Onko oikein tehdä lapsia, jos 50 % perinnöl. sairaus
Eli onko oikein tehdä lapsia, jos he saavat vanhemmaltaan 1:2 perinnöllisen sairauden. Eli puolet lapsista saa sen?
.
Itselläni on tällainen sairaus ja lapset on tehty, ennen kuin aavistinkaan tällaista. Ei toedä vielä, ovatko perineet. Pieniä viitteitä saattaa kyllä olla.
.
Haluaisin kysyä, teettekö te muut periyttäjät lapsia?
Kommentit (46)
Mulla on hypermobiliteettisyndrooma (eli yliliikkuvat nivelet) ja todennäköisesti se sitten siirtyy lapsilleni jonkinasteisena. Minulla siis kroonisia nivelkipuja, ollut koko elämäni, sekä voin helposti saada esim. olkapääni sijoiltaan. En edes tiennyt sairauttani, kunnes minulla se 24-vuotiaana diagnosoitiin ja kävi ilmi, että suvussa on sitä myös (silti kukaan ei osannut epäillä minun sairastavan sitä, koska vanhemmillani ei ole oireita).
Minulla ei ole vielä lapsia, mutta en niitä pelkää tehdäkään, koska tämän sairauden kanssa voi elää normaalia elämää. Jotkin kantavat tätä geenivirhettä, mutta lievempänä eivätkä koskaan saa kipuja, ovat vain notkeita. Toisilla taas on kovatkin kivut ja jatkuvasti paikat sijoiltaan. Jos lapsillani huomaisin oireita, ainakin tietäisin, miten kipuja helpottaa ja minkälaista liikuntaa saa harrastaa.
Kannattaa ottaa yhteyttä perinnöllisyyslääketieteen laitokselle. Minulta on löydetty periytyvä sairaus, joka hyppää yhden sukupolven yli. Sairaus löytyi vasta, kun olin jo lapset saanut. Perinnöllisyyspolilta olen saanut todella paljon apua ja he osavat vastata monenlaisiin kysymyksiin.
Ap:n kysymykseen en osaa oikein ottaa kantaa. Lomat lapset ovat perineet allergioita ja vaikka sitä ei vaarallisena/vakavana sairautena pidettäköön kyllä vaikeat ja laajat allergiatkin vaikuttavat hurjasti elämänlaatuun.
Riippuu siitä minkälainen sairaus on kyseessä.
Itsekin olen pohtinut tuota kysymystä, vaikka todennäköisyys periytyvyyteen minun tapauksessani onkin huomattavasti pienempi. Päätös lapsettomuudesta olisi raskas tarkoittaisi myös sitä, että joutuisin luopumaan todella hyvästä parisuhteestani. N21
No,varmaan riippuu mikä sairaus. Itse kai osaat siihen vastata miten koet itse sairauresi. esim jos aiheuttaisi sokeuden mielestäni se ei ole syy jättää lapsia tekemättä. Sokeat kun voi olla ihan yhtä onnellisia kuin näkevätkin.. Jos sen sijaan aiheuttaisi kivuliaan varman kuoleman, tai todella paljon sairaalassa makaamista kivuissa jättäisin tekemättä.
Eikö kolmosen mies voi harkita adoptiota?
Niin minkä tyyppisestä sairaudesta on kyse, jos on kyseessä erittäin kivulias sairaus, joka lopulta vie pitkiksi ajoiksi sairaalaan, jättäisin lapsen tekemättä. Itselläni on tälläinen huomattavasti elämää vaikeuttava sairaus, johon liittyy kipuja. Olen katkera vanhemmilleni asiasta, vaikka en sitä heille ole ikinä sanonut.
NF1? En lisääntyisi ko. taudin kanssa.
En todellakaan lisääntyisi. Jos olisi edes neljäsosariski johonkin sairauteen, jättäisin väliin. Kehareita ja muita yhteiskunnan elättejä on ihan tarpeeksi.
Tämä on harvinainen sairaus, joka vaikuttaa niveliin ja voi tulla kipuja. Tämä ei ole tappava, mutta osalla on kipuja aika paljon ja osalla ei juuri vaivaa.
Ap
Minusta perinnöllisiä sairauksia sairastaville pitäisi olla tarjolla munasolun/siittiöiden luovutusta maksutta. Yhteiskunta ei pakottaisi, ainoastaan maksaisi, jos pari haluaa.
Onko krooninen sairastaminen mukavaa? Niin mukavaa, että suot saman ilon elämäsi tärkeimmille ihmisille? Niin.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:44"]NF1? En lisääntyisi ko. taudin kanssa.
[/quote]
Miksi?
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:44"]
[/quote]
Minulla on NF1. Olen lisääntynyt (terve lapsi) ja lisäännyn edelleen. Jos tuleva lapsi/lapset perivät sairauden on sen vakavat esiintymyismuodot harvinaisia. Yleisimmät haitat ovat lähinnä lievästi kosmeettisia, mutta vaarattomia. Itsekin sain diagnoosin vasta aikuisiällä kun kiinnostuin muutamasta pienestä ihomokkulasta. Toisaalta vanhemman lievä NF1 ei takaa sitä, että lapsellakin olisi näin.
Mulla kromosomiduplikaatio, kolme lasta. En tiennyt siitä lapsia tehdessä. Itse olen oireeton. En tekis lisää lapsia, enkä tee. En olis muutenkaan kyllä tehnyt. Mutta olisinko jättänyt tekemättä jos oisin tiennyt? Tuskin. En ehkä kolmea olis tehnyt tosin... Ainakin yhdellä lapsella on sama kromosomivirhe. 50% mahdollisuus periytyää.
Onkohan tämä.tabu aihe. En ole sairauttani potevien tapaamisissa kuullut koskaan kenenkään pohtivan tätä. Useimmilla on lapsia ja niillä, joilla ei ole, ovat lähinnä itse niin kipeitä, että.eivät uskalla raskautua.
Ap
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 21:03"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 20:44"]
[/quote]
Minulla on NF1. Olen lisääntynyt (terve lapsi) ja lisäännyn edelleen. Jos tuleva lapsi/lapset perivät sairauden on sen vakavat esiintymyismuodot harvinaisia. Yleisimmät haitat ovat lähinnä lievästi kosmeettisia, mutta vaarattomia. Itsekin sain diagnoosin vasta aikuisiällä kun kiinnostuin muutamasta pienestä ihomokkulasta. Toisaalta vanhemman lievä NF1 ei takaa sitä, että lapsellakin olisi näin.
[/quote]
Miksi sitten sanoit,että et lisääntyisi,vaikka olet sitä jo tehnyt?
Moni tekee silti. Halu saada lapsia on niin suuri.
Gämä on oikeasti uusi ongelma. Monia sairauksia ja niiden periytyvyyksiä on tajuttu vasta hiljakkoin ja monet saa nyt diagnooseja suvun tauteihin ekaa kertaa.