rajoittaisitteko 14-vuotiaan peliaikaa jos arvosanat kiitettäviä
Ja kaikista aineista.
Tykkää kovasti peleistä ja katsoisi vaikka tunteja putkeen youtubettajien videoita milloin mistäkin häntä kiinnostavasta aiheesta, onko mielestäsi syytä rajoittaa tätä kun kavereita käy (tekevät näitä yhdessä tai joskus menevät ulos) ja saa kiitettäviä koulussa, kokeisiin lukee tunteja putkeen, eli haluaa myös saada hyvät arvosanat eikä pelaaminen ole niin tärkeää, etteikö kokeisiin lukisi
Kommentit (13)
Liikunta/terveys/kaverisuhteet eivät välttämättä kiitä, jos tietokoneen/pelikonsolin ääressä löhötään kaikikki hereilläoloaika.
Ei ole mitään syytä rajoittaa kerta ei aiheuta ongelmia ja tekee muutakin.
Meillä pojan ka oli nyt 9,8 ja kyllä, rajoitan peli/ruutuaikaa siltikin.
En yksinkertaisesti halua, että hän esim pelaa joka ikinen päivä. Saa kuitenkin pelata 2, joskus 3 arkipäivänä ja lisäksi vkonloppuisin. Lisäksi satunnaista tv:n katsomista ja tuo kännykkä on juurtunut kouraan, iPadia käyttää myös. Eli enemmän kuin tarpeeksi ruutuilua jo näinkin. Ei varsinaisesti harrasta mitään, nyt kesällä toki ulkoillut ja pyöräilee, tennistä käy pelaamassa 1-2x/vkossa ympäri vuoden.
Ja jep, vääntöä näistä käydään harva s epäivä, välillä uuvuttaa niin että pala kurkussa olen.
Vaikka koulu menee hyvin, pitää liikuntaa harrastaa vähintään tunti päivässä ja hankkia hyviä ystävyyssuhteita. Sosiaalinen älykkyys on usein työssämenestymisen edellytys.
Pelimaailma on niin rajoittunut, että jospa edes katsoisi elokuvia ja lukisi kirjoja osan ns. peliajasta.
Harrastatteko yhdessä pyöräilyä ja tapahtumissä käyntiä tai puuhailua kotona?
Tottakai rajoittaisin. Ei ole tervettä kropalle eikä päälle tuijottaa ruutua tuntitolkulla päivittäin, minkään ikäisen, vaikka töissä/koulussa menisikin hyvin.
Enpä ole rajoittanut yhdenkään lapseni peliaikaa! Ajattelen niin, että kielletty on aina houkuttavampaa kuin sallittu ja koska olen katsonut pienestä pitäen, mitä netissä tehdään (olan takaa kurkkinut ja kysellyt HabboHotellista aikanaan jne.), niin en oikeasti ymmärrä, miksi natsimutsit kyttää peliaikaa.
Lapseni liikkuvat mielestäni riittävästi, koulumatka yhteen suuntaan on noin 2.5 km ja siihen lisäksi pojilla sählyä 2 krt/vko ja jalkapalloa kesällä 3 krt/vko, tytöllä tanssitunteja ja lentopalloa 3-5 krt/vko.
Kaksi vanhinta lukee nyt oikeustiedettä ja kuopus kirjoitti keväällä kaksi laudaturia, kirjoittaa kaksi ainetta lisää syksyllä ja loput keväällä. Täysin vapaa ja holtiton pelaaminen ei siten ole tuhonnut ainakaan vielä heidän tulevaisuuttaan ja opiskelumahdollisuuksiaan.
Äidistään olen huolissani: minä olisin netissä 24/7, jos ei olisi pakko välill nukkua.
Kyllä meillä rajoitetaan ainakin niin, että ennen nukkumaan menoa on oltava pelaamatta muutama tunti. Pidän tärkeänä myös riittävää liikuntaa ja lukemista. Kokeisiin ei pitäisi tuossa iässä joutua lukemaan tuntikaupalla, jos on jatkuvasti ollut tunnilla ja tehnyt läksyt, myös lukuläksyt.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 14:42"]
Meillä pojan ka oli nyt 9,8 ja kyllä, rajoitan peli/ruutuaikaa siltikin.
En yksinkertaisesti halua, että hän esim pelaa joka ikinen päivä. Saa kuitenkin pelata 2, joskus 3 arkipäivänä ja lisäksi vkonloppuisin. Lisäksi satunnaista tv:n katsomista ja tuo kännykkä on juurtunut kouraan, iPadia käyttää myös. Eli enemmän kuin tarpeeksi ruutuilua jo näinkin. Ei varsinaisesti harrasta mitään, nyt kesällä toki ulkoillut ja pyöräilee, tennistä käy pelaamassa 1-2x/vkossa ympäri vuoden.
Ja jep, vääntöä näistä käydään harva s epäivä, välillä uuvuttaa niin että pala kurkussa olen.
[/quote]
Miksi ihmeessä sitten rajoitat? Se on aiheuttanut teille pelkkiä ongelmia. Tuollaiset "en yksinkertaisesti halua" perusteet on kaikista mitättömämpiä, ne tarkoittavat ettei sinulla ole mitään todellista syytä rajoittaa. En ymmärrä joitain vanhempia jotka eivät ymmärrä että elektroniikka ei ole pahasta ja maailma muuttuu. Se että sinä et lapsena ollut koneella, ei tarkota sitä ettei lapsesi voi koneella olla. Ymmärrän rajoittamisen tietenkin kun se aiheuttaa ongelmia, se on täysin eri asia. Teillä kuitenkin kaikki on fine, miksi ihmeessä rajotat??
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:08"]
Enpä ole rajoittanut yhdenkään lapseni peliaikaa! Ajattelen niin, että kielletty on aina houkuttavampaa kuin sallittu ja koska olen katsonut pienestä pitäen, mitä netissä tehdään (olan takaa kurkkinut ja kysellyt HabboHotellista aikanaan jne.), niin en oikeasti ymmärrä, miksi natsimutsit kyttää peliaikaa.
[/quote]
Eivätkö myöskään tupakointi, kaljoittelu, muu alkoholin juominen, energiajuomat ja kannabis olleet kiellettyjä? Eikä tainnut olla minkäänlaisia kotiintuloaikoja teillä? Eikö teillä ole siellä perheessä ollenkaan vastuuntuntoisia aikuisia?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 15:08"]
Lapseni liikkuvat mielestäni riittävästi, koulumatka yhteen suuntaan on noin 2.5 km ja siihen lisäksi pojilla sählyä 2 krt/vko ja jalkapalloa kesällä 3 krt/vko, tytöllä tanssitunteja ja lentopalloa 3-5 krt/vko.
Kaksi vanhinta lukee nyt oikeustiedettä ja kuopus kirjoitti keväällä kaksi laudaturia, kirjoittaa kaksi ainetta lisää syksyllä ja loput keväällä. Täysin vapaa ja holtiton pelaaminen ei siten ole tuhonnut ainakaan vielä heidän tulevaisuuttaan ja opiskelumahdollisuuksiaan.
Äidistään olen huolissani: minä olisin netissä 24/7, jos ei olisi pakko välill nukkua.
[/quote]
Nimenomaan. Ja usein lapsen ongelmat voivat johtua jostain ihan muusta ja ne laitetaan pelien syyksi. Esim uniongelmien takia voidaan kieltää kaikki pelit täysin ja ei mitään apua, koska ongelmat on paljon syvemmällä.
Mielestäni peliaika ei liity arvosanoihin.Liiallinen pelaaminen voi joillekin olla mielenterveysriski ja vaikuttaa sosiaalisuuteen ja empatiakykyyn riippumatta ihmisen kouluarvosanoista tai älykkyydestä.
Öö, miksi rajoittaisit, jos ei ole mitään ongelmia siitä koitunut? Saat vain lapsen vihat siitä niskaasi.