Lapsi ulkoillut alta 10 kertaa koko kesäloman aikana.
On valkoinen kuin lakana. Suurin osa ulkoiluista ovat olleet noin 15 pyrähdyksiä lähikauppaan jätski-/karkkiostoksille.
Siinäpä teille ihmettelemistä.
Kommentit (145)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]Nii-in. Lapset ovat erilaisia, toiset tykkää urheilla ja toiset ei. Itse ennen aikuisikää urheilin todella paljon. Mulla oli kauheat paineet harrastuksista ja voittamisesta. Sitten älysin, mitä järkeä. Mitä järkeä lyödä mailalla palloa, heittää tai potkia palloa maaliin ja koriin, mitä järkeä? Ei mitään.
Omalle lapselleni en ikinä asettaisi paineita liikunnasta, sitä harrastaa niin paljon kuin itselle on sopivasti.
[/quote]
Tämä. Mulla isä oli hyvin voitonhimoinen ja liikunnallinen, tottakai minäkin harrastin jalkapalloa, yleisurheilua, tennistä ja lenkkeilyä samaan aikaa, joka päivä ainakin kahta noista.
Oli se ihan liikaa. Liikuntaa saa olla, muttei missään nimessä painostavasti tai liikaa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]Nii-in. Lapset ovat erilaisia, toiset tykkää urheilla ja toiset ei. Itse ennen aikuisikää urheilin todella paljon. Mulla oli kauheat paineet harrastuksista ja voittamisesta. Sitten älysin, mitä järkeä. Mitä järkeä lyödä mailalla palloa, heittää tai potkia palloa maaliin ja koriin, mitä järkeä? Ei mitään.
Omalle lapselleni en ikinä asettaisi paineita liikunnasta, sitä harrastaa niin paljon kuin itselle on sopivasti.
[/quote]
Ulkoilla voi kuule ihan ilman paineitakin. Lukea pihalla kirjaa, pyöräillä, uida, skeitata kavereiden kanssa, kävelyttää koiraa, leikata nurmikkoa, tehdä ihan mitä vaan rentoa ja nauttia. Ja lisäksi, jokaisen tulisi harrastaa liikuntaa oman terveyden vuoksi, eikä sen tarte olla mitään kilpaurheilua.
No ei kuulosta kovin hyvältä. Kannattaisi miettiä pojan tulevaisuutta, millainen aikuinen kasvaa sisällä nyhjöttävästä nörtistä? Sairas, huonoryhtinen ja epäsuosittu nyt ainakin.
kyllä meidänkin 14v nyhjöttäisi nenä kiinni ruudussa jos saisi itse päättää. Mutta kun ei saa :-)
Meillä lapset tai siis nuoret menee ulos juuri sillon kun vanhemmat käskee. Mitä siitä vaikka vähän narisee?? Ulkoilma tekee hyvää kasvavalle nuorelle samoin kun aikuisellekkin.
Aika monta vamhempaa täällä, joita ei lapsen terveys ja hyvinvointi kiinnosta. Alapeukuista päätellen. Surullista. Eipä tarte enää ihmetellä mistä suomalaisten ylipaino johtuu.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:11"]
Ettekö lomaile missään? Kotona vaan koko kesän?
[/quote]Meillä ei ole ollut varaa lomailla missään. Teini ei ihan suosiolla lähde metsäretkellekään ja on niin kipsissä kroppansa kanssa ettei suostu uimaan. En halua häntä pakottaa. T. tuon kesätyössä olleen teinin äiti
[/quote]
Eihän tässä urheilemisesta ole kyse, vaan ulkoilusta. Miten aina käsitetään näin päin prinkkalaa ulkoilu?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]Nii-in. Lapset ovat erilaisia, toiset tykkää urheilla ja toiset ei. Itse ennen aikuisikää urheilin todella paljon. Mulla oli kauheat paineet harrastuksista ja voittamisesta. Sitten älysin, mitä järkeä. Mitä järkeä lyödä mailalla palloa, heittää tai potkia palloa maaliin ja koriin, mitä järkeä? Ei mitään.
[/quote]
Ulkoilla voi kuule ihan ilman paineitakin. Lukea pihalla kirjaa, pyöräillä, uida, skeitata kavereiden kanssa, kävelyttää koiraa, leikata nurmikkoa, tehdä ihan mitä vaan rentoa ja nauttia. Ja lisäksi, jokaisen tulisi harrastaa liikuntaa oman terveyden vuoksi, eikä sen tarte olla mitään kilpaurheilua.
[/quote]
Siitä voi kehkeytyä mielikuva, että on pakko. On pakko mennä lenkille. On pakko mennä ulos. On pakko. En suosittele painostamaan lasta ulos. Mutta, kyllä tässäkin pitää rajat olla. Jos ei liiku _yhtään_ on siihen pakko puuttua.
Olen järkyttynyt. Kyllä mulla vanhempana olisi huoli pojan terveydestä, joten olisin jo pienestä pistänyt ulos vaikka väkisin.
Kyllä tässäkin pätee kasvatuksen peruskeinot: jos rehellinen keskustelu ja hellä ohjaus ei auta, sitten hämää, houkuttele, maanittele, suostuttele, lahjo, kiristä ja uhkaile.
Luulis jonkun noista pätevän sunkin epeliin. Eli äläpä anna sille sitä jätskirahaa ellei tee lenkkiä. Tietokoneellako se notkuu? Takavarikoi kone kunnes päivän lenkki tai pihatyöt on tehty. Noilla nyt alkuun. Sitten keksitte jonkun ulkoiluharrastuksen, joka edes vähän poikaa kiinnostaa, ja alatte harrastaa yhdessä.
Mitä pojan isä sanoo? Yleensähän isät ovat innostuneita liikkumaan poikansa kanssa.
Yksinkö se lapsi (teini ) pitää tonne pitäjälle lähettää kun kaikki kaverit on muualla tai pelaavat netissä? Ei ne kaikki tykkää mamin kanssa sienestää.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:17"]No ei kuulosta kovin hyvältä. Kannattaisi miettiä pojan tulevaisuutta, millainen aikuinen kasvaa sisällä nyhjöttävästä nörtistä? Sairas, huonoryhtinen ja epäsuosittu nyt ainakin.
kyllä meidänkin 14v nyhjöttäisi nenä kiinni ruudussa jos saisi itse päättää. Mutta kun ei saa :-)
[/quote]
Juuri näin!! :) Vanhemmuus haltuun!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]Nii-in. Lapset ovat erilaisia, toiset tykkää urheilla ja toiset ei. Itse ennen aikuisikää urheilin todella paljon. Mulla oli kauheat paineet harrastuksista ja voittamisesta. Sitten älysin, mitä järkeä. Mitä järkeä lyödä mailalla palloa, heittää tai potkia palloa maaliin ja koriin, mitä järkeä? Ei mitään.
[/quote]
[/quote]
Siitä voi kehkeytyä mielikuva, että on pakko. On pakko mennä lenkille. On pakko mennä ulos. On pakko. En suosittele painostamaan lasta ulos. Mutta, kyllä tässäkin pitää rajat olla. Jos ei liiku _yhtään_ on siihen pakko puuttua.
[/quote][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:15"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]Nii-in. Lapset ovat erilaisia, toiset tykkää urheilla ja toiset ei. Itse ennen aikuisikää urheilin todella paljon. Mulla oli kauheat paineet harrastuksista ja voittamisesta. Sitten älysin, mitä järkeä. Mitä järkeä lyödä mailalla palloa, heittää tai potkia palloa maaliin ja koriin, mitä järkeä? Ei mitään.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ei ei! Siitä pitää tehdä niin mielekästä ja mukavaa, että siitä ulkoilusta ja "terveysliikunnasta" tulee luonteva osa elämää!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:03"]Miksi ette ulkoile lastenne kanssa? [/quote] Korvistako sen revin ulos? Tuloksena huokaileva, valittava, kaikesta nariseva lapsi. Ap
[/quote]
Kumpi parempi, nariseva vai sairas?
Mun poika ei oo muuta tehnytkään kuin ulkoillut ja ihonväri on sen mukainen ,sama myös itselläni
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:23"]Yksinkö se lapsi (teini ) pitää tonne pitäjälle lähettää kun kaikki kaverit on muualla tai pelaavat netissä? Ei ne kaikki tykkää mamin kanssa sienestää.
[/quote]
Tätä tarkoitan. Kirveelläkään ei tuota poikaa ulos saa. Olette siis ditä mieltä että heitän lapsen tuonne pihalle ilman avaimia ja puhelinta?
Jos pakolla lähtee pyöräilemään niin yhtä vinkunaa kaikesta. On kylmä, on kuuma, tuulee, aurinko paistaa, käsiin sattuu, jalkoihin sattuu, kypärä hiertää jne jne jne. Itse en ainakaan jaksa kuunnella tunnin pyörälenkin aikana tuollaista jatkuvaa marinaa.
Ap
Niin kyllähän tuon ikäiset yleensä vielä mielellään ulkoilee, rakentelee majoja, leikkii sotaa tms, scoottaa, skeittaa jne. Ei niitä yleensä tarte ulos käskeä!
Ihon valkoisuudesta en olisi huolissani, paitsi jos se johtuu esimerkiksi alentuneesta hemoglobiinista. Sen sijaan ulkoilemattomuudesta olisin erittäin huolissani.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 22:03"]Miksi ette ulkoile lastenne kanssa? [/quote] Korvistako sen revin ulos? Tuloksena huokaileva, valittava, kaikesta nariseva lapsi. Ap
[/quote]
Semmoista se murrosikä teettää. Sinä olet nyt se, jonka tulee tehdä niin kuin lapsen parhaaksi on. Eli revit sen korvista ulos ja kuuntelet sitä valitusta. Sinä olet vanhempi, hoida hommasi.
Lapsella ei ole ilmeisesti kavereita eikä harrastuksia. Eikä perhe lomaile yhdessä missään. Kuulostaa huolestuttavalta. Ap:n teini tuskin on itsekään tyytyväinen tilanteeseen.
Mä olin samanlainen lapsi. Inhosin ulkoilua. Siihen aikaan ei tietokoneita ollut, mutta kirjoja oli. Kesäisin luin, luin ja luin aamusta iltaan ja melkein yötkin. Enkä mä nyt tiedä, mitä haittaa siitä on ollut, etten ulkoillut koskaan. Terve olen ollut koko ikäni.
Oma lapseni on sitten taas ihan toisesta äärilaidasta, voisi olla ulkona 24/7.