Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ensimmäisenä päiväkodissa. Ja viimeisenä.

Vierailija
04.08.2015 |

Lapsen päiväkodissa on aina yksi lapsi heti aamuseitsemästä ensimmäisenä ja sama poika jää myös viimeisenä odottamaan hakijaa klo 17 saakka. Lapsi parka.

Kommentit (96)

Vierailija
61/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä sossuna olin lapsen ekaluokan ajan lyhennetyllä, asiakkaat tuli koko viraston puhelinlankoja pitkin, kun ei saa aikaa iltapäivälle. Sain sellaisen ryöpytyksen aikaiseksi, että heikompaa olisi hirvittänyt. Olin töissä klo 8-13 joka päivä, ja monesta se oli väärin, että oma sossu ei anna aikaa klo 13 tai 14 tai 15, kun naapurihuoneiden sossut antaa. Moni muukin on asiakastyössä, jossa asiakkaat odottavat joustoa oman aikataulunsa mukaan (esim. neuvolan terkkari tai kampaaja tai hammaslääkäri tai suuhygienisti).

Vierailija
62/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:56"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:54"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:25"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:23"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:19"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:16"] Kotona voi olla ihanat vanhemmat jotka joutuvat vain tekemään pitkää päivää tai on pitkät työmatkat. [/quote]   Hyvät vanhemmat osaavat valita jättisuurten asuntolainojen sijaan lapsen parhaan. [/quote] Niin että työtä tekevä vanhempi on huonompi kuin työtön vanhempi koska lapsi pitää viedä hoitoon? T. Hoitaja joka on maksanut jo asuntolainansa

[/quote]

Oletko kuullut osa-aikatyöstä? 75 prosenttisesta työajasta?

[/quote]

18v hr-hommia tehneenä en ole koskaan kuullut 75% työajasta, voitko vähän avata, kiitos. 80% osittainen työaika eli osittainen hoitovapaa on tuttu, ja se on lakisääteinen, mutta toi 75%?

[/quote]
Miten niin? 6 tuntia kahdeksasta on 75%

Kuusituntinen päivä.
[/quote]
on 80-prosenttinen työaika.
[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi tein ensin lapset, sitten vasta opiskelemaan ja ura. Lapset kouluikäisiä, kun pääsen töihin. Voin opiskella aika vapaasti ja pitää lyhyitä päiviä.

Vierailija
64/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:10"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:06"]

On noita nähty. Lähes poikkeuksetta lapsen on parempi olla ollut päiväkodissa, erilaisista syistä johtuen. Lastensuojelullinen toimenpide. Normaalit vanhemmat järjestävät asiansa niin, ettei lapsen tarvitse olla päiväkodissa kellon ympäri, mikäli ovat itse töissä. Lto jo 20 vuotta.

[/quote]

Eli 7-17 lapset ei olekkaan duunareiden lapsia vaan lastensuojelun asiakkaita? Mistäs lto muuten tietää, ketkä ovat lastensuojelun asiakkaina päiväkodissa, kun sitä ei saa kertoa henkilökunnalle.
[/quote]
7-17 ei ole kellon ympäri.
Se lto on tehnyt todennäköisesti ne ilmot.

Vierailija
65/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:10"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:37"] Minun äitini alkoi perhepäivähoitajaksi, että pystyi jäämään kotiin, kun lapset pieniä. Oli ihan kiva, oli kavereita ja ekaluokalla äiti oli aina hoitolasten kanssa saattamassa kouluun ja odotti minua koulusta välipalan kanssa. En sitten tiedä, olisiko yhteiskunnallisesti kovin järkevää, jos kaikki sairaanhoitajat jäisivät 10 vuodeksi kotiin... Sairaanhoitajapula tuskin sillä ratkeaa. [/quote]   Onko joku puhunut päiväkotia vastaan ja kotihoidon puolesta? Ei. Vain päivien pituudesta. Miksi hoitaja ei tee yövuoroa, jolloin voi olla päivät kotona lasten kanssa? Palkkakin olisi huomattavasti parempi. [/quote] Oletko täysin idiootti? Milloin sitä sitten nukkuu jos yöt töissä ja päivät lasten kanssa kotona? Täysin vastuutonta.

[/quote]

Väännä nyt kun paskaa pöntöllä. Miten sä ole jaksanut pikkuvauva-ajan yösyöttöineen jos et osaa jaksottaa uniasi. Mies on varmaan saanut pulloruokkia ettei arvon daamin vaan tarvitse herätä.
[/quote]

Ihan tutkitusti yötyö vaikuttaa mielenterveyteen ja varsinkin pätkittäin nukkuminen. Kyllähän huomaa miten vanhemmat väsyy vauvan kanssa, kun ei saa nukkua. Sekö hyvä lapsille ja äidille?

Vierailija
66/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohis, mutta minkä ajan ap:n lapsi siellä päiväkodissa on, kun tietää toisen lapsen aikataulun noin tarkalleen? :p 7.05-16.55?

Vierailija
67/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:23"]

Vähän ohis, mutta minkä ajan ap:n lapsi siellä päiväkodissa on, kun tietää toisen lapsen aikataulun noin tarkalleen? :p 7.05-16.55?

[/quote]

Jos asuu päiväkodin naapurissa?

Vierailija
68/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:21"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:13"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:10"] [quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:42"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:37"] Minun äitini alkoi perhepäivähoitajaksi, että pystyi jäämään kotiin, kun lapset pieniä. Oli ihan kiva, oli kavereita ja ekaluokalla äiti oli aina hoitolasten kanssa saattamassa kouluun ja odotti minua koulusta välipalan kanssa. En sitten tiedä, olisiko yhteiskunnallisesti kovin järkevää, jos kaikki sairaanhoitajat jäisivät 10 vuodeksi kotiin... Sairaanhoitajapula tuskin sillä ratkeaa. [/quote]   Onko joku puhunut päiväkotia vastaan ja kotihoidon puolesta? Ei. Vain päivien pituudesta. Miksi hoitaja ei tee yövuoroa, jolloin voi olla päivät kotona lasten kanssa? Palkkakin olisi huomattavasti parempi. [/quote] Oletko täysin idiootti? Milloin sitä sitten nukkuu jos yöt töissä ja päivät lasten kanssa kotona? Täysin vastuutonta. [/quote]   Väännä nyt kun paskaa pöntöllä. Miten sä ole jaksanut pikkuvauva-ajan yösyöttöineen jos et osaa jaksottaa uniasi. Mies on varmaan saanut pulloruokkia ettei arvon daamin vaan tarvitse herätä. [/quote] Ihan tutkitusti yötyö vaikuttaa mielenterveyteen ja varsinkin pätkittäin nukkuminen. Kyllähän huomaa miten vanhemmat väsyy vauvan kanssa, kun ei saa nukkua. Sekö hyvä lapsille ja äidille?

[/quote]

Onse rankkaa kun pitää keksiä syitä omalle kusipäisyydelleen.

Vierailija
69/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tätä työssäkäyvien vanhempien syyllistämistä. Työ ja urat tuovat rahaa joka mahdollistaa monta asiaa myös lapsille. Lapsen voi silti hukuttaa rakkauteen. Päiväkoti myös opettaa paljon ja antaa kavereita.

T. Terveisiä Etelä-Helsingistä

Vierailija
70/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:15"]Kun minä sossuna olin lapsen ekaluokan ajan lyhennetyllä, asiakkaat tuli koko viraston puhelinlankoja pitkin, kun ei saa aikaa iltapäivälle. Sain sellaisen ryöpytyksen aikaiseksi, että heikompaa olisi hirvittänyt. Olin töissä klo 8-13 joka päivä, ja monesta se oli väärin, että oma sossu ei anna aikaa klo 13 tai 14 tai 15, kun naapurihuoneiden sossut antaa. Moni muukin on asiakastyössä, jossa asiakkaat odottavat joustoa oman aikataulunsa mukaan (esim. neuvolan terkkari tai kampaaja tai hammaslääkäri tai suuhygienisti).
[/quote]

Kampaamossa ainakin on painetta antaa ilta-aikojakin. Pääsen itse vähän ennen viittä kolmena päivänä viikossa ja yhtenä päivänä teen klo 12-19, jos asiakkaita riittää. Yllättäen se päivä/ilta on aina täynnä. Lasten isän kanssa on mietitty niin, että lapset saisi olla paljon kotona. Valitettavasti joudun olemaan töissä joka toinen la klo 9-14 ( joskus morsiamien vuoksi klo 7-16). Teen paperitöitä myös kotona iltaisin silloin tällöin. Toisaalta minulla on arkivapaa joka viikko.

Vierailija
71/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:28"]

En ymmärrä tätä työssäkäyvien vanhempien syyllistämistä. Työ ja urat tuovat rahaa joka mahdollistaa monta asiaa myös lapsille. Lapsen voi silti hukuttaa rakkauteen. Päiväkoti myös opettaa paljon ja antaa kavereita. T. Terveisiä Etelä-Helsingistä

[/quote]

Näin on. Mutta lapsen etu eikä paras ei ole olla 10 tuntia päivässä päiväkodissa.

Vierailija
72/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen aina ihmetellyt, etteivät vanhemmat (ne, joilla tähän on mahdollisuus) tee niin, että toinen vanhempi vie lapset hoitoon ja toinen hakee. Me teimme aikoinaan niin, että minä menin aikaisin töihin (seiskan aikoihin) ja  mies meni myöhemmin ja vei lapset hoitoon kasin aikoihin. Minä pääsin töistä jo kolmelta ja hain lapset ja mies tuli sitten myöhemmin kotiin. Lapsille ei tullut liian pitkä hoitopäivä.

Jos vanhemmilla on tähän mahdollisuus, niin on outoa, etteivät näin tee. Tällä palstallakin on ollut joskus kyselyitä tyyliin, että kuka teillä vie lapset hoitoon ja yllättävän moni on vastannut, että mies ei suostu viemään! Ja joillekin tuntuu olevan tärkeätä, että koko perhe herää yhdessä aamuisin ja lähtee liikkeelle yhtä aikaa. Minusta lapsen lyhyempi hoitopäivä on arvokkaampi.

Vierailija
73/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja onhan yksinhuoltaja-hoitajia joilla ei varmaan lasten hoitopäivä lyhene yövuoron tekemisellä...

Vierailija
74/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:34"]

Ja onhan yksinhuoltaja-hoitajia joilla ei varmaan lasten hoitopäivä lyhene yövuoron tekemisellä...

[/quote]

Siinä on lapsen elämä jo ehditty pilata rikkomalla perhe ja suhde toiseen vanhempaan niin mitä väliä enää päiväkodissa säilyttämisellä.

Vierailija
75/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin jäin kotiäidiksi välittömästi, kun ensimmäinen lapsemme syntyi. Nyt olen viettänyt viimeiset kahdeksan vuotta kotona lasten kanssa ja nuorin on 4v. eli pari vuotta vielä edessä ennen kuin nuorin lähtee kouluun. Sittenkään en tosin ajatellut aloittaa täysipäiväistä työtä, jotta onlen sitten kotona vastassa kun lapset tulevat koulusta. Henkilökohtaisesti en ymmärrä, miten jotkut pitävät lapsiaan päiväkodeissa. Jatkuvastui saa lehdistä lukea kaikkea paskaa mitä niissä tapahtuu ja hoitajia vähennetään entisestään kokoajan.

Vierailija
76/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:31"]

Sitä olen aina ihmetellyt, etteivät vanhemmat (ne, joilla tähän on mahdollisuus) tee niin, että toinen vanhempi vie lapset hoitoon ja toinen hakee. Me teimme aikoinaan niin, että minä menin aikaisin töihin (seiskan aikoihin) ja  mies meni myöhemmin ja vei lapset hoitoon kasin aikoihin. Minä pääsin töistä jo kolmelta ja hain lapset ja mies tuli sitten myöhemmin kotiin. Lapsille ei tullut liian pitkä hoitopäivä.

Jos vanhemmilla on tähän mahdollisuus, niin on outoa, etteivät näin tee. Tällä palstallakin on ollut joskus kyselyitä tyyliin, että kuka teillä vie lapset hoitoon ja yllättävän moni on vastannut, että mies ei suostu viemään! Ja joillekin tuntuu olevan tärkeätä, että koko perhe herää yhdessä aamuisin ja lähtee liikkeelle yhtä aikaa. Minusta lapsen lyhyempi hoitopäivä on arvokkaampi.

[/quote]

Juu, tämän järjestelyn pitäisi olla ihan automaatti, ja ainakin meidän lähipiirissä monet noin tekevätkin (jos työt antavat myöten). Meilläkin on aina tehty juuri noin, vähän vaihdellen kumman on parempi/helpompi mennä töihin aikaisin ja vastaavasti lähteä kotiin aikaisin. Mies menee töihin n. 6.30-7.00 ja pääsee näin hakemaan klo 15 maissa tai vähän jälkeen. Itse vien lapsen tarhaan aamulla.

Lapsen kesälomaksi saatiin melkein 6 viikkoa, kun isovanhemmat auttoivat alku- ja loppupäässä. (Tämäkään ei tietysti mahdollista kaikille, jos isovanhemmat heikkokuntoisia tai eivät halua auttaa.) Me emme rasita isovanhempia iltahoidolla omien menojemme takia kuin n. 1-2 kertaa vuodessa, joten voimme hyvällä omallatunnolla pyytää apua viikon kesällä. Lähipiirissä on toinen perhe, jonka vanhemmat nosteli kulmakarvoja, että "kuinka isovanhemmat noin paljon auttavat" unohtaen lahjakkaasti sen, että heidän lapsia isovanhempien pitää tulla hoitamaan usein esim. pe ja la-iltoina kun on omia iltamenoja. Eli tarpeita on erilaisia, ja paljon riippuu myös siitä, mikä on vanhempien tahtotila järjestää lapselle sitä vapaa-aikaa.

Vierailija
77/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei ole niin onnekkaita että voisivat tehdä lyhyttä työpäivää. Mä olen 3lapsen yh ja valitettavasti joudun käymään töissä toisella paikkakunnalla joten työmatkoihin menee päivässä se 2h ja työpäivä 8-16 joten kyllä, joudun itsekkin jättämään kaksi pienintä tarhaan kello 7 ja pääsen hakemaan heidät kello 17, vanhin (7v) lähtee aamulla omatoimisesti kouluun ja menee sen jälkeen ip kerhoon. Valitettavasti joskus joudun myös olemaan yötöissä jolloin lasten mummu tulee vahtimaan. En koe olevani huono äiti. 

Vierailija
78/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:41"]

Kaikki ei ole niin onnekkaita että voisivat tehdä lyhyttä työpäivää. Mä olen 3lapsen yh ja valitettavasti joudun käymään töissä toisella paikkakunnalla joten työmatkoihin menee päivässä se 2h ja työpäivä 8-16 joten kyllä, joudun itsekkin jättämään kaksi pienintä tarhaan kello 7 ja pääsen hakemaan heidät kello 17, vanhin (7v) lähtee aamulla omatoimisesti kouluun ja menee sen jälkeen ip kerhoon. Valitettavasti joskus joudun myös olemaan yötöissä jolloin lasten mummu tulee vahtimaan. En koe olevani huono äiti. 

[/quote]

Et sinä mikään äiti ehdikkään olla, kämppäkaveri vaan.

Vierailija
79/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:30"]

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:28"]

En ymmärrä tätä työssäkäyvien vanhempien syyllistämistä. Työ ja urat tuovat rahaa joka mahdollistaa monta asiaa myös lapsille. Lapsen voi silti hukuttaa rakkauteen. Päiväkoti myös opettaa paljon ja antaa kavereita. T. Terveisiä Etelä-Helsingistä

[/quote]

Näin on. Mutta lapsen etu eikä paras ei ole olla 10 tuntia päivässä päiväkodissa.

[/quote]

Lapsen etu ei ole elää arvostelevan ja epäempaattisen vanhemman kanssa myöskään. Päiväkotiura loppuu aikanaan mutta tunneköyhä vanhempi säilyy tunneköyhänän aina.

Ja myönnän itsekin joskus sääliväni näitä aikaisin päiväkotiin ja myöhään haettuja lapsia mutta osaan myös kuvitella, ettei kuvio ole noin jäykkä kaiken aikaa. Perheissä käydään läpi monenlaista kriisiä ja väitän, että pitkä päiväkotipäivä on näihin verrattuna erittäin pieni juttu. Iltaisin ja viikonloppuisin jää aikaa olla vanhempien kanssa ja monilla pitkää päivää tekevillä on myös paljon lomaa. Arvostelijat ovat niitä, jotka yrittävät päteä yhdellä osa-alueella, kun kokevat olonsa epävarmaksi jollakin toisella osa-alueella. Onneksi vanhemmuus on monimutkaisempi juttu kuin päiväkotipäivän pituus. Se kotona oleva vanhempi voi olla paljon huonompi kaikin tavoin kuin se töissä käyvä vanhempi. Ja usein tilastollisesti näin myös on.

Vierailija
80/96 |
04.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 09:23"]Vähän ohis, mutta minkä ajan ap:n lapsi siellä päiväkodissa on, kun tietää toisen lapsen aikataulun noin tarkalleen? :p 7.05-16.55?
[/quote]
Päiväkodeissa on noin yleisesti aika huono tietosuoja. Toisten lasten ja perheiden asioita juorutaan ja päivitellään toisille vanhemmille. Yksi akkojen huhumylly. Vähän kuin entisaikojen puhelinkeskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi seitsemän