Nuori haluaa hakea autoalalle yhteishaussa
Miten minusta tuntuu ettei nyt ole hänelle sopiva ala ja onko tulevaisuudessa autokorjaamoilla tulevaisuutta.
Autokauppiasta hänestä ei tule, kun puuttuu puheenlahjat.
Sanokaa alasta paremmin tietävät onko töitä tiedossa tuolla alalla?
Kommentit (12)
Häh? Ai siis että ajetaanko tulevaisuudessa autoilla? No ihan taatusti ajetaan.
Se on ihan sama, miltä sinusta tuntuu, jos nuorella on kiinnostus alalle. Hänen tulevaisuus se on. Jos käy ilmi, ettei olekaan hänen juttu tai töitä ei löydykään, voi aina kouluttautua uudelleen.
Anna toisen seurata omaa intohimoaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Keskity omaan uraasi ja lapsesi keskittyy omaan tulevaan uraansa. Tsemppiä nuorelle!
Tietotekninen osaaminen pitää olla kohdillaan. Asiakastietojen suojaus, vikakoodien lukua ja vikakoodien lokitiedoston kuittailua sekä paikallistamista ja muutoinkin yhä enemmän sähköistä toimintaympäristöä uusissa korjattavissa autoissa.
Autoala on niin tavanomainen poikien valinta, että vähintään puolet sille alalle kouluttautunut ei koskaan tule tekemään niitä töitä. Sillä ei ole väliä. Tekee sitten muuta tai lähtee AMK:iin jatkamaan opintoja.
Tärkeintä on, että menee johonkin kouluun.
Autonasentajista on pulaa ainakin pääkaupunkiseudulla.
Jos hän haluaa asennuspuolelle, töitä on niin paljon kuin jaksaa tehdä. Ala on pahimpia työvoimapulan aloja nykyään.
Autoja korjataan myös tulevaisuudessa. Myös niitä kädet rasvassa-töitä on tarjolla, vaikka erilainen osien vaihtotyö ja elektroniikka onkin se pääjuttu.
Autokauppiaista sen verran, että nykyäänhän ollaan jo pienessä siirtymässä siihen auuntaan, että sympaattisuus myy. Ne ajat jolloin paras tarinankertoja pärjäsi myyntityössä, alkaa olla takana päin. Toki niitä edelleen on paljon. Asuntopuolella tämä näkyy jo selvemmin.
Ihmiset myös muuttuu elämän aikana. Monista hiljaisista tulee puheliaampia, kun menevät työelämään.
Ja eihän tuo lukitse sitä nuoren tulevaisuutta. Jos hän tykkää autojen korjaamisesta ja tekee sitä työtä onnellisena seuraavat 45 vuotta, niin on elänyt paremman elämän kuin suurin osa hyvätuloisista pikkujohtajista, jotka kotona tiuskivat lapsilleen.
Minä olen 45v ja minulla on 3 perustutkintoa, yo-tutkinto, 2 ammattitutkintoa, 4 pätevyyttä ja 2 korkeakoulututkintoa. Sain kuitenkin peruskoulun 9-luokan suoritettua loppuun vasta 21-vuotiaana.
Tällä hetkellä niitän palkkaa laajan työkokemuksen ansiosta. Ns. normiduunien teosta on nyt etua, jota monilla muilla ei ole.
Pääasia on elää, tehdä ja kokea.
Vierailija kirjoitti:
Anna toisen seurata omaa intohimoaan ja kiinnostuksen kohteitaan. Keskity omaan uraasi ja lapsesi keskittyy omaan tulevaan uraansa. Tsemppiä nuorelle!
Kyllä annetaankin itse valita minne haluaa, mutta nyt täällä vaan toin julki ajatukseni.
Onkin tullut hyviä ajatuksia ja ehkä minäkin ymmärrän paremmin nyt.
Ap
Sinne vaan, ja ainahan alaa voi vaihtaa myöhemmin jos tarvetta on. Pääasia että pyrkii elämässä eteenpäin ja yrittää löytää mielekästä työtä! Tsemppiä pojallesi!
T. Kokoomussika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä annetaankin itse valita minne haluaa, mutta nyt täällä vaan toin julki ajatukseni.
Ap
Miksi sitten kirjoitat, ettei korjaamoilla ole tulevaisuutta, kun tosiasiassa niillä on melkeinpä parhaat työllistymismahdollisuudet? Onko ongelma se, ettet itse arvosta alaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApMiksi sitten kirjoitat, ettei korjaamoilla ole tulevaisuutta, kun tosiasiassa niillä on melkeinpä parhaat työllistymismahdollisuudet? Onko ongelma se, ettet itse arvosta alaa?
Koska en tiedä alasta oikeestaan yhtään mitään muuta kuin jotta autoja korjataan.
Tosin omaa autoani on korjattu liikkeessä useampi vuosi sitten eli ei vakituista asiakasta minusta ole saaneet.
Jotenkin vaan tuntuu vaihtoehtoja katsoen huonolle, mutta tosiaan saa hakea minne haluaa.
Vanhin lapsemme on taas ikuinen opiskelija yliopistossa ja ei sekään paras ratkaisu ole taloudellisesti
En nyt niin kamalasti autoista tiedä, mutta mitä enemmän ne sähköistyvät ja kehittyvät muutenkin, sitä vähemmän niille pystyy omassa kotiautotallissa mitään tekemään. Joten periaatteessa tarve autoasentajille voi jopa kasvaa.