Taipuuko nimi Aarre oikeasti Aarren, Aarrella jne.?
Olen ihan hölmistynyt, sillä sanoisin itse Aarteen, Aarteelle. Kielitietäjät apuun!
Kommentit (19)
Aarre päättää itse miten taivutetaan.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:32"]
[/quote]
Turha on Aarteen sanella, kenenkään ei ole pakko noudattaa jokaisen mielihaluja jos ei muista kaikkia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:26"]
Noin se kaiketi menee, kun toinen on erisnimi ja toinen arvokas tavaralöytö. Kyllä minun korvaani "Aarren, Aarrelle" kuulostaa nimimäisemmältä, kun "Aarteen, Aarteelle" on jotain lepertelyä.
Ärsytti muuten kun tv:ssä taivutettiin nimi Laine - Laineen, Laineella, kuulosti just tyhmältä ja väärältä.
[/quote]Entä kun sukunimi on Koski, Niemi tai Lahti? Pitäisikö mielestäsi sanoa, että oon ny kylässä Meiju Koskin luona? Tai että Niemin/Lahtin perhe on vähän outo.
Kyllä luontosukunimiin erityisesti sopii perinteinen taivutus.
Aarre etunimenä taipuu Aarre, Aarren, Aarrelle jne.
Mutta lehden nimenä se taipuu toisin: Aarre, Aarteen, Aarteessa. (Ainakin lehden mainoksissa taivutus on näin.)
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:26"]
Noin se kaiketi menee, kun toinen on erisnimi ja toinen arvokas tavaralöytö. Kyllä minun korvaani "Aarren, Aarrelle" kuulostaa nimimäisemmältä, kun "Aarteen, Aarteelle" on jotain lepertelyä.
Ärsytti muuten kun tv:ssä taivutettiin nimi Laine - Laineen, Laineella, kuulosti just tyhmältä ja väärältä.
[/quote]Entä kun sukunimi on Koski, Niemi tai Lahti? Pitäisikö mielestäsi sanoa, että oon ny kylässä Meiju Koskin luona? Tai että Niemin/Lahtin perhe on vähän outo.
Kyllä luontosukunimiin erityisesti sopii perinteinen taivutus.
[/quote]
Varmaan oli kyseessä Laine etunimenä. Silloin se taipuu Lainen, Lainelle, Lainella jne. Sukunimenä se taipuu, kuten yleisnimi: Laineen, Laineelle, Laineella jne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:45"]
Varmaan oli kyseessä Laine etunimenä. Silloin se taipuu Lainen, Lainelle, Lainella jne. Sukunimenä se taipuu, kuten yleisnimi: Laineen, Laineelle, Laineella jne.
[/quote]
Kyllä, tarkoitin juurikin etunimeä Laine ja sen taivuttamista kuin se olisi sukunimi. Älkää alapeukuttako, en tykkää.
T: nro 5
Onko sitten muka myös niin, että Riikka, Riikkan, Riikkalla...
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:34"]
[/quote]
Turha on Aarteen sanella, kenenkään ei ole pakko noudattaa jokaisen mielihaluja jos ei muista kaikkia.
[/quote]
Aarreen!
Eihän uutisissa ole osattu edes valtakunnansovittelijan nimeä (Esa Lonka) taivuttaa oikein. Ja koko päivä on aikaa valmistella iltauutisia.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:03"]
Onko sitten muka myös niin, että Riikka, Riikkan, Riikkalla...
[/quote]
No ei ole. Riikka ei ole mikään luontonimi. Se taipuu suomen kielen normaalien sääntöjen mukaisesti Riikka, Riikan, Riikalle, Riikalla jne. (Turun seudulla näitä kaksoiskonsonantillisia nimiä taivutetaan oman murteen mukaan, mikä kuitenkin on yleiskielen vastaista.)
Ja muistakaa, että etunimi Satu taipuu samoin kuin yleisnimi satu. Satu, Sadun, Sadulle, Sadulla jne.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:03"]
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:34"]
[/quote]
[/quote]
Aarreen!
[/quote]
Aarren!!
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 20:03"][quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 19:34"]
[/quote]
[/quote]
Aarreen!
[/quote]
Aarren!
Nämä nimi-asiat tuottavat minullekin päänvaivaa, vaikka koen olevani ihan hyvä oikeinkirjoituksessa. Onko niissä mitään logiikkaa? Tuntuu että ei.
Tottakai koska se on erisnimi eikä yleisnimi
"Poikkean illalla Iltalla"
Monilla nimillä on vanhastaan jokin merkitys suomen kielessä, ja myös uusia nimiä ammennetaan usein esimerkiksi luontoaiheisista sanoista. Kaunis merkitys lisää nimen tenhoa.
Periaatteessa nimet taipuvat suomen kielen yleisten sääntöjen mukaan: Satu : Sadun. Käytännössä monet nimet taipuvat toisin kuin vastaavat tavalliset sanat, koska mielleyhtymä olisi muuten liian häiritsevä. Taivutetaan siis esimerkiksi Aarren, Iltan, Varpun ja Sampon(tosin myös Sammon on mahdollinen).
Etenkin i-loppuisia etunimiä taivutetaan lähes aina eri tavoin kuin vastaavaa tavallista sanaa:Velin, Onnin, Merin, Tuulin, Lempin ja Helmin.
Osaa merkitysnimistä on huomattavan hankala taivuttaa: tällaisia ovat esimerkiksi Säde-,Sade- ja Tuike-tyyppiset e-loppuiset nimet. Säde taipuu tavallisimmin Säteen, Sade taasSaden. Tuike voi taipua Tuiken tai Tuikkeen. Niin kauniita kuin nämä nimet ovatkin, tämä nimityyppi on jäänyt melko harvinaiseksi ilmeisesti juuri taivutusongelmien vuoksi.
Taivutustrendejä: Tuomaasta Tuomakseen, Pilvestä Pilviin
Kielessäkin on trendinsä, eikä vain sanaston vaan myös taivutuksen tasolla. Niinpä esimerkiksi vanhat taivutusmuodot Tuomaan, Joonaan ja Luukkaan ovat korvautumassaTuomaksen-, Joonaksen- ja Luukaksen-tyyppisillä muodoilla. Vanhatkin muodot ovat edelleen oikein, mutta nykysuomalaisen korvaan ne alkavat kuulostaa yhä vanhahtavammilta.
Alaa valtaa myös niin kutsuttu i-taivutus sellaisissakin nimissä, joissa ennen on ollut enemmän vaihtelua. Ennen saattoi tavata taivutusmuotoja Suven, Lumen ja Pilven, nykyään käytössä on lähes yksinomaan Suvin, Lumin ja Pilvin.
http://www.kielitohtori.fi/kielenhuoltovinkit-ohjeartikkelit/tarkkuutta-taivutuksiin-etunimien-taivutusohjeita