Olen luokanopettaja, joka aloittaa ensi viikolla työt 1. Luokassa.
Tiedän että saan kivan luokan, mutta kahdestakymmenestä oppilaasta noin 4 on haastavaa ja äänekästä tapausta..
Mitä te toivoisitte lapsenne opettajalta, jotta luottamus syntyisi?
Ope
Kommentit (38)
Opettajat kohtelevat usein poikia ja tyttöjä erilailla, tytöt eivät voi tehdä mitään väärin, kaikki pojat käyttäytyvät huonosti. Ne hyvin käyttäytyvät pojat kyllä huomaavat epäoikeudenmukaisen kohtelun.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:32"]
Opettajat kohtelevat usein poikia ja tyttöjä erilailla, tytöt eivät voi tehdä mitään väärin, kaikki pojat käyttäytyvät huonosti. Ne hyvin käyttäytyvät pojat kyllä huomaavat epäoikeudenmukaisen kohtelun.
[/quote]
Mä olen taas tästä eri mieltä. Pojat saa sekoilla koska "pojat on poikia", joku tyttö kun tekee saman, on helvetti irti.
Mua ainakin vanhempana vituttaisi jos nämä 4 häiriköisi luokan työrauhaa, eikä opettaja puuttuisi asiaan koska pitää ymmärtää että anssijunialla on adhd!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:01"]
Toivoisin myös, että opettajat tulevat palkkavaatimuksissaan vastaan, edes lomailuaikojen palkasta, että kunnilla olisi vara palkata kouluavustajia ja pitää luokkakoot pienempinä.
[/quote]
Minä toivon, että sinä luovut joka vuosi kahden kuukauden palkasta, jotta asuma-alueille saadaan uudet asfaltit vaarallisesti kuoppautuneiden sijaan ja valaistus pimeään vuodenaikaan. Jos siis edes olet töissä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:58"]
Tiedän että saan kivan luokan, mutta kahdestakymmenestä oppilaasta noin 4 on haastavaa ja äänekästä tapausta.. Mitä te toivoisitte lapsenne opettajalta, jotta luottamus syntyisi? Ope
[/quote]
Minun lapseni vasta aloitti päiväkodin, joten en ehkä ole paras vastaaja. Minusta on kuitenkin ollut ihanaa ja helpottavaa, kun olen saanut joka päivä positiivista palautetta lapsen hakiessani, siis että lapsi on leikkinyt reippaasti ja söi ihan itse lusikalla jne.
En oleta, että opettaja joka päivä antaisi palautetta jokaisen oppilaan vanhemmalle, mutta voin kuvitella, että siellä kodeissa ollaan ihan sydän syrjällään huolesta, että ei kai kukaan kiusaa meidän lasta siellä ja onhan se saanut kavereita ja mitenköhän se muuten pärjää kun kaikki muut osaa takuulla jo lukea mutta meidän lapsi ei.
Ehkä semmoinen yleisviesti Wilman kautta kaikille vanhemmille parin viikon päästä lukukauden alkamisesta olisi ok - tieto siitä, että hyvin menee ja luokkahenki on hyvä ja olisi hyvä jos kotona edellisenä iltana vielä varmistettaisiin, että repussa on jumppavaatteet.
Älä avaudu netissä tällä tavalla. T. Toinen ope
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:45"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 16:58"]
Tiedän että saan kivan luokan, mutta kahdestakymmenestä oppilaasta noin 4 on haastavaa ja äänekästä tapausta.. Mitä te toivoisitte lapsenne opettajalta, jotta luottamus syntyisi? Ope
[/quote]
Minun lapseni vasta aloitti päiväkodin, joten en ehkä ole paras vastaaja. Minusta on kuitenkin ollut ihanaa ja helpottavaa, kun olen saanut joka päivä positiivista palautetta lapsen hakiessani, siis että lapsi on leikkinyt reippaasti ja söi ihan itse lusikalla jne.
En oleta, että opettaja joka päivä antaisi palautetta jokaisen oppilaan vanhemmalle, mutta voin kuvitella, että siellä kodeissa ollaan ihan sydän syrjällään huolesta, että ei kai kukaan kiusaa meidän lasta siellä ja onhan se saanut kavereita ja mitenköhän se muuten pärjää kun kaikki muut osaa takuulla jo lukea mutta meidän lapsi ei.
Ehkä semmoinen yleisviesti Wilman kautta kaikille vanhemmille parin viikon päästä lukukauden alkamisesta olisi ok - tieto siitä, että hyvin menee ja luokkahenki on hyvä ja olisi hyvä jos kotona edellisenä iltana vielä varmistettaisiin, että repussa on jumppavaatteet.
[/quote]
Ihanan tervejärkinen vanhempi!
Tottakai infoan vanhempia ja minulle saa jopa soittaa! Vanhempainilta on heti seuraavalla viikolla, sekä vielä ennen adventtia toinen.
Voi kun kaikki vanhemmat olisivat yhtä täyspäisiä toiveineen. :)
ap
Omista kokemuksista häirikkölasten luokkatoverina toivoisin että opettaja keskittyy tyynesti siihen opettamiseen eikä kiinnitä mitään huomiota niihin häiriköihin elleivät oikeasti ole sellaisia jotka hakkaa huvikseen vieressä istuvaa. Muut oppilaat ovat tulleet opiskelemaan sinne, eivät kuuntelemaan päivästä toiseen opettajan huomauttelua ja komenteleua jotka eivät itseä koske.
Muista myös huomioida ne lapset jotka ovat lahjakkaita, jos et osaa antaa haastavampia tehtäviä, korosta näille lapsille edes että kertaus on opintojen äiti ja nuo haasteettomat tunnit heille luo todella vankan pohjan työelämää ja myöhempää opiskelua varten. Pidä heitä hyvinä ja lahjakkaina mutta muistuta että heidänkin pitää oppia tekemään työtä ja aina voi parantaa osaamistaan, muuten heillä on vaarana päätyä alisuorittajiksi.
Sellaiset lapset jotka eivät osaa vielä istua pitkiä aikoja paikoillaan, ota heidät jakamaan kirjat ja keräämään kokeet ja muuta sellaista missä he pääsevät hetkeksi pois tuolistaan. Kysele heiltä onko se heistä mukavaa kun pääsevät useimmin liikkeelle vai haluavatko he luopua tuosta ja jäädä istumaan ja sen mukaan vaihda kerääjää. Myös se hijainen tarkkailija saattaa tykätä tuollaisesta erityistehtävästä jossa hän voi osallistua ilman että tarvitsee puhua.
Pääsääntöisesti, anna oppilaiden itse löytää paikkansa luokassa ja keskity opettamiseen, oppilaat ovat asiakkaitasi joiden kunnioitus sinun täytyy ansaita, eivät yleisöä opettajan ja parin oppilaan taistelulle.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:40"]Mua ainakin vanhempana vituttaisi jos nämä 4 häiriköisi luokan työrauhaa, eikä opettaja puuttuisi asiaan koska pitää ymmärtää että anssijunialla on adhd!
[/quote]
Yleensä opettajat kyllä puuttuvat, liiankin kanssa. Jos "anssijunia" näprää sinitarranpalaa, koska se helpottaa häntä keskittymään, otetaan se häneltä pois, koska "se häiritsee".
Adhd-lapset saavat kakkaa niskaansa sellaisia määriä, ettei hyvä tosikaan. Heitä syyllistetään asioista, joita eivät välttämättä ole edes tehneet.
Toki rajat pitää asettaa, kuten kaikille muillekin, mutta rajansa myös niillä rajoilla. Adhd-lasta ei pidä rankaista siitä, että hän on erilainen kuin muut. Hänessäkin on paljon hyvää, joka vaan valitettavan usein jää opettajilta ja kouluhenkilökunnalta huomaamatta. Sen sijaan se kyllä huomataan joka kerta kun hän tekee jotain väärin.
Sitä voitte sittem arvailla, millainen itsetunto siitä kehittyy. Ei pahemmin kannusta käyttäytymään asiallisesti, jos ei koskaan saa hyvää palautetta onnistumisistaan, mutta huonoa senkin edestä.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:40"]Mua ainakin vanhempana vituttaisi jos nämä 4 häiriköisi luokan työrauhaa, eikä opettaja puuttuisi asiaan koska pitää ymmärtää että anssijunialla on adhd!
[/quote]
Yleensä opettajat kyllä puuttuvat, liiankin kanssa. Jos "anssijunia" näprää sinitarranpalaa, koska se helpottaa häntä keskittymään, otetaan se häneltä pois, koska "se häiritsee".
Adhd-lapset saavat kakkaa niskaansa sellaisia määriä, ettei hyvä tosikaan. Heitä syyllistetään asioista, joita eivät välttämättä ole edes tehneet.
Toki rajat pitää asettaa, kuten kaikille muillekin, mutta rajansa myös niillä rajoilla. Adhd-lasta ei pidä rankaista siitä, että hän on erilainen kuin muut. Hänessäkin on paljon hyvää, joka vaan valitettavan usein jää opettajilta ja kouluhenkilökunnalta huomaamatta. Sen sijaan se kyllä huomataan joka kerta kun hän tekee jotain väärin.
Sitä voitte sittem arvailla, millainen itsetunto siitä kehittyy. Ei pahemmin kannusta käyttäytymään asiallisesti, jos ei koskaan saa hyvää palautetta onnistumisistaan, mutta huonoa senkin edestä.
[/quote]
No onko se paikka sitten siellä samassa luokassa kuin näillä kahdellakymmenellä oppimishaluisella? Sabotoimassa KAIKKIEN mahdollisuuksia oppia?!
Vittu että ottaa päähän nämä terroristit!
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:40"]
Toivoisin myös, että opettajat tulevat palkkavaatimuksissaan vastaan, edes lomailuaikojen palkasta, että kunnilla olisi vara palkata kouluavustajia ja pitää luokkakoot pienempinä.
[/quote]
Minä toivon, että sinä luovut joka vuosi kahden kuukauden palkasta, jotta asuma-alueille saadaan uudet asfaltit vaarallisesti kuoppautuneiden sijaan ja valaistus pimeään vuodenaikaan. Jos siis edes olet töissä.
[/quote]
Ai kuten opettajien sijaiset tekevät?
Päinvastoin kuin täällä on sanottu, toivoisin yhteiskuntavastuun kuuluvan tulevaisuudessa myös opettajille. Ymmärrän ap, että joskus on kova paine tehdä niinkuin muut opettajat tekevät. Muutos voi kuitenkin alkaa myös sinusta :)
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:28"]
Ennen opettajat saivat palkan vaan kymmeneltä kuulta , siis kuukausipalkka oli suurempi, nykyään palkka on JAETTU koko vuodelle, ja kuukausipalkka on pienempi. Vertaa muiden akateemisesti koulutettujen palkkoihin ja mieti sitten. Nuo lomat vaan kaikkia risoo, mutta kun se palkka on tosiaan vaan jaettu.
[/quote]
Montako euroa se sitten on niinkuin oikeasti, ilman tuollaista jakamista?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:58"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:53"][quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 17:40"]Mua ainakin vanhempana vituttaisi jos nämä 4 häiriköisi luokan työrauhaa, eikä opettaja puuttuisi asiaan koska pitää ymmärtää että anssijunialla on adhd!
[/quote]
[/quote]
No onko se paikka sitten siellä samassa luokassa kuin näillä kahdellakymmenellä oppimishaluisella? Sabotoimassa KAIKKIEN mahdollisuuksia oppia?!
Vittu että ottaa päähän nämä terroristit!
[/quote]
Ei tietenkään oppimisvaikeuksia omaavien lasten paikka ole yleisopetuksessa, mutta kiitos säästökuurien, erityisluokkia ja pienryhmiä sulautetaan yleisopetuksen luokkiin.
Jatkan vielä:
Useimmat adhd:t ovat hyvin oppimishaluisia ja fiksuja, mutta oppimistavat ovat erilaisia. Heitä pitäisi parhaan mukaan tukea siten, että voisivat oppia sellaisella tavalla, joka on heille luonteva. Jos on mahdollista, niin kokeen voi esimerkiksi tehdä toisessa huoneessa, jossa on vähemmän häiriöitä, niin keskittyminen on helpompaa.
Adhd-lapsi oppii kyllä, mutta jos koulussa keskitytään vain siihen, missä hän epäonnistuu, niin helposti menee usko itseensä ja hän ehkä lakkaa yrittämästä, koska ei koe onnistuvansa.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
Päinvastoin kuin täällä on sanottu, toivoisin yhteiskuntavastuun kuuluvan tulevaisuudessa myös opettajille. Ymmärrän ap, että joskus on kova paine tehdä niinkuin muut opettajat tekevät. Muutos voi kuitenkin alkaa myös sinusta :)
[/quote]
Opettajien sijaisten määräyskirja tehdään lukuvuoden mittaiseksi. Opettajat itse eivät päätä, miten sijaisille maksetaan. Ihan samoin kaupan kassa ei päätä lomalle jäädessään, mitä kauppias hänen sijaiselleen maksaa. Kesälomittajalle voidaan maksaa lainkin mukaan vaikka vain puolet siitä, mitä vakityöntekijälle.
Ei edes luokanope voi noin väärin kirjoittaa. Trolli.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2015 klo 18:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Opettajien sijaisten määräyskirja tehdään lukuvuoden mittaiseksi. Opettajat itse eivät päätä, miten sijaisille maksetaan. Ihan samoin kaupan kassa ei päätä lomalle jäädessään, mitä kauppias hänen sijaiselleen maksaa. Kesälomittajalle voidaan maksaa lainkin mukaan vaikka vain puolet siitä, mitä vakityöntekijälle.
[/quote]
Ai, luulin että jotain keinottelua on ollut kun opettajat tulevat muka äitiyslomilta takaisin töihin kesäksi ja sitten taas lähtevät syksyksi pois. Vähän hävettää, että olen mennyt uskomaan tuollaista ja surullista että tällaisia huhuja ylipäätään kiertää...
Ennen opettajat saivat palkan vaan kymmeneltä kuulta , siis kuukausipalkka oli suurempi, nykyään palkka on JAETTU koko vuodelle, ja kuukausipalkka on pienempi. Vertaa muiden akateemisesti koulutettujen palkkoihin ja mieti sitten. Nuo lomat vaan kaikkia risoo, mutta kun se palkka on tosiaan vaan jaettu.