Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu kuukausia jatkunut kutina?

Vierailija
11.08.2015 |

Nyt olisi neuvot tarpeen! Olen kärsinyt jo reilusti yli 2kk kutinasta. Tuntuu, ettei kukaan osaa sanoa tälle syytä ja mikään ei auta, edes aika. Päinvastoin kutina on vain pahentunut entisestään.

Kaikki alkoi 2päivää sen jälkeen kun palasin matkalta. Ihoni alkoi kutista ja kutina oli suunnilleen samanlaista kuin joku vetäisi hiusta pitkin ihoa. Kutina siis oli ns. liikkuvaa ikäänkuin jokin menisi iholla. Minkäänlaista punoitusta, ihottumaa, pilkkuja, nyppyjä tai jälkiä ei näkynyt. Vaatteidenvaihdolla tai lakananvaihdoilla ei ollut mitään vaikutusta. Kun kutinaa oli jatkunut kuukauden ajan menin lääkäriin. Lääkäri ei osannut sanoa mitään ja sanoi ettei ihollani tosiaan mitään näy. Määräsi otettavan Ataraxia 2tablettia iltaisin kutinaan koska en saa öisin kutinalta nukuttua. Ataraxeista ei ollut pienintäkäön apua ja valvoin 4yötä saamatta unta lainkaan koska kutina oli niin voimakas.

Menin uudelleene lääkäriin joka kehoitti jatkanaan Ataraxia 2tablettia iltaisin ennen nukkumaanmenoa. Tämän lisäksi määräsi Nix-nimistö voidetta vaikka kuulemma syyhystä ei voi olla kyse koska ei näy punkkeja tai käytäviä. Laitoin Nix-voiteen tarkasti ohjeen mukaan ja tein tarvittavat muut toimenpiteet; vaihdoin lakanat rasvaamisen jälkeen ja rasvan poispesun jälkeen seuraavana päivänä, vaatteet 60asteen pesuun ja pyyheliina ja pyykkejä käsittelin vain suojahanskoilla ym.

Seuraavana viikkona Nixin laitosta kutina vaimentui muttei hävinnyt kokonaan. Sain kuitenkin nukuttua hyvin melkein jokainen yö. Nyt taas kutina alkanut voimakkaampana kuin ennene. Olen valvonut 3yötä nukkumatta silmällistäkään ja kokoajan kutittaa vietävästi. Kutinaa on joka paikassa, käsivarsissa, säärissä, reisissä, selässä, vatsassa, varpaissa, rintakehällä ja jopa kasvoilla/päänahassa.

Mitään jälkiä ei näy edelleenkään missään. Jostain syys kutina on aina pahempi sellaisina kertoina kun laitan päälle vaikkapa päällihousut joita olen jo edellisenä päivänä pitänyt. Jos otan kaapista uudet housut niin kutisee muttei läheskään samanverran. Mistähän tuollainen voisi kertoa? Mitä voin tehdä? :( Asun mieheni kanssa eikä hänellä ole kutinaa ollut lainkaan tänä aikana. Jaamme myös saman sängynkin... En toki voi olla varma kutinan aiheuttajasta mutta jotenkin epäilen sen liittyvän ulkomaanmatkaani sillä kutka alkoi 2pv kotii paluun jälkeeen... Allerginen en ole millekään, koskaan ennen ei kutinaa enkä syö mitään lääkevalmisteita. Tulen hulluksi kun en saa nukuttua :(

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips AP!

Jos Nix auttoi hetkeksi se on luultavimmin syyhy. Osaa olla todella haastava päästä eroon, kaikki saman asunnon asukit pitää hoitaa ja paras olisi lähteä evakkoon punkkien ajaksi (esim sohva ja auto tartuttaa uudelleen)

Meillä vain minä kutisin (allergialääke helpottaa koska kutina on reaktio punkkeihin) ja vain yksi punkki rakkulajono löytyi minulta ja mieheltä toinen. Kumna kyllä myn kroppa vaan kutisi ja toinen naureskeli kun ei tunnu missään..

Todellakin itse sain tartunnan kun kerran hoidettu kaveri istui auton takapenkillä eli kahteen kertaan myrkky ja varoajaksi kämpästä evakkoon, petivaatteet pakkaseen..

Minullakaan ei lääkärilääkärin mukaan ollut caivaa, mutta sen yhden sain kaivettua kotona mikroskoopin alle (luulin jo että järki oli lähtenyt)

Vierailija
42/61 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jouduttiin hoitamaan hoitamaan kolmesti (eli 6*salva) vasta kun saatiin kaikki tekstiilit ulos pakkaseen ja rasvoissamme siivottiin talo lattiasta kattoon ja lähdettiin kahdeksi viikoksi evakkoon vaiva ei uusinut :|

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Syyhy

karstasyyhy? Kuulostaa siltä ainakin..

Vierailija
44/61 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mä tiedän mitä käyt läpi. Tosin mulla tulee aina vain yhden illan kestävä kutina. Vasta kirjoitin siitä täällä. Se on aivan järkyttävä kutina, ja just tuollainen kuin kuvailit. En tiedä mikä mulla aiheuttaa. Samat pesuaineet ja kaikki käytössä, ja tämä kutinakohtaus tulee max. kerran kuussa. Eli ei voi olla ötökkä. 

Mulla on yksi Lidlistä ostettu sininen toppi, mikä on vissiin ollut kahdella viimeisellä kutinakerralla päällä. Sanotaan, että musta ja sininen väri vaatteissa on allergisoivia. Nyt epäilen pikkaisen tuota toppia. Mutta en uskalla laittaa sitä päälle, koska se kutinakohtaus on melkein tappava.

Vierailija
45/61 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:12"] Syyhyltä tuo kuulostaa, mutta oletan, että Aasiasta olet voinut saada jonkun Suomessa vähemmän tunnetun otuksen itseesi. Ainakin kokeile Nixiä uudelleen, kun se kerran auttoi.
[/quote]

Mitähän sellaisia otuksia voisi olla? Kuinka ihmeessä tosta syyhyatö voisi saada selvyyttä? Täällä sanoi RK-lääkäri ettei tiedä syyhystä mitään eikä.osaa diagnosoida sellaista!!!! Kataoi googlesta että jos on kutinaa ottaa vaan tuubin nixiä ja sillä.läks mahdollinen syyhy.
Pakko soittaa sinne taas huomen aamulla ja ruikuttaa...

Pakko kysyä että onko syyhylle tyypillistä järkyttävä päänahan ja kasvojen ihon kutina? Etenkin kulmakarvojeb seutu, nenä, otsa ja sierainrenten reunat kutissut tänään oikein armottomasti

Vierailija
46/61 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:15"]

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 13:02"]

Päivystykseen mars!

[/quote]

Oletko vajaa? Miksi päivystystä pitää ruuhkautta tuollaisen ei akuutin tarpeen takia? Varaa ajan lääkärille. 

[/quote]

Ohiksena huomauttaisin, että sinähän nyt vasta vajakki olet. Ap sanoi jo, että yksityiseen ei ole varaa ja kunnallisessa eka vapaa aika on syyskuun lopussa, yli kuukauden päässä.

Jos terveyskeskus on noin tukossa, eikä vaivan takia nuku, sinne päivystykseen SAA mennä.

Vierailija
47/61 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, yleisintä hepatiittia eli hepatiitti c:tä vastaan EI OLE ROKOTETTA. Se voi olla lieväoireinenkin eli muihin hepatiitteihin yleensä liittyviä keltaisuutta, kuumeilua jne. ei välttämättä ole. Hoitamattomana voi johtaa maksakirroosiin ja -syöpään, joten nyt mars sinne lääkäriin ja otatat ne maksakokeet.

Loiset, syöpäläiset ja allergiat aiheuttaisivat ainakin jonkinasteista ihottumaa ja punoitusta, mitä sinulla ei ole.

http://www.terve.fi/hepatiitti/hepatiitti

Otitko matkalla tatuoinnin? Huumeita et varmaan käyttänyt tai harrastanut suojaamatonta seksiä ulkopuolisten kanssa...? 

Vierailija
48/61 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan se se joku punkki tai itikka.. kaverilla oli sama. Joutui valelemaan koko kroppansa sellaisella rasvalla muutamaan otteeseen ja sai ongelman pois. Kaikki lekurit ei vaan osaa siihen vaivaan määrätä oikeata lääkevoidetta.

Vierailija
49/61 |
12.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 17:25"]Ap, yleisintä hepatiittia eli hepatiitti c:tä vastaan EI OLE ROKOTETTA. Se voi olla lieväoireinenkin eli muihin hepatiitteihin yleensä liittyviä keltaisuutta, kuumeilua jne. ei välttämättä ole. Hoitamattomana voi johtaa maksakirroosiin ja -syöpään, joten nyt mars sinne lääkäriin ja otatat ne maksakokeet.

Loiset, syöpäläiset ja allergiat aiheuttaisivat ainakin jonkinasteista ihottumaa ja punoitusta, mitä sinulla ei ole.

http://www.terve.fi/hepatiitti/hepatiitti

Otitko matkalla tatuoinnin? Huumeita et varmaan käyttänyt tai harrastanut suojaamatonta seksiä ulkopuolisten kanssa...? 
[/quote]

Niinno mistäs tuota sitten tietää... mutta en ottanut tatuointia, en käytä huumeita seksiä en harrastanut...

Vierailija
50/61 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain lääkäriajan ja siellä kävin. Lääkäri kehoitti käyttämään apteekin kosteusvoidetta ja kutinan pitäisi hävitä 2viikossa. Ei kuulemma voi olla syyhy kun ei ole ihottumaa eikä mitään jälkiä ihossa. Suostui kuitenkin pyyntööni ottamaan maksakokeita, kilpirauhaskokeita ym. ja muita verikokeita varmuuden vuoksi.
Sanoi että jos kyseessä olisi syyhy kutinan olisi Nixillä pitänyt hävitä ja miehellänikin olisi kutinaa ja jälkiä ihossaan.

Haluaisin vain nukkua ja eroon tästä perkeleen kutinasta. :( kokoajan kutisee käsivarret, sääret, vatsa, rintakehä, varpaat, kasvot ja selkö. Nytkin tuntuu kuin joku kiipisi pitkin selkää kutitellen ja välillä tuntuu aivan pienenpientä nipistelyä/kipristelyä.

Vierailija
51/61 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään jälkiä ihossa? Hyvä että saat kokeita.

Vierailija
52/61 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:22"]Onko mitään jälkiä ihossa? Hyvä että saat kokeita.
[/quote]

Ei mitään. Ei ole punoitusta, ei näppyjä, ei pilkkuja ei mitään ole ollut koko aikana. Ei tässä kokeet helpota kun ei saa nukuttua ja kutina on oikeasti jo sietämätöntä!!!

Vierailija
53/61 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käynyt kilpparitesteissä? Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Vierailija
54/61 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tuli mieleen maksa. Oletko raskaana?

Vierailija
55/61 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli kerran samantapaista outoa kutinaa etelänreissun jälkeen. Se alkoi välittömästi kotiin palattua ja oli sietämätöntä. Menin lopulta jääkylmään suihkuun toivoen sen auttavan, toisin kävi. Raavin itseäni sängyssä monta tuntia, kunnes nukahdin. Aamulla kutina oli tiessään. Koska olin raskaana, kävin varulta lääkärissä sulkemassa raskausmyrkytyksen tms. pois. Lääkäri totesi minulla hyvin todennäköisesti olleen kylmäallergian, joka johtui suuresta lämpötilan vaihtelusta (30 asteen lämmöstä viileään lentokoneeseen ja koto-Suomeen) ja jota kylmä suihku luonnollisesti pahensi. Peiton alla oli lopulta tullut lämmin ja kutinakin täten hellitti. Sinun tapauksessasi tästä ei liene kyse, mutta ajattelinpa tuoda tällaisenkin diagnoosin esille, jos siitä olisi jollekin jotain apua. Yksi kovaa kutinaa aiheuttava "tauti" on vielä urtikaria eli nokkosrokko/nokkosihottuma, mutta siihen liittyy kaiketi myös ihon punoitusta tms. näkyvää ja antihistamiininkin pitäisi tuoda siihen helpotusta. 

Vierailija
56/61 |
30.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tätä viime yönä kun kutinan kourissa valvoin. Kuukausia jatkunut kutina on todellakin syy päivystyskäyntiin. Se tekee hulluksi ja pahimmillaan ihminen tappaa itsensä sen takia. Kutinan takia tehdään jopa maksansiirtoja.

Ja miten itselle kävi. Sain päivystysajan lääkäriin, vaikka kutina jatkunut vasta eilisillasta asti. Tosin mulla muutenkin ollut ongelmaa maksan kanssa ja nyt pelko että tämä johtuu siitä

Vierailija
57/61 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sama ongelma! Ollut ainakin melkein puolivuotta. Olen 15-v tyttö. Kutinaa on joka paikassa. Tuntuu kuin miljoona minimaalista ötökkää juoksentelisi ihollani. Päänahka kutiaa myös, mutt siellä on varmaan tali-ihottuma tai hilse. Talishampoo ei ole auttanut. Kun laitan housut jalkaan, kutina pahentuu. Kun laitan pitkähijaisen, kutina pahentuu. T-paidalla kutina ei ole yhtä suuri. Pelottaa aivan hirveästi... Ehkä pitäisi käydä lääkärillä, mutta vanhempi on sitä mieltä että kutina johtuu koirista.... Ei ole ennen koirista tullut mitään, niin en usko.

Vierailija
58/61 |
21.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskea talo?

Vierailija
59/61 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin kylpylässä kesällä, senjälkeen alkoi kutina. Ensin säärissä, nenänpielet, kroppa, päänahka ym. On pistelyä, kuumotusta, ei näy

mitään iholla? Minulla on diabetes ja psoriaasi. Lääkärissä olen ollut

kaksi kertaa. Syyhyhoitoa en ole tehnyt, rasvannut ihoa, mutta tuntuu

ettei auta. Kutina ei ole niinkovaa, että tarvitsi raapia. On ennenkin

ollut näitä kutinatuokioita, mutta talvisaikaan. Onko hotellien sängyt

puhtaita? Voiko pesuaineista saada kutinaa. Onniinkuin iholla kävel-

täisiin, pistelyä ym. Lääkäriin menen taas syyskuun lopulla. Entiedä

mikä auttaa? Hyvät voinnit kaikille kutinaihmisille!

Vierailija
60/61 |
03.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi