Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Syötkö aina antibioottikuurin punkin puremaan?

Vierailija
09.08.2015 |

Mielipiteet tuntuvat jakautuvan kahteen ääripäähän: toinen puoli hakee antibioottikuurin jokaiseen punkin puremaan ja toinen viis veisaa puremista.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Miltä purema näyttää? Koirasta olen kaksi löytänyt tänä kesänä.

Vierailija
2/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain toukokuussa elämäni ensimmäisen punkinpureman ja koska rengasta ei tullut, en ole esitellyt sitä kenellekään lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin jokaiseen punkin puremaan hakenut antibioottikuurin, olisi suolistoni todennäköisesti täysin pilalla! Yhden ainoan kuurin olen joutunut syömään koska puremakohta turposi golfpallon kokoiseksi. Vastaavasti tuttavaperheeni hakee aina lääkäriltä antibioottikuurin jos punkki on puraissut. Onpa he pari kertaa hakeneet kuurin lapselleen, vaikka punkki olisi ainoastaan kävellyt lapsen iholla.

Vierailija
4/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen lääkäreitä, jotka antavat antibiootteja pelkkään puremaan.

Näin ei pitäisi olla.

Vierailija
5/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:55"]

Näin ei pitäisi olla.

[/quote]

Yksityiseltä saa lähes aina halutessaan.

Vierailija
6/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:55"]

Näin ei pitäisi olla.

[/quote]

No, kohta on sellaiset pöpöt, joihin ei enää antibiootit tepsikään. Kannattaa sitten miettiä pitikö niitä kuureja hakea huvin vuoksi.

Vierailija
7/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö

Vierailija
8/20 |
09.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hölmö, antibioottikuuri haetaan vain silloin jos pureman ympärille tulee se rengas. Suurin osa punkeista ei kanna borrelioosia

Vierailija
9/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tosiaan sellaisia jotka hakevat antibioottikuurin jokaiseen puremaan? Eikös ne antibioottikuurit ole aika rankkoja ja kestävät sen kolmisen viikkoa?

Vierailija
10/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Enkä hakenut 1v lapsellenikaan.

Vierailija
11/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:18"]

Mielipiteet tuntuvat jakautuvan kahteen ääripäähän: toinen puoli hakee antibioottikuurin jokaiseen punkin puremaan ja toinen viis veisaa puremista.

[/quote]

Näiden tuntemiesi ääripäiden lisäksi on vielä se porukka, joka lukee kotihoito-ohjeet ja seuraa tilannetta.

Vierailija
12/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan. Mulla on ollut tänäkin vuonna parisenkymmentä punkkia. Koska olen erittäin herkkäihoinen ja allerginen, minulle tulee aina myös sellainen punoittava rengas siitä. En ole koskaan mennyt lääkäriin eikä mitään vaivoja ei ole, vaikka joka kesä niiitä punkkeja on paljon ollut. En ole ollenkaan huolestunut niistä.

Vierailija
13/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te niitä punkkeja saatte? Mä en ole eläissäni nähnyt punkkia. Ollaan kyllä purjehdittu ja kävelty saaristoissa heinikoissa, mut koskaan ei ole tarttunut punkkia keneenkään perheestämme. Eli mitä tekee ihminen, jolla on ollut jo 20 punkkia tänä vuonna? Siis mistä ne punkit tulee? Onko sulla vuohia tai jotakin eläimiä, että pitelet heinää paljon tms.. :-)

Vierailija
14/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:36"]En todellakaan. Mulla on ollut tänäkin vuonna parisenkymmentä punkkia. Koska olen erittäin herkkäihoinen ja allerginen, minulle tulee aina myös sellainen punoittava rengas siitä. En ole koskaan mennyt lääkäriin eikä mitään vaivoja ei ole, vaikka joka kesä niiitä punkkeja on paljon ollut. En ole ollenkaan huolestunut niistä.
[/quote]

Parisenkymmentä punkkia??? Missä oikein asut? Etkö suojaudu/tee tarkistuksia? Meillä koirissa välillä ollut runsaastikin, joka kesä monta punkkia nyrkyistä huolimatta, mutta ihmisissä ei edes joka vuosi. Tänä kesänä pojalta löytyi yksi, mutta koska ei ollut kauan ehtinyt olla kiinnittyneenä, eikä mitään oireita tullut, niin ei tietenkään antibioottiakaan haettu.

Vierailija
15/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 16:51"]

Jos olisin jokaiseen punkin puremaan hakenut antibioottikuurin, olisi suolistoni todennäköisesti täysin pilalla! Yhden ainoan kuurin olen joutunut syömään koska puremakohta turposi golfpallon kokoiseksi. Vastaavasti tuttavaperheeni hakee aina lääkäriltä antibioottikuurin jos punkki on puraissut. Onpa he pari kertaa hakeneet kuurin lapselleen, vaikka punkki olisi ainoastaan kävellyt lapsen iholla.

[/quote]

Lapsi-parka. Kiva kärsiä tulevaisuudessa suolistosairauksista tuollaisen takia

Vierailija
16/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:42"]

Mistä te niitä punkkeja saatte? Mä en ole eläissäni nähnyt punkkia. Ollaan kyllä purjehdittu ja kävelty saaristoissa heinikoissa, mut koskaan ei ole tarttunut punkkia keneenkään perheestämme. Eli mitä tekee ihminen, jolla on ollut jo 20 punkkia tänä vuonna? Siis mistä ne punkit tulee? Onko sulla vuohia tai jotakin eläimiä, että pitelet heinää paljon tms.. :-)

[/quote]

Mä olen saanut punkkini räpiköidessä metsässä, esimerkiksi mustikoita poimiessa. Olin ilmeisesti onnistunut menemään pesän tms. läpi, koska tuon reissun jälkee iholtani löytyi käppäilemässä 10 pienen pientä punkkia! Hyvä kun silmällä erotti

Vierailija
17/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:07"]Voi hölmö, antibioottikuuri haetaan vain silloin jos pureman ympärille tulee se rengas. Suurin osa punkeista ei kanna borrelioosia
[/quote]

Osa punikeista levittää borrelioosityyppiä, joka ei muodosta rengasta puremakohtaan. Eikä muitakaan oireita muodostu. Paitsi vasta pitkän ajan kuluttua ja silloin borrelioosin hoito on vaikeampaa.

Vierailija
18/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kertakaikkiaan voi sydä niin paljon antibioottia. Vaikka kuinka suojautuisin, joudun työkseni olemaan sen verran heinikossa, metsässä, niityillä jne., että saan silti punkinpuremia, vaikka kuinka vaatteilla suojautuisin. Olisi aika hurjaa syödä koko kesäaika antibioottia. Kun yksi kuuri loppuisi, toista pitäisi jo aloitella.

Terv. karjatilallinen

Vierailija
19/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:07"]

En kertakaikkiaan voi sydä niin paljon antibioottia. Vaikka kuinka suojautuisin, joudun työkseni olemaan sen verran heinikossa, metsässä, niityillä jne., että saan silti punkinpuremia, vaikka kuinka vaatteilla suojautuisin. Olisi aika hurjaa syödä koko kesäaika antibioottia. Kun yksi kuuri loppuisi, toista pitäisi jo aloitella.

Terv. karjatilallinen

[/quote]

Näinpä. Yksi antibioottikuuri punkin puremaan kestää kolme viikkoa (jos lääkäri on määrännyt kuurin joka kestää alle 3 viikkoa, siitä ei ole mitään hyötyä ja on yhtä tyhjän kanssa). Siinä menee koko kesä antibioottia syödessä, jos onnistuu saamaan esimerkiksi kolme punkin puremaa :D Plus tietysti kuurin sivu- ja haittavaikutukset (auringon välttely tai muuten palaa, alkoholin välttäminen, vatsa jatkuvasti sekaisin jne)

Vierailija
20/20 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 09:56"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 18:07"]Voi hölmö, antibioottikuuri haetaan vain silloin jos pureman ympärille tulee se rengas. Suurin osa punkeista ei kanna borrelioosia
[/quote]

Osa punikeista levittää borrelioosityyppiä, joka ei muodosta rengasta puremakohtaan. Eikä muitakaan oireita muodostu. Paitsi vasta pitkän ajan kuluttua ja silloin borrelioosin hoito on vaikeampaa.
[/quote]

Riippuu ihmisestä, kaikilla ei ole samanveroista immuunipuolustusta, ja joillakin on yliaktiivinen. Jos ei rengasta muodostu vaikka punkissa oli borreliabakteeria, niin se kertoo heikosta immuunipuolustuksesta, ja tod. jo allaolevasta muusta infektiosta.