Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä olet työkyvyttömyyseläkkeellä olevasta äidistä?

Vierailija
06.08.2015 |

Vähän huolettaa tällainen tapaus lähipiiristä. Mt-ongelmien takia hän sai pysyvän eläkkeen pari vuotta sitten. Psykoosissa oli tietääkseni viimeksi kolme vuotta sitten. Lapsi on vielä aika pieni, äiti vajaa nelikymppinen.

Suoraan sanottuna perheen perustaminen on tuollaiseen on minusta aika itsekästä. Täällä toitotetaan, että eläkkeen saamiseksi pitää olla sekaisin oikeasti, niin miten sitten kykenee lapsesta huolehtimaan? Onko täällä vastaavia äitejä paikalla? Tietääkö kukaan, valvooko esim. sossu tuollaisia perheitä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äitini oli tuon kaltainen ja huono lapsuushan se oli.

Vierailija
2/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se on onnekas. Mäkin haluisin eläkkeelle ja oon saman ikäinen. Lasten kanssa on onnistunut kun ne pysyy hengissä 18 asti. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu aivan sekä äidin psyykk.voinnista (jos on hoitokontakti tilanne on sikäli hallinnassa että tekevät kyllä LASU:n tarv), lapsen kehityksestä (jos häikkää jatkoselvittelyt ja taas tarv. LASU) jota neuvola seuraa. Parisuhde ja muu perheen tukiverkko myös olennainen tekijä, onko sitä ja jos, minkä laatuinen.

Käytännössä kaupunkien palveluissa on paljon eroja, joissakin saa helpommin ja enemmän avohuollon tukea-jos sitä ottaa vastaan...esim. lapsiperheiden kotipalvelu

Jos olet huolissasi, kysy suoraan?

Vierailija
4/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Goivotgavasti ei ole yh.

Vierailija
5/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:52"]

Goivotgavasti ei ole yh.

[/quote]

Paljon paremmat saumat kyllä onnistua jos on yh. 

Vierailija
6/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vaikeaa, ei pidä tehdä lasta kärsimään. Tämän olen lähipiiristäni oppinut karvaasti.

Vierailija
7/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljonhan riippuu siitä, millä tavalla on "oikeasti sekaisin" ja keitä muita perheessä on.

Esim paniikkihäiriö voi olla niin paha, että se estää työssäkäynnin, mutta tulla kuitenki nesiin vain oman kodin ja perheen ulkopuolella. Jos tämmöisessä perheessä on myös toinen vanhempi, joka voi hoitaa vanhempainillat ja vastaavat, ei sairaaskaan vanhemman vanhemmuudessa todennäköisesti tule mitään ongelmia. Vaikka toista vanhempaa ei olisikaan, pystyisi tämä vanhempi todennäköisesti lääkkeiden avulla selviämään vanhempainilloista ja vastaavista, jotka ei sen tään ihan jokapäiväistä kauraa ole. Serkkuni ovat kasvaneet tämmöisessä perheessä ja ihan hienosti heidän elämänsä on mennyt lapsena ja aikuisina.

TOisaalta jos on joku epävakaa persoonallisuus ja sen takia täysin arvamaton ja vastuunkantokyvytön henkilö, niin eihän siitä mitään tule.

Vierailija
8/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sinun olisi parempi hoitaa omat asiasi ja jättää muut kyttäämättä.

Vierailija
9/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasuun joutuu joko ilmoituksesta tai muuten vaan. Mä jouduin aikanaan muuten vaan. 

Vierailija
10/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 11:01"]Eikö sinun olisi parempi hoitaa omat asiasi ja jättää muut kyttäämättä.
[/quote]Kalahtiko?

Vierailija
11/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda ennakkoasenteert ja puutu jos huomaat jotain erityistä. Enakkoasenteilla saadaa vain tilanne huonommaksi, silloin usein vielä ei edes puututa vaikka nähdään asioiden menevän pieleen. Eli ajatellaan, että se kuuluu asiaan tai joku hoitava taho huolehtii. Eli puutu siinä vaiheessa kun huomaat jotain puuttumisen tarvetta. Todennäköisesti lasu tietää perheen tilanteetn ja ottavat ilmoitukset heti vakavasti.

Vierailija
12/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun eräs tuttu sai myös mt-ongelmien vuoksi työkyvyttömyyseläkkeen vähän vajaa 50senä. Hänen lapset ovat jo onneksi isoja (kaksi vanhinta asuu jo omillaan ja nuorimmainen on 15v). Ongelmat ja masennus on tietysti jatkunut jo vuosia, oikeastaan vuosikymmeniä. Äidillä on diabetes ja aika huonosti on sitä hoidellut, varsinkin masennuskohtausten aikana on ihan tarkoituksellakin jättänyt piikittämättä. Lapset joutuivat pienenä jo huolehtimaan että äiti syö hyvin. Lapsilla on onneksi tervejärkinen isä joka on sitten huolehtinut että lapsilla kaikki hyvin. Ei mun mielestä lapset ole ikinä olleet mitenkään vaarassa mutta onhan se tietysti ollut varmaan pelottavaa katsella lapsena kun äiti on shokissa joka toinen viikko. Eli siis vastaus kysymykseesi ap, riippuu tilanteesta. Kuinka pieniä lapset? Onko isä kuvioissa ja läsnä? Onko äiti vaaraksi lapsille? Mutta ei kai sitä kukaan sairauksilleen voi mitään eli tietenkään en äidistä pahaa ajattele.

Vierailija
13/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:51"]
Jos olet huolissasi, kysy suoraan?
[/quote]
Nainen on sen verran herkkänahkainen, ettei tuollaista ole sopivaa kysyä häneltä. Kun eräs hänen ystävänsä oli huolissaan hänen lemmikkienpidosta, hän katkaisi häneen välit täysin haukkujen saattelemana. Huolen lapsesta minullakin herätti etenkin tuo holtiton eläintenpito. Ensin otetaan ja pian luovutaan, mutta lapselle sitä ei voikkaan tehdä.
Tarkkaan en tiedä, mikä hänellä on. Ainakin masennusta, ihmispelkoa ja päihdetaustaa. Osastolla on ollut ja itsemurhaa yrittänyt. Lapsen mummo istuu vankilassa henkirikoksesta. Mies on kai normaali.

Ap

Vierailija
14/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
15/15 |
06.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 10:50"]

Mun äitini oli tuon kaltainen ja huono lapsuushan se oli.

[/quote]

Millä lailla koet äitisi tilan vaikuttaneen?