Saa nähdä päättyykö tänään vuosien parisuhde eroon
Mies lähti kaveriporukalla saunomaan. Huomenna on menoa, joten sovimme että tulee aikaisin kotiin. Sauna on joku vuokrasysteemi ja se on heidän käytössään kahteentoista. Mies lupasi tulla sen jälkeen kotiin kun saunalta lähtevät.
Liian monta kertaa olen itkenyt ja pettynyt, kun aikuinen mies ei osaa juoda kohtuudella. Tämän takia mies onkin vähentänyt juomista, siis kerroissa, mutta ei määrällisesti. Monet menot on jäänyt miehen osalta käymättä, kun ei olekaan osannut ottaa kohtuudella ja aikainen kotiinsaapuminen onkin venähtänyt aamuun. Jos tänään käy taas niin, niin se oli sitten tässä. Sitten lähden.
Eikä siinä mitään, jos joskus venähtäisikin pidemmäksi, mutta mies juo niin paljon, ettei tajua maailman menosta mitään, kertaalleen on ollut putkassa enkä halua muista sekoiluista edes tietää. Pettänyt ei ole, koska on aina niin seipäissä ja jos joku sen kotiinsa jaksaa kantaa niin kymmenen pistettä ja papukaijamerkki.
Eipä tässä sen kummempaa, katsotaan miten käy. Veikkaan että vähän kahdentoista jälkeen tulee viesti "täälä om miin khauska etä lähettiii perttsn luoks haitako.?=".
Jonkun mielestä olen ehkä nipo, mutta kun on alkoholistin kanssa elänyt lapsuutensa, ei itselläkään ole normaalia suhtautumista tähän. Ja ehkä se on syy miksi näinkin pitkään olen tätä katsellut. Nyt vaan kun mies suunnitteli tätä reissua, heräsin oikeasti ja päätin, että viimeinen kerta. Enää ei petä mun luottamusta.
Kuinkas muilla Av-mammoilla ilta sujuu?
Kommentit (60)
Tuo että juo, eikä pysty lopettamaan, on ihan neurologinen asia. Eräs neurologi on jopa sanonut, että jos tietty reaktio alkoholiin aivoissa tapahtuu, niin henkilön on MAHDOTONTA lopettaa juomista. Kysymys ei ole lupausten pettämisestä tai välinpitämättömyydestä. Tämä reaktio liittyy dopamiinikeskuksen toimintaan, ja se on synnynnäinen, itse reaktio ei vielä kerro alkoholiongelmasta, mutta altistaa sille.
Ihan turhaan ap on vihainen jos mies ei tule kotiin, hän ei pysty.
Toinen asia on se, että itse pitää tajuta olevansa kyvytön säätelemään juomista, ja lopettaa joko juominen tai lupausten teko. Jos seuraavana päivänä on menoa, niin ei oteta sitä ensimmäistäkään. Välillä voi myös juoda ne kännit, mutta siitä pitää etukäteen kertoa, ja suunnitella niin ettei kumppanille tule haittaa. Ei saa kusettaa itseään eikä muita luulemaan että voi lopettaa muutamaan annokseen. Tosiasiat pitää myöntää.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 23:27"]Kuinkas muilla Av-mammoilla ilta sujuu?
[/quote]
Kiitos kysymästä, oikein kivasti!
Viikko sitten heitin kymmenen vuotta katselemani miehen pihalle. Olin sen mielestä rasittava akka, sanoin että otapa sitten kamasi ja käy.
Ihanaa tehdä kotonaan IHAN mitä haluaa eikä kukaan auo päätään vieressä! Suosittelen lämmöllä... <3
En ole alkoholistiperheestä enkä absolutisti, ja siten en mitenkään "herkistynyt" alkoholinkäytölle, mutta ei tuo ap:n miehen käytös miltään normaalilta kuulosta. Minusta se on jo todella noloa ja huolestuttavaa, jos juo siihen malliin, että joutuu valtiovallan hoidokiksi eli putkaan. Kokemattomuuttaan voi tietysti kerran mokata, mutta ap:n mies ilmeisesti nauttii överijuopottelusta.
Tämä on vähän aiheen ohi, mutta juoko mies suuria määriä vai eikö kestä alkoholia. Mulla on yksi ystävä, joka humaltuu pienestä määrästä ja jalat on alta siinä vaiheessa kun toiset ovat vasta hiprakassa. Hän adian tietää, mutta aina käy sama vahinko. Yrittää pysytellä muiden tahdissa. Me kaverit yritetään saada juomaan alkoholittomia juomia, mutta ei ole muka kivaa. Ollaan joskus kotibileissä tehty hänelle sama drinkki alkoholittomana ja/tai vähemmällä alkoholilla kuin muille (siis tietämättään) ja jalat ovat pysyneet alla + kaikilla on ollut kivaa. Mutta eihän aikuista voi holhota jos ei itse tajua.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:30"]
Tuo että juo, eikä pysty lopettamaan, on ihan neurologinen asia. Eräs neurologi on jopa sanonut, että jos tietty reaktio alkoholiin aivoissa tapahtuu, niin henkilön on MAHDOTONTA lopettaa juomista. Kysymys ei ole lupausten pettämisestä tai välinpitämättömyydestä. Tämä reaktio liittyy dopamiinikeskuksen toimintaan, ja se on synnynnäinen, itse reaktio ei vielä kerro alkoholiongelmasta, mutta altistaa sille. Ihan turhaan ap on vihainen jos mies ei tule kotiin, hän ei pysty. Toinen asia on se, että itse pitää tajuta olevansa kyvytön säätelemään juomista, ja lopettaa joko juominen tai lupausten teko. Jos seuraavana päivänä on menoa, niin ei oteta sitä ensimmäistäkään. Välillä voi myös juoda ne kännit, mutta siitä pitää etukäteen kertoa, ja suunnitella niin ettei kumppanille tule haittaa. Ei saa kusettaa itseään eikä muita luulemaan että voi lopettaa muutamaan annokseen. Tosiasiat pitää myöntää.
[/quote]
Miksiköhän esimerkiksi minä pystyn ihan hyvin päättämään miten paljon juon ja milloin lopetan? Voi olla että välillä tulee otettua liikaa, mutta sitten lähden kotiin, kun alkaa tuntua jo "liian" humalaiselta.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:30"]Tuo että juo, eikä pysty lopettamaan, on ihan neurologinen asia. Eräs neurologi on jopa sanonut, että jos tietty reaktio alkoholiin aivoissa tapahtuu, niin henkilön on MAHDOTONTA lopettaa juomista. Kysymys ei ole lupausten pettämisestä tai välinpitämättömyydestä. Tämä reaktio liittyy dopamiinikeskuksen toimintaan, ja se on synnynnäinen, itse reaktio ei vielä kerro alkoholiongelmasta, mutta altistaa sille.
Ihan turhaan ap on vihainen jos mies ei tule kotiin, hän ei pysty.
Toinen asia on se, että itse pitää tajuta olevansa kyvytön säätelemään juomista, ja lopettaa joko juominen tai lupausten teko. Jos seuraavana päivänä on menoa, niin ei oteta sitä ensimmäistäkään. Välillä voi myös juoda ne kännit, mutta siitä pitää etukäteen kertoa, ja suunnitella niin ettei kumppanille tule haittaa. Ei saa kusettaa itseään eikä muita luulemaan että voi lopettaa muutamaan annokseen. Tosiasiat pitää myöntää.
[/quote]
Kerron tämän koska olen itse tuollainen viinan edessä voimaton henkilö, viina vie kun sille antaa pikkusormen. Sen takia en juo. Olen kertonut asian rehellisesti läheisilleni, ja useimmiten olen kuskina juhlissa tai illanvietoissa. Monen epäonnistuneen yrityksen jälkeen oli pakko myöntää että viina on minua vahvempi, minä en voi sitä käyttää.
Absolutisti ei kuitenkaan ole, saatan juoda sen pari-kolme kertaa vuodessa, ja suunnittelen sen etukäteen niin että mopo saakin karata käsistä. Valitsen paikan ja seuran niin että rankka juominen siihen sopii. Kohtuukäyttäjien seurassa en juo, koska en halua pilata kenenkään iltaa tai juhlia. Haluan olla rehellinen itselleni ja muille.
Nro 37
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:33"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:30"]
Tuo että juo, eikä pysty lopettamaan, on ihan neurologinen asia. Eräs neurologi on jopa sanonut, että jos tietty reaktio alkoholiin aivoissa tapahtuu, niin henkilön on MAHDOTONTA lopettaa juomista. Kysymys ei ole lupausten pettämisestä tai välinpitämättömyydestä. Tämä reaktio liittyy dopamiinikeskuksen toimintaan, ja se on synnynnäinen, itse reaktio ei vielä kerro alkoholiongelmasta, mutta altistaa sille. Ihan turhaan ap on vihainen jos mies ei tule kotiin, hän ei pysty. Toinen asia on se, että itse pitää tajuta olevansa kyvytön säätelemään juomista, ja lopettaa joko juominen tai lupausten teko. Jos seuraavana päivänä on menoa, niin ei oteta sitä ensimmäistäkään. Välillä voi myös juoda ne kännit, mutta siitä pitää etukäteen kertoa, ja suunnitella niin ettei kumppanille tule haittaa. Ei saa kusettaa itseään eikä muita luulemaan että voi lopettaa muutamaan annokseen. Tosiasiat pitää myöntää.
[/quote]
Miksiköhän esimerkiksi minä pystyn ihan hyvin päättämään miten paljon juon ja milloin lopetan? Voi olla että välillä tulee otettua liikaa, mutta sitten lähden kotiin, kun alkaa tuntua jo "liian" humalaiselta.
[/quote]
Suurin osa pystyykin, mutta joidenkin aivot reagoivat alkoholiin eri tavalla kuin muiden. Nämä ovat juuri näitä joilta mopo karkaa. Aivokuvissa pystytään näkemään ne reaktiot, ovat ihan todellisia.
37
Onneksi oma mieheni ei ole humalassa öykkäri.
Tykkään kyllä juoda välillä väkeväänkin humalaan, mutta jos en pystyisi hallitsemaan juomistani ja joutuisin putkaan, häpeäisin kyllä silmät päästäni ja laittaisn korkin kiinni. Kannattaa muistaa, että humalassa voi olla ilman tolkutonta ördäämistäkin.
Minä en jaksa enää odottaa. En vaihda lakanoita ja menen nukkumaan.
t. alkoholiongelmaton Tsoots Kluuni
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:41"]Onneksi oma mieheni ei ole humalassa öykkäri.
[/quote]
Piti päästä oikeen sanomaan. Voi jeesus mikä dorka.
Mies tuli just kotiin. Onhan se vähän rasittava kun on pöhnässä mutta olen todella positiivisesti yllättynyt. Tulevaisuus näyttää pääseekö tiikeri raidoistaan eroon. Nyt on kuitenkin hyvä mieli.
ap
Joko se känninen viesti tai puhelu on tullut? Ymmärrän sinua. Itse olen alkoholisti ja mieheltäni vaati todella pitkän pinnan katsella minua ennen kuin muutuin. Nyt vuosia mennyt seesteisesti mutta me molemmat tiedämme, että joskus voi vielä tulla se hetki kun mopo karkaa käsistäni.
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:46"]
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:41"]Onneksi oma mieheni ei ole humalassa öykkäri. [/quote] Piti päästä oikeen sanomaan. Voi jeesus mikä dorka.
[/quote]Rankka ilta sinullakin?
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:48"]
Mies tuli just kotiin. Onhan se vähän rasittava kun on pöhnässä mutta olen todella positiivisesti yllättynyt. Tulevaisuus näyttää pääseekö tiikeri raidoistaan eroon. Nyt on kuitenkin hyvä mieli.
ap
[/quote]
Minä heräsin juuri ilman darraa, kissanpaskan makua suussa mutta myöskään vierellä ei ollut ketään.
Sinä heräsit sen juoppulallin vierestä.
Minkä romanssin maailma meissä menettikään, mutta omapahan oli valintasi.
Minen jää tuleen makaamaan, kohti uusia rukkasia!
t. alkoholiongelmaton Tsoots Kluuni
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 00:20"]
Sori vaan 28, en ole kyllä mitään ymmärrystä hakenut tuolla kommentillani että olen alkoholistiperheestä. Totesin vain että se saattaa olla syy, miksi tätä olen näin pitkään katsellut. Olen ihan normaali ihminen, enkä vetoa taustaani jos minulla on ongelmia, enkä varsinkaan hae mitään sääliä. Enkä myöskään ole ikinä käskenyt miestä tekemään/olemaan tekemättä yhtään mitään, siis kieltänyt juomasta. Jos sinusta on ihan ok että puolisosi ei tulekaan yöllä kotiin ja kömpii päivällä suoraan putkasta, muistamatta edes miksi sinne on joutunut, niin fine. Minulle se ei ole ok.
ap
[/quote]
Ok. Aika terveelä tuo sinun suhtautumise vaikuttaa, joten olet pätevä päättämään myös siitä että että jatkuuko suhteenne vai ei.