Tapahtuiko sinun nuoruudessasi teiniraskauksia?
Tuttuja, koulukavereita tai samasta koulusta? Minkäikäisiä olivat?
Kommentit (4)
Kyllä, 90-luvun eka vuosina. Ainakin kolme tyttöä ja yksi poika keskeyttivät yläasteen vanhemmuuden vuoksi. Yksi tytöistä jäi äippälomalle seiskalla, yks kasilla ja yks tyttö ja poika (eivät pari kuitenkaan) ysillä. Mielestäni tältä pojalta oli älyttömän hienoa jäädä isyyden vuoksi vapaalle, suoritti peruskoulun sit myöhemmin loppuun ja hyvin näyttää pärjänneen elämässä. Tytöistä ei ole tietoa, miten on mennyt, koska eivät kuulu(neet) tuttavapiiriini. Yhdestä olen kuullut, että lapsia on tullut aika liuta lisää.
Joo, oli niitä. Asutiin melko pahoinvoivassa pikkukylässä, jossa ei ollut mitenkään omituista, että jollakin 12-13-vuotiaalla tytöllä oli 20+ - ikäinen "poikaystävä". Vanhemmatkin saattoivat tietää tästä eivätkä puuttuneet mitenkään. Sen lisäksi oli tietenkin nuorten omia seurustelusuhteita toisten nuorten kanssa. Abortteja tehtiin paljon, muutama piti lapsen. Rankkaa on ollut. En ihmettele sitä yhtään, koska lapsen kasvatus on iso urakka kenelle tahansa, saati sitten nuorelle jonka pitäis se omakin elämä saada jotenkin aloitettua.
Olihan niitä; tätini rinnakkailuokalla oppikoulun 5 luokkalainen (nyk 9 lk) keskeytti koulun, kun raskaus alkoi näkyä. Tämä oli 60-luvun lopulla. Itse tunsin pojan, jonka äiti oli juuri täyttänyt 13 v, kun poika syntyi. Ja vuosi oli 1975.
Tuossa -80-luvun puolessa välissä eräässä Hämäläisessä pikkukunnassa useampi 8 ja 9 lk sai lapsen. Ainahan näitä on ollut; lukekaa vaikka vanhoja kirkonkirjoja. Ihmetyttää tää tällainen vouhkaaminen "nykyajasta".
Minä en muista yhtäkään.