Jos sektioita ei tehtäisi..
Niin moni nainen ja vauva kuolisivat synnytykseen! Täällä aina sanotaan "luonto karsii heikon materiaalin", kun puhutte karmeista ihmiskohtaloista.
Olkaapa kiitollisia lääkäreille - ilman heitä, u know, te olisitte heikkoa materiaalia, koska jokainen nainen on alunperin luotu tuottavilla synnytyselimillä!
Kommentit (10)
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 07:51"]Jep. Täällä yksi joka olisi ainakin kuollut jos ei olisi sektiota. Mitä todennäköisemmin vauvakin, mutta minä 100% varmuudella.
[/quote]
Yläpeukku, koska et kuollut :)
Minäkään en olisi täällä, äitini synnyttänyt minut ja siskoni sektiolla - hän tosin on kyllä aika paha alkoholisti, että tosiaan "heikko materiaali pitää paikkansa"...
Itse synnytin sitten omat potrat lapset alakautta, että siinä kohtaa ova heikot geenit muuntuneet..
Jos tilannetta katsotaan pitkällä tähtäimellä, ovat synnytysesteen omaavat yhä sinun sanoin "heikkoa materiallia". Hyvin monet (ei toki kaikki, esimerkiksi riisitauti ei ole perinnöllinen) normaalin synnytyksen estävät ominaisuudet ovat periytyviä, jolloin nyt syntyvät lapset saavat näitä ominaisuuksia tuottavat geenit vanhemmiltaan. Ennen nämä lapset eivät koskaan olisi syntyneet elävinä ja jatkaneet sukuaan.
Jos tulevaisuudessa tulee aika, jolloin keisarinleikkausta ja muita moderneja raskaudenhoitokeinoja ei ole saatavilla (sodan, valtavan epidemian, auringonpurkauksen jne. takia) tulee synnytyskuolemien määrä kasvamaan vähintään samalle tasolle kuin se oli ennen länsimaisen lääketieteen kehitystä. Silloin ovat synnyttjäjien joukossa kaikki ne, jotka eivät olisi ennen selvinneet omasta synnytyksestään.
Itsekin kuulun joukkoon, joka on hengissä vain länsimaisen lääketieteen ansiosta. Jos olisin syntynyt aikaisemmin tai jossain muualla maapallolla, en olisi tänä päivänä genissä. Geeneissäni kannan niin ikäviä sairauksia, etten halua sellaista elämää kenellekään; se olisi toisen ihmisen kiduttamista. Tästä syystä minulla ei ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 08:00"]
Jos tilannetta katsotaan pitkällä tähtäimellä, ovat synnytysesteen omaavat yhä sinun sanoin "heikkoa materiallia". Hyvin monet (ei toki kaikki, esimerkiksi riisitauti ei ole perinnöllinen) normaalin synnytyksen estävät ominaisuudet ovat periytyviä, jolloin nyt syntyvät lapset saavat näitä ominaisuuksia tuottavat geenit vanhemmiltaan. Ennen nämä lapset eivät koskaan olisi syntyneet elävinä ja jatkaneet sukuaan.
Jos tulevaisuudessa tulee aika, jolloin keisarinleikkausta ja muita moderneja raskaudenhoitokeinoja ei ole saatavilla (sodan, valtavan epidemian, auringonpurkauksen jne. takia) tulee synnytyskuolemien määrä kasvamaan vähintään samalle tasolle kuin se oli ennen länsimaisen lääketieteen kehitystä. Silloin ovat synnyttjäjien joukossa kaikki ne, jotka eivät olisi ennen selvinneet omasta synnytyksestään.
Itsekin kuulun joukkoon, joka on hengissä vain länsimaisen lääketieteen ansiosta. Jos olisin syntynyt aikaisemmin tai jossain muualla maapallolla, en olisi tänä päivänä genissä. Geeneissäni kannan niin ikäviä sairauksia, etten halua sellaista elämää kenellekään; se olisi toisen ihmisen kiduttamista. Tästä syystä minulla ei ole lapsia.
[/quote]
jaa, mikähän geeni se tuon mun pojan laittoi perätilaan pää takakenossa (eli vauva olisi kuollut normisynnytykseen. Sitä en tiedä miten mun olisi käynyt)? Voisitko myös kertoa miten lapsi tästä jatkossa kärsii, niin tiedän varautua.
Perätila on periytyvä ominaisuus. Vauvan pitäisi "osata" kääntyä, mutta geenivirheen vuoksi se jää tekemättä.
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?opcode=show/news_id=5707/type=1
Yllättyisit, jos tietäisit miten monet syntymään liittyvät jutut ovat perinnöllisiä.
Kapea lantio on se suurin syy, joka estää normaalin alatiesynnytyksen! Ja se kulkee yleensä geeneissä. Minä sain kyllä yli 4 kg lapset alakautta, muttei äitini saanut 3 kiloista, koska se lantio..... :/
Kannataa muistaa, että siinä vaiheessa kun sektioita ei enää pystytä tekemään, ei hoideta syöpiäkään leikkauksella tai infarktipotilaita pallolaajennuksilla. Kuolleisuus hypähtää samantien omiin sfääreihinsä ja eniten kupsahtelee keski-ikäisiä miehiä.
Synnytyksiin kuoleminen oli lisääntymisikäisten naisten yleisin kuolinsyy.
" Synnytykseen ja lapsivuoteeseen kuoli synnyttävistä naisista noin 1,5 %, tärkeimpinä syinä raskausmyrkytys, pitkittynyt synnytys, verenvuoto ja tulehdukset. Synnytyslaitoksissa synnyttäjien kuolleisuus oli 1800-luvulla lapsivuodekuumeen vuoksi ajoittain paljon suurempi, usein 10 % ja joskus jopa 30 %. "
Naiset olivat myös raskaana nykyistä useammin, jolloin kuoleman riski kasvoi.
Jep. Täällä yksi joka olisi ainakin kuollut jos ei olisi sektiota. Mitä todennäköisemmin vauvakin, mutta minä 100% varmuudella.