Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko lapsesi ollut ados-tutkimuksessa?

29.09.2006 |

Hei,

5-v. poikani on menossa lastenpsykiatriselle ja hänelle tehdään ainakin alkuun ns. ados-tutkimus. Onko kenenkään lapsi ollut tässä tutkimuksessa tai tiedättekö jotain tästä muuten? Tiedoista kiittäen.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on autismi tutkimus, meidän tytölle tehtiin kyseinen juttu vajaa pari vuotta sitten plus tietokone haastattelu. Ados testauksessa erikoislääkäri teki erinlaisia tehtäviä tytön kanssa ja havannoi hänen reaktioitaan/suoriutumistaan. Siinä oli erinlaisia mielikuvistusta, tunteita, kerrontaa ym. kartottavia juttuja. Me saimme seurata tutkimusta lasin takaa, mikä oli hyvä juttu. Näimme itse omin silmin ne tytöllä olevat ongelmat joiden takia dg:ksi sitten tuli lapsuus-iän autismi. Tälläinen info löytyi netistä:



ADI-R on autismin diagnosoinnin haastattelulomake vanhemmille. Se on hyvin tarkka ja sen avulla pyritään kuvaamaan yksityiskohtaisesti lapsen todellista käyttäytymistä luonnollisissa tilanteissa. ADI-R keskittyy erityisesti käyttäytymisen poikkeavuuteen tiettyjen kriteerien avulla. Haastattelu on hyvin standardoitu arviointiasteikon, iän, yhteenvedon ja koko menettelytavan suhteen. Haastatteluun kuuluu yleistietojen kerääminen lapsesta, varhaisen kehityshistorian kartoittaminen, kommunikaation ja kielen arviointi, sosiaalisen kehityksen ja leikin arviointi, erikoisten mielenkiinnonkohteiden ja käyttäytymisen kartoitus sekä erityisosaamisalueiden ja vahvuuksien arviointi. Kysymykset auttavat vanhempia kuvaamaan tarkasti, miksi he ovat huolissaan lapsensa kehityksestä. (Kujanpää & Norvapalo 1998: 58.)







ADOS muodostuu standardoiduista sosiaalisista ja kommunikatiivisista käytännön tilanteista. Autistiset piirteet hyvin tunteva tutkija tarkkailee lapsen toimintaa ja pisteyttää tutkimustilanteessa tekemänsä havainnot. Menetelmä on tilanneobservointiin perustuva instrumentti, joka on interaktiivinen ympäristön, tehtävän, tutkijan ja tutkittavan välillä. ADI-R ja ADOS täydentävät toinen toisiaan. (Ikonen 1998: 80.)



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla