Ohjeita bussiin lasten kanssa
Hei,
Olen nyt muuttamassa paikkakunnalle, missä todennäköisesti joudun käyttämään paikallista julkista liikennettä. Ei ole paljon kokemusta lasten kanssa bussissa reissaamisesta varsinkaan tässä mittakaavassa, joten neuvoja vähän kokeneemmilta kaipaan.
Ehkä tähän ketjuun voisi listata jotain vinkkejä, miten matkustetaan bussilla lasten kanssa?
AP
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisko 4v:lle olla seisomalauta tmv varoiksi? Muuten voi mennä kiukkuamiseksi.
Toinen idea ottaa vauva kantoliinaan ja 4v:lle pulkka.
Seisomalauta bussissa? Juuei todellakaan. Lapsi ISTUU bussimatkan ajan. Joko penkillä tai tuplarattaissa omalla paikallaan. Jos kiukkuaa, se on voi voi.
Alapeukuttaja siis haluaa, että lapsi halkaisee huulensa tms. kun bussi äkkinäisesti pysähtyy lapsen seistessä siinä laudallaan.
Tai sitten seisomalauta vinkattiin kävelymatkaa varten eikä bussia varten...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisko 4v:lle olla seisomalauta tmv varoiksi? Muuten voi mennä kiukkuamiseksi.
Seisomalauta bussissa? Juuei todellakaan. Lapsi ISTUU bussimatkan ajan. Joko penkillä tai tuplarattaissa omalla paikallaan. Jos kiukkuaa, se on voi voi.
Alapeukuttaja siis haluaa, että lapsi halkaisee huulensa tms. kun bussi äkkinäisesti pysähtyy lapsen seistessä siinä laudallaan.
Otsikko: "Ohjeita BUSSIIN lasten kanssa"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on sen verran pihalla ihan perustason asioista, että erittäin hyvä tarkentaa hänelle seisomalaudan käyttöäkin. Jos ihminen ei edes käsitä, mistä ovesta mennä sisään, hän voi aivan hyvin laittaa lapsen seisomaan siihen laudalle bussimatkankin ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla kantoliinaa vauvan kanssa. Ei tarvitse jännittää, mahtuuko bussiin vaunujen kanssa.
Kantoliina on todella hankala esim. kauppa-asioinneilla.
Ei minusta, jos ei ole tarkoituksena tuoda koko viikon ruokaostoksia: Vauva kantoliinaan vatsan päälle, osa kauppatavaroista selkäreppuun ja osa kassiin toiseen käteen. Toinen käsi jää vielä vapaaksi 4-vuotiasta varten.
Et siis ikinä esim. kumarru alahyllylle tuotetta ottamaan? Täällä ainakin pakastealtaat ovat niin matalalla, että vauva litistyisi, jos rupeisin kantoliina mahan päällä niihin kumartelemaan.
Osaan mennä kyykkyyn, niin ei tarvitse pahemmin kumarrella. En edes tajunnut, että joku ajatteli kantoliinan vaikeuttavan tuotteiden ottamista kaupan hyllystä. Kuvittelin ilman muuta puhuttavan siitä, että on hankala kuljettaa ostoksia kotiin, jos on vauva kantoliinassa ja 4-vuotias toisessa kädessä kiinni.
Pakastealtaasta ei saa tuotteita otettua kyykkyasennossa. Ei ylty reunan yli siinä asennossa. Jos näkisit minun lähikauppani pakastealtaat, saattaisit ymmärtää, miksi kokisin kantoliinan hankalaksi. Ovat oikeasti todella matalat ja sitä kautta ilman vauvaakin haastavat.
Kaikissa näkemissäni pakastealtaissa pystyy kyllä tarvittaessa kyykistymään altaan viereen niin, että käsi on altaan puolella. Mutta kieltämättä tämä ei toimi, jos matka altaan reunasta pakasteeseen on pitempi kuin käden pituus kainalosta sormenpäähän. Ehkä teidän lähikaupassa on jokin erikoismalli, johon ei yleensä törmää, mutta ei kannata silloin yleistää, että näin yleisesti kauppaostosten teko vauva kantoliinassa olisi hankalaa.
Se ei ole yleistämistä, että kertoo oman mielipiteensä. Keskustelupalstalla on tapana kertoa omia mielipiteitä, jos et vielä ole huomannut. Niin, ja sinähän tässä nyt yrität yleistää, että kantoliinan käyttö ei olisi hankalaa. Millään et suostu hyväksymään, että jonkun mielestä se voi olla hankaa. Ei kovin rakentava tapa käydä keskustelua.
t. eri
Tämähän meni niin, että ensin yksi sanoi, että teko vauva kantoliinassa on todella hankalaa. Siihen minä sanoin, että *minun mielestäni* se ei ole hankalaa. Kai myös minä saan tuoda keskustelussa esiin oman kokemukseni ja mielipiteeni, vaikka ne ovatkin eri kuin sillä, joka kertoi ensin mielipiteensä?
"Teko" piti olla "ostosten teko"
45
Tulipa muuten tästä mieleen, etten ole koskaan kulkenut lapsen kanssa julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kokeilla kantoliinaa vauvan kanssa. Ei tarvitse jännittää, mahtuuko bussiin vaunujen kanssa.
Ei minusta, jos ei ole tarkoituksena tuoda koko viikon ruokaostoksia: Vauva kantoliinaan vatsan päälle, osa kauppatavaroista selkäreppuun ja osa kassiin toiseen käteen. Toinen käsi jää vielä vapaaksi 4-vuotiasta varten.
Et siis ikinä esim. kumarru alahyllylle tuotetta ottamaan? Täällä ainakin pakastealtaat ovat niin matalalla, että vauva litistyisi, jos rupeisin kantoliina mahan päällä niihin kumartelemaan.
Osaan mennä kyykkyyn, niin ei tarvitse pahemmin kumarrella. En edes tajunnut, että joku ajatteli kantoliinan vaikeuttavan tuotteiden ottamista kaupan hyllystä. Kuvittelin ilman muuta puhuttavan siitä, että on hankala kuljettaa ostoksia kotiin, jos on vauva kantoliinassa ja 4-vuotias toisessa kädessä kiinni.
Pakastealtaasta ei saa tuotteita otettua kyykkyasennossa. Ei ylty reunan yli siinä asennossa. Jos näkisit minun lähikauppani pakastealtaat, saattaisit ymmärtää, miksi kokisin kantoliinan hankalaksi. Ovat oikeasti todella matalat ja sitä kautta ilman vauvaakin haastavat.
Kaikissa näkemissäni pakastealtaissa pystyy kyllä tarvittaessa kyykistymään altaan viereen niin, että käsi on altaan puolella. Mutta kieltämättä tämä ei toimi, jos matka altaan reunasta pakasteeseen on pitempi kuin käden pituus kainalosta sormenpäähän. Ehkä teidän lähikaupassa on jokin erikoismalli, johon ei yleensä törmää, mutta ei kannata silloin yleistää, että näin yleisesti kauppaostosten teko vauva kantoliinassa olisi hankalaa.
Se ei ole yleistämistä, että kertoo oman mielipiteensä. Keskustelupalstalla on tapana kertoa omia mielipiteitä, jos et vielä ole huomannut. Niin, ja sinähän tässä nyt yrität yleistää, että kantoliinan käyttö ei olisi hankalaa. Millään et suostu hyväksymään, että jonkun mielestä se voi olla hankaa. Ei kovin rakentava tapa käydä keskustelua.
t. eri
Tämähän meni niin, että ensin yksi sanoi, että teko vauva kantoliinassa on todella hankalaa. Siihen minä sanoin, että *minun mielestäni* se ei ole hankalaa. Kai myös minä saan tuoda keskustelussa esiin oman kokemukseni ja mielipiteeni, vaikka ne ovatkin eri kuin sillä, joka kertoi ensin mielipiteensä?
Lopetahan jo tuo jankkaaminen. Se on rasittavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Se ei ole mielipiteen kertomista, että sanot toiselle "olet väärässä, minä olen oikeassa". Tai tavallaan on, mutta kuten jo totesin se ei ole rakentava tapa käydä keskustelua.
t. sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan alapeukkua tuli turhien isojen kirjaimien käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan alapeukkua tuli turhien isojen kirjaimien käytöstä.
PELLE!
Jyväskylässä pääsee vaunujen kanssa ilmaiseksi 10-14 välillä (vai olikohan 9-14). Muina aikoina aikuinen maksaa ihan niin kuin muutkin aikuiset. Vaunuista ei käsittääkseni mene eri maksua ja alle 7v pääsee aina ilmaiseksi.