Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Erityisherkät" = narsistit

Vierailija
10.08.2015 |

Minä olen niin tällainen että herkistyn siitä ja tästä. Tietäähän kaikki jo että tarvitsen omaa tilaa ja sitten läheisyyttä silloin kun itse päätän. Olenhan erityisherkkä.
Kaikkien tulee olla pimeässä koska minä en k e s t ä tuota sähkövaloa. Sähköstä tulee huono olo.
Kukaan ei saa käyttää hajusteita koska m i n u l l e tulee huono olo.

Älypuhelmet pois päältä minun lähellä, se aiheuttaa päänsärkyä, olenhan erityisherkkä.

Onkohan nämä "erityisherkät" jääneet lapsena vaille huomiota kun näin kipeästi sitä aikuisena tavoittelevat.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyys ilmenee itselläni siten, että en kestä isoja ihmisjoukkoja, jatkuvaa hälinää, kovaäänistä musiikkia jne. Olen myös "herkkähermoinen": punastelen, sydän tykyttelee, rintaa puristaa ja ahdistun helposti. Mutta en kyllä ole mikään draamakuningatar (pikemminkin sivustatarkkailija). En ole allerginen oikeastaan muulle kuin nikkelille enkä saa oireita sen enempää sähköstä kuin mistään muustakaan. Mutta yksinäisyyttä ja lepoa tarvitsen enemmän kuin muut.

Mikä ihmeen vimma tuo narsistiksi leimaaminen on? Tuntuu, että puolet kansasta on narsisteja. Aina joku muu kuin määrittelijä. Ja kaikilla meillä on narsistisia piirteitä - kenellä enemmän, kenellä vähemmän. Oma heikkouteni on, että loukkaannun helposti ja olen pitkävihainen. En myöskään ystävysty helposti ja siedän huonosti kaikkea ryhmätoimintaa.

Vierailija
42/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä tuohon hajusteherkkyyteen tulee, niin itsekin ennen naureskelin asialle kunnes kerran sain astmakohtauksen erään rouvan tuoksusta :D Mutta ei siitä tarvitse isoa numeroa tehdä vaikka välillä tekisi mieli huomauttaa, että ei sitä hajuvettä tarvitsee litraa läträtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en siedä esim telkkarin kovalla olevaa mainosmelua, tai jotain muuta mölyisää telkkariohjelmaa. Vielä vähemmän siedän sitä väsyneenä illalla juuri ennen nukkumaanmenoa. Minulla tuo tuntuu fyysisenä kipuna. Mies on sitä mieltä, että haluan olla vaan hankala. Sanoin hänelle, että asia on nyt niin, että joko sinä käytät kuulokkeita tai katsot hyvin pienellä äänellä tai laitat koko telkan kiinni. Jos nämä ei onnistu, niin sitten minä lähden tästä sängystä, koska tuo melu tuntuu mulla fyysisenä kipuna.

Vierailija
44/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

2010-luvun ihminen jolla on tunteet = diagnoosi erityisherkkä

Vierailija
45/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 07:48"]

Minä olen niin tällainen että herkistyn siitä ja tästä. Tietäähän kaikki jo että tarvitsen omaa tilaa ja sitten läheisyyttä silloin kun itse päätän. Olenhan erityisherkkä. Kaikkien tulee olla pimeässä koska minä en k e s t ä tuota sähkövaloa. Sähköstä tulee huono olo. Kukaan ei saa käyttää hajusteita koska m i n u l l e tulee huono olo. Älypuhelmet pois päältä minun lähellä, se aiheuttaa päänsärkyä, olenhan erityisherkkä. Onkohan nämä "erityisherkät" jääneet lapsena vaille huomiota kun näin kipeästi sitä aikuisena tavoittelevat.

[/quote] Ennenvanhaan niitä sanottiin vaan hermoheikoiksi. Sitähän ne ovat. Korvien välissä kaikki.

Vierailija
46/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkiäkin on todella laaja kirjo.

Jos olet tavannut yhden, et ole tavannut jokaista!

Vierailija
47/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:28"]

Miten 3-vuotias on narsisti? T. Aistiyliherkän äiti

[/quote]

Aistiyliherkkyys on eri asia kuin tämä erityisherkkyys.

Sensorisen integraation häiriö kuuluu autismin kirjon häiriöihin. Se on neurologinen häiriö, ja siihen annetaan toimintaterapiaa. Sensorisen integraation häiriössä aistit (=aivot) toimivat normaalista poikkeavalla tavalla.

Sitten on tämä erityisherkkyys, joka on psykologien heiniä. Teet todella karhunpalveluksen sekä lapsellesi että muillekin erityislapsille jos et itse ota selvää näistä asioista ja sekoitat si-häiriön johonkin nuppivaivoihin. Huomasitko, että sait jo joitain mukaan??

Vierailija
48/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ap:lle! Luetko Linda Manuellan blogia? Tuntuu että luet ja ärsyynnyt kaikesta mitä hän tekee. Jotenkin tapasi kirjoittaa sopii niin hyvin muutamiin hänen bloginsa kommentteihin.. :D

Vierailija
49/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon erityisherkkä, mut en ikinä ole maininnut asiasta kellekään. Ihan jo sen vuoksi etten halua että siitä puhutaan ja jauhetaan mun selän takana. Olenhan herkkä niin en tietenkään ota tuollaista riskiä. Tässäkin ketjussa näkee miten osa siihen suhtautuu.

Vierailija
50/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erityisherkkä pystyy parisuhteseen, mut se vaatii itsetutkiskelua ja asioden hyväksymistä ja ymmärtämistä niin itseltä kuin puolisoltakin. Itsekin aiemmin ihmettelin, että miksi minua alkaa ärsyttämään pienetkin asiat ja siitä tuli parisuhteeseen ongelmia. Sit kun terapian kautta löysin itsestäni tämän ominaisuuteni, niin pystyin jollain tapaa tiedostamaan tunteeni. Nyt mulla alkaa tää herkkyys olla ennemminkin vahvuus kuin heikkous. Lisäksi olen horoskoopiltani skorpioni, jolla luonnehoroskoopin mukaan on tavallista voimakkampi tunne-elämä :)

M39

Vierailija
51/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:20"]

Mä oon erityisherkkä, mut en ikinä ole maininnut asiasta kellekään. Ihan jo sen vuoksi etten halua että siitä puhutaan ja jauhetaan mun selän takana. Olenhan herkkä niin en tietenkään ota tuollaista riskiä. Tässäkin ketjussa näkee miten osa siihen suhtautuu.

[/quote]

Eiku vaan tuut kaapista ulos. Parempihan se on, et ihmiset saa tietää siun tunne-elämästäs. Elä vetäydy, vaan anna ittes olla sellaisena kuin olet. Ihmiset van ei tiedä asioista, ni siks ne pitää sinua outona. Ja sinä pidät itteäs outona, vaikka tässäkin ketjussa kyllä huomaa, et meitähän erityiherkkiä on aika paljon. :)

M39

Vierailija
52/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:20"]

[/quote]

Peukutitko omaa tekstiäsi.

"Karaise" itseäsi äläkä peukuta. Näin voit oppia hyväksymään muut sellaisina kuin ovat. Löydät ehkä selityksen heidän käytökseen.

Vierailija
53/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oikein todennut sitä faktaa että aloitaja on ehkä liiankin hyväuskoinen. Jos joku väittää olevansa erityisherkka ja käyttää sitä tekosyynä milloin mihinkin niin minusta on syytä uskoa että hän ei välttämättä olekaan sitä. Vain peruskusipää, joka on vain tällä kertaa päättänyt kusta erityisherkkien maineen oman mielihyvänsä vuoksi.

Vierailija
54/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 08:30"]Minä olen narskupiirteinen mutta en ihan narsisti. En ole erityisherkkä lainkaan, enkä ymmärrä heitä lainkaan. Jos nämä aistiongelmat aiheuttavat ahdistusta ym., niin tuo ei oikein sovi narsismiin. Keksityt diivakohtaukset sopivat kyllä.

[/quote]

Juu et ole narskupiirteinen.

Vierailija
55/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hiljainen ja herkkä. Minua on haukuttu narsistiksi koska kerjään kuulemma hiljaisuudella huomiota... Nämä haukkujat ovat olleet itse minäminäminä-tyyppisiä kovaäänisiä hölöttäjiä, joita itseään pitää kahvipöydässä huomioida koko ajan myötäilevillä kommenteilla.

Vierailija
56/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:12"]2010-luvun ihminen jolla on tunteet = diagnoosi erityisherkkä
[/quote]
Tää on muuten ihan totta. Nykymaailmassa arvostetaan tunteettomuutta ja narsistit porskuttaa eteenpäin. Fiksut ja tuntevat ihmiset ei jaksa elää. Alapeukuttajat eivät tajua.

Vierailija
57/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:21"]

Kyllä erityisherkkä pystyy parisuhteseen, mut se vaatii itsetutkiskelua ja asioden hyväksymistä ja ymmärtämistä niin itseltä kuin puolisoltakin. Itsekin aiemmin ihmettelin, että miksi minua alkaa ärsyttämään pienetkin asiat ja siitä tuli parisuhteeseen ongelmia. Sit kun terapian kautta löysin itsestäni tämän ominaisuuteni, niin pystyin jollain tapaa tiedostamaan tunteeni. Nyt mulla alkaa tää herkkyys olla ennemminkin vahvuus kuin heikkous. Lisäksi olen horoskoopiltani skorpioni, jolla luonnehoroskoopin mukaan on tavallista voimakkampi tunne-elämä :)

M39

[/quote]

Jos parisuhdetta kovasti kaipaa niin tuollaiseen varmaan kannattaa ryhtyä. Itse totesin että en sellaista kaipaa joten ei tarvitse nähdä vaivaa. Töissä täytyy jo ihan tarpeeksi jaksaa ärsykkeitä, kotonani kaipaan vain täydellistä hiljaisuutta ja rauhaa.

t 31

Vierailija
58/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisherkkyyttä on monen tasoista. Itse olen tuntenut aina huonommuutta siitä, että haju- ja kuuloaistini on herkkä. Kovat äänet sekoittavat ajatukseni iseiksi minuuteiksi ja jäävät jotenkin soimaan päähäni. Kun luin erityisherkkyydessä, tuli hyväksyvämpi olo itseä kohtaan. Tajusin, että kuulen äänet tavallaan kovemmalla volyymillä kuin suuri osa ihmisistä. Kovat äänet aiheuttavat minussa kivun kaltaisia tuntemuksia. En ole erityisherkän ääripäätä, vaan jotain siihen suuntaan vaan. Elän ihan normaalia perhe-elämää joskin korvatulppia on tullut kulutettua melko läjä.

Vierailija
59/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä erityisherkkyyteen kuuluu myös aistiyliherkkyyttä, ei ole pelkästään "nuppivaiva" tämä. Tämä ketju osoittaa myös minulle hyvin sen, miksi pidän erityisherkkyyteni omana tietonani. Ei tätä ihmiset ymmärrä, varsinkin kun tästä on tullut uusi muotidiagnoosi, jota tosiaan väärin käytetään. En todellakaan usko, että kukaan aidosti herkkä tuo herkkyyttään julki hyötymistarkoituksessa, päinvastoin. Hän tekee kaikkensa, että muilla olisi hyvä olla, kärsii siitä itse, ahdistuu tai lähtee pois. Mulle oli iso homma tajuta, mikä mua vaivaa, suuri helpotus, jonka jälkeen on paljon helpompaa hyväksyä itsensä ja olla hieman armollisempi omalle itselleen.

Vierailija
60/65 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:21"]

M39

[/quote]

Jos parisuhdetta kovasti kaipaa niin tuollaiseen varmaan kannattaa ryhtyä. Itse totesin että en sellaista kaipaa joten ei tarvitse nähdä vaivaa. Töissä täytyy jo ihan tarpeeksi jaksaa ärsykkeitä, kotonani kaipaan vain täydellistä hiljaisuutta ja rauhaa.

t 31

[/quote]

Mullapa ei ole kotona tollaseen mahdollisuutta, siitä lapset pitää huolen :)

Mie haluan opetella tuleemaan toimeen itseni kanssa,sillä vaikka kuinka välttelisin sosiaalista elämää, niin en pääse piirteistäni "eroon" eli parempi opetella tulemaan toimeen niiden kanssa. Lisäksi olen tuntenut olevani onnellisempi parisuhteessa. En kuitenkaan väheksy sinun ratkaisua.

M39

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä