Vegaani ruokavieras olisi kauhistus
Kommentit (84)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:37"]
mulla on yks vegaani kaveri joka on järkyn lihava :D
[/quote]
Mä tunnen yhden tällaisen myös. Ei se mitenkään haastavaa ole varmaan vegaaniruoallakaan lihoa, kun kerran hiilariruoat ja rasva on ihan sallittuja...
Toisaalta olen sitten ihmetellyt sitä kuinka nuoren näköisiä naamasta kaikki tuntemani vegaanit on. Ihan järkytyin kun yksi työkaveri (mies), jonka tiedän olevan vegaani kun aina pikkujouluissa tms pyytää vegaaniruoan, sanoi olleensa talossa 23 vuotta töissä. Minusta tyyppi ei näytä paljoa 23-vuotiasta vanhemmalta! Ja monia muita hyvn nuoren näköisiä 30-50 v. vegaaneja tiedän.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 18:59"]Käskisin tuoda omat ruoat
[/quote]ne on helppoja. Mä teen samaa ruokaa kuin muillekin, vain vegaanisena. Lihan tai kalan sijaan tofua, seitania tms, vegaaniset kakut, muffinit jne on helpompia tehdä kuin tavalliset (esim vegaaninen suklaakakku on jopa parempi), voin sijaan sinistä keijua ja kerman sijaan soijakermaa, maidon sijaan soijamaitoa. Ei vaikeaa lainkaan. Et taida olla kovin fiksu?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:38"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:03"]
Nythän on parasta aikaa vuodesta tehdä vegaaniruokaa. Itse olen sekasyöjä, mutta liha on nyt ihan turhaa, kun sieniä on metsät pullollaan, ja niistä saa ihania ruokia, pastaa, keittoa, piirakkaa jne, ja tuoreita kasviksia on mistä valita. Toki vegaanille ruuan laitto vaatii enemmän keskittymistä kuin kasvissyöjälle, mutta ainahan on kiva oppia uutta.
[/quote]Pasta sisältää munaa.
[/quote]ei. Ei kaikki pastat sisällä munaa.
Tarjoisin piruuttani sille sitä munapastaa heh
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:49"]Tarjoisin piruuttani sille sitä munapastaa heh
[/quote]
Miksi?
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:44"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 18:59"]Käskisin tuoda omat ruoat
[/quote]ne on helppoja. Mä teen samaa ruokaa kuin muillekin, vain vegaanisena. Lihan tai kalan sijaan tofua, seitania tms, vegaaniset kakut, muffinit jne on helpompia tehdä kuin tavalliset (esim vegaaninen suklaakakku on jopa parempi), voin sijaan sinistä keijua ja kerman sijaan soijakermaa, maidon sijaan soijamaitoa. Ei vaikeaa lainkaan. Et taida olla kovin fiksu?
[/quote]
Et sinäkään fiksulta vaikuta ylimielisellä asenteellasi. Esimerkiksi 60-vuotias isäni ei varmasti tajuaisi että voihyllyssä voi olla levitettä jossa ei ole maitoa.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:33"]
En syö eineksiä, ikinä. Eipä niitä kauheasti ole vegaanisena saatavillakaan.
[/quote]
Säilyke ei ole eines.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:55"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:33"]
En syö eineksiä, ikinä. Eipä niitä kauheasti ole vegaanisena saatavillakaan.
[/quote]
Säilyke ei ole eines.
[/quote]
Ah, sori, luin huonosti. Luulin että viittasit tomaattimurskaan jne.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:49"]Tarjoisin piruuttani sille sitä munapastaa heh
[/quote]
Miksi?
Miksi?
[/quote]jotkut vain on pirun ilkeitä. Mutta tuskin tuollaisilla oikeasti vegaaniystäviä on, ei olisi noin ilkeä ystävää kohtaan. T: sekasyöjäkulinaristi, jolle vegaanisafka ei ole mikään ongelma, tosin mulla onkin oikeasti vegaaniystäviä.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:52"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:49"]Tarjoisin piruuttani sille sitä munapastaa heh [/quote] Miksi? Miksi?
[/quote] Ärsyttää vaan kaikki ruoka hifistelijät.
Ärsyttää tuollainen salaa jonkun asian syöttäminen. Olen nykyisin sekasyöjä, mutta nuorempana olin vegetaristi. Kerran eräs kaveri tarjosi minulle joninlaista riisi-linssikeittoa, ja se vaikutti ihan vegeruoalta, ja hän myös tiesi että olen vege, joten en epäröinyt syödä. Syötyäni kaveri sanoi, että no, onko paha olo, oli meinaan kanalientä siinä keitossa! Minä vaan huokasin syvään, että voi ei. Sanoin että en minä kanaliemeen tai edes kanankoipeen kuole sen enempää kuin sekasyöjäkään, mutta toivoisin kyllä että periaatteitani kunnioittaa edes läheiset ystävät.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:39"]Nyt kun oikein mietin... Laittaisin vegaanille varmaan pastaa ja oliiviöljy/valkosipulikastiketta. Sen kummepaan ei taidot riitä. Ap [/quote] Ihan hyvä ruoka. Yksinkertaista ja maistuvaa. T. 3 [/quote] Sulla ei riitä taidot ottaa wokkivihanneksia pakkasesta ja keittää nuudelia/riisiä? Sulla ei riitä taito tehdä tulinen papusoppa (chiliä, kasviksia, papuja ja ehkä tomaattimurskaa). Taidat olla aika yksinkertainen tapaus.
[/quote]
Just tää. Ei, pavut eivät kuulu meillä ruokavalioon, en osaa valmistaa yhtään mitään pavuista tai linsseistä, koska minusta niissä on ällöttävä suutuntuma. En edes tietäisi miltä osastolta kaupassa etsisin artikkeleita nimeltä seitan tai soijarouhe saati että osaisin niistä jotain valmistaa. Tofun ehkä löytäisin, mutta en osaisi valmistaa ja inhoan makua (olen asunut Aasiassa). Näillä taidoilla olisi siis aika stressaavaa alkaa valmistamaan jotain vierasruokaa, kun harjoituskappalekaan ei auttaisi, koska juuri kyseisiä artikkeleita inhoan.
Mutta ilmeisesti ne ovat pakollisia vegaaniruoissa. Poikkeuksetta, kun joku esittää hää- tai muun juhlamenun, jossa kasvisruokaa ovat salaatti, lämpimät vihannekset, ratatouille, perunat, ovat vegaanit porukalla vinkumassa "kunnollista proteiininlähdettä", ikään kuin ihminen kuolisi jos yhdellä aterialla ei saa proteinin lähdettä.
Meillä ei onneksi ole vegaanikavereita, niin ei tule stressiä. Kerran kävi yksi ja hän vaikutti kovin tyytyväiseltä uunijuureksiin, salaattiin ja rataouilleen, joka oli muilla pihvin lisukkeena. Mutta ehkäpä hänkin täällä sitten parjaa sitä, ettei ollut seitanista tai mikälie muotoiltua pihviä hänelle.
Me syömme kyllä kasvisruokaa, mutta useimpiin tulee munaa ja/tai maitotuotteita.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:54"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:27"]
Minista on kiva ajatuskin näpäyttää vegaaneja ja iskonnollisista syistä possua syömättömiä sillä, että nimenomaan EN ala tanssia heidän pillinsä mukaan. Kiva ajatus se, kun he sitten nirsoilevat pöydässä ja ottavat jotain pientä sieltä, mitä voivat syödä. Sitten vois vielä suureen ääneen puhua siitä, miten sellainen, ettei pysty syömään kaikkea on niin naurettavaa...
[/quote]
Oi, vaikutat ihanalta ihmiseltä. Olisitpa ystäväni.
[/quote]
No samoin, jos sinulle tosiaan pitäisi tehdä erityisesti oma ruoka.
[/quote]
Ei tarvitsisi, olen sekasyöjä. Muuten vaan on viehättävä piirre ihmisessä se uskomus, että huomaavaisuus vieraita kohtaan on heidän "pillinsä mukaan tanssimista" ja oikein on kiva ajatus se, että saisi tehdä selväksi, ettei ole MITÄÄN kiinnostusta ottaa erilaisia tapoja tai vakaumuksia MILLÄÄN tavalla huomioon. <3
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:14"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:39"]Nyt kun oikein mietin... Laittaisin vegaanille varmaan pastaa ja oliiviöljy/valkosipulikastiketta. Sen kummepaan ei taidot riitä. Ap [/quote] Ihan hyvä ruoka. Yksinkertaista ja maistuvaa. T. 3 [/quote] Sulla ei riitä taidot ottaa wokkivihanneksia pakkasesta ja keittää nuudelia/riisiä? Sulla ei riitä taito tehdä tulinen papusoppa (chiliä, kasviksia, papuja ja ehkä tomaattimurskaa). Taidat olla aika yksinkertainen tapaus.
[/quote]
Mutta ilmeisesti ne ovat pakollisia vegaaniruoissa. Poikkeuksetta, kun joku esittää hää- tai muun juhlamenun, jossa kasvisruokaa ovat salaatti, lämpimät vihannekset, ratatouille, perunat, ovat vegaanit porukalla vinkumassa "kunnollista proteiininlähdettä", ikään kuin ihminen kuolisi jos yhdellä aterialla ei saa proteinin lähdettä.
[/quote]
Jos joskus tulee se tilanne vastaan että haluat jotain proteiinipitoista vegaanille tarjota niin osta savutofua, löytyy ihan Prisman tms juustohyllyltä. Ei tarvitse marinoida eikä maustaa, viipaloida vaan ja paistaa pannulla öljyssä. Tai pakaste altaasta Annamman kasvispihvejä. Kohta Hälsns kök-pakasteet muuttuu vegaanisiksi, niitäkin löytyy joka kaupasta.
Hyvää vegaaniruokaa voi valmistaa ihan ilman sitä "proteiininlähdettäkin" . Ei ole kukaan vinkunut. Esimerkiksi uudet perunat, kanttarellikastike, rustiikkiset uunijuurekset, jokin ihana tuore leipä ja valkoaipulilevite... Jälkkäriksi vaikka vegaaninen suklaakakku ja tofujäätelö. Nam...
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:17"]Hyvää vegaaniruokaa voi valmistaa ihan ilman sitä "proteiininlähdettäkin" . Ei ole kukaan vinkunut. Esimerkiksi uudet perunat, kanttarellikastike, rustiikkiset uunijuurekset, jokin ihana tuore leipä ja valkoaipulilevite... Jälkkäriksi vaikka vegaaninen suklaakakku ja tofujäätelö. Nam...
[/quote]
Saanko tulla teille syömään, kuulostaa ihanalta.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:17"]
Hyvää vegaaniruokaa voi valmistaa ihan ilman sitä "proteiininlähdettäkin" . Ei ole kukaan vinkunut. Esimerkiksi uudet perunat, kanttarellikastike, rustiikkiset uunijuurekset, jokin ihana tuore leipä ja valkoaipulilevite... Jälkkäriksi vaikka vegaaninen suklaakakku ja tofujäätelö. Nam...
[/quote]Tulkaa vain! Lisänä tietysti jokin vihersalaatti vaikkapa paahdetuilla pinjansimenillä ja vinegretillä, suklaakakun ja tofujätskin kaverina tarjoaisin myös tuoreita mansikoita tai vadelmia. Jos hövelillä päällä olisin. ;)
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:14"] [quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:45"][quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 19:39"]Nyt kun oikein mietin... Laittaisin vegaanille varmaan pastaa ja oliiviöljy/valkosipulikastiketta. Sen kummepaan ei taidot riitä. Ap [/quote] Ihan hyvä ruoka. Yksinkertaista ja maistuvaa. T. 3 [/quote] Sulla ei riitä taidot ottaa wokkivihanneksia pakkasesta ja keittää nuudelia/riisiä? Sulla ei riitä taito tehdä tulinen papusoppa (chiliä, kasviksia, papuja ja ehkä tomaattimurskaa). Taidat olla aika yksinkertainen tapaus. [/quote] Mutta ilmeisesti ne ovat pakollisia vegaaniruoissa. Poikkeuksetta, kun joku esittää hää- tai muun juhlamenun, jossa kasvisruokaa ovat salaatti, lämpimät vihannekset, ratatouille, perunat, ovat vegaanit porukalla vinkumassa "kunnollista proteiininlähdettä", ikään kuin ihminen kuolisi jos yhdellä aterialla ei saa proteinin lähdettä. [/quote] Jos joskus tulee se tilanne vastaan että haluat jotain proteiinipitoista vegaanille tarjota niin osta savutofua, löytyy ihan Prisman tms juustohyllyltä. Ei tarvitse marinoida eikä maustaa, viipaloida vaan ja paistaa pannulla öljyssä. Tai pakaste altaasta Annamman kasvispihvejä. Kohta Hälsns kök-pakasteet muuttuu vegaanisiksi, niitäkin löytyy joka kaupasta.
[/quote]
hei, kiitos näistä vinkeistä! Teen itse usein kasvispihvejä, mutta mun versioon tulee kananmunaa, joten ei käy vegaanille. lapset alkavat tulla teini-ikään, joten vegaanius voi vielä kalahtaa omaan nilkkaan, joko oman lapsen aatemaailmana tai tyttö-/poikaystävän muodossa :)
T: vegaaniruoanlaitosta stressaava
Onneksi olen niin hyvä kokki, ettei mikään ruokavalio tuota ongelmia.
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 20:32"]
Jos oikeasti haluaa tehdä vegaanista ruokaa, niin Chocochilin blogissa on hyviä reseptejä.
-Sekasyöjä
[/quote]
Mä en ole mitenkään vegaanivastainen ihminen ja tietenkin haluan että kaikilla vieraillani on jotain järkevää syötävää, mutta valehtelisin kyllä jos väittäisin että olisin jotenkin tosi kiinnostunut tosissani oppimaan vegaaniruuanlaittajaksi. Ei kai kaikkeen tarvitse ihmisen jaksaa ruveta panostamaan, vaikka kerran parissa-kolmessa vuodessa olisikin vegaani kylässä?
[/quote]
No ei sinänsä. Itse tykkään kuitenkin paneutua ja miettiä ruokalajit kun vieraita tulee. Oli sitten gluteeniton tai vegaanivieras. Tuskin vieraat sitä edellyttäisi, mutta minulle tulee siitä hyvä mieli. Tykkään joskus kokkailla itsellekin vegaaniruokaa. :)