Aiheuttaako itsevarma nainen kateutta?
Vaikka itse sanonkin, olen kaunis, älykäs, hyvin ystävällinen ja iloinen nainen, ja myös monelta taholta itsevarmaksi ja mukavaksi/aidoksi kehuttu. Tiedän myös itse olevani itsevarma, osaan seistä mielipiteideni takana ja luotan itseeni useimmissa tilanteissa. (Toisaalta olen samalla hyvin herkkä ja emotionaalinen, mitä moni ei ehkä uskoisi.)
Ärsyttääkö itsevarmuus muita naisia? Olen saanut osakseni mielestäni aivan käsittämättömiä vihanpurkauksia joidenkin naisten taholta, joskus jopa suoranaista piinaamista ja kiusaamista. Useat miehet vaikuttavat kiinnostuneilta, mutta vain harvat uskaltavat lähestyä. Minulla on aika paljon ystäviä, enemmän kuitenkin naisia kuin miehiä. Tämä mahdollinen naiskateus-asia tekee minut välillä kovin surulliseksi, koska toivon itse kaikille ihmisille hyvää ja haluaisin että esimerkiksi työ- ja opiskeluyhteisössä kaikilla olisi mahdollisimman mukavaa ja projektit sujuisivat. Sitten tulee jotain ihan käsittämätöntä draamaa tällaisten asioiden myötä.
Ehkä se vaan menee niin, että kateus on ansaittava, säälin saa ilmaiseksi. Toivottavasti tähän ketjuun kehittyisi asiallista keskustelua naisten kateudesta. Miksi naiset haluavat lytätä toisiaan? Mielestäni kanssasisartaan lyttäävä nainen tekee itsestään ruman. Kaikenlainen toisten ihmisten huono kohtelu, haukkuminen ja arvostelu kasautuu arvostelijan itsensä haitaksi. Olen huomannut että moni nainen kiillottaa kuortaan kaikenmaailman ulkoisilla fiksauksilla, mutta unohtaa kehittää luonnettaan jalommaksi, mikä oikeasti tekee ihmisestä kauniin ja vetovoimaisen, siistiä ulkomuotoa ja tervettä ulkonäköä väheksymättä kuitenkaan.
Kommentit (36)
Ja itsevarmuus ei ole sama kuin toisten miellytämishaluisuus ja röyhkeys ei ole sama kuin se ettei yritä miellyttää. Itsevarmuutta on se että ei yritä miellyttää muita saadakseen sosiaalista tyydytystä. Jos ei omana itsenään kelpaa niin sille ei voi mitään, mutta haukkuminen sen takia on väärin, ja sillon on ihan luonnollista että sanoo takaisin. se on itsevarmuutta
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:21"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:13"]
Mitä jos on itsevarma vaikkei ole kaunis. Minä olen hyvi itsevarma ja saan kuulla jatkuvasti ilkeämielisiä kommentteja. Kuulemma näytän mieheltä. Ja käytöskin sitä luokkaa... En perusta itsevramuutta ulkonäköön. En myöskään esim käytä netti juurikaan. En ole pinnallinen enkä elä pintaliitomaailmassa, en laittele itsestäni kuvia enkä arvostele toisten kuvia. Viihdyn vain nahoissani oikein hyvin. Ei sen pitäs antaa oikeutta tulla snaomaan rumaksi yms. Tosin se ei minun itsevramuutta hetkauta koska usein sanon takaisin. Menee miehiltä yleensä jauhot pussiin ja kattovat epäuskoisen inhoten minua:D Katon yhtä vittumaisesti takas
[/quote]
Itsevarmuus ja röyhkeys on eri asioita. Taidat olla jälkimmäinen.
[/quote]
Ruma ja itsevarma on röyhkeä törppö. Kaunis ja itsevarma on upea nainen jota kaikki kadehtii. Jep.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:27"]
Mitä jos on itsevarma vaikkei ole kaunis. Minä olen hyvi itsevarma ja saan kuulla jatkuvasti ilkeämielisiä kommentteja. Kuulemma näytän mieheltä. Ja käytöskin sitä luokkaa... En perusta itsevramuutta ulkonäköön. En myöskään esim käytä netti juurikaan. En ole pinnallinen enkä elä pintaliitomaailmassa, en laittele itsestäni kuvia enkä arvostele toisten kuvia. Viihdyn vain nahoissani oikein hyvin. Ei sen pitäs antaa oikeutta tulla snaomaan rumaksi yms. Tosin se ei minun itsevramuutta hetkauta koska usein sanon takaisin. Menee miehiltä yleensä jauhot pussiin ja kattovat epäuskoisen inhoten minua:D Katon yhtä vittumaisesti takas
[/quote]
[/quote]AIvan eli jos ei ole kaunis niin ei voi olla itsevarma sillon on välttämättä röyhkeä...Ööö. joo niin ne ihmiset tuntuu ajattelevan.
[/quote]
Itsevarmuus ei liity ulkoiseen olemukseen välttämättä mitenkään. Itsevarmuus ei ole röyhkeyttä, leuhkuutta eikä toisten aliarvostamista. Terveellä tavalla itsevarmaa naista ei kadehdita eikä vieroksuta.
[/quote]Olet väärässä.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:30"]
[/quote]
[/quote]AIvan eli jos ei ole kaunis niin ei voi olla itsevarma sillon on välttämättä röyhkeä...Ööö. joo niin ne ihmiset tuntuu ajattelevan.
[/quote]
Itsevarmuus ei liity ulkoiseen olemukseen välttämättä mitenkään. Itsevarmuus ei ole röyhkeyttä, leuhkuutta eikä toisten aliarvostamista. Terveellä tavalla itsevarmaa naista ei kadehdita eikä vieroksuta.
[/quote]Tosin mulle ihan sama miksi joku minua kutsuu, kutsukoot vaikka röyhkeäksi, ei se paha ole. Mutta puolustan aina itseäni ja kavereitani henkeen ja vereen joten älä tuu minun tielleni...muahhahahahah; P
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 10:29"]Ap kirjoittaa asiaa, näin se usein juuri menee. Kun tähän vielä lisätään kauneus ja se, että taloudellisesti menee hyvin, muut naiset ovat jos nyt ei ihan ilkeitä niin vähintään hyljeksivät. Minusta vanhemmat ihmiset, lapset ja miehet pitävät ja tutustun heihin helposti. Sen sijaan ystäviä omanikäisistä naisista on vaikea saada, vaikka ystävällinen olen kaikille. Voihan olla, että olen tietämättäni jollakin tavalla ärsyttävä. Mutta miksi vanhukset sitten niin paljon tykkäävät ja luonnettani on kehuttu suoraan itselleni.
[/quote]
Aika samanlainen kokemus minullakin.
Olen itsekin havainnut samaa. Vaihdoin tässä hiljattain ryhmää koulussa, ja siellä muut (kaikki naisia) olivat löyhästi jo ennestään tuttuja toisilleen. Havaitsin pian, että oppituntien aikana minä olin ainoa joka osallistui opetukseen kommunikoimalla opettajan kanssa ja vastailemalla kysymyksiin. Myös tehtävät suoritin aina ensimmäisenä, ja pistokokeissa vedin täydet pisteet siinä missä muut reputtivat totaalisesti. Muille tarvitsi yksinkertaisetkin asiat vääntää joka kerta rautalangasta. Tästä sain osakseni nenän vartta pitkin tuijottelua ja viileää kohtelua. Minua ei edes tervehditty käytävillä, ja joskus jopa tiuskittiin.
Noh, lopetin itsekin pian tervehtimisen ja aloin kulkemaan nenä pystyssä kyseisen akkalauman ohitse. Olin kuin heitä ei olisi ollut olemassakaan.
Naiset ovat todellakin taipuvaisia kateuteen/epäluuloon jos joku on heitä itsevarmempi, menestyneempi, älykkäämpi, kauniimpi, muilla tavoin erilaisempi etc. Ja tietenkin ryhmässä on helppo ottaa yksinäinen ulkopuolinen henkilö vihan kohteeksi.
Olin ala-asteella ja osan yläasteesta koulukiusattu, joten olen oppinut pärjäämään itsekseni. Eli en tarvitse laumaa ympärilleni tunteakseni itseni vahvaksi. Se tietysti ärsyttää näitä ämmiä.
Itsevarmuus on hyvä asia, mutta se on eri asia kuin nämä itsevarmoiksi itseään julistavat, joiden käytös on ala-arvoista muita kohtaan. Itsevarmuus ei ole sitä, että on omasta mielestään muita kauniimpi, parempi töissä tai koulussa ja menestyneempi. Oikeasti itsevarma ei ole mielestään aina oikeassa vaan antaa tilaa muillekin, kuuntelee myös muiden näkökantoja ja uskaltaa myöntää virheensä. Ei ole kateellisuutta olla eri mieltä itsevarman kanssa.
Jos itsevarma kokee itsevarmuutensa karkoittavan muut ympäriltä ja luulee kaikkien olevan hänelle kateellisia, niin yleensä syy löytyy kyllä ihan sieltä peilistä.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen vai toinen vinkku menossa. Vähän hapuilevaa toi kirjoitus.
Olen itsevarma nuori nainen. Minun on erittäin vaikea tulla toimeen ikäisteni nuorten naisten ja miesten kanssa. Minua on haukuttu mm yksin asumisesta,parisuhteettomuudesta ja kunnianhimoisuudesta. Minulle ura on tärkeä. En halua kavereikseni mitään nuorta itseään miehelle uhraavaa naista. Pidän itsenäisistä ja vahvoista ihmisistä. Miehet eivät juurikaan ole kiinnostuneita. Ulospäin en mielestäni vaikuta erityisen itsevarmalta.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin havainnut samaa. Vaihdoin tässä hiljattain ryhmää koulussa, ja siellä muut (kaikki naisia) olivat löyhästi jo ennestään tuttuja toisilleen. Havaitsin pian, että oppituntien aikana minä olin ainoa joka osallistui opetukseen kommunikoimalla opettajan kanssa ja vastailemalla kysymyksiin. Myös tehtävät suoritin aina ensimmäisenä, ja pistokokeissa vedin täydet pisteet siinä missä muut reputtivat totaalisesti. Muille tarvitsi yksinkertaisetkin asiat vääntää joka kerta rautalangasta. Tästä sain osakseni nenän vartta pitkin tuijottelua ja viileää kohtelua. Minua ei edes tervehditty käytävillä, ja joskus jopa tiuskittiin.
Noh, lopetin itsekin pian tervehtimisen ja aloin kulkemaan nenä pystyssä kyseisen akkalauman ohitse. Olin kuin heitä ei olisi ollut olemassakaan.
Naiset ovat todellakin taipuvaisia kateuteen/epäluuloon jos joku on heitä itsevarmempi, menestyneempi, älykkäämpi, kauniimpi, muilla tavoin erilaisempi etc. Ja tietenkin ryhmässä on helppo ottaa yksinäinen ulkopuolinen henkilö vihan kohteeksi.
Olin ala-asteella ja osan yläasteesta koulukiusattu, joten olen oppinut pärjäämään itsekseni. Eli en tarvitse laumaa ympärilleni tunteakseni itseni vahvaksi. Se tietysti ärsyttää näitä ämmiä.
Itsevarman ihmisen ei tarvitse kehua itseään ja nimitellä toisia. Sinulla on pikemminkin alemmuudentuntoa suhteessa toisiin ihmisiin.
AP ainakin herättää sääliä ja myötä häpeää.
Ihan varmasti ärsyttää muita naisia, syytä en tiedä. Naiset on vaikeita usein.
En tiedä. Olen itse ihan hyvinvoiva, elämääni tyytyväinen ja kaunis nainen. Tulin äidiksi "liian nuorena" = 20 v, joten olen saanut osani ilkeämielisyyksistä sen johdosta. Ajattelen, että ihminen, jolla on tarve lytätä toista, voi vain itse huonosti ja purkaa sen ympäristöönsä. Voi olla kateutta tai sitten ihan vain huonoa tuuria, että osuit kohdalle huonoon aikaan. En itse ainakaan jaksa ottaa sellaista henkilökohtaisesti, negatiivisen ihmisen negatiiviset purkaukset voivat kohdistua kehen vain. Toivottavaahan on tietysti, että kyseinen henkilö saa omat ongelmansa haltuun ja alkaa suhtautua elämään positiivisemmin. Itse keskityn asioihin, jotka ruokkivat hyvää. Tietenkin minullakin on synkät hetkeni, pääasiassa elämä on kuitenkin hyvää ja nousujohteista.
Vierailija kirjoitti:
AP ainakin herättää sääliä ja myötä häpeää.
Ei mulla. Musta kuulosti mukavalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko suoda muille heidän omansa erilaiset oman mielipiteesei kanssa eriävät mielipiteet?
Vai väitteletkö asioista maailman tappiin asti :)"...osaan seistä mielipiteideni takana..."
Itsevarman ei tarvitse väitellä. Itsevarma on turvallinen omien mielipiteittensä kanssa.
Itsevarma uskaltaa olla aito oma itsensä, yrittämättä miellyttää sinne ja tuonne. Itsevarma uskaltaa ilmaista mielipiteensä ja pysyä niissä, tosin ottaen vastaan rakentavaa kritiikkiä, ja väitellä rakentavasti hyväksyen eriävät mielipiteet.
itsevarma osaa antaa arvon myös muille, niillekin jotka ovat toista mieltä vetämättä hernettä nenään. Itsevarman ei tarvitse yrittää mollata muita kateuden takia. Itsevarma tietää olevansa tismalleen yhtä hyvä kuin kuka tahansa muukin. Siksi itsevarma ihminen on luonteva erilaisissa tilanteissa ja joukoissa. Itsevarma pystyy myös myöntämään itselleen ja toisille että ei osaa eikä tiedä kaikkea, ja että joku toinen on parempi jossain asiassa, myös ulkonäöltään. Itsevarma ei tunne tarvetta mollata ja keksiä ilkeitä asioita hänestä joka menestyy ja on esillä. Koska itsevarma siis tietää että oma arvo ei vähene vaikka joku toinen suoriutuisikin paremmin tai olisi kauniimpi tms. Siksi oikeasti itsevarman ei tarvitse olla, eikä ole ylpeä. Hän joka kulkee nokka pystyssä ja esittää itsevarmaa, ei sitä ole. Päin vastoin.
Itsevarmuutta pidetään Suomessa pahana ja se yritetään karsia lapsista heti alkuunsa. Ei saa luulla olevansa mitään! Älä edes yritä!
[/quote]
[/quote]