Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi jotkut harjoittelevat ilmaiseksi?

Vierailija
06.08.2015 |

Siis itse luin aikoinaan insinööriksi ja harjoittelua vaadittiin vuosi yhteensä, josta 4 kk ennen opintojen alkua.
.
Menin sitten ihan kylmiltään rakennuksille töihin ja sain tavallista palkkaa heti. Olen nainen ja en osannut aluksi mitään. En käsitä,.miten jotkut tekevät harjoitteluaan ilmaiseksi. Mistä johtuu ilmaisharjoittelu?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne 9 euron päiväläiset ovat aivan yhtä suuri ongelma ja työmarkkinoiden sekoittaja.

Vierailija
22/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei harjoittelu ole sama kuin täysi työntekijää vastaava panostus. Meillä ainakin harjoittelija piti perehdyttää joka ikiseen työn yksityiskohtaan, mikä tosin oli ookoo, kun oli niin odotettukin ja me omistajat itse hoidettiin perehdytys. Mutta lisäksi harjoitelija pääsi seuraamaan eri ammatin teemapäivien ja tapahtumien kulkua, joissa ei sitten todellakaan ollut mitään työtehtäviä eikä tuottavaa toimintaa. Mutta tuollaiset on hyvää harjoittelumatskua, kun kertovat ammatista kokonaisvaltaisesti. Harjoittelija oli myös seuraamassa suunnitelmien tekemistä, jotta tietää työn siitäkin puolesta. Mutta jälleen harjoittelijan pitäminen mukana ei ollut millään lailla palkanmaksun peruste.

Jos harjoittelu on palkallista, niin työnantajalla ei ole varaa pitää harjoittelijaa mukana kuin yksinkertaisissa rutiinihommissa. Työnantajan kun pitää saada maksamalleen palkalle vastinetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:39"]Ihmiset ovat tyhmiä ja työnantajat ahneita. Itse en missään tapauksessa koskaan tekisi harjoittelua tai mitään muutakaan ilmaiseksi.
[/quote]
Eli mieluummin opinnot venyy helvetisti, koska et saa harjoitteluita suoritetuksi? Et helposti löydä paikkaa, joka sinulle harjoittelusta maksaisi.

Vierailija
24/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän nämä palkkavaatijat ajattelivat saada opiskelijat ajoissa ulos opinahjoistaan, mikäli harjoittelupaikan saamisesta tehtäisiin yhtä vaikeaa kuin työpaikan saamisesta?
Ne harjoittelut on tulevaisuuteen panostamista, ei tarvitse vielä osata kaikkea ja kysellä saa niin paljon kuin siltä tuntuu. Tietty jos nämä torpataan ja vaaditaan heti ammattilaisen osaamista, voi sitten vihjaista ammattitaidon oikeuttavan asianmukaiseen palkkaan.

Vierailija
25/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain aloilla on vielä niin päin, että koulu maksaa harjoittelupaikalle korvausta harjoittelijan ohjaamisesta. Millä siinä harjoittelija vois kuvitella palkkaa saavansa, kun raha virtaa toiseen suuntaan.

Vierailija
26/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko, kun ei muuten harjoittelupaikkaa ainakaan näin ekalle kesälle (3.s opiskeluvuosi) meinannut muutoinkaan saada. 20paikkaan hain, ennen kuin yhteen pääsin. 

Vierailija
27/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harjoittelija ei yleensä ole tuottava työntekijä, vaan vaatii paljon resursseja vakituisilta opastukseen, arviointiin jne. Jos on niin hyvä, että ansaitsee palkan, niin siitä vaan hakemaan avointa palkallista paikkaa. Ei varmaan kukaan estä.

Vierailija
28/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on satunnaisesti ammattikoulusta harjoittelijoita. Syy: koemme tärkeäksi tarjota näitä opiskelijoille (nykyään paikan saaminen on todella vaikeaa) ja lisäksi väkihenkilöstö tykkää siitä vaihtelusta mitä opiskelijat tuo. MUTTA mitään hyötyä noista ei ole eli ei todellakaan makseta palkkaa. Sen parin kuukauden aikana harjoittelijat voivat itsenäisesti tehdä vain jotain hyvin yksinkertaisia juttuja eli vaativat jatkuvaa valvontaa. Jos pitäisi palkkaa maksaa, niin ei todellakaan otettaisi. Tosin ollaan kyllä harjoittelun päätteeksi palkattu pari töihin, mutta joka kerta sekään ei ole mahdollista. 

Vierailija
29/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No just. Itse olen sairaanhoitajaopiskelija ja olen menossa harjoitteluun teholle piakkoin. En kyllä mielestäni ansaitse palkkaa, koska varsinkin ensimmäisellä viikolla olen varmasti kuin öö aapisen laidalla ja enimmäkseen tiellä. Se varmaan vähän riippuu alasta voiko sitä palkkaa maksaa opiskelijoille vaiko ei.

Vierailija
30/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kuvitella meneväni palkattomaan harjoitteluun kotipaikkakunnallani, jolloin olisi edes jotenkin mahdollista selvitä taloudellisesti (säästöjen avulla). Tottakai haluaisin löytää palkallisen harjoittelupaikan, mutta tiedostan sen, että alallani kilpailu on ihan hirvittävän kovaa ja mä nyt vain en ole niiden halutuimpien hakijoiden joukossa. Pakko joustaa, jos haluaa jotain oman alan hommia CV:hen. Vielä tosin en ole päässyt EDES palkattomaan harjoitteluun.

Vierailija
31/31 |
07.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessahan työharjoittelua ei ilmaiseksi tehdä, vaikka palkkaa siitä ei saakkaan. Kuitenkin siltä ajalta saa opintotukea ja voi nostaa lainaa. 

Itse korostin harjoittelun maksuttomuutta hakemuksissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä