Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä joka inhoat lestoja. Kerro syy tähän.

Vierailija
28.09.2006 |

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kyseenalaistin lestadiolaisten asenteen mm. homouteen ja aborttiin.

Jos lesta sanoo minua saatanan lähettilääksi, niin ei kyllä munkaan tarvitse yhtäkään lestaa enää kuunnella.

Vierailija
2/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lestoja, säälittelevät meitä epäuskoisia sukulaisia ja pitävät itseään parempina ihmisinä vaikka ei kyllä kaikkien lestasukulaisten teot kestäisi päivänvaloa. Se lestoissa juuri ärsyttää että ollaan olevinaan muita ihmisiä parempia vaikka eivät itsekään ole välttämättä sen rehellisempiä ja vastuuntuntoisempia kuin muutkaan ja olettavat että kaikki ei-lestat ilman muuta ryyppäävät, ovat epärehellisiä ja laiskoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuuntelin niiden juttuja. Vaikutti tosi mukavilta ja erityisen normaaleilta. Vaikea uskoa, että juuri he pitäisivät esim. minua " saatanan lähettiläänä" .

Vierailija
4/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ystäväni on lesta, itse olen ateisti/pakana. Minä suodatan tiettyjä asioita hänestä ja hän minusta niin ei tule yhteentörmäyksiä. Hän ei ole ikinä tuominnut minun avoliitossa asumista, juhlimista yms. Enkä minä räpätä hänelle miten hän minun mielestä uskoo satuihin. Elämässä on paljon muutakin kuin uskonto josta voimme jutella.

Mutta nämä tyrkkylestat ja " normaalien" ihmisten tuomitsijat eivät ole yhtään sen parempia kuin me muutkaa. Eikös sitä Jeppe-boy sanonut jotain siitä ensimmäisen kiven heittämisestä...

Uskokaa ihan mihin jehovaan, allahiiin, buddhaan, jumalaan tahansa kunhan ette sitä minulle tyrkytä!

Vierailija
5/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kun kyseenalaistin lestadiolaisten asenteen mm. homouteen ja aborttiin.

Jos lesta sanoo minua saatanan lähettilääksi, niin ei kyllä munkaan tarvitse yhtäkään lestaa enää kuunnella.

kaikki samanlaisia paskoja!

Vierailija
6/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...miksi heillä on oikeus sanoa kuka pääsee taivaaseen ja kuka ei, eiköhän sen päätä korkeampi voima. Minua on kiristetty lapsena (lesta-lapset, joiden kanssa leikin), että ellen tee kuten he käskevät, en pääse taivaaseen...siivoa meidän huone tai et pääse taivaaseen!!!! Siinä 4v oli kovin hädässä ja usein juoksin rääkyen äidin luo, surren, etten pääse taivaaseen.

En myöskään hyväksy/ymmärrä sitä, että puhekyvytön, kuolemaa tekevä käännytetään lestaksi kuolinvuoteellaan.

Tässä muutama syy..

Vierailija
7/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osittain samoja syitä kuin nro 10:llä.

Minä olen lapsuuteni viettänyt lestadiolaisten keskellä, jos niin voi sanoa. Jotenkin tuntuu, että lestadiolaisilla (kuten monilla muillakin uskovaisilla) on hirveästi kaksinaamaisuutta tekemisissään. Vahva " me ja te" -kahtiajako näkyy aivan joka paikassa, lapsista aikuisiin. Lestadiolaiset eivät pidä muita samanarvoisina ja sen huomaa.

Minäkin kuulin lapsena tällaisia: kun leikit menivät putkeen " pääset taivaseen, kyllä sinä uskovainen olet" (uskovainenhan lestadiolaisten mielestä on VAIN lestadiolainen, tavallinen kristitty ei ole) ja kun tuli erimielisyyksiä, heti olivat kuorossa rääkymässä, että " joudut tulimereen!! Siellä itket ja kärsit ikuisesti!!"

Myös ihmisten tiukka liekassa pitäminen tuntuu minusta oudolta. Helvetillä pelottelu ja tiedon saannin rajoittaminen ja henkinen manipulointi kuuluu tuonne vuosisatojen taakse historiaan, ei nykypäivään.

Negatiiviseen suhtautumiseeni vaikuttaa hyvin moni aisa pitkän matkan ajalta, enkä ehkä osaa niitä tässä kovin hyvin eritelläkään. Kuitenkin, jos kohtaan lestadiolaisia, en halveksu heitä tai mitenkään näytä asenteitani, heidän joukossaan on kuitenkin ihania, mukavia ihmisiä yhtä lailla kuin muissakin ryhmittymissä. Etukäteen ei yksittäisiä ihmisiä pidä tuomita, vaikka ryhmän teot olisivatkin omasta mielestä vöhön hölmöjä.

Vierailija
8/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

naapurin lestaperheen lasten mielesä, mielestäni pelottavaa kun pienet lapset puhuvat tuommoisia. Nyt aikuisena olen tutustunut moneen lestaperheeseen ja ovat olleen ihan tavallisia mukavia ihmisiä ja lapsillakin on monta lestakaveria, jotka ovat tosi kivoja.

Vierailija
9/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta totuus on se, että kun lapsia alkaa olla olla yli 10, on nainen siinä perheessä enää pelkkä lapsentekokone. Onko järkeä hankkia mieletöntä määrää lapsia, jos ei edes vanhemmat kerkiä katsomaan tai kasvattamaan heitä? Tuntemissani lestaperheissä isommat lapset vahtivat pienempiä, ja sitten pienet lapset juoksevatkin talvipakkasilla kesäkengissä ja välillä ilman ulkovaatteita. Että siinä syytä, miksi kyseenalaistan koko systeemin.

Vierailija
10/10 |
29.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee sellainen olo että he pitävät itseään parempina kuin muut. Että me tavalliset tallaajat ollaan semmoisia säälittäviä, huonoja ihmisiä, he itse ovat parempia ja tietävät ainoan oikean totuuden. Se, että he eivät ole valmiita edes keskustelemaan toisenlaisista maailmankuvista kuin omansa eivätkä missään nimessä ikinä kyseenalaista omaa maailmankuvaansa, on minun mielestä ärsyttävää ja ylimielistä. Siksi koen että minun on vaikea olla ystävä tai läheinen lestaadiolaiselle.

Tämän lisäksi myös lapsena minua kiusasi minua vanhempi lestaadiolaislapsi, mm. ahdisteli seksuaalisesti. Siitä on tietysti jäänyt vähän huono maku koko porukasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi