Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elinkustannukset nousevat kiihtyvästi. Säästäkö nyt jostain? Vähennätkö kahvinkulutusta, saunomista, sisälämpötilaa? Syötkö porkkanaa kurkun sijaan?

Vierailija
07.03.2022 |

Ajeletko vähemmän autolla? Tms?

Kommentit (105)

Vierailija
61/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, olen aina syönyt porkkanoita ja perunoita ja muita juureksia, ovatpa ajat sitten olleet millaisia tahansa.

Vierailija
62/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämä on ohi .

Älä nyt vaivu synkkyyteen. Paistaa se päivä vielä risukasaankin. Nyt nautitaan keväästä🥀🌞

Uutisten jatkuva seuraaminen ei tee sinulle hyvää. Katso hömppäleffoja, lue kirjoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpittömästi kysyn että paljonko te kahvin huontia vähentävät oikein lipitätte sitä sumppia? Yhdestä kahvipaketista kun tulee keskimäärin 65 kuppia kahvia. Jos ennen kahvi maksoi 3e/paketti ja nyt 5e/paketti niin yhden kupillisen hinta on noussut 4.6 sentistä 7.7 senttiin.

Aika paljon saa kahvia juoda että tuo elinkustannuksissa tuntuu.

Mistä saa 5 eurolla? Esim. Juhla Mokka yli 6 €.

EI juhlamoka voi noin paljoa maksaa!

Juhlamoka maksoi eilen prismassa 6,49€.

Eilen Prismassa 7,49e

Onneksi vierottauduin kahvista kun meni sen juonti överiksi. Tuskallinen vieroitus. Kolme päivää järkyttävä päänsärky.

Nyt juodaan Nescafeeta. Ei mene hukkaan yhtään ja jokainen saa niin vahvaa tai laihaa kuin haluaa.

Yksi kupillinen 2dl menee useimpina päivinä.

Vierailija
64/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakennamme omakotitaloa ja nämä hinnan nousut on kyllä ottaneet koville. Tässä on jouduttu jo kovasti kompensoimaan. Sanomalehtitilaus on lopetettu. Alkoholin käyttöä vähennetty. Vaatteet lapsille alennusmyynneistä, itselle vain jos hajoaa. Kampaaja käyntiä harvennettu. Ruokakaupassa alelaputetut ja muut tarjoukset & ylipäätään halpaa perusruokaa , fiksuruoka.fi hävikki ostokset. Vastailen maksettuihin kyselyihin saadakseni lisätienestiä. Ei ole maksukanavia. Kaikki mahdollinen on kilpailutettu ja halpuutettu. Ajan vanhalla rämäautolla jota lapsetkin häpeää. En tiedä mitä enää tekisi.

Fiksuruoka ei itseasiassa tule yhtään sen halvemmaksi, on itseasiassa jopa kalliimpi kun ottaa huomioon mm. postikulut ja ovh:na on mainittu tyyliin Sodankylän K-kaupan hinnat. Kannattaa vertailla fiksuruuan ja matsmartin hintoja ihan esim prisman hintoihin ennen tilausta. 

Ei fiksuruoalla kaikki ole halpaa. Hinta tietoinen löytää kyllä hyvät tarjoukset. Esim 50 sentin shampoo on halpa tai 1 e deodorantti. 5 keksipakettia 2 eurolla on halpaa. Sitten on sentin tuotteita. Ja tietenkin pitää tilata sen verran ettei tarvitse maksaa postikuluja. Kyllä siinä säästää.

Tuolle toiselle, joka mietti onko rakentaminen kaiken arvoista, niin ei todellakaan ole. Mutta eipä tätä voi kesken jättää. Enkä arvannut että maailma menee tälläiseksi kun aloitettiin kolme vuotta sitten projekti.

Vierailija
65/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kahvin juonnin. Käytän julkisia vain silloin, kun on äärimmäinen pakko. Muuten kävelen joka paikkaan. Pyykit pesen talonyhtiön pesutuvassa. En osta mitään tarpeetonta. 

Kasvisten syöntiä olen vähentänyt. Kauppalistalla on nykyään enemmän pakasteita ja säilykkeitä. Lihaa/ kalaa en syö ollenkaan. Leivät vaihdoin kuivaleipiin tai sitten leivon itse. En osta valmisruokaa, joskus sorrun puolivalmisteisiin. Kasvatan salaattiainekset itse.

Harrastuksia ei ole.

Autoa ei ole.

Lapsia ei ole.

Lemmikkini on onneksi pieniruokainen, eikä vaadi muutenkaan kallista ylläpitoa (kuten esim. kissa tai koira).

Vierailija
66/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tässä oikein voi säästää.

14-vuotiaalla pikkuautolla tulee ajettua alle 5000km/vuosi (6l/100km). Punalapputuotteita on pakastin täynnä. Ja uusia vaatteita en ole ostanut vuosiin (pl. alusvaatteet).

Pienempään asuntoon voisi muuttaa (-70€/kk), mutta muuttokustannukset niin isot, että ei kannata - lisäksi kun nykyisessä on naapurit ok, niin ei kannata riskeerata.

Vierailija
67/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole enää mistä säästää. Minimikustannuksilla on menty viimeiset kymmenen vuotta. Nyt toki käy niin, että ne kustannukset pakostakin nousevat, mutta tulot pysyvät samana. Se tarkoittaa siis, että niitä pieniäkään hankintoja ei voi enää tehdä, vapaa-aika koostuu jatkossa pelkästään maksuttomista harrastuksista ja varmaan joinain kuukausina joutuu olemaan pitkiä aikoja ilman ruokaa, jos sattuu eteen joku yllättävä ja pakollinen menoerä. Voisihan sitä toki siirtyä sähkövalosta kynttilän ääreen ja jotain vastaavaa, mutta lopulta, kun tarkemmin katsoo niin ei ainakaan minun elämässäni ole oikein mitään mistä enää voisi karsia. Ehkä sen kuukausittaisen pakastepizzan tai oluen voisin jättää ostamatta, mutta siitäkin saatava hyöty olisi marginaalinen ja sitten olisi jo melkein kaikki nautinnot poistettu elämästä enkä näe onko sellainen elämä enää elämisen arvoista.

Vierailija
68/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gold diggerit ja siipeilijät saa hommata elantonsa jostain muualta

Vierailija
69/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän kaiken Kiinassa valmistetun ostamisen minimiin. Haastavaa, totta, mutta myös palkitsevaa.

Vierailija
70/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juon näköjään enää pelkkä vettä. Kiitos Kela, maailman onnellisimpien köyhien pelastaja<3 No, ku olleena ei tarvitse ainakaan huolehtia enää ydinsodan partaalla olevasta maailmasta, eipä tule ikävä:)

Vierailija
71/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vilpittömästi kysyn että paljonko te kahvin huontia vähentävät oikein lipitätte sitä sumppia? Yhdestä kahvipaketista kun tulee keskimäärin 65 kuppia kahvia. Jos ennen kahvi maksoi 3e/paketti ja nyt 5e/paketti niin yhden kupillisen hinta on noussut 4.6 sentistä 7.7 senttiin.

Noh, oma kahvin käyttö oli 2 kuppia aamulla, 7 päivänä viikossa kun paketti maksoi sen 3 euroa. Nyt kahvia menee 1 kupillinen aamulla, ehkä kaksi kertaa viikossa. Viikonloppuna ehkä on 2 kupillista.

Joku voisi sanoa, että on turhaa miettiä paketin hintaa pienellä kulutuksella mutta yritän silti pitää kulut pieninä jos vain mahdollsita. Jatkuva epävarmuus hintojen noususta, varsinkin bensassa, pakottaa tekemään päätöksiä. Karsin sieltä mistä voi karsia. Toivon vain hartaasti, että lainan korot eivät lähde nousuun. Se vetäisi kyllä omaa taloutta vielä ahtaammalle. Autostakaan ei voi luopua juuri työmatkan takia.

Vierailija
72/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alan ostaa enemmän käytettyä ja ruokatarvikkeissa vähennän lihaa.

Vierailija
73/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin keskituloiselle nämä eivät varsinaisesti tunnu missään. Vähemmän rahaa säästöön mutta en aio tinkiä mistään ja jatkan kotimaisuusasteeni kasvattamista ostoksia tehdessäni.

Vierailija
74/105 |
07.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kävellään kauppaan, ennen mentiin autolla. Kahvia juodaan vähemmän. Suihkut lyhensin.

Vierailija
75/105 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä saa 5 eurolla? Esim. Juhla Mokka yli 6 €.

EI juhlamoka voi noin paljoa maksaa!

No varmaan maksaa. Ostin juuri prismasta paketin kultakatariinaa, ja se oli 5,99€

Vierailija
76/105 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvattakaa pihalla/terassilla/parvekkeella vaikka porkkanaa, perunaa ja muita juureksia. Salaattia, kurkkua, kesäkurpitsaa jos mahtuu. Syksyllä voi poimia sieniä.

77/105 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennän ulkona syömistä, kun minulla on ollut tapana syödä ihan liian usein ulkona.

Yritän saada edullisia Onnibus-matkoja kun kesällä matkustelen Suomessa.

Vierailija
78/105 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aion säästää kesällä. Kohteena vesi ja sähkö. Puuta meillä on omasta takaa, joten ruoka tehdään mahisten mukaan ulkona puugrillissä. Kaikki sähkö ihan minimiin. Meillä on ulkosaunassa, joka on vain kesäkäytössä, lämminvesivaraaja, nyt ostin kirpparilta 2€ teräskiulun, ja lämmitämme pesuveden kiukaan päällä siinä. Eli ei enää varaajaa. Mahdollisuuksien mukaan pyörällä 5 min matka mereen uimaan ja pesulle. 

Vierailija
79/105 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hankalaa on jo miettiä, mistä säästää. Olen virtaviivaistanut elämää jo pitkään, meillä ei käydä ulkona syömässä, ei kampaamokäyntejä, ei kotiin tilattua ruokaa (no, se on aika hankalaa, kun ei tänne kukaan tuo), tilatut lehdet on karsittu Aku Ankkaan ja lasten harrastelehteen.

Meillä on suoratoistopalveluja, ja niistä ei vielä luovuta. Yhden lasten elokuvareissun hinnalla saa jo viisi-kuusi suoratoistopalvelua, joten jos kaikki lapset katsovat kerran kuussa yhden yhteisen elokuvan vaikka netflixistä elokuvateatterireissun sijaan, niin nuo on sillä kuitattu. Niiden takia on oltava myös nettiyhteys (ja oman etätyöni ja lasten koulunkäynnin takia).

Koska asumme maalla, on oltava kaksi autoa. Molemmat vaatisivat jo kalliita remontteja,  ja tässä arvon, että kumpi auto kannattaa vaihtaa ensin (käytettyyn, ei tietenkään uuteen...)

Eli jäljelle jää sähkö, vaatteet ja ruoka. Ruuasta on vielä mahdollista karsia, mutta ei kovin paljoa ilman, että  alkaa kulua kohtuuttomia määriä ruuan hankkimiseen, säilyttämiseen ja valmistamiseen. Tällä hetkellä käyn ruokakaupassa kerran viikossa, kierrän useamman kaupan, jotta saan hyödynnettyä tarjoukset ja alennukset mahdollisimman tarkkaan. Kaikki meillä syötävä liha on nyt punalaputettua, mutta olen huomannut, että sitä ei enää niin paljon ole tarjolla (eli muutkin etsivät ja ostavat niitä). Maidot ostan punalaputettuina, meillä tosin käytetään vain kaksi-kolme litraa maitoa viikossa.

Eläinten ruuat ostan tarjouksista tai alennuksista - minua ei lainkaan haittaa, jos koiranruokapussissa on päällä likaa tai pieni repeämä. Fiksuruokaa olen aiemmin käyttänyt, mutta nykyään siellä on harvoin sellaisia tuotteita, joita meillä käytetään, ja hintataso siellä on noussut. Joskus on hyviäkin tarjouksia - ja ihan taatusti olen verrannut silloin paikallisten ruokakauppojen hintatason ja matsmartinkin. Kasvatan jonkin verran kasviksia itse, ja keräämme erittäin paljon sieniä joka syksy, ne yleensä kuivataan tai pakastetaan (mitä ei siis samantien syödä). Nyt syksyllä tein suolasieniä ja totesin, että onkin ollut liian pitkä tauko tässä välissä, ensi syksynä teen niitä paljon enemmän.

Teinien kanssa siis vaatteita on pakko ostaa. Pyrin ostamaan edullisia, kohtalaisen hyvin tehtyjä vaatteita - en etsi huippulaatua, koska meillä nämä pojat tuhoavat vaatteensa joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, ei siinä paljon saumat ehdi ratkeilla tai helma kiertyä. Kenkien kanssa on pakko katsoa ennemminkin sitä, mahtuvatko ja sopivatko ne, kuin paljonko maksavat... Onneksi nuo eivät mitään merkkikenkiä halua.

Itse ostin viime vuonna itselleni paidan ja sukkahousut (hautajaisiin). Teinipojille piti ostaa (ehjät) housut ja kauluspaidat, puoliso tarvitsi tumman puvun+kengät. Toivottavasti se puku kestää sitten seuraavat 10-15v, kuten edellinenkin. Tänä vuonna ainakin kaksi lapsista tarvitsee uuden kevät/kesätakin, ja on hyvinkin mahdollista, että nuo kaksi pavunvartta tarvitsevat ensi talveksi taas uudet talvitakit. Kaikille lenkkarit vähintään.

Jäljelle jää sähkö. Kilpailutettu jo aiemmin, enää voi karsia vain kulutuksesta. Sisälämpö 18-20, viileämmässä kärsin nivelkivuista (ei auta lisävaatteet). Suihkussa ei lämmitellä, lämmitän puusaunan usein, pesuhuoneessa on aina lämmin - vähentää suihkussa vietettyä aikaa! Tiskikone pestään vain täytenä (olen moneen kertaan seurannut, kumpi on halvempaa, käsinpesu vai tiskikone, ja tiskikone vie aina voiton), pyykkiä pestään vain, jos vaatteet ovat oikeasti likaisia, ja kone on aina optimitäynnä. Liian täynnä, pyykit ei peseydy. Pesuainetta käytän noin puolet suositellusta.

Kai tässä täytyy alkaa repiä piuhoja seinistä silloin, kun laitteet eivät ole käytössä.

Vierailija
80/105 |
08.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kampaamokäynnit pois, oon käynyt kolmessa vuodessa kerran. Nyt meen kun pojalla lakkiaiset niin haluan leikkauksen. Olen ruvennut leipomaan enemmän itse taas enemmän. Kurkku ja tomaatti pois ruokavaliosta näillä hinnoilla. Kahvia varastossa kaapillinen joulualesta, ja juon vain yhden mukin päivässä. Lähes kaikki ylimääräinen leikattu pois, en enää keksi uusia kohteita?

Ajattelin lisätä kampaamokäyntejä, että mukava kampaamo pysyy jaloillaan. Ennen kävin kuuden viikon välein nyt menen parin viikon välein.