Pitääkö mustikat pestä ennen pakastamista?
Poimin ne itse mutta metsässä voi olla vaikka eläimen pissaa tai jotain tauteja. Joo kyllä olen muuttanut vasta maalle.
Kommentit (30)
Riippuu siitä onko thaikkujen hepatiittipissasormin kerättyjä (ei varmasti pese käsiään vessakäyntien jälkeen ja missä vessassa edes kävisivät kun on pitkät päivät mettässä) vai itse/ suomalaisten poimimia.
Kuumalla kloriittivedellä ja hammasharjalla pesen joka marjan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:58"]Riippuu siitä onko thaikkujen hepatiittipissasormin kerättyjä (ei varmasti pese käsiään vessakäyntien jälkeen ja missä vessassa edes kävisivät kun on pitkät päivät mettässä) vai itse/ suomalaisten poimimia.
[/quote]
Meinaatko että hepatiitti tarttuu sormista. Tai lähtee huuhtelemalla mustikoista
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 15:12"][quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 14:58"]Riippuu siitä onko thaikkujen hepatiittipissasormin kerättyjä (ei varmasti pese käsiään vessakäyntien jälkeen ja missä vessassa edes kävisivät kun on pitkät päivät mettässä) vai itse/ suomalaisten poimimia.
[/quote]
Meinaatko että hepatiitti tarttuu sormista. Tai lähtee huuhtelemalla mustikoista
[/quote]
Ohis, mutta niin se a- ja b-hepatiitti tarttuu :) Mut ei haittaa jos on rokotettu.
Mustikoista en tiedä mutta kalu täytyy pestä ennen kuin sen stikkaa sisään.
Vierailija kirjoitti:
Jokohan tuo myyräekinokokki on levinnyt Suomeen? Voi levitä marjoista ja aiheuttaa maksakasvaimia
Vielä ei ole uutisoitu tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihan niin hassu eikä edes harvinainen kysymys kuin voisi kuvitella. Olen tavannut ihmisen, joka pesi pakastimeen laitettavat lihat ja kauhisteli minua, kun laitoin hirvenlihoja suoraan pakastuspusseihin.
Lapsuudenkodin naapurin isäntä toi Venäjän matkalta tuliaisiksi sikäläisiä ruislimppuja. Emäntä pesi ne kuuman juoksevan veden alla tiskiharjalla kun Venäjällä kaikki on niin likaista.
Kaadan 10 litraa marjoja ammeeseen, joka on täynnä vettä. Tunnin huuhtelen. Kerään yksitellen marjat ammeesta ja pakastan.
No ei tietenkään pestä..Mitähän luulet niille käyvän kun peset ne..käsin tehtyä hilloa ainakin..