Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Turkiskuoriaisia?

Vierailija
04.08.2015 |

Yyh! Siivotessa löysin useamman pienen turkiskuoriaisen toukan, mutta myös muutaman todella ison tumman (melkein mustalta näyttävän) toukan. Kuinka isoksi turkiskuoriaisen toukka voi kasvaa? Nuo ällötykset olivat vähintään sentin pituisia, luultavasti isompiakin. Ja ehtivät vielä pahukset karkuun, kun jähmetyin inhotuksesta hetkeksi. Haluan niistä eroon!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama tilanne. Turkiskuoriaisia meidän kerrostalossa ja nyt täytyisi toimia; siivota joka paikka, pestä tekstiilit jne.

Lamaannun tämän urakan edessä.

Miten tästä selviää? :'(

Vierailija
2/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pääse niistä eroon ellet muuta toiseen taloon asumaan. Kömpivät rakenteista takaisin. Parasta luovuttaa. Tietysti kuolleet ja näkyvillä olevat toukat ja kuoriaiset kannattaa kerätä pois siivouksen yhteydessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sama tilanne. Turkiskuoriaisia meidän kerrostalossa ja nyt täytyisi toimia; siivota joka paikka, pestä tekstiilit jne.

Lamaannun tämän urakan edessä.

Miten tästä selviää? :'(

Muutto edessä tai sitten säilöt vaatteet muovilaatikoihin, lautalattialle muovimatto.

Vierailija
4/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myrkytys koko taloon, tekstiilit saunotetaan ja laitetaan ilmatiiviisiin laatikoihin. Kaikki irtotavara pois lattioilta, viihtyvät myös lipastoissa.

Vierailija
5/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myrkytys koko taloon, tekstiilit saunotetaan ja laitetaan ilmatiiviisiin laatikoihin. Kaikki irtotavara pois lattioilta, viihtyvät myös lipastoissa.

Myrkytystä voi olla vaikea järjestää, jos jokainen kerrostalon asukas ei ole siihen halukas.

Vierailija
6/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto on oma eikä nyt ole varaa muuttaa. Pelottaa tämä koko prosessi. Vaatehuone on edessä seuraavaksi ja siellä kai ne varmaan eniten tykkää lymytä :( Inhottaa!

Vierailija
7/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksittäisen huoneiston myrkyttäminen ei poista ongelmaa pysyvästi. Tuholaiset siirtyvät viereiseen luukkuun ja tulevat sieltä takaisin. Näin on käynyt usein luteiden kanssa eli myrkytys on vain saanut luteet siirtymään viereisiin asuntoihin. Myrkytyslinjalle jos lähdetään niin kaikki asunnot on myrkytettävä samanaikaisesti ja mahdollisesti käsiteltävä useampaan kertaan. Jos rakenteita joudutaan availemaan, niin lasku voi olla suurehko. Tuholaiset voivat pesiytyä vaikka kaiuttimien sisään, joten irtaimistoa saattaa joutua laittamaan vaihtoon. Turkiskuoriainen ei ole mikään hirveän ikävä tapaus, joten en suosittele normaalia viikkosiivousta suurempia toimenpiteitä.

Vierailija
8/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asunto on oma eikä nyt ole varaa muuttaa. Pelottaa tämä koko prosessi. Vaatehuone on edessä seuraavaksi ja siellä kai ne varmaan eniten tykkää lymytä :( Inhottaa!

Otan osaa. Turkiskuoriaiset ovat saatanasta. Ja ne löytävät joka puolelle asuntoa :( 

Vierailija
9/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että tämä on nyt viimeinen niitti kaikkien viime vuosien pettymysten ja epäonnistumisten jälkeen :'( Tämäkin vielä; nyt oma koti, joka on ollut ainoa turvapaikka tässä paskassa maailmassa, hyökkää vastaan ja muuttuu viholliseksi.. Anteeksi avautuminen, mutta tuntuu siltä, etten jaksa enää.

Vierailija
10/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse löysin joulukuussa ensimmäiset toukat ja sen jälkeen ollut suoraan sanottuna aika rankkaa. Laitoin kaikki tekstiilit jätesäkkeihin parvekkeelle ja siellä edelleen muutama säkki, kun ei kone ihan 24/7 ole voinut olla päällä. Jos asuu vanhassa talossa niin tietyllä tavalla pitää vain hyväksyä, että näitä toukkia varmasti jossakin lymyää. :-S

Itselläni ei ole mitään kalliita vaatteita tai tekstiilejä, joten ei olisi maailmanloppu vaikka osasta joutuisin louopumaan. Mutta itseäni järkytti tieto, että nämä voivat pesiä myös huonekalujen "saumakohtiin". :-S

Vaatehuone on myös vielä käymättä läpi, en ole vielä henkisesti valmis käymään sen kimppuun. 

Tärkeintä mitä itse olen huomannut, että mitään tekstiiilejä ei saa olla lattialla. Matot niin etteivät ne kosketa listoja. Imurointi tarpeeksi usein. Myös nurkkapaikat, siis sängyn alta ja sohvan takaa. Siellä ainakin itselläni oli suurimmat pölykertymät ja myös toukkia. 

Pellava- ja villavaatteet olisi myös hyvä pitää erillään ja vaikkapa pusseissa.  Listat ym. käsitellä Raidilla tai Baygonilla, sitten kuulemma esim. seetripuunöljyä vaatekaappin ym. siitä toukat eivät kuulemma tykkää. 

Siisti asunto ei poista toukkaongelmaa mutta ainakin se on paremmin kontrolloitavissa tällöin. 

Vierailija
11/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aivan yleinen ja normaali ongelma vanhoissa taloissa. Asian kanssa on elettävä.

Vierailija
12/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tämä on nyt viimeinen niitti kaikkien viime vuosien pettymysten ja epäonnistumisten jälkeen :'( Tämäkin vielä; nyt oma koti, joka on ollut ainoa turvapaikka tässä paskassa maailmassa, hyökkää vastaan ja muuttuu viholliseksi.. Anteeksi avautuminen, mutta tuntuu siltä, etten jaksa enää.

Itselläni oli sama tunne tai. Tunsin myös hirvittävää syyllisyytä ja häpeää, koska en ole mikään maailman suurin siisteysintoilija. Mutta ensimmäisten toukkahavaintojen jälkeen en ole kyllä yhtäkään vaatekappaletta pitänyt lattialla. Olen vieläkin kotona välillä aika hermostunut, jos esim. näen mustan nöyhtän lattialla niin pelästyn heti sen olevan toukka. Kaikkein järkyttävintä olisi, jos niitä löytyisi sohvalta tai sängystä. :-S Voimia, kyllä siitä selviää!

Vierailija
13/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin joskus oli noita, sitten talossa myrkyteltiin, sen jälkeen ne kai katosi, mutta en ennen myrkytystäkään huomannut niistä mitään isompaa haittaa. Ne ei tule ihmisen iholle. Jotain vaatteita ne kai voi tuhota, mutta mitään tuhoja en ole huomannut. Mulla on muutenkin 10v vanhoja vaatteita käytössä, joten  ei nyt hirveästi haittaa jos vähän useammin pitäisi ostaa uusia.

Vierailija
14/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin joskus oli noita, sitten talossa myrkyteltiin, sen jälkeen ne kai katosi, mutta en ennen myrkytystäkään huomannut niistä mitään isompaa haittaa. Ne ei tule ihmisen iholle. Jotain vaatteita ne kai voi tuhota, mutta mitään tuhoja en ole huomannut. Mulla on muutenkin 10v vanhoja vaatteita käytössä, joten  ei nyt hirveästi haittaa jos vähän useammin pitäisi ostaa uusia.

Eivät ne tuota niin hirveästi tuhoa reikäisiä villahousuja lukuunottamatta, mutta minua vaivaa sellainen tunne, että kodissani on "tunkeilija", kuin olisin hyökkäyksen kohteena. Massoittain toukkia kuitenkin luuraa jossain talon rakenteissa. Se määrä jotenkin vaivaa minua.

Vierailija
15/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne tuota niin hirveästi tuhoa reikäisiä villahousuja lukuunottamatta, mutta minua vaivaa sellainen tunne, että kodissani on "tunkeilija", kuin olisin hyökkäyksen kohteena. Massoittain toukkia kuitenkin luuraa jossain talon rakenteissa. Se määrä jotenkin vaivaa minua.

Oota että tulee luteita. Silloin unohtuu turkiskuoriaiset.

Vierailija
16/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan muuttamalla pääsee kokonaan eroon mutta niiden pesimistä voi vaikeuttaa säännöllisellä siivouksella ja myrkytyksellä. Itse entisessä asunnossa joista noita löytyi tein ensimmäisenä suursiivouksen, kaikki tekstiilit tuuletukseen, pesuun ja silitys päälle, sen jälkeen pakkasin muovilaatikoihin tai tyhjiövakuumipusseihin. Itsellä onneksi höyrypesuri jolla sai puhdistettua vaikeitakin koloja ja listojen taustat, sen jälkeen myrkytin kaikki listat vielä biokillillä. Myrkytyksen tein n. kerran kuussa sinne missä kuoriaisia vielä näkyi. Viikoittain siivosin ja pesin lattiat mäntysuopaliuoksella, koska ötökät ei tykkää siitä. Vaatteita en säilyttänyt lattioilla ja mattoja en pitänyt listojen lähellä. Kannattaa myös esim. keittiön sokkelit tarkistaa ja astianpesukoneen tausta, siellä ne meillä pyöri. Kyllä niiden kanssa oppi elämään aina kun yksittäinen ötökkä tuli vastaan niin tapoin ja suihkutin myrkkyä sinne mistä päin tuli. Vaatekaapit kannattaa katsoa aina välillä läpi etteivät pesi siellä tekemässä tuhojaan. Tsemppiä, ei ne ötökät maailmanloppu ole ja jos tuntuu ylivoimaiselta kutsu ammattimyrkyttäjä.

Vierailija
17/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile onko punaseetrituotteista apua. Mun kämpässä oli kans turkiskuoriaisia ja tää myrkytettiin kaks kertaa. Ostin sitten myös nuita seetrituotteita, kun luin että niistä voi olla apua. Ruohonjuuressa myydään, mutta myös esim. Prismassa. Löytyy siltä osastolta missä on henkarit yms. Prismassa ne on halvempia. https://kauppa.ruohonjuuri.fi/punaseetripallot/TRINOR-6430028980093/dp

Vierailija
18/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole huomannut seetristä mitään apua.

Vierailija
19/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli sama tunne tai. Tunsin myös hirvittävää syyllisyytä ja häpeää, koska en ole mikään maailman suurin siisteysintoilija. Mutta ensimmäisten toukkahavaintojen jälkeen en ole kyllä yhtäkään vaatekappaletta pitänyt lattialla. Olen vieläkin kotona välillä aika hermostunut, jos esim. näen mustan nöyhtän lattialla niin pelästyn heti sen olevan toukka. Kaikkein järkyttävintä olisi, jos niitä löytyisi sohvalta tai sängystä. :-S Voimia, kyllä siitä selviää!

Kiitos

Isännöitsijä ilmoitti juuri, että tilaa myrkytyksen tänne.

Kiitos myös muista vastauksista!

Vierailija
20/24 |
17.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussita ja pakasta kotipakastimessa. Ensi talvena sitten huonekalutkin ulos pakkaseen. Osta muovilaatikoita ja pidä tavarat niissä. Jatkuvaa siivousta. Pese useammalla pesuohjelmalla peräkkäin jotta öttiäiset varmasti hukkuvat. Teipitä listat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän