Lapsi ensimmäisenä päiväkodissa. Ja viimeisenä.
Lapsen päiväkodissa on aina yksi lapsi heti aamuseitsemästä ensimmäisenä ja sama poika jää myös viimeisenä odottamaan hakijaa klo 17 saakka. Lapsi parka.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:26"]
Nykypäivänä en arvostelisi ihmistä, jolla on työt kaukana. Työttömyys ja yt-neuvottelut kummittelevat koko ajan mielessä, niin pakko on pitää se työpaikka, vaikka matkat kohtuuttomia olisivatkin. Ja jos oikeasti joku on sitä mieltä, että kannattaa heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi, koska se olisi muka lapsen parasta, niin nyt mennään metsään ja lujaa. Kumpi syrjäytyy todennäköisemmin: työttömän lapsi vai lääkärin lapsi? Lapsen paras on perhekohtainen ja lapsikohtainen eikä kukaan ulkopuolelta voi tulla jänkyttämään, että parasta olisi jäädä muiden veronmaksajien elätettäväksi. Se vasta on luuserielämää!
Sen verran toki kuitenkin arvostelen, että jos näin on ihan koko ajan, ilman ainuttakaan lyhyempää päivää viikossa tai edes kuukaudessa, niin silloin vanhempien kyky organisoida ja käyttää hyväksi turvaverkkoa on heikko. Ihmettelen kovasti, miten niin moni uskaltaa tehdä lapsia täysin turvaverkottomaan maailmaan ja usein hyvin epävarmaan tilanteeseen.
Naapurin lapsi on tuollainen 7-17 lapsi mutta hänellä on kuukaudessa 2-4 vapaapäivää ja erittäin pitkät lomat, kun lähtee mummolaan useamman kerran vuodessa (mummola ulkomailla). Kokonaisuus on eri kuin ne yksittäiset huomiot.
[/quote]
Miksi ei uskallettaisi? Mehän ne lapset hoidetaan, ei se kuulu isovanhemmille tai muille. Päiväkotiin kun töissä ollaan, ja nuorin aloitti pk:n kun oli 2v, isompi 4v.
T. 21v:nä ekan lapsen saanut
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:36"]Tiedän vastaavan tapauksen sillä erotuksella, että äiti on joutilaana kotona. Ei töitä, ei opiskelua, ei muita lapsia.
[/quote]
Olen varma, että tälle lapselle on parempi olla siellä pk:ssa kuin äidin kanssa kotona.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:26"]
Nykypäivänä en arvostelisi ihmistä, jolla on työt kaukana. Työttömyys ja yt-neuvottelut kummittelevat koko ajan mielessä, niin pakko on pitää se työpaikka, vaikka matkat kohtuuttomia olisivatkin. Ja jos oikeasti joku on sitä mieltä, että kannattaa heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi, koska se olisi muka lapsen parasta, niin nyt mennään metsään ja lujaa. Kumpi syrjäytyy todennäköisemmin: työttömän lapsi vai lääkärin lapsi? Lapsen paras on perhekohtainen ja lapsikohtainen eikä kukaan ulkopuolelta voi tulla jänkyttämään, että parasta olisi jäädä muiden veronmaksajien elätettäväksi. Se vasta on luuserielämää!
Sen verran toki kuitenkin arvostelen, että jos näin on ihan koko ajan, ilman ainuttakaan lyhyempää päivää viikossa tai edes kuukaudessa, niin silloin vanhempien kyky organisoida ja käyttää hyväksi turvaverkkoa on heikko. Ihmettelen kovasti, miten niin moni uskaltaa tehdä lapsia täysin turvaverkottomaan maailmaan ja usein hyvin epävarmaan tilanteeseen.
Naapurin lapsi on tuollainen 7-17 lapsi mutta hänellä on kuukaudessa 2-4 vapaapäivää ja erittäin pitkät lomat, kun lähtee mummolaan useamman kerran vuodessa (mummola ulkomailla). Kokonaisuus on eri kuin ne yksittäiset huomiot.
[/quote]
Oletteko miettineet, mistä nämä nuorten mielenterveysongelmat on lähtöisin? Oletteko miettineet miksi meillä on jo alle 20-vuotiaita eläkkeellä mielenterveyssyistä?
[/quote]
Suurin osa näistä mt-ongelmaisista nuorista tulee kylläkin muualta kuin työssäkäyvien vanhempien perheistä.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:38"]Minä ainakin jäin kotiäidiksi välittömästi, kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Nyt olen viettänyt viimeiset kahdeksan vuotta kotona lasten kanssa ja nuorin on 4v. eli pari vuotta vielä edessä ennen kuin nuorin lähtee kouluun. Sittenkään en tosin ajatellut aloittaa täysipäiväistä työtä, jotta onlen sitten kotona vastassa kun lapset tulevat koulusta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten jotkut pitävät lapsiaan päiväkodeissa. Jatkuvastui saa lehdistä lukea kaikkea paskaa mitä niissä tapahtuu ja hoitajia vähennetään entisestään kokoajan.
[/quote]
Eh, oikea naiseuden perikuva. Not.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:38"]Minä ainakin jäin kotiäidiksi välittömästi, kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Nyt olen viettänyt viimeiset kahdeksan vuotta kotona lasten kanssa ja nuorin on 4v. eli pari vuotta vielä edessä ennen kuin nuorin lähtee kouluun. Sittenkään en tosin ajatellut aloittaa täysipäiväistä työtä, jotta onlen sitten kotona vastassa kun lapset tulevat koulusta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten jotkut pitävät lapsiaan päiväkodeissa. Jatkuvastui saa lehdistä lukea kaikkea paskaa mitä niissä tapahtuu ja hoitajia vähennetään entisestään kokoajan.
[/quote]
Itse taas en kykenisi elämään kuten sinä. En halua olla riippuvainen kenestäkään.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:46"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:41"]
Kaikki ei ole niin onnekkaita että voisivat tehdä lyhyttä työpäivää. Mä olen 3lapsen yh ja valitettavasti joudun käymään töissä toisella paikkakunnalla joten työmatkoihin menee päivässä se 2h ja työpäivä 8-16 joten kyllä, joudun itsekkin jättämään kaksi pienintä tarhaan kello 7 ja pääsen hakemaan heidät kello 17, vanhin (7v) lähtee aamulla omatoimisesti kouluun ja menee sen jälkeen ip kerhoon. Valitettavasti joskus joudun myös olemaan yötöissä jolloin lasten mummu tulee vahtimaan. En koe olevani huono äiti.
[/quote]
Et sinä mikään äiti ehdikkään olla, kämppäkaveri vaan.
[/quote]
Niin mitä hänen mielestäsi sitten pitäisi tehdä? Jäädä työttömäksi, että voi olla lasten kanssa kotona? Jotain järkeä näihin juttuihin nyt. Täytyyhän niiden lasten syödä, ne täytyy vaatettaa ym. Kun ei ne pyhällä hengellä elä vaikka täällä niin moni kuvittelee. Tässäkin yh:sta kyse. Ainiin, olisi katsonut tarkemmin kenen kanssa ne pennut tekee, miksi on eronnut, ja miksi on tehnyt noin monta ja ja ja.....
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:15"]
No joskus on semmoset työajat.. Jospa vanhemmat lääkäreitä?
[/quote]
Minun mielestäni huonoja vanhempia.
[/quote]
Jaa, minun mielestäni sinä olet kaikinpuolin huono ihminen. Luulet voivasi arvostella muita ihmisiä tietämättä koko totuutta vaan ajattelet mustavalkoisesti että juuri niin kuin sinä sen ajattelet on myös oltava, sen lisäksi juoruat. Eli selkeästi huono ihminen olet, ei ole varaa sulla puhua kenestäkään.
Älkää hei jaksako.. Täällä Ranskassa on ihan normaalia että lapsi (0-3-v) viedään aamulla 7-8 aikaan hoitoon ja haetaan klo 18 kotiin, yli 3-v on jo "koulussa" (siis vastaa toiminnaltaan päiväkotia/esikoulua/leikkikoulua) joka on klo 8-16.30 ja osan lapsista hakee hoitaja, jonka luota vanhemmat hakevat sitten siinä klo 17-18. Ryhmäkoot ovat suuria (muistaakseni 25-30 voi helpostikin olla tuolla pienten lasten koulussa samassa ryhmässä). Ja nämä lapset täällä silti vaikuttaa rauhallisemmilta ja hyvinvoivilta kuin suomalaislapset, ja mm AD/HD:tä esiintyy vähemmän.
T. Yksi sellainen hoitaja
Minustakin tuo on ihan järkyttävä hoidossaoloaika. En ikinä pitäisi omia lapsiani tuollaista aikaa hoidossa, enkä ole pitänyt.
On meilläkin asuntolaina. Kaksi autoa. Koira. Kaksi lasta. Joiden vuoksi olen ollut pois töistä niin, että vanhempi oli neljä ja nuorempi kaksi hoitoon mennessään. Ensin vuosi pph:lla, jotta pääsivät samana pk-ryhmään (pieni päiväkoti).
Kaikki hoitopäivät olleet aina n. kuusi tuntisia, eli mies järjesteli töitään aamusta ja vie lapset puoli yhdeksän, minä lähden kahdelta töistä ja haen. Teen siis lyhennettyä työaikaa.
Ei ole pakko hankkia sitä kallista asuntoa, voi hankkia vähän halvemman. Remontteja voi tehdä vain ne pakolliset, ja jättää hifistelyt johonkin myöhempään ajankohtaan. Autot voi olla vanhoja, kunhan on toimivia. Ulkomaanmatkoiksi pienten kanssa riittää ihan hyvin risteilyt tai Tallinnan reissut, jos nyt niitäkään tarvitsee. Eläinpuistot, huvipuistot ja kylpylät yms on pikkulapsista paljon hauskempia.
Nyt vanhempi lapsi aloittaa koulun, ja samalla kuviolla mennään. Minustakin on mukavaa, kun ehdin touhuta lasten kanssa töitten jälkeen, ulkoilla, laittaa ruokaa, leipoa ja käyttää lapsiakin vähän harrastuksissa.
Elämä on valintoja. Meillä lapset menee etusijalle.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:15"] No joskus on semmoset työajat.. Jospa vanhemmat lääkäreitä? [/quote] Minun mielestäni huonoja vanhempia. [/quote] :) Taidat olla aika suppea ajatusmaailmastasi. Astu ulos ja näe maailma.
[/quote]
Näe sinä. Vuorokaudesta 10 tuntia päiväkodissa. 24-10-nukkuma-aika. Varmaan tosi vahvoja kiintymyssuhteita siinä perheessä...
[/quote]
Siitä asiasta sinä ulkopuolinen et oikeasti tiedä mitään. Eikö se kruunu kiillä riittävästi, että pitää yrittää muita haukkumalla saada lisäkiiltoa?
akat on just tällasia kuin tätä keskustelua seuraa, ihan idiootteja ja muita tapoja ajatella ja toimia ja elää ei oo ku se oma. ei ihme että maailmassa on niin vaikeaa, pitää ottaa vanhanajankiinan keinot käyttöön ja rajata akkojen syntymistä. turha kuvitella mitään tasa-arvoo, se ei näiden kääkättämien kanssa toimi kun ne taistelee aina keskenäänki asiasta ku asiasta, heh
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:17"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:15"] No joskus on semmoset työajat.. Jospa vanhemmat lääkäreitä? [/quote] Minun mielestäni huonoja vanhempia. [/quote] :) Taidat olla aika suppea ajatusmaailmastasi. Astu ulos ja näe maailma.
[/quote]
Näe sinä. Vuorokaudesta 10 tuntia päiväkodissa. 24-10-nukkuma-aika. Varmaan tosi vahvoja kiintymyssuhteita siinä perheessä...
[/quote]
Siitä asiasta sinä ulkopuolinen et oikeasti tiedä mitään. Eikö se kruunu kiillä riittävästi, että pitää yrittää muita haukkumalla saada lisäkiiltoa?
[/quote]
Ja sinä sisäpiiriläinen tiedät kaiken, hallelujaaah!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 10:13"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja sinä sisäpiiriläinen tiedät kaiken, hallelujaaah!
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:15"]
No joskus on semmoset työajat.. Jospa vanhemmat lääkäreitä?
[/quote]
Lääkäreitä?? Minun tuntemani lääkärit tekevät osa-aikatyötä ja saavat siitä jo yli elantonsa rahaa.
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:16"]
Kotona voi olla ihanat vanhemmat jotka joutuvat vain tekemään pitkää päivää tai on pitkät työmatkat.
[/quote]
Valitettavasti ei vanhempien ihanuudesta ole lapselle paljoakaan apua jos ei vanhempia koskaan näe. Tämä onkin nykypäivän ongelma, lasten vaikeudet ja kehitykselliset solmut eivät esiinny ainoastaan ongelmaperheissä, kuten ennen vanhaan. Nykyään siis yhtälailla kehityksellisiä ongelmia myös näiden " ihanien " vanhempien perheissä jotka ulkoistaneet vanhemmuuden kasvottomalle laitokselle jossa jatkuvien merkitsevien suhteiden kehittyminen on harvoin mahdollista.Karua totuutta.
Pää pois sieltä pensaasta, vanhemmilla
on luultavasti vain pitkät työajat. Se ei todellakaan tee heistä huonoja vanhempia. Kyllä minäkin lapseni vien päiväkotiin yhdeksäksi ja haen viideltä, ovat usein viimeisiä.