittaessa ja soittaa hätäkeskukseen.