Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin ateisti joutuu kuollessaan

29.09.2006 |

Mitä kerron lapselle, joka kysyy, mihin ihminen joutuu kuoltuaan? Usein sanon, että taivaaseen, mutta entä jos kuollut ihminen on ateisti eikä halua taivasjuttuja? En usko, että kaikki ihmiset pääsisivät taivaaseen. En usko myöskään, että taivaaseen pääsevät edustaisivat vain yhtä tiettyä uskontoa. Minulle taivas ei myöskään ole konkreettinen paikka vaan jotain absurdimpaa, kuten Jumala ei ole hahmo vaan jotain mikä on kaikkialla. En tahtoisi sanoa, että hengellisyyttä arvostamaton ja moraaliton ihminen pääsee taivaaseen, koska en usko niin. Mutta en tahdo sanoa niinkään, että kun kuolee, niin tulee haudatuksi ja ruumis mätänee. Toki jo kouluikäisenä jos ei aiemminkin tämän puolen asiasta tietää.

Olen sanonut joistakin kuolleista, että hänestä tuli suojelusenkeli. Mutta koululaiseni juuri kertoi, ettei enää usko suojelusenkeleihin. Hän on kuulemma jäänyt liian usein ilman rukousvastausta. Hän on rukoillut esim. loukatessaan tai kun meiltä varastettiin tavaroita. Yritin selittää, että paranihan hän, eikä meiltä sentään kovin paljon varastettu. Ja että ehkä hän sai vastauksen, mutta ei huomannut sitä, kun se ei tullut konkreettisessa muodossa. En haluaisi hänen menettävän uskoaan. Itsellänikin rukousvastaukset voivat viipyä varsinkin jos olen siirtymässä hengellisessä ajattelussa eteenpäin. Ihan kuin minua ohjattaisiin suuntaan, joka poikkeaa aiemmasta, ja siksi vastaukset eivät tule siten kuin olen tottunut. Vaikea selittää tätä.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskot?

Kuulostaa omituiselta sillisalaatilta kristinuskoa ja itämaista hengellisyyttä.. Voitko vähän selventää? Uskotko johonkin itse kehittelemääsi oppirakennelmaan? Vai ymmärsinkö vain väärin? Oletko kristitty? Mikä asema Jeesuksella on elämässäsi? Entä Raamatulla?

Itse uskon Raamatun mukaan, että ihmiset menevät joko taivaaseen tai helvettiin. Sen tiedän, että taivaaseen pääsee armosta uskomalla Jeesukseen (ja kaste on myös tärkeä, vaikka en oikein tiedä, miten tärkeä. Mietintä on vielä kesken tässä asiassa.)

Helvettiin päätymisestä en uskalla sanoa oikein mitään. En tuomitse ihmisiä sinne, mutta tiedän, miten taivaaseen pääsee. Ikuinen kadotus on kuitenkin totta!

Eihän sitä tietenkään voi tietää kenenkään ihmisen tilaa juuri kuoleman hetkellä eli en voi sanoa, etteikö paatuneinkaan ateisti pääsisi taivaaseen, jos on kuitenkin kääntynyt ennen kuolemaansa. Vaikeita asioita siis.

Varottaa ihmisiä silti voi! Ja kehottaa uskomaan Jeesukseen!

Ehkä lapselle voisi kertoa, että toisen ihmisen tilaa ei voi varmaksi tietää eikä ihminen tuomitse ihmisiä, mutta lapsi ainakin pelastuu, koska on kastettu ja uskoo Jeesukseen. Voisi myös korostaa sitä, että Jumala tietää ja ei tee virheitä.

Vierailija
2/7 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen näennäisesti luterilainen mutta tietyt asiat hämmentävät. Mielestäni Jumalan maskuliinisuutta korostetaan, mutta jos Jumala ja Jeesus ovat sydämissämme, heidän on pakko olla absurdimpia kuin mieshahmot. Jotain mitä ihmisen on vaikea ymmärtää. Myös Raamatun kieli joka usein on vertauskuvallista, usein tulkitaan ja selitetään kovin kirjaimellisesti. Sanoma vääntyy usein selittäjän suussa hänen tarkoitusperiensä mukaiseksi, milloin miksikin.

Jeesus on minulle esikuva. Tiedän että saatan kyseenalaistaa jotain tulkintoja Raamatusta, esim. nykyisin voi mielestäni nainenkin olla pappi. Koen kuitenkin olevani johdatuksessa, saan rukousvastauksia jne. eli miksi Jumala vastaisi jos en olisi Hänen suojeluksessaan? Siis minullakin on taivas, vaikka koen sen olemassaolon erilaisena kuin konkreettisen paikan. Mutta ongelma lapselle kertomisessa on se että tuntuu hirveältä sanoa että joku ehkä joutuu helvettiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sanoisin, että Jumala päättää sen asian.

E helvettiä vetäs siihen, koska laps saattas säikähtää...Kouluikäselle sanoisin, että on kaksi paikkaa hyvä ja huono ja sitten siittä keskusteltais....Teinille suoraan voi sanoa, että helvetti on todellista....En kuitenkaan haluu pelotella, mutta en kierrä totuuttakaan.

Vierailija
4/7 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän kyselee ja miettii mistä tietää, että joku on uskovainen. Hän on kysynyt, että minne ne ihmiset menevät, jotka eivät usko Jumalaan. Olemme sanoneet, että ne ihmiset, jotka ovat uskovaisia, pääsevät Jumalan luokse. Pienet lapset pääsevät Jumalan luokse. Ne, jotka eivät usko, eivät pääse Jumalan luokse. Taivas on palkinto uskomisesta.

Olemme myös miettineet sitä, kun jotkut vaikuttavat uskovaisilta, mutta eivät olekaan ja jotkut eivät vaikuta mutta silti ovat. Hän päätteli nokkelasti, että Jumala tietää varmasti oikein. :)

Vierailija
5/7 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko vastata, että kyllähän ateisti todellakin " vain kuolee" , biologisena faktana.

Kieltämättä asia pohdituttaa paljon tätä toteamusta enemmän. Siis miten selitän asian lapselleni, joka tulee joskus kuulemaan näitä taivas-juttuja. Kastamaton lapseni ei ole menossa taivaaseen - eikä sen enempää helvettiin. Minäkin vain kuolen. Jään toivottavasti elämään rakkaina muistoina lapseni ja läheisteni mieleen.

Tätä ei kysyjä varmaan hakenut vastaukseksi, vaan kristittyä " sopivaa" vastausta. Lämmittää sydäntä, että tällaistakin pohditaan! Lasten hyvinvointi on selvästi etusijalla!

Minulle äiti lapsena sanoi, kun naapurustosta kuoli melkein samanikäinen, tuttu poika - että Jumala tarvitsi avukseen nopealiikkeisen juoksupojan. Ajatus lämmitti kovasti ja annoin sen myötä lopulta " kuoleman anteeksi" Jumalalle ;) Harmi, että tällainen vedenpitävä tarina ei tunnu enää sopivalta lapselleni - eli vaikeita tilanteita on edessä!

Vierailija
6/7 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en minäkään - myös kristittynä ja myös luterilaisena - ajattele Jumalaa varsinaisesti minään hahmona. En ole koskaan kuvitellut, miltä Jumala näyttää :) Jumala on jotain, mihin ihmisjärki ei ylety. Ja niin on Jeesuskin - hänhän on Jumalan poika eli itsekin Jumala. Hän tuli maan päälle ihmisen muodossa, mutta taivaassa hän ei välttämättä ole ihmisen muodossa. Mietinkin tässä yksi päivä ensimmäisen kerran elämässäni, että missä Jeesus mahtoi olla ennen maan päälle tulemistaan - että oliko häntä silloin olemassa. Kuulin selityksen, että kyllä hän oli olemassa maailman alusta alkaen. Luomiskertomuksessakin Luojasta usein puhutaan monikossa ja se tarkoittaa että Jeesuskin oli tuolloin jo olemassa.

Mutta kuten Jeesuksella on ihmishahmo, uskon että Jumalallakin kuitenkin on jonkinlainen hahmo. Silti hän tavallaan on kaikkialla ja meidän sydämissämme Pyhän Henkensä kautta.

Uskon, että kukaan ihminen maailmassa ei koskaan tule täydellisesti käsittämään Raamattua, eikä niinikään Taivasta tai Helvettiä. Ja eihän usko olekaan tietämistä. Se on luja luottamus siihen, mitä toivotaan - ojentautumista sen mukaan, mitä ei näy.

En nyt tiedä, liittyikö tämä varsinaisesti keskusteluun mutta oli niin mielenkiintoinen aihe, että ajattelin laittaa jotain omia ajatuksiani :)

Vierailija
7/7 |
30.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastanneille ja vieläkin saa vastailla! Olen saanut paljon ajattelemisen aihetta ja hyviä vinkkejä. Lapsia kun on monen ikäisiä niin omia vastauksia pitää vähän soveltaa ikätason mukaan. Tuo asia, että Jeesus on ollut olemassa aina oli minulle uusi ja selitti paljon.