Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsetunto-ongelmia parisuhteessa

Vierailija
10.08.2015 |

Hei!

Olemme noin kolmekymppinen pariskunta, seurustelua takana reilu 2 vuotta, ja yleisesti ottaen meillä menee kaikki tosi hyvin. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut ärsyyntyä omista itsetunto-ongelmistani, jotka heijastuvat parisuhteeseen. Monet näistä ovat asioita, jotka näkyvät vain minulle, koska tiedän kyllä että niistä miehelle nillittäminen olisi turhaa ja typerää. Kaipaisinkin vinkkejä miten parantaa omaa asennettani - onko kohtalotovereita?

Vielä muutama esimerkki näistä ongelmista: Olen mustasukkainen miehen existä (ilman yhtään mitään syytä, ihan vaan heidän olemassaolonsa takia), ärsyynnyn kohtuuttomasti jos mies ei huomioi minua omissa suunnitelmissaan ja minusta tuntuu että mies on aina lahjakkaampi/uskaliaampi/hauskempi kuin minä mikä tavallaan heijastuu jo niin etten osaa kannustaa miestä pyrkimyksissään. Aivan käsittämättömiä lapsellisuuksia, mutta en vain tunnu pääsevän näistä eroon.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Lohdullista kuulla, etten ole ainoa "urpo" :) Olen aloitellut joogaa ja mindfulnessia nyt parin kuukauden ajan ja toivon näiden pikkuhiljaa auttavan. Pitäisi varmaan myös keksiä muita ajanviettotapoja kuin ruuanlaitto, siivoaminen tai netflixin katsominen - noiden ympärille itsetuntoa on huono rakentaa... 

Vierailija
2/3 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttuja minulle. Uskoisin, että miehesi antama arvostus voisi auttaa. Tuntu siitä, että toinen on monessa asiassa parempi, voi olla huonoitsetuntoiselle tosi vaativa paikka. Sinun pitäisi löytää omat vahvuutesi ja kehittää niitä. Tunne onnistumisesta tuottaa hyvää oloa ja kohentaa itsetuntoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen todella, että työstät asiaa. Itse ex-huonoitsetuntoisena ymmärsin jälkeenpäin vasta kuinka rasittava ja lapsellinen olen ollut. Samaten kun saa itsestään realistisemman kuvan voi kaiken kaikkiaan paljon paremmin! Ei ole pelkkä parisuhde mihin vaikuttaa, vaan voit olla tyytyväinen itseesi ja omaan arvoosi, mikä vapauttaa henkisiä resursseja ylipäänsä kaikkeen omaan toimintaan tehokkaammin.

Nykyisin googlen aikana on kaikki resurssit asian hoitamiseen, youtubesta voi kuunnella kirjoja aiheesta (esim. six pillars of self-esteem), kirjastossa kirjoja ja useimmiten hyvissä teoksissa on konkreettisia toimenpiteitä, joita toistamalla voi yrittää muuttaa omia ajattelutapojaan.