Turkiskuoriaisia?
Yyh! Siivotessa löysin useamman pienen turkiskuoriaisen toukan, mutta myös muutaman todella ison tumman (melkein mustalta näyttävän) toukan. Kuinka isoksi turkiskuoriaisen toukka voi kasvaa? Nuo ällötykset olivat vähintään sentin pituisia, luultavasti isompiakin. Ja ehtivät vielä pahukset karkuun, kun jähmetyin inhotuksesta hetkeksi. Haluan niistä eroon!
Kommentit (24)
Minulla löytyi turkiskuoriaisia opiskelukämpästäni. Pesin, saunotin ja pakastin tekstiileitä ja puhdistin kaikki huonekalut ennen muuttoa, kämppä myös myrkytettiin.Niin niitä vain löytyy vielä välillä nykyisestä kodistani (yksi muuttokin välissä).
Muistan kun löysin kuoriaisia (niitä keltamustia toukkia) ensimmäisen kerran, olin ihan shokissa. Yksi toukka jopa käveli sängylläni kun heräsin aamulla. Tästä kehittyi pakkomielle tarkistaa sänky ennen nukkumaan menoa...
Olen huomannut turkiskuoriaisia monessa paikassa kyläillessäni, tuntuu että ne ovat melkein yleisempiä kuin ei-kuoriaisia pitävät talot. Ne lähtevät kyllä helposti kyläilijöiden mukaan jos on laukkuja tms, koska ainakin itse kuoriaiset on todella pieniä. Suosittelen asennoitumaan, ettet niitä saa koskaan kokonaan hävitettyä kodistasi, mutta ne saa kyllä vähenemään kun tekee noita aiemminkin mainittuja ohjeita. Tsemppiä!
Edelliseen lisäys, niitä turkiskuoriaisia olen nähnyt siis lähinnä meidän omakotitalon ulkoseinillä. Tulevatko esim lintujen mukana taloihin?
Tarviiko noista nyt niin vauhkoontua?
Tulin eilen vasta tietoiseksi että silloin tällöin siivotessa löytyneet kuoret ja yksi koppakuoriainen jonka kerran bongasin ovat turkiskuoriaisia. Niihinhän törmää lähes joka kerrostalossa.
Vuosia olen tässä asunnossa asunut ja vaatevahinkoja en ole huomannut kertaakaan edellämainituista löydöksistä huolimatta. Jos joku toukka käy vähän maistamassa villasukkaa joskus niin miksi hyppiä seinille?
Eikö vaarallisempaa ole kaasuttaa itseään ja perhettään karsinogeenisillä hyönteismyrkyillä toistuvasti? Varsinkin kun pikkuturkiskuoriainen voi lentää esim kesällä ikkunasta sisään ja tästä alkaa taas uusi myrkkyrumba.
Jos sinulla on vaatteita joita haluat suojella niin laita ne tiiviisiin muovilaatikoihin. Mutta ei sitä omaa terveyttään kannata vähälukuisten koppisten takia uhrata. Ei ne ole mitään luteita tai täitä, tykkäävät vain villasukistasi.
Te keillä on näitä turkiskuoriaisia kotona niin miten vieraat? Miten helposti tarttuu jos joku tulee yökylään tai itse käy jossain yökylässä? Minua pelottaa, että olen tartuttanut näitä muiden koteihin, en haluaisi muille tätä taakkaa..