Joudun järjestämään anopin hautajaiset
Mieheni äiti kuoli 4 päivää sitten ja miehen toiveesta lupasin hoitaa järjestelyt kun hän on itse ihan järkyttynyt tapahtuneesta. Appiukko kuollut jo ennen kuin olen mieheni tavannut ja anopilla ei ole sisaruksia. En ollut anopin kanssa läheinen, joten en tiedä yhtään mistä hän piti ja mieheltä ei tuon järkytyksen keskeltä saa oikein mitään järkevää vastausta. En ole ikinä järjestänyt mitään "tärkeitä" juhlia ja kaipaisin nyt check listin että muistan ja tajuan tehdä kaiken.
Olen hoitanut hautaukseen liittyvät asiat kirkon ja hautaustoimiston kanssa ja varannut tilan muistotilaisuutta varten. En itse halua pitää mitään pitkiä kahvitteluja ja ruokailuja kun en miehen suvusta melkein ketään tunne, joten ajattelin että tilaisuus olisi kakku+kahvit ja ulos periaatteella. Siskoni lupautui hoitamaan kahvinkeiton ja tarjoilupuolen. Kakun ajattelin tehdä itse.
Mitä muuta hautajaisissa on? Olen ollut hautajaisissa viimeksi lapsena enkä suoraan sanottuna muista niistä mitään.
Pitäisikö olla jotain muuta tarjottavaa kuin kakku?
Mitä muuta tulee mieleen?
Kommentit (21)
Ap, olet saanut hyviä neuvoja. Itse lisäisin vielä yhden asian: vieraiden ohjeistus kukkalaitteiden osalta.
Olen ollut monissa hautajaisissa mutta vasta hiljattain ensimmäistä kertaa sellaisessa siunaustilaisuudessa, jossa arkku menee tuhkattavaksi ja tästä en ollut tietoinen ennakkoon.
Heti siunaustilaisuuden päätyttyä tuli kappelissa ikävää ylimääräistä sähellystä siitä, miten toimia kukkalaitteiden kanssa. Osa saattoväestä tiesi tuhkauksesta ennakkoon, mutta luulivat, että kukat voi jättää arkun viereen kappeliin. Osa ei tiennyt ja jäi haahuilemaan haettuaan kukkavihkonsa takaisin.
Lähiomainen ilmoitti, että osa kukista voidaan ottaa mukaan muistotilaisuuteen. osan voi jättää kappelin kylmiöön (josta ne joskus haettaisiin uurnan laskun aikaan?) tai halutessaan voi kukat jättää vainajan tulevalle hautapaikalle (puolisonsa hauta). Tilanne oli sangen sekava, kukaan ei tiennyt yhtään, miten toimia. Tähän olisi kipeästi tarvittu selkeät ohjeet jo ennalta.
Muistotilaisuus sujui hyvin. Siellä yleensä vainajan valokuva on kauniissa kehyksissä, vieressään valkoinen kynttilä ja adressipino. Adressien lukija on aina ennakkoon sovittu, sillä se voi olla lähiomaiselle liian rankka juttu.
Tilaisuudessa voidaan laulaa jotain poisnukkuneen lempikappaleita, hengellisiä tai ei. Sana on yleensä vapaa antaa ihmisten kertoa omia muistojaan. Niistä yleensä kehkeytyy mukava muistelutuokio.
Ap, annathan aikaa miehesi sukulaisille muistella anoppiasi. Se on vain se yksi päivä.
Kuka lukee adressit muistotilaisuudessa? Kukat? Arkun päälle, muistotilaisuuspaikkaan pöytiin ja teidän perheen laskema kukkalaite.
Vaatteet teidän konkkaronkalle.
Risti ilmoitus lehteen. Jos ennen siunaustilaisuutta, ilmoitukseen maininta kutsusta siunaustikaisuuteen.
Kantajat?
Muistotilaisuuteen kynttilä. Anopin kuva.
http://www.kaikkijuhlista.fi/juhlista/perhejuhlat/hautajaiset
http://www.juhlitaan.net/hautajaiset/
http://www.etlehti.fi/artikkeli/elake/oma_talous/nain_paljon_hautajaiset_maksavat
Perunkirjoitus on helppo tehdä itse, jos vainajalla ei ole isompaa omaisuutta. Kirjastosta ja netistä löytyy hyviä oppaita.
http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/238/perunkirjoitus-pikaopas-perukirjan-laatimiseen
Osanotto ja terveisiä myös miehellesi.
Soita papille. Sovitte tapaamisen. Siellä käydään läpi mitä pappi puhuu vainajasta...ja virret jotka veisataan.
Perukirjoituksella ei ole kiire. Se on tehtävä 3 kk kuolemasta. Muista säästää KAIKKI kuitit. Saat viedä laskut hautajaisia koskien suoraan pankkiin ja ne kuitataan vainajan tililtä jos siellä katetta on.
Kuka valokuvaa tilaisuudessa jos semmoista haluatte?
Googlaat netista "hautajaisten muistilista" Tuossa esimerkki
Hautajaisissa olisi hyvä olla tarjolla lisäksi jotain pientä suolaista esim voileipiä. Kahvia ja teetä, lapsille mehua. Onko yleinen tapa, että muistotilaisuudessa joku lukee adressit? Näin minun isoäidin hautajaisissa oli. Hoidatko myös muut asiat? Tarkista oliko anopillasi vakuutuksia, jos oli niin ne olisi varmaan hyvä irtisanoa. Miten muut laskuasiat? Suoramaksu, e-lasku?
Kaikissa hautajaisissa missä olen ollut on ollut lämmin ruoka.
Kutsutteko vieraat vai onko ensin kuolinilmoitus jossa kutsu muistotilaisuuteen? Tällä merkitystä että tiedät kuinka paljon vieraita tulee ja paljonko tarjoilua tarvitaan.
Minusta kuulostaa pahalta, että haluat pitää juhlat tyyliin kahvia, pelkkää kakkua ja ulos siksi, että et tunne miehesi sukulaisia. Eiväthän ne sinun juhlasi ole, vaan anopin viimeinen juhlapäivä, jossa sukulaisten on tarkoitus muistella vainajaa ja lohduttaa toisiaan. Hautajaiset ovat yleensä omaisille tärkeä osa surutyötä.
Jäikö anopilta omaisuutta? Jos jäi, niin ottaisin pitopalvelun hoitamaan ruoka- ja kahvitarjoilun. Keitä anoppi ja miehesi toivoisivat juhliin kutsuttavan? Ota ajoissa yhteyttä näihin kaikkiin ja pyydä vastausta kutsuun. Onko kantajat sovittu? Tuleeko tuhkaus vai perinteinen arkkuhautaus? Onko virret kirkkoon ja muistotilaisuuteen valittu? Ketä ajattelit pyytää lukemaan adressit ja ketä pitämään muistopuheita muistotilaisuudessa? Mihin lehteen laitatte kuolinilmoituksen?
Siunaustilaisuus ja hautaukseen liittyvät asiat on siis jo hoidettuna, papin kanssa sovittu virret ym. Anopin paras ystävä pitää muistelupuheen kahvitilaisuudessa kun olivat ystäviä lapsesta saakka, eli pappi hoitaa vain siunauksen. Kutsuttavia ollaan paperille saatu 34 nimeä + meidän porukka 3. Pappi on varmaan kanssa kohteliasta kutsua kahville? Kuinka tavallista on tarjota ruoka muistotilaisuudessa? Kaikki kutsuttavat tulossa läheltä (max. 50km päästä). Riittäisikö siis pientä suolaista kakun lisäksi. Pitääkö varautua ylimääräisiin vieraisiin? Emme laita kuolinilmoitusta lehteen ennen hautajaisia, vasta sen jälkeen.
Ei tietääkseni ollut hautajaistestamenttia, sillä kuolema tuli todella yllättäen eikä anoppi mikään vanhakaan ollut (59v).
Kantajia emme tarvitse, sillä vainaja menee tuhkaukseen. Arkku siis on kappelissa odottamassa ja jää sinne kun poistumme. Kukat käymme varmaankin laskemassa haudalle tilaisuuden jälkeen, ja sen jälkeen suuntaamme muistotilaisuuspaikkaan.
Eli lisään listalleni kukat, adressien lukijan, valokuva, pöytäkoristeiksi kukat.
Tuleeko teille vielä muuta mieleen? Perunkirjoitus asiat eivät tähän hautaukseen nyt liity, ne selvitämme sitten hautajaisten jälkeen.
Kiitos kaikille jo annetuista vinkeistä.
Pappi ja kanttori kutsutaan yleensä.
Kuva anopista ja kynttilät kuvan viereen.
Muistotilaisuuteen ei tule ylimääräisiä jos ei ole avointa kutsua. Kappelissa saattaa joskus olla.
Kun olette laskeneet kukat niin kuka kutsuu vain muistotilaisuuteen ( siis toteaa että olette tervetulleita ja siirrymme tilaan x muistotilaisuuteen)...
sopikaa missä järjestyksessä kukat lasketaan. Ja tuleeko kaikki eteen vai seppeleiden laskijat ja sitten muut osalliset nousevat seisomaan paikaltaan kun heidän kukat lasketaan.
Hautajaisissa, joissa olen ollut on lähes aina ollut ruoka ja kahvi, mutta eihän se pakollista ole. Jos tarjolla on pelkkä kahvipöytä, niin kakun lisäksi varaisin pullaa, pipareita ja paria eri lajia suolaista.
Anna hautaustoimiston järjestää. Tilaa pitopalvelu.
Minäkin kannatan vähän pitempää muistotilaisuutta kuin vain "kahvit ja pihalle". Miestäsi saattaa ajan myötä alkaa vaivata enemmänkin se jos hänen äitinsä hautajaiset on vain hutaistu läpi eikä hän ole osannut järkytykseltään vaatia muuta.
Hienoa toki että olet ottanut tuon hoitaaksesi! Mutta sinun tunteesi eivät nyt ole tärkeimpiä vaan läheisimpien surijoiden. Kyseessä on kuitenkin ihmisen viimeinen juhla.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 23:55"]
Anna hautaustoimiston järjestää. Tilaa pitopalvelu.
[/quote]
Ja maksa itsesi kipeäksi.
Jos muistotilaisuuteen tullaan lyhyeltä matkalta, niin mielestäni lämmin ruoka ei ole pakollinen. Eri asia jos vaikkapa puolet tulisi satojen kilometrien päästä. Oman isäni muistotilaisuudessa oli tarjolla voileipäkakkua, pullaa, keksejä ja vainajan lempikarkkeja. Itse asiassa en ole tainnut koskaan olla hautajaisissa, jossa olisi tarjoiltu lämmintä ruokaa.
Voileipiä, pikkuleipää ,mehua teetä ,hyvä ottaa huomioon eri allrtgiat ja rajotteet. Nykyään on paljon hautajaisia pienin kuvioin kukin tyylillään. Onko anopillasi hautajaistestamenttia ?