sairaspoissaolojen määrä
Kuinka paljon suunnilleen teillä on sairaspoissaoloja töistä vuodessa? Itse olen ollut tänä vuonna tähän mennessä pois 11 päivää, puolet näistä on omien flunssien vuoksi ja puolet sairaan lapsen (4v) hoidon vuoksi. Nyt pomo vihjasi että mulla on ollut aika paljon poissaoloja. Onko tää määrä muka kovin paljon? Mummokin on hoitanut joskus kun lapsi on ollut kipeä, muuten olisi poissaoloja ollut enemmänkin...
Kommentit (39)
Kyllä mulla tulee flunssien takia n. 10 päivää vuodessa poissaoloja. Kuinka te jotkut selviätte ilman flunssia vuosikausia?
Mulla on 2 viikkoa, tosin sen pomo määräs.
Yleensä mulla on 0-4 pvä vuodessa.
Työnantajien kuuluu kysellä, kun poissaoloja on tietty määrä. Sitä kutsutaan varhaiseksi puuttumiseksi. Minullakin oli yhtenä vuotena ihan hirveästi poissaoloja, vaikka mies oli joka toinen kerta lasten kanssa kotona. Meillä kiersi vesirokot, influenssa ym. silloin. Sanot vaan esimiehelle, että olet pahoillasi tilanteesta, mutta et ole koskaan turhaan pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:18"]
Työpaikoilla on usein esimiehille ohjeita missä kohtaa sairauspoissaoloihin pitää puutta (ensin juuri tuollain jutustelemalla) - voi vaihdella työpaikan mukaan. Omassa tulee jutustelua kun 3 sairaspoissaoloa vuoden sisällä....
Kannattaa kertoa että on ollut osa lapsesta johtuvaa ja samalla painottaa että on tuota turvaverkkoa ja että sairasta lasta hoitavat toki joskus muutkin kuin sinä.
[/quote]Aika törkeää, mitä siinä on juttelemista? Sairasta vähemmän? Tosin itsellä on just iskias, siinä jutellessa vois sanoa pomolle, että hanki nyt tänne satulatuolit ja sellainen roikkutanko niin en ois ehkä saikulla niin usein. Tai ei tää vielä oo uusiutunut, mutta jos rupeaa.
Mä en muista montako päivää oon ollu tänä vuonna ennen tätä, ehkä 4. Ne on olleet flunssan takia. En jää pois jos olen työkykyinen.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:21"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:17"]KAikki on suhteellista. Itsellä kaksi lasta, nyt yli 10 v. Palasin heti äitiyslomien jälkeen töihin. Olen lasten takia ollut pois töistä 5 päivää n. 10 vuoden aikana. OMia saikkupäiviä keskimäärin 3-4- vuodessa. Työkaverilla samanikäiset lapset, useimmiten enemmän kotona kuin töissä. Lapsien takia ollut usein 4-6 päivää kuussa pois.
[/quote] Tällainen itsensä pönkittäminen toiseen vertaamalla on turhaa. Mulla on kaksi korvakierteistä lasta. Ilman isovanhempien apua ei olis pahimpina talvina miehen kans juuri töissä oltu. Kaikilla ei sitä sukulaisapua ole.
[/quote] Kyllä minäkin ihmettelen miten pomo ei ole koskaan hoitamassa sairasta lastaan, toisin hänellä on ilmeisesti palkatut hoitajat ja isovanhemmst apuna, toisaalta lapsikaan ei ole enään pikkulapsi. Yleensä 1-2 vuotias sairastaa kyllä päiväkodissa useamman kerran vuodessa. Eikä pelkkiä flunssia vaan korvatulehduksia, vatsatauteja, noroviruksia yms.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:22"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:19"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:17"]
KAikki on suhteellista. Itsellä kaksi lasta, nyt yli 10 v. Palasin heti äitiyslomien jälkeen töihin. Olen lasten takia ollut pois töistä 5 päivää n. 10 vuoden aikana. OMia saikkupäiviä keskimäärin 3-4- vuodessa. Työkaverilla samanikäiset lapset, useimmiten enemmän kotona kuin töissä. Lapsien takia ollut usein 4-6 päivää kuussa pois.
[/quote]Ei jotenkin täsmää nuo sun luvut tuossa jutussa.
[/quote]
Mikä?
[/quote] Siis suulla on yli 10 v lapsi. Se osaa sairastaa kotona yksin toisin kuin pienempi. Etkä edes saa vapaata hoitaaksesi yli 10 vuotiasta. Toinen juttu on, että tutkimusten mukaan lasten vastustuskyky kehittyy 4-5 ikävuoteen jonka jälkeen lapsi sairastelee vähemmän. Erityisesti ensimmäinen pvk vuosi ja toinenkin on pikkulasten vanhempien hoidettava lapsiansa jos sairastuvat.
Varmaan yli 15 päivää jo tänä vuonna. Kahden pienen lapsen yh-äitinä noita kertyy, päiväkodista tarttuu kaikki taudit :( noloa mutta ei voi mitään.
Itse olen ollut 1-5 pv vuosittain kipeänä. Lapsen vuoksi 2-4 pv, silliinkin useimmiten tehnyt osan aikaa etätöitä.
no ei siinä törkeää ole (Tai jos esimiehellä ei osaa käyttäytä, mutta se on jo eri juttu) - Esimies siis ihan suoraan ja reilusti selvittää mistä poissaolot johtuvat ja onko jotakin jota työssä voidaan tehdä eri tavalla.
(ja juu selkävaivainen täälläkin, joten tiedän kyllä että voi pikkasen pistää harmittamaan jos työkaverit saikuttaa flunssaa kun itse raahautuu kuolemanväsyneenä huonosti nukkuneena duuniin)
no ei siinä törkeää ole (Tai jos esimiehellä ei osaa käyttäytä, mutta se on jo eri juttu) - Esimies siis ihan suoraan ja reilusti selvittää mistä poissaolot johtuvat ja onko jotakin jota työssä voidaan tehdä eri tavalla.
(ja juu selkävaivainen täälläkin, joten tiedän kyllä että voi pikkasen pistää harmittamaan jos työkaverit saikuttaa flunssaa kun itse raahautuu kuolemanväsyneenä huonosti nukkuneena duuniin)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:07"]Varmaan yli 15 päivää jo tänä vuonna. Kahden pienen lapsen yh-äitinä noita kertyy, päiväkodista tarttuu kaikki taudit :( noloa mutta ei voi mitään.
[/quote] Ymmärrän. Mullakin on sellainen tilanne, että harvoin saan ketään lasta hoitamaan. Lisäksi yleensä itsekkin sairastun. Esim oksennustautia mulla ei ole ollut varmaan kymmeneen vuoteen. Nyt kun lapsi on ollut vuoden päiväkodissa, niin ollaan sairastettu molemmat se jo kaksi kertaa kevään ja kesän aikana.
Joo, esimiehelle kuuluu nämäkin asiat ilman muuta.
Meillä oli työntekijä, joka ilmoitti vain puhelimitse olevansa sairas, ja kun esimies kysyi syytä, niin työntekijä vastasi nenäkkäästi, että se on hänen asiansa eikä hänen tarvitse sitä kertoa!
Osui sitten omaan nilkkaan kun toi päivien päästä saikutuslapun, jonka koodi ei oikeuttanut palkalliseen poissaoloon. Jos olisi heti kertonut esimiehelle syyn, esimies olisi tuosta palkattomuudesta voinut heti kertoa niin ei olisi tullut yllätyksenä.
Kaiken huipuksi työntekijä vielä uhkaili liitolla (johon ei kuulunut) ja jälkiseuraamuksilla, jos hänelle ei maksettaisi palkkaa! Työnantajan velvollisuus on kuitenkin kohdella työntekijöitä tasapuolisesti. Kun ei sillä koodilla maksettu muillekaan palkkaa, niin ei tällekään tapaukselle.
Tapaus osoitti taas jälleen kerran sen, miten vähän ihmiset näistä asioista tietävät. Kaksi suurinta virheluuloa on:
1) kaikille kuuluu työterveyshuolto, joka sisältää terveydenhoito- ja lääkäripalvelut
2) kun lääkäri kirjoittaa todistuksen, saa aina sairausajan palkkaa.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:09"]Itse olen ollut 1-5 pv vuosittain kipeänä. Lapsen vuoksi 2-4 pv, silliinkin useimmiten tehnyt osan aikaa etätöitä.
[/quote] Lapsi kuinka monta vuotta? Onko isossa pvk ryhmässä?
Tänä vuonna norovirus 2 päivää kokonaan veks. Muuten sitten etänä ja tein työt jälkikäteen iltaisin / viikonloppuna. Mun hommissa ei ole tuuraajia varsinaisesti, mutta työt pakko tehdä. Viime vuonna olinkin sitten keuhkokuumeesta 6 viikkoa sairaslomalla. Kivittäkää, mutta meidän perheessä (3 lasta, putket kaikilla, vanhin 4.5v) lasten sairastaminen hoidetaan 'jotenkin' - ei jäädä töistä pois. Usein jaamme työpäivän kahtia miehen kanssa ja teemme kotoa (esim 06-15 + 21-23 ja 15-22). Rankaa on ;) Tai otetaan Mll/Väestöliiton hoitaja. Isovanhempia ei ole tai sisaruksia. En aina ymmärrä miten siellä kotona pitää lonnia niitten sairaitten lasten kanssa.. ja ne poissaolot tuntuu aina kertyvän samoille henkilöille
Järjestelykysymys jos töitä voi tehdä kotoa
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:16"]On paljon. Tuplasti keskiarvon ja varsinkin jos on kertynyt lyhyistä 1-3 päivän sairaslomista jotka keskittyy viikonlopun ympärille niin antaa viitteita että sulla on päihdeongelma. Lorvikatarri on tietenkin myös mahdollinen.
[/quote] Ai kun lapsi oksentaa to-pe välisenä yönä, niin työnantaja itsediagnosoi mulle päihdeongelman :D
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:19"]Järjestelykysymys jos töitä voi tehdä kotoa
[/quote] Niinpä. Kaikilla meillä ei ole mahdollisuutta etätöihin. Ja älkää nyt loukkaantuko, mutta itse olen huomannut että pvk tädit symppaavat enemmän jos äiti hoitaa sairaan lapsen kotona tai hakee sairastuneen kotiin kesken työpäivän.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:18"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 23:09"]Itse olen ollut 1-5 pv vuosittain kipeänä. Lapsen vuoksi 2-4 pv, silliinkin useimmiten tehnyt osan aikaa etätöitä.
[/quote] Lapsi kuinka monta vuotta? Onko isossa pvk ryhmässä?
[/quote] Ei tule vastausta. Lapsi on ollut vain 2-4 päivää poissa tarhasta koko vuotena? En usko että on 1-2 vuotias.
Tänä vuonna 5 pv oman sairastelun vuoksi ja 2 pv lapsen sairastelun takia. Tänä vuonna päästy sairastelujen suhteen helpolla. Jos olisin lapset pitänyt kotona jokaisen nuhan vuoksi, olisi sairaspäiviä enemmän.
Ei voi tietää, miten paljon saikkupäiviä ensi vuonna tulee, toisille ei tule yhtään, toisille tulee vähemmän.