Miten palkka enää riittää mihinkään?
Polttonesteiden, lämmitysöljyn ja maakaasun hinta on noussut 25 - 45% vuoden takaisesta. Sähkön hinta on 15 - 20% kalliimpaa. Heijastusvaikutus nostaa ruoan ja kulutustavaroiden hintaa jatkuvasti. Ukrainan sota vielä pahentaa tilannetta ja nousupainetta on entisestään varsinkin elintarvikkeissa.
Juuri on neuvoteltu uudet TES sopimukset ja palkkoja nostetaan hurjat vajaa 2%.
Eihän tässä maassa enää pärjää palkkatuloilla. Palkkoja on pakko saada korotettua vähintään inflaation verran.
Kommentit (123)
Itse voisin olla sen rikkaiden ja rahattomien köyhä ja kerron, että ei vaan osta ikinä mitään, niin rahat riittävät. Esim. vaatteita on yllin kyllin ja roskikset täynnä, riittää meillekin ja ruokajaoistakin saa ruokaa. Ollaan pärjätty, vaikka olenkin kauhistellut nousevia ruoanhintoja. Olen jopa matkustellut ulkomailla ja todennut, että ihan saman verran menee sielläkin rahaa, eli kun ei voi mitään ostella, ei se mitään maksakaan. Me pärjäämme, en tiedä miten sellaiset, jotka eivät ole tottuneet tottuvat. Varmaan ihan hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikääpä työttömiä. Rahat ei riitä mitenkään.
Mitä valitat, indeksikorotukset etuisuuksiin ja eläkkeisiin olivat paljon suuremmat kuin nyt neuvotellut sopimuskorotukset.
Suhteellisesti heillä menee siis paremmin kun palkansaajilla.Mitäkö valitan? No ihan sitä että saan työttömänä 660e. Mitäpä luulet miten hyvin se riittää.
Mene töihin!
Mihin mennään noin vain?
Avoimia työpaikkoja on yli 60.000, valinnanvaraa riittää.
Ai on vai, katsoin sitten väärin kun olin näkevinäni alle 30 paikkaa ja kaikkiin tarvittiin jotain erityisosaamista.
Tuossa ihan etusivulla on mainos.
Jos et ole syntynyt johtajaksi, aloita opiskelu!
En sovellu johtajaksi. Ole iloinen, etten pyri alalle.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin. Peruspalkka 16ke/kk. Kokonaistulot reilu 20ke.
Toki pitää olla tarkkana mitä kaupasta ostaa.
Ja sitten heräsit. Katsoit ilmaiseksi saamaasi kalenteria, totesit, että voi v*ttu, se Kelan maksama toimeentulotuki tuleekin vasta huomenna.
Ennen riitti palkka reilu 3 viikkoa ja muutama päivä piti pureskella kynsiä. Nyt hyvä jos 2 viikkoa riittää. Nälkä kyllä vaivaa, mutta onneksi ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
No eihän se riitäkään ja se on ollut työnantajajärjestöjen tavoite jo vuosia.
Meillä on työelämä ja kultuuri venäläistynyt 20v aikana paljon. Tää järjestelmä antaa eniten rahaa isolle puiselle mummolle joka ei oikeastaan tee muuta kuin pitää pikkujohtajia sisällään. Viimeisin pikkupuumummo tekee työt ja kasvattaa näitä isompia mummoja jotka ryövää tätä pientä duunaria tai yrittäjää. Tärkeintä olisi että jos yrittäjällä on työläisiä, niin ei muutu venäläiseksi luonteeltaan. Ja ryövää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä valitat, indeksikorotukset etuisuuksiin ja eläkkeisiin olivat paljon suuremmat kuin nyt neuvotellut sopimuskorotukset.
Suhteellisesti heillä menee siis paremmin kun palkansaajilla.Mitäkö valitan? No ihan sitä että saan työttömänä 660e. Mitäpä luulet miten hyvin se riittää.
Mene töihin!
Mihin mennään noin vain?
Ammatin valinta kysymys. Itse ICT-alalla ja juuri kilpailutin itseni ja sain 1500€ palkan korotuksen, kun vaihdoin työtä.
Mulla on useampi koulutus työllistäville aloille mutta silti olen työtön.
Osaamisessa, asenteessa, luonteessa silloin on vikaa tai sitten pelkkää laiskuutta.
Olen ollut yli 20v työelämässä mutta sitten meni terveys.
Mutta hauku toki lisää.Jätit ensimmäisessä viestissäsi sanomatta tuon terveystilanteen, joten tilanne on silloin toinen.
Turhaan perut sanojasi. Asenteesi työttömiä kohtaan tuli hyvin selväksi.
Vierailija kirjoitti:
Me lopetetaan kaikki ylimääräinen mihin tähän saakka on ollut varaa, eli ajattelin itse lopettaa esimerkiksi kaikki kauneudenhoitopalvelut ja ostan vaatteita vaan silloin kuin oikeasti on tarvetta (eli kun vanha rikkoutuu). Ravintolakäynnit lopetetaan ja omat eväät töihin.
Harmi vaan kun myös muut tekee saman niin paljon tulee työttömiä yrittäjiä kun ei enää ole asiakkaita. Nyt pitäisi valtiovallan oikeasti tarkistaa verotustaan ja muutenkin auttaa kansalaisia, muuten ollaan katastrofin kynnyksellä ihan ilman veli venäläisen hyökkäystäkin.
Olen puolet ajasta yksinelävä ja puolet ajasta, tai no, vähän enemmän, yksinhuoltaja. On ihan pakko sanoa, ja juttelin tästä eilen eksäni kanssa, joka on aina elänyt yksin, että eipä se paljon kannata mennä kaupasta ostamaan yhden hengen ateriatarvikkeita, kun vertaa sitä siihen runsaudensarveen, mitä on työpaikkaruokalan tai ravintolan lounasbuffetpöydässä. Siinä saa ravintoarvot kuntoon kertaheitolla, kun kaupasta saisi samalla hinnalla vain yksinkertaiset voileipätarvikkeet, tai jotain tyyliin hernekeittoa. Itse olen ottanut seisovat pöydät harkituksi synnikseni myös terveyssyistä. Uskon, että lounastaminen tulee jatkossakin pysymään suosittuna, vaikka hinta hitusen nousisikin, jos ruoan hinta kuitenkin nousee. Kukaan ei syömättä elä. Toivottavasti tämä piristää suomalaista maataloutta. Meillä on maailman paras ruoka. Olen reissannut ja vertaillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mihin mennään noin vain?
Ammatin valinta kysymys. Itse ICT-alalla ja juuri kilpailutin itseni ja sain 1500€ palkan korotuksen, kun vaihdoin työtä.
Osaamisessa, asenteessa, luonteessa silloin on vikaa tai sitten pelkkää laiskuutta.
Mutta hauku toki lisää.Jätit ensimmäisessä viestissäsi sanomatta tuon terveystilanteen, joten tilanne on silloin toinen.
asenne on kuin venäläisellä pikkugansterilla joka on päässyt pukumiehen elämän makuun. Himotaan niitä muutamia euroja tai kymppejä itelle köyhiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mihin mennään noin vain?
En ole perumassa ja olet oikeassa, että asenteeni monikoulutuksen hankkineisiin työttömiin on juuri tuo. Ja sellaisena pysyykin.
Terveyden menettäminen on eri asia ja sille harvoin kukaan mitään voi, ellei se johdu esimerkiksi alkoholismista. Olisin jättänyt kommenttini sinulle silloin kirjoittamatta. Muutoin mielipiteeni on juuri mainitsemasi ja siihen minulla on oikeus, kuten myös sinulla omaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se riitäkään ja se on ollut työnantajajärjestöjen tavoite jo vuosia.
Meillä on työelämä ja kultuuri venäläistynyt 20v aikana paljon. Tää järjestelmä antaa eniten rahaa isolle puiselle mummolle joka ei oikeastaan tee muuta kuin pitää pikkujohtajia sisällään. Viimeisin pikkupuumummo tekee työt ja kasvattaa näitä isompia mummoja jotka ryövää tätä pientä duunaria tai yrittäjää. Tärkeintä olisi että jos yrittäjällä on työläisiä, niin ei muutu venäläiseksi luonteeltaan. Ja ryövää.
Feodaalisen ajattelun vuoksi heillä meni sosialismikin pipariksi. Eikä demokratiakaan mennyt ymmärrykseen, kun taustalla häärii aina se jättimäinen suurin mummo, jumalasta seuraava johtajana ja pienempien mummojen ryövärijengi. Rahat ei koskaan mene tuollaisessa systémissä järkevästi jakoon. Tätä on meillä jo Suomessa työelämässä. Aktiivimalli on se räikein ilmenemismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mihin mennään noin vain?
En ole perumassa ja olet oikeassa, että asenteeni monikoulutuksen hankkineisiin työttömiin on juuri tuo. Ja sellaisena pysyykin.
Terveyden menettäminen on eri asia ja sille harvoin kukaan mitään voi, ellei se johdu esimerkiksi alkoholismista. Olisin jättänyt kommenttini sinulle silloin kirjoittamatta. Muutoin mielipiteeni on juuri mainitsemasi ja siihen minulla on oikeus, kuten myös sinulla omaasi.
No on sulla ainakin selkärankaa, jos mitään muuta ei ole.
Älä unohda ketkä nosti polttoaineveroja viime vuonna, kun öljyn markkinahinta oli alhaalla. Ja jos tämä asia on sinulle tärkeä muista se äänestäessäsi.
Se on kumma, kun öljyn markkinahinta laskee, niin veroja korotetaan, mutta kun öljyn markkinahinta nousee, niin nostetaan kädet pystyyn ja syytetään bensan korkeasta hinnasta öljyn markkinahintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin!
Mihin mennään noin vain?
Avoimia työpaikkoja on yli 60.000, valinnanvaraa riittää.
Ai on vai, katsoin sitten väärin kun olin näkevinäni alle 30 paikkaa ja kaikkiin tarvittiin jotain erityisosaamista.
Tuossa ihan etusivulla on mainos.
Jos et ole syntynyt johtajaksi, aloita opiskelu!
Meillä on johtaminen haettu venäjältä. Täysin epäpätevää johtamista. Siis kusettamista. Luvataan parantaa työoloja mutta edelleen pikaruokalan työntekijä pidättää vessahätäänsä...
Hoitajille lisää liksaa, ennenkuin menevät lakkoon.
Näyttää ja tuntuu siltä, että palkansaajat on tarkoitus laittaa huolella slaavikyykkyyn.
Vierailija kirjoitti:
Hoitajille lisää liksaa, ennenkuin menevät lakkoon.
Ainoa keino olisi houkuttaa miehiä alalle lisää. Miehet korottaa pelkällä olemassaolollaan ostovoimaa. Opettajilla sama juttu. Naisvaltaisia aloja ryöstetään eniten venäläistyneessä työjohdossa. Ei sanota ääneen mutta nainen ei idässä ole samalla arvolla kuin miehet ovat. Siksi työolot ja palkkataso laahaa mudassa. Matala palkka ja se ettei omista mitään laskee tehokkaasti myös maanpuolustustahtoa.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää ja tuntuu siltä, että palkansaajat on tarkoitus laittaa huolella slaavikyykkyyn.
Ripaskat housuissa liukastella veloissaan. Isot mummot ja pikkumummot järjestää nuorille luotilottoa ja sirpalelottoa. Kun ei heistä enempää saa riistettyä kuin hengen.
Ei ole enää mitään syytä asua suomessa
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mitään syytä asua suomessa
Pitää hoitaa omia vanhuksia ja toisaalta vastaavaa palkkatyötä on vaikea löytää muualta.
Jätit ensimmäisessä viestissäsi sanomatta tuon terveystilanteen, joten tilanne on silloin toinen.