Elinkustannukset nousevat kiihtyvästi. Säästäkö nyt jostain? Vähennätkö kahvinkulutusta, saunomista, sisälämpötilaa? Syötkö porkkanaa kurkun sijaan?
Kommentit (105)
Meillä ei juoda kahvia, pakastimessa on yksi paketti vierasvaraksi pannujauhatusta. Yksi teini sai noita makeita pikakahvipusseja joululahjaksi (ei meiltä vanhemmilta, vaan tädiltään, ihan pyynnöstä), niitä ovat juoneet.
Minä juon mustaa irtoteetä (ns. builders tea), tosin nyt on menossa kaapinperältä löydetty srilankalainen musta tee. Lisäilen välillä sekaan itsekuivaamiani yrttejä/villiyrttejä (nokkosta, vadelmaa, mustaviinimarjaa, minttua, sitruunamelissaa, mesiangervoa... loputon lista) fiiliksen mukaan. Mies juo liptonin pussiteetä, mikä maistuu lähinnä tupakantuhkalle. Jokaiselle oman maun mukaan, kai. Mutta jos olisi aivan pakko, niin pystyisin luopumaan oikeasta teestä ja juomaan yrttiteetä niiden sijaan. Ja oikealla käsittelyllä on mahdollisuus saada noista uskottavia korvikkeita (orapihlaja on ainakin kuulemma tällainen, itse pidän tavallisesta pihlajasta).
Lapset juo myös kaakaota satunnaisesti, ei joka päivä, ei edes joka viikko.
Olen aika paljon perehtynyt villiyrttien ja luonnonkasvien käyttöön. Olen testannut esimerkiksi apilasta tehdyn jauhon käyttöä leivonnassa (Saksassa käytettiin toisen maailmansodan aikaan nälänhädän takia), ja mesiangervosokeri on todella hyvää, sitä voi käyttää kuten vaniljasokeria, eri maku tietenkin!
Mutta siis niin piti vain kertomani, että Suomessa on perheitä, joissa ei litkitä litratolkulla kahvia. Meille ei ole merkitystä sillä, maksaako kahvipaketti 4,50€ vai 9,00€, koska meillä kuluu se yksi paketti kahvia vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Katson hintoja ja valitsen kaupan sen mukaan. Saatan käydä normaalin yhden kaupan sijaan nyt 3-4 kaupassa viikon aikana. Kahvi ihan järkyttävän kallista nyt, ja periaatteesta en maksa yli 5 euroa paketista.
Mä juon kraanavettä vaan.
Ruoanhinta nousi viime vuonna jotain 0.5%, kaasuauton kaasussa tapahtui nousua muutama prosentti viime vuonna ja nyt alkuvuodesta rajumpi nousu. Ajoja tulee se 40t km vuoteen mutta vakio indeksi palkankorotus kattaa hyvin sekä kaasun että ainakin vielä 1-2% ruoankorotukset tälle vuodelle.
Käyn jatkossa vain lidlissä ja ostan mitä siellä on tarjouksessa
JuhlaMokasta on yhä tarjouksia. Viime viikolla Jumbosta ja Isossa omenassa oli kampanjapäivät ja molemmissa oli kahvitarjouksia. Jumbossa oli Prismassa to-su 4,50 euroa paketti ja Isossa omenassa vielä paremmat tarjoukset Prismassa ja Lidlissä, mutta nuo taisivat olla vain yhtenä päivänä. Prismassa oli 2 pakettia 7,50 euroa ja Lidlissä 3 pakettia 10 euroa. Oletettavasti pian on Citymarketissa kampanjapäivät ja niissähän on usein ollut kahvitarjous.
Tokmannissa taitaa olla nyt saludo tarjouksessa 7e/2pkt
Teen hinta ei ole kallistunut kovin paljon. Liptonin keltalehtisen mustan maustamattoman teen 50 pussin pakkaus maksaa Prismassa yhä alle 2 euroa. Tänään ostin ja hinta taisi olla noin 1,90 euroa.
Vierailija kirjoitti:
JuhlaMokasta on yhä tarjouksia. Viime viikolla Jumbosta ja Isossa omenassa oli kampanjapäivät ja molemmissa oli kahvitarjouksia. Jumbossa oli Prismassa to-su 4,50 euroa paketti ja Isossa omenassa vielä paremmat tarjoukset Prismassa ja Lidlissä, mutta nuo taisivat olla vain yhtenä päivänä. Prismassa oli 2 pakettia 7,50 euroa ja Lidlissä 3 pakettia 10 euroa. Oletettavasti pian on Citymarketissa kampanjapäivät ja niissähän on usein ollut kahvitarjous.
Lisäksi viime aikoina myös Tokmannilla on ollut nykyiseen hintatasoon suhteutettuna hyviä kahvitarjouksia.
Jos niin käy, niin täytyy entisestään vähentää ruoan tilauspalvelujen käyttöä ja käydä vain vanhaan tyyliin aina kivijalkakaupassa ostamassa ruokaa.
Voisi myös ruveta suunnittelemaan todella tarkkaan viikon ruokalistat ja ostoslistat, jotta ei tulisi hävikkiä eikä ostettua kallista valmisruokaa.
En autoile enkä matkustele, en harrasta mitään kallista nytkään eikä kodissani ole saunaa. Ruoka on ainoa, minkä suhteen voisin vielä säästää.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Säädin ensimmäisen kerran lämmitystä. Aiemmin ollut olohuoneessa ja keittiössä 25 ja nyt 22. Myöhemmin ehkä vielä voi vähän säätää kunhan totun nykyiseen. Makuuhuoneessa 20 ja toistaiseksi tarvitsee kahden peiton alla opetella sietämään kylmyyttä. Villasukatkin jalassa aina ja silti paleltanut. Vaihtarina vaihdon sähkösopimuksen pois Fortumilta eli kalliimpaan sähköön.
Röllin kannattais kysyä tätä venäläisiltä ja lähinnä oligarkeilta. Ei meillä rajan tällä puolen mitään hätää ole.
Vierailija kirjoitti:
Säädin ensimmäisen kerran lämmitystä. Aiemmin ollut olohuoneessa ja keittiössä 25 ja nyt 22. Myöhemmin ehkä vielä voi vähän säätää kunhan totun nykyiseen. Makuuhuoneessa 20 ja toistaiseksi tarvitsee kahden peiton alla opetella sietämään kylmyyttä. Villasukatkin jalassa aina ja silti paleltanut. Vaihtarina vaihdon sähkösopimuksen pois Fortumilta eli kalliimpaan sähköön.
Onkohan sulla verisuonisairaus kun palelet. Kannattais lääkärillä käväistä. Hyi helmetti miten kuumassa elät.
Mulla on 21°, kovilla pakkasilla 20 ja hyvin tarkenee.
K-kaupoissa on Plussa-kortilla kaksi Pirkka Costa Rica premium blendiä 7,50 euroa ja ainakin Ison omenan Citymarketeissa Pauligin kaupunkikahveja 5,95 euroa. Nyt en enää ehdi etsiä lisää.
Vierailija kirjoitti:
No autolla ajan vähemmän, kun se on nyt jo kuudetta kertaa korjaamolla muutaman kuukauden sisällä. Rahaa ei siis todellakaan ole säästynyt, tuhansia euroja on mennyt taivaan tuuliin 💸 Ei tunnu enää mitkään hinnan nousut tässä konkurssissa 😩
Kyseessä saksalainen "premium"?
Matkustan entistä enemmän,aina pois suomesta kun tilaisuus.Suomesta en osta mitään muuta kun ihan pakolliset.
Laihdutan, syön pääosin juureksia. Kalorit tiukassa syynissä. En tarvitse lääkkeitä, enkä saleja. Käytän mitä vaatekaapeissa on, en osta uutta. Kirppiksiltä löytää tarvittavan tai sitten on ilman. Netin saa kotiin jaettua puhelimesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onkohan sulla verisuonisairaus kun palelet. Kannattais lääkärillä käväistä. Hyi helmetti miten kuumassa elät.
Mikä verisuonisairaus? Miten todetaan/hoidetaan?
Itsellä myös sisälämpötila 25-26 ollut ja nyt taloyhtiö laski sen 22 ja siitä lähtien olen joutunut kotona pukeutumaan merinovillavaatteisiin eikä hetkeäkään voi olla ilman sukkia. Sormet umpijäässä sisälläkin. Kaksi paksua peittoa öisin. Ulkona palelen aina paitsi helteillä. Haluan apua tähän, mutta lääkäri on neuvoton. Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sun 21c ja toisen 21c ei välttämättä ole sama. Meillä on vanha ja huonosti hoidettu talo, sisällä vetää niin, että ohuet verhot lepattaa ikkunoiden edessä. Vetoa tulee joka raosta ja loppusyksystä esim ennen lämmityskauden alkua talo on tosi kostea. Talvella 24c niin villasukat jalassa täällä ollaan tai sohvalla ollessa viltti jaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä verisuonisairaus? Miten todetaan/hoidetaan?
Itsellä myös sisälämpötila 25-26 ollut ja nyt taloyhtiö laski sen 22 ja siitä lähtien olen joutunut kotona pukeutumaan merinovillavaatteisiin eikä hetkeäkään voi olla ilman sukkia. Sormet umpijäässä sisälläkin. Kaksi paksua peittoa öisin. Ulkona palelen aina paitsi helteillä. Haluan apua tähän, mutta lääkäri on neuvoton. Eri
Tai sitten elät passiivisesti, lähes liikkumatta. Aktiiviselle ihmiselle sinun huonelämpötilasi on sietämättömän kuuma. Mutta ei mielestäni villasukissa ole mitään vikaa. Suomalaiset on totuttautuneet siihen että sisällä ollaan puolialasti keskellä talveakin.
Siitä tulee 60 kupillista kaffetta juotavaksi. Ottaisin ennen käyttöön kauniin kahvikupin ja luopuisin kolhosta mukista, niin kahvikin maistuu taas kahvilta. Itse juon vain parasta espresso kahvia, kilo maksaa 20 euroa. Kahvista vouhotatte mutta kossua ja viiniä, olutta ja siideriä ja ties mitä haette Alkosta. Että viitsittekin.