Miksei opiskelijat mene töihin?
Aina valittavat, ettei ole rahaa. Ite tein duunia 15 v asti opintojen ohella ja kyllä sitä sai korkeakouluopinnotkin ihan hyvin suoritettua. Ikinä en nostanut edes opintolainaa eikä vanhemmilta tosiaan tullut mitään apuja. Pullamössöä tämä nykyinen sukupolvi.
Kommentit (60)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:43"]
Jos istuu koulussa luennoilla, niin fiksun ihmisen ei paljon tartte lukea. Ryhmätyöt ja raportit ehtii tehdä koulussakin. Vai missä sen ryhmän muuten tapaa vapaa ajallako? Nuori ihminen kyllä jaksaa tehdä keikkatöitä. Ne ei sido, kun eivät ole vakkarivuoroja.
[/quote]
Vuoden vitsi! Tulepa teknillisen matikan kurssille koettamaan, miten onnistuu tentit pelkkien luentojen pohjalta. Veikkaan, että arvosanaksi saat nollan.
ja todellakin ryhmätyöt tehdään iltaisin ja viikonloppuisin; milloin muulloin muka monta ihmistä eri lukujärjestyksillä pystyisi löytämään yhteistä aikaa?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:12"]
Varmaan olis hyvä saada työkokemusta myös opintojen ohella. Se on aina etulyöntiasema muihin hakijoihin, kun oikeesti hakee töitä. Eikös moniin koulutuksiin liity myös pakollinen työharjoittelu jonka voi tehdä esim kesällä? Nykyään nuoret ei voi näköjään kuvitellakaan että KESÄLOMALLA TEHTÄIS TÖITÄ!
[/quote]
Opiskelijat eivät vietä kesälomia, ellei ole varakkaita vanhempia sponsoroimassa. Onneksi monissa kouluissa voi tehdä kesäopintoja ja saada tukia, muuten olisi monilla edessä leipäjono.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 13:43"]Jos istuu koulussa luennoilla, niin fiksun ihmisen ei paljon tartte lukea. Ryhmätyöt ja raportit ehtii tehdä koulussakin. Vai missä sen ryhmän muuten tapaa vapaa ajallako? Nuori ihminen kyllä jaksaa tehdä keikkatöitä. Ne ei sido, kun eivät ole vakkarivuoroja.
[/quote]
Rakennustekniikkaa opiskellessa oli puurakenteiden ryhmätyön laskujen osuus 60s niin siinäpäs sitten kuuntelet sitä luentoa
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:12"]Varmaan olis hyvä saada työkokemusta myös opintojen ohella. Se on aina etulyöntiasema muihin hakijoihin, kun oikeesti hakee töitä. Eikös moniin koulutuksiin liity myös pakollinen työharjoittelu jonka voi tehdä esim kesällä? Nykyään nuoret ei voi näköjään kuvitellakaan että KESÄLOMALLA TEHTÄIS TÖITÄ!
[/quote]
Joo kukaan ei valmistu koska kukaan ei ole kesällä harjoittelussa? Harjoittelut on pakollisia...
Duunareille on usein epäselvää, että ajattelu ja oppiminen on valtavan raskasta työtä. Siltä ei saa rauhaa, kun kello tulee 16 vaan usein opiskelija opiskelee koko ajan - tai ainakin syyllisyys painaa - ja vapaata on yksittäisiä tunteja siellä täällä.
Suoraan sanottuna en ihmettele nuorten alkoholinkäyttöä. Ainoastaan humalassa minäkin pystyin edes hetkeksi unohtamaan sen taakan, joka painoi koko ajan opiskeluaikana. Varsinkin keväisin stressi oli aina hirveä, kun kouluhommien lisäksi piti lähettää hakemuksia, käydä haastatteluissa ja odottaa kauhulla saako mitään töitä. Touko- ja kesäkuu töissä tuntuivat aina ihan lomilta opiskeluun verrattuna.
En kanskaa tajuu, miten opintotuella 500€ + laina ~400€? Kk voi elää? Itelläniki vuokra 561€, enkä tiiä tuunko halvempaa saamaan kun opiskelemaan lähden. Kyllä mun on kuukaudessa pakko tehä se 600€ ylimäärästä töissä että voi elää :-D
Välihuomio tähän. Kun valmistuin, minulla kesti ainakin vuosi päästä yli syyllisyydestä, etten tee tarpeeksi. Olin ihan äimänä kun minulla olikin töiden jälkeen OIKEAA vapaa-aikaa. Silloin kun opiskelee, koulupäivän jälkeen on aina jotain luettavaa, laskettavaa, ryhmätöitä jne. Työt loppuu työpäivään ja se on ihanaa :)
Ei minun ainakaan tarvinnut mennä töihin eikä nostaa lainaa. Osasin elää pelkällä opintotuella ja asumislisällä. Köyhäähän se oli, mutta opettavaista kyllä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:27"]
En kanskaa tajuu, miten opintotuella 500€ + laina ~400€? Kk voi elää? Itelläniki vuokra 561€, enkä tiiä tuunko halvempaa saamaan kun opiskelemaan lähden. Kyllä mun on kuukaudessa pakko tehä se 600€ ylimäärästä töissä että voi elää :-D
[/quote]
Sillä elää pikkupaikkakunnalla ihan hyvin, jos on kesät töissä. Mun vuokra soluasunnossa on 300 €/kk.
Terve ruumis ei työtä kaipaa ja sairaana ei saa tehdä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:30"]
Ei minun ainakaan tarvinnut mennä töihin eikä nostaa lainaa. Osasin elää pelkällä opintotuella ja asumislisällä. Köyhäähän se oli, mutta opettavaista kyllä.
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon isi tai äiti auttoi esim. asuntoasioissa? Työssäkäymättömällä menee nimittäin aika äkkiä miinukselle jo pelkän vuokran kanssa.
Voi kuule kun niitä töitä ei saa. Olin tämän kesän ilman kesätöitä, koska en päässyt mihinkään. Hain mansikanmyyjäksi, siivoojaksi, lähetiksi, pakettiautonkuljettajaksi, pesulaan, jäätelönmyyjäksi, kahvilaan, kaupan kassalle, puutarhaan, vihertyöntekijäksi kaupungille ja hautausmaalle, päiväkotiin, urheiluvälinevuokraajaksi yms. Olen täysi-ikäinen, minulla on ajokortti ja käytössä oma auto. Olisin voinut työskennellä toukokuun puolivälistä aina elokuun loppuun asti. Minulla ei ole mitään rajoituksia, kykenen tekemään mitä tahansa vuoroa. Ja tiedätkö, en päässyt kuin yhteen haastatteluun, en saanut paikkaa. Miten siis kuvittelet että opintojen oheen löytyy töitä kun niitä ei saa edes kesällä?
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:27"]
[/quote]
Sillä elää pikkupaikkakunnalla ihan hyvin, jos on kesät töissä. Mun vuokra soluasunnossa on 300 €/kk.
[/quote]
No mut lähinnä pk-seutu. Kylllä maalla pärjää ja elää herroiks, mut täälläkin toi mun asunnon vuokra on aikas tosihalpa.
Valmistuin tänä keväänä yliopistosta, eikä mun kaveripiirissä ollut ketään joka ei olisi käynyt töissä. Kaikki me tehtiin töitä vkloput ja lomat ja moni vielä iltaisinkin. En siis tiedä ketä ap näillä "nykyopiskelijoilla" tarkoittaa. Johan nuo tilastotkin kertoo, että suurin osa korkeakouluopiskelijoista tekee opintojensa ohessa töitä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:33"]
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, kuinka paljon isi tai äiti auttoi esim. asuntoasioissa? Työssäkäymättömällä menee nimittäin aika äkkiä miinukselle jo pelkän vuokran kanssa.
[/quote]
Minä en ole tuo, keneltä kysyit, mutta minulla vanhemmat sponssaa sen verran, että saan asua heidän omistamassa asunnossa ilmaiseksi. Yhtiövastikkeen maksavat, joten minulle jää vain sähkömaksu. Niukasti elellen rahat riittävät. Kesät käydään tietysti töissä ja rahat säästöön.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:33"]
[/quote]
[/quote]
Kiinteät kulut: soluasunto + vesi +sähkö + internet = 200 €/kk.
Asumislisä + opintotuki jäljelle jäi n. 200 €/kk, josta säästin osan kesän varalle. Oli 4000 € säästössä ennen opiskeluja ja se hupeni 1000 € kuudessa vuodessa. Pärjäsin.
Eli menisin luentojen jälkeen illoiksi/öiksi ja viikonlopuiksi töihin?
Joutuisin palkkaamaan lapsille hoitajan? öööh, joo ei kiitos.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 14:12"]Varmaan olis hyvä saada työkokemusta myös opintojen ohella. Se on aina etulyöntiasema muihin hakijoihin, kun oikeesti hakee töitä. Eikös moniin koulutuksiin liity myös pakollinen työharjoittelu jonka voi tehdä esim kesällä? Nykyään nuoret ei voi näköjään kuvitellakaan että KESÄLOMALLA TEHTÄIS TÖITÄ!
[/quote]
Jaa.. Mä oon lähettänyt alkuvuodesta asti hakemuksia, mutta en vain ole työtä saanut. Opiskelukaupungeissa kesätöihin on katsos muutama muukin hakija.
Minäpä opiskelen yliopistossa ja käyn kolme kertaa viikossa töissä sillä paljon parjatulla Lidlin kassalla. Noina kolmena päivänä (jos työvuorot ei osu viikonlopulle) lähden kotoa n. klo 8-9 ja iltavuoron jälkeen olen kotona n. klo 22. Vapaa-aikaa tuolla aikavälillä vain junamatkat ja tauot. Päivän ruoat ovat tyyliin juotava jogurtti, banaani ja sämpylä. Koko päivänä. Jos seuraavana päivänä on sama rumba uudestaan, olen aivan poikki. Lisäksi tulee tietysti kaikki lukeminen (alallani luetaan todella paljon kirjallisuutta), ryhmätyöt (omalla ajalla, ei luennoilla), esseet, kotitehtävät, raportit, tutkielmat ja opponoinnit. Monen monta kertaa olen toivonut vuorokauteen enemmän tunteja tai pilleriä, jonka ansiosta ei tarvitsisi nukkua lainkaan (en nyt tarkoita piriä tms.).
Mutta: olen erittäin kiitollinen siitä, että minulla on työpaikka. Olen kituuttanut joskus pelkällä opintotuella, enkä ikinä halua sitä aikaa takaisin. Nyt asumme mieheni ja koirani kanssa isossa kolmiossa, ostan kaupasta lähestulkoon mitä mieleni tekee ja vapaa-aikaa kuitenkin on suht riittävästi viikolla. Univelat kasaantuvat kyllä, mutta onneksi viikonloppuna saa useimmiten ainakin yhtenä aamuna nukuttua pitkään.
Tuolla joku puhui alkoholinkäytöstä: juu, tulee aika usein käytyä myös ulkona viikonloppuisin ja kyllä, pahimpaan stressiaikaan se on mainio tapa unohtaa kiireet edes hetkeksi.
Muille opiskelijoille toivotan tsemppiä työnhakuun, duuniin kun ei tosiaan voi vaan kävellä. Toivottavasti saatte jalkanne johonkin ovenrakoon! :)
Miks ihmees tarvisi tehdä töitä jos se raha riittää siihen mihin tarvii? Mä arvostan kyllä sitäkin että siihen opiskeluunkin panostetaan täysillä, hankitaan hyvät numerot ja sitte ku saat paperit kouraa niin sun on hyvä hakea sitä työpaikkaa niillä. Opiskelukin on raskasta jos pitää pitkiä päiviä tehä ja jokaisella on oma henkilökohtainen jaksaminen. Jos et keskity mihkää muuhun ku opiskeluun ja töihin, missä vapaa-aika? Kyllä ihminen tarvitsee lepoa. Mitä järkee aiheuttaa burn out jo ennen ku oot palkalliseksi päässy. Eriasia jos ruikuttaa rahan vähyydestä niin eiku töihin.