Miksi nykyään moni työskentelee opintojen ohella ja aiemmin ei?
Eli itse opiskelin 80- ja 90 -luvuilla. Tekussa luokassamme yksi oli välillä töissä tiskijukkana. Kukaan muu ei ollut ja outona pidettiin tota yhtäkin. Käydessäni kauppaopiston, kukaan ei työskennellyt luokassamme. Ja luokka vielä vaihtui, kun valinnaislinjat otettiin.
.
Mikä on muuttunut? Miksi kaikki on nyt töissä?
Kommentit (15)
Minä opiskelin 80-luvulla sairaanhoitakalsi ja aika monikin kävi opiskelujen ohella töissä.
Nykyään pitää saavuttaa enemmän ja aiemmin.
Nykyään ei uskalleta ottaa opintolainaa, kun ei inflaatio syö?
.
Nykyään halutaan hyvä elintaso opiskellessa. Solu ei kelpaa asunnoksi?
Ennen noissa halpatöissä oli jo vakkaritekijät. Nyt kukaan ei halua tehdä surkeaa hommaa kauaa, joten tuli tilaisuuksia opiskelijoille. Ennen ei ollut sopivia hanttihommia vapaana.
Opiskelin 80-luvulla ja kävin siinä ohessa töissä kuten suurin osa "luokaltani". Muistelen, että 70-luvulla opiskelleet serkut (6 kpl) oli kaikki töissä opintojen ohessa, tosin töissä, joihin nykyisin otetaan vain ammattilaisia eli kirjanpitäjinä, rakennuspiirtäjinä jne.
Minä opiskelin 80-luvulla ja tein keikkahommaa siivousyrityksen kautta. Keikkojen sopiminen oli vaan hankalaa, kun minulla ei ollut puhelinta ja netistä ei kukaan ollut kuullutkaan. Kyllä minun opiskelijakavereista töitä tekivät ne, jotka niitä saivat. Ja ihan totta, silloin oli vähemmän näitä tarvittaessa töihin kutsuttavia.
Asuntojen hinnat on pikkasen. Korkealla kuin aiemmi, plus jos haluaa juhlia niin sekään mitään ilmasta ole.
Kummaa sitten, että mun luokille ei tullut kuin yksi työtätekevä.
Itselle oli selvää, etten työskentele kuin kesäisin.
Samasta syystä kuin yhtä moni opiskelee töidensä ohella.
Koska opintotuki on niin pieni verrattuna nykypäivän hintatasoon. Sillä ei pärjää. Ei, vaikka ottaisi lainaakin.
Nykyisenlainen kulutusyhteiskunta on syynä, on normaalia ostaa parin vuoden välein puhelin ja kerran kuussa lisää vaatteita.
No, miksiköhän?
Olin jo nostanut opintolainaa siinä vaiheessa, kun jatkoin vielä opiskelua (toiseen tutkintoon).
Vuokra 550 ja ja opintoraha+asumislisä n. 470 euroa. Pk-seudulla vuokrat on joka tapauksessa 500-700 euroa.
Luuleeko jotkut vielä tosiaan, että jos opiskelija käy töissä, se johtuu siitä, että haluaa tienata vaan hieman ekstraa että voi vaikka matkustella ja käydä leffassa?
Miksi en muuttanut halvempaan kämppään? Koska ei sellaisia täällä ole.
Luulen, että esim pääkaupunkiseudulla on niin kallista, ettei yksinkertasesti ole varaa olla tekemättä töitä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 15:05"]
Minä opiskelin 80-luvulla ja tein keikkahommaa siivousyrityksen kautta. Keikkojen sopiminen oli vaan hankalaa, kun minulla ei ollut puhelinta ja netistä ei kukaan ollut kuullutkaan. Kyllä minun opiskelijakavereista töitä tekivät ne, jotka niitä saivat. Ja ihan totta, silloin oli vähemmän näitä tarvittaessa töihin kutsuttavia.
[/quote]
Totta. Hoitoalalla varmaan olikin näitä opintojen ohella töitä tekeviä, koska keikkahommia riitti. Oikein odotettiin, että on sen verran opintoja kasassa, että pääsi tekemään apuhoitajan sijaisuuksia. Iltoja, öitä ja viikonloppuja. Monta kertaa tuli mentyä suoraan yövuorosta koululle.
Vanhana luin vielä diplomi-insinööriksi. Siellä oli muutamia sellaisia, jotka olivat oman alansa töissä samalla. Mäkin kassoihin en törmännyt. Tosin nyt olin enimmäkseen muiden vanhojen seurassa.