Olen pettynyt päiväkotiin, vasta 2 viikkoa mennyt. Onko muilla samoja kokemuksia?
Lapseni aloitti elokuun alussa päiväkodissa ja olen ihan tyrmistynyt tästä alusta. Onkohan muissakin päiväkodeissa tällaista, vai onko tämä meidän paikkamme jokin poikkeus:
- Lähes joka päivä lapseni ryhmässä on eri hoitaja. En tiedä kuin yhden nimeltä. Lastentarhanopettaja on sama ihminen koko ajan, mutta ne kaksi hoitajaa vaihtuvat koko ajan, vaikka vasta kaksi viikkoa on päiväkotia ollut.
- Päiväkodissa ei ole reissuvihkoa. En tiedä yhtään, miten päiväkotipäivä on mennyt, koska aamuisin tädit eivät suostu keskustelemaan kanssani, kun on niin kiire, ja iltapäivällä, kun isä hakee, he eivät kuulemma kommentoi muuta kuin että "hyvin on mennyt". Se epäilyttää, koska lapseni jää joka aamu itkemään perääni.
- Lastani ei tulla koskaan ovelle vastaan, vaan saan aina etsiä, missä mahtaa olla tämän ryhmän hoitaja (aamuisin siellä on monta ryhmää yhdessä). Usein lapset leikkivät keskenään yhdessä huoneessa eikä hoitajia näy missään.
- Lapseni ei saa rasvatonta maitoa, vaikka olen pyytänyt, vaan hänelle juotetaan kevytmaitoa.
- Lapselleni tuli kerran vahingossa pissa housuun ja hoitotäti ei kuulemma vaihtanut housuja pitkään aikaan. Lapseni pippeli tulehtui tämän tapauksen takia.
- Lapseni vastustaa aamuisiin päiväkotiin menoa kovasti eikä kuulemma halua olla siellä.
Tiedän, että pahempaakin voisi olla, mutta olen yllättynyt siitä, kuinka VÄLINPITÄMÄTÖNTÄ touhua tuolla on. Olen kuvitellut, että lapsia oikeasti kunnioitettaisiin yksilöinä päiväkodissa, mutta ei tämä kyllä hyvältä näytä.
Kommentit (25)
kun yksi äiti vahtii hysteerisena lapsiensa läskejä?
ei se mikään vitsi ole-
riippuu henkilökunnan halusta kehittää toimintaa
- ja vanhempien kyvystä tehdeä ja perustella rakentavia aloitteita
t. nro 29
ps rasvaton maito on terveellistä:))
Olin itse yliherkkä pk-elämälle kaikkien huonojen kertomusten perusteella. Nyt, kun lapseni on jo eskarissa voin jälkiviisaana todeta, että hyviä ovat kaikki pkpaikat ja -hoitajat olleet.
Maailmamme ei ole kaatunut erilaiseen tapaanne toimia ja lapsi on mielellään tullut hoitopaikkaan missä on hyvät kaverit ja vaihtelevat leikit.
Kiitos teille hoitajille, jotka olette lastani hoitaneet!
Sen vuoksi olenkin pistänyt omani päiväkotiin vasta 3,5-5v välillä (sitä ennen pph) jolloin ovat olleet melko omatoimisia, osanneet kertoa omin sanoin jos joku asia vaivaa hoidossa jne.
Ehkäpä ap:lla ei vaan ollut kovin realistinen kuva päiväkotihoidosta kun lapsensa sinne pisti?
ja niissä riittää huomioimista kuule niissäkin. Saati sitten jos jokainen vanhempi kävisi sanelemaan että mitä saa lapsi syödä tai juoda ihan vaan sen takia että vanhempi haluaa niin. Ei se lapsi siihen kuole jos päiväkodissa juo kevytmaitoa, kotona ilmeisesti kuitenkin juotte rasvatonta.
Monet lapset itkee aamuisin, usein se loppuu se itku kun vanhempi on lähtenyt näköpiiristä. Ja kuten sanottu jotkut itkee monta kuukautta joten kaksi viikkoa on aika lyhyt aika, lapsi ei ole vielä edes päässyt päiväkotirutiineihin kunnolla mukaan.