Kodin Kuvalehden tilaus saa loppua nyt
Soitin juuri äidilleni, että lopettaisi lahjatilaukseni tai kääntäisi lehden itselleen. En enää todellakaan odota sen kolahtamista laatikkoon. Pelkkiä mainoksia, sekavaa leikesilppua, blogeja ja sisustus"ideoita" farkunlahkeista hamppunarulla käärittyihin säilykepurkkeihin. Artikelit huonontuneet. Ei kiitos mulle tuota tusinaroskaa enää. N 44
Kommentit (52)
Nainen 50 plus lopetti pari vuotta sitten Kodin Kuvalehden, Annan ja Me Naiset. Olin uskollinen kestotilaaja noin 20 vuotta. Jokaisen laatu laski.
Ja ei: en tilaa myöskään ET-lehteä enkä Eevaa! Ostan satunnaiset herätelehteni irtonumeroina (usein Femina, se on pitää linjansa).
Olen lopettanut *kaikki* aikakauslehtien tilaukset, en huoli edes pätkinä.
Joskus lainaan kirjastosta pinon (Kodin Kuvalehti, Olivia, Suomen Kuvalehti, Avotakka) huomatakseni vain, ettei niissä ole luettavaa, vain selailtavaa.
Nythän Olivia on jo lopetettukin. Sama kohtalo odottaa muitakin naistenlehtiä, saa nähdä, mikä niistä tippuu seuraavaksi.
Se onkin äkkiä luettu, kun suurin osa lehden sisällöstä on kokosivun kuvia tai mainoksia. Pari ajatuksen kanssa luettavaa juttua lehdessä, ei sen vuoksi kannata maksaa. Olen todennut tämän jo vuosia sitten.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:38"]
Joskus lainaan kirjastosta pinon (Kodin Kuvalehti, Olivia, Suomen Kuvalehti, Avotakka) huomatakseni vain, ettei niissä ole luettavaa, vain selailtavaa.
Nythän Olivia on jo lopetettukin. Sama kohtalo odottaa muitakin naistenlehtiä, saa nähdä, mikä niistä tippuu seuraavaksi.
[/quote]
Minkä veikkaat putoavan? Kiinnostaa onko arviosi sama kuin omani...
Eikös Novitalla sentään mene lujaa, vaikkei olekaan yleisnaistenlehti, vaan neulelehti?
Lueskelin tuossa 30-luvun lehtiä, sekä naistenlehtiä että Suomen kuvalehteä. Koska värikuvien painatus oli tuolloin kalliimpaa, ja mustavalkoisiakin kuvia paljon vähemmän, niin tekstiä oli luonnollisesti enemmän. Ja oikein kelpo juttuja, joita vieläkin mielikseen lukee. Mainoksia oli tosin jo silloin paljon, mutta nekin oli jotenkin hellyttävän kunnioittavia. "Haluattehan Tekin kauniin ihon". Potentiaalista asiakasta teititellään, ja tuotetta esitellään totisella hartaudella, ja vain sivujuonteena luodaan mielikuvaa. Nykyäänhän mennään pelkällä mielikuvalla, ja puhuttelu on hyökkäävää.
Sääli, sillä aikanaan KK oli mielestäni maan paras ja asiallisin naistenlehti.
Samaa mieltä, ammattitaitoisesti ja lukijaa aliarvioimatta tehty lehti vielä Leena Karon aikana.
Totuin lukemaan Kodin Kuvalehteä jo lapsuudenkodissani ja sitä perua tilasin lehden itsellenikin, kun omilleni muutin. Saattaa vika olla minussa, mutta viime vuosina erkanimme toisistamme, KK ja minä. Minusta tuntuu, että olen aikuistunut (olen 42-vuotias), mutta lehti on lapsellistunut.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:03"]
Lopetin KK:n vuosien kestotilauksen jo kaksi vuotta sitten, kun en enää pystynyt kansista (kakkuja, kakkuja) erottamaan, oliko lehti uusi vai vuoden vanha. Sisältö yhtä sippusäkkiä, ja henkilöjututkin tasan niistä samoista naamoista kuin missä tahansa muualla.
En ole kaivannut.
[/quote]
Syy lehden tason romahdukseen on myös se, ettei lehdessä ole enää omia toimittajia läheskään yhtä paljon kuin takavuosina. Sisältö suurelta osin myös samaa tavaraa, mitä "sisarlehdissä" eli juttuja kierrätetään vihkosta toiseen.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:41"]
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:38"]
[/quote]
Minkä veikkaat putoavan? Kiinnostaa onko arviosi sama kuin omani...
[/quote]
Vastaan vaikket kysynyt multa. Mä veikkaan että Anna putoaa, ihan random arvaus, mutta sitä tilaavat enää eläkeläiset jotka ovat tilanneet samaa lehteä jo 30 vuotta ja kun heistä aika jättää tai meikki-, muoti- tai tyhjänpäiväiset humppajulkkisjutut lakkaa kiinnostamasta, ei lehdessä ole enää mitään sisältöä. Itse luin parikymppisenä paljon naistenlehtiä, mutta kumma kyllä, nyt nelikymppisenä kun olisin noiden annojen ja kodin kuvalehtien kohderyhmää, ei niissä ole kertakaikkiaan mitään mikä kiinnostaisi, vaikka äiti tuo niitä minulle ilmaiseksi. Ehkä vika on minussa.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:52"]
Samaa mieltä, ammattitaitoisesti ja lukijaa aliarvioimatta tehty lehti vielä Leena Karon aikana.
Totuin lukemaan Kodin Kuvalehteä jo lapsuudenkodissani ja sitä perua tilasin lehden itsellenikin, kun omilleni muutin. Saattaa vika olla minussa, mutta viime vuosina erkanimme toisistamme, KK ja minä. Minusta tuntuu, että olen aikuistunut (olen 42-vuotias), mutta lehti on lapsellistunut.
[/quote]
Minua taas häiritsee lehden konservatiivinen pohjavire. Tuntuu että se on suunnattu maalla asuville kouluttamattomille uskovaisille tms. en pysty ollenkaan samastumaan jutuissa haastateltuihin henkilöihin. Jotenkin se ei mitenkään liippaa omaa kokemusmaailmaa vaikka olen nelikymppinen perheenäiti ja kiinnostunut ruuanlaitosta, sisustuksesta ja muusta sellaisesta. Etenkin ihmisten kesken -palsta tuntuu melkein iltalehden yleisönosastolta D:
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:43"]
Eikös Novitalla sentään mene lujaa, vaikkei olekaan yleisnaistenlehti, vaan neulelehti?
No Novitasta en tiedä, mutta Suuri Käsityölehti muuttui oikeastaan pelkästään neulelehdeksi. Minulle tuli monta vuotta ja vaikka en huippuaskartelija/ompelija olekaan, niin "säilöin" pahan päivän varalle. Onneksi, koska neuleet valtasivat liikaa tilaa. Ei kaikkea kaikille, neulojille on monen monta lehteä jo. Palaan tilaajaksi, jos muukin käsityö ja askartelu saa tilaa.
[/quote]
Veikkaan että sekä Anna että Gloria lopetetaan.
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 11:03"]
Lopetin KK:n vuosien kestotilauksen jo kaksi vuotta sitten, kun en enää pystynyt kansista (kakkuja, kakkuja) erottamaan, oliko lehti uusi vai vuoden vanha. Sisältö yhtä sippusäkkiä, ja henkilöjututkin tasan niistä samoista naamoista kuin missä tahansa muualla.
En ole kaivannut.
Samoin. Vaikka mistä rääsyläisistä toimittaja keksii jutun onnellisista ihmisistä. Ja kun puhelinmyyjä soittaa, pälättää, sanon etten tilaa, jatkaa pälätystään ja sanon taas etten tilaa ja myyjä siihen et kuuntele loppuun ja laitan puhelun kiinni. Enne ok lehti, nyt niin mitäänsanomaton. Juuri kuten vastaaja 14 asian ilmaisi.
[/quote]
[/quote]
Vastaan vaikket kysynyt multa. Mä veikkaan että Anna putoaa, ihan random arvaus, mutta sitä tilaavat enää eläkeläiset jotka ovat tilanneet samaa lehteä jo 30 vuotta ja kun heistä aika jättää tai meikki-, muoti- tai tyhjänpäiväiset humppajulkkisjutut lakkaa kiinnostamasta, ei lehdessä ole enää mitään sisältöä. Itse luin parikymppisenä paljon naistenlehtiä, mutta kumma kyllä, nyt nelikymppisenä kun olisin noiden annojen ja kodin kuvalehtien kohderyhmää, ei niissä ole kertakaikkiaan mitään mikä kiinnostaisi, vaikka äiti tuo niitä minulle ilmaiseksi. Ehkä vika on minussa.
[/quote]
Minussakin on sitten vikaa! Huokaisen oikein helpotuksesta, etten ole yksin - ja naistenlehdittä.
Nykyään turhaudun jo naistenlehtiä selaillessa: mulla ei ole aavistustakaan, keitä useat niissä esiintyvät "julkkikset" ovat! Täysin tuntemattomia missejä, laulajia, jonkun tuntemattoman ex-ex -vaimoja, nobody-bloggareita, television tyhjäpäiväisimpien ohjelmien "tähtösiä".
En pidä itseäni aivan täysin maailman menosta vieraantuneena muumiona (olen nelikymppinen), mutta varmaan minun pitäisi ryhdistäytyä ja ruveta kiinnostumaan näistä ihmisistä. Vai?
Lopetin Annan, koska siinä alkoi olla mielestäni liikaa samojen pintajulkkisten kuvia ja haastatteluja. Vaihdoin Me naisiin, mutta sen jutut olivat vieläkin kevyempiä. Nyt tulee Kodin Kuvalehti, toistaiseksi ei vielä ole tullut lopetus mieleen. Tulee myös Eeva. Siinä on sellaisia "korkean luokan seurapiirijuttuja", joten lehti taitaa mennä vaihtoon.
Oma veikkaus: Gloria lopetetaan (ja syystä). Anna vaakalaudalla.
Ihan ohis, mut mä en ymmärrä vauva-lehden ideaa.. Siinä ei ollut mitään uutta mulle missään vaiheessa. Se oli todella suppea ja tylsä. Miksi mua kiinnostaisi jonkun toisen vauvat ja äitiys? Ihan käytännön juttuja voisi lukeakin tai vaatteista yms. Mä selaisin sen aina vaan läpi ja siihen jäi.
Ärsyttää se ihme sivuntäyte josaa on lukujoiden pannulappuja, avaimenperiä, puhelimia yms esiteltynä. Voi luoja.
Voithan käyttää sitä vessapaperina. Vuosikerrasta riittää useammaksi viikoksi kun on tarkkana.
Mä olen vielä toistaiseksi viihtynyt Annan parissa, Me Naiset sen sijaan lopetin, kun lehti alkoi olla täynnä seksiteemaa. Kodin Kuvalehteen kyllästyin jo Leena Karon aikana, ja ilmeisesti huonompaan suuntaan on menty. Kotivinkki tulee, lisäksi kaipailisin sellaista Olivia-tyyppistä, mutta vähän vanhemmille (eri elämäntilanteessa) oleville suunnattua lehteä. Olivia mulle tuli muutama vuosi sitten, kun sen piti olla kolmekymppisille suunnattu lehti, mutta tämä kolmekymppinen ei vaan enää ollutkaan siinä "milloin muuttaa yhteen poikaystävän kanssa" -elämänvaiheessa, vaan tukevasti naimisissa ja perheellinen.
Minä tykkään edelleen, vaikka toki edellinen päätoimittaja Leena Karo oli aivan omassa luokassaan pääkirjoitusten suhteen. Silloin taisin lukea lehden kannesta kanteen. Viime lehdissä on muutama sisustusjuttu kyllä jäänyt lukematta - ei minua niin hirveästi kiinnosta miksi ja miten joku löysi vaaleanpunaisen pitsiliinan juuri tähän pöydän nurkkaan, johon aurinko iltapäivällä osuu. Ei ole vaan mun juttu. Sen sijaan muu lehti tulee luettua aina heti, kun se ilmestyy.