Työeläke ennuste.
Iloisin mielin töihin. Tuli eläke ennuste laskelma, joka alkaa 8 vuoden päästä, ollessani silloin 58v. € 3500.-/kk olisi eläkkeeni tuolloin brutto. Onneksi on ollut koko työuran työsuhdeauto, sen verotusarvokin lasketaan hyväksi.
Tuosta kun laskee käteen jäävän osuuden, verrattuna nykyiseen, jossa maksan eduista veroa ja kaikkia kuluja muutenkin enemmän, niin eihän tuo netto-osuus tule putoamaan nykyisestä paljoakaan. Otetaan vielä huomioon, että makselen talolainaa vielä pari vuotta ja 8 vuoden päästä ei ole sitäkään, niin taitaa mennä jopa fifty/fifty. Olen aina luullut että eläkeläisillä menee huonosti ja pah. sanon minä.
Kommentit (22)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 22:02"]
Joo, toivottavasti pian ihmiset tajuu, että tässä systeemissä on jotain mätää, jos joku oikeasti saa tuollaista eläkettä. Itse olen opiskellut kuusi vuotta maisteriksi opintolainalla, maksanut lainan takaisin tosi pienestä akateemisesta palkasta, synnyttänyt ja hoitanut kolme lasta. Ja vielä eläkkeelläkin saan eteeni nämä valinnat, eläkkeeni on murto-osa tuosta. Miksi minun työlläni ei ole tuollaista arvoa, vaikka teen sitä joka päivä saaden ihmisiltä kehuja? Käytin aikaani myös kasvattaen tasapainoiset ja fiksut lapset. Minä tulen kitkuttamaan köyhyysrajalla, jos pitkään saan elää. Miksi tämä on monen naisen osa?
[/quote]
Ei äitiysloma ole tänäkään päivänä kuin muutaman kuukauden, muun ajan voi lapsen isäkin olla vanhempainvapaalla.
Joo, toivottavasti pian ihmiset tajuu, että tässä systeemissä on jotain mätää, jos joku oikeasti saa tuollaista eläkettä. Itse olen opiskellut kuusi vuotta maisteriksi opintolainalla, maksanut lainan takaisin tosi pienestä akateemisesta palkasta, synnyttänyt ja hoitanut kolme lasta. Ja vielä eläkkeelläkin saan eteeni nämä valinnat, eläkkeeni on murto-osa tuosta. Miksi minun työlläni ei ole tuollaista arvoa, vaikka teen sitä joka päivä saaden ihmisiltä kehuja? Käytin aikaani myös kasvattaen tasapainoiset ja fiksut lapset. Minä tulen kitkuttamaan köyhyysrajalla, jos pitkään saan elää. Miksi tämä on monen naisen osa?
Pakko ottaa kantaa mielestäni hieman katkeran sävyiseen kannanottoosi. Olet varmastikin käynyt lukion, josta olet ollut päästessäsi 19 v. Sen jälkeen yliopistoon 6 v. Valmistuttuasi olet ollut 25 v. 3 lasta, eiköhän siinä ole vierähtänyt 5-8 vuotta. Joka tapauksessa, vaikka olet välillä hetken ollut töissä, niin ennen kuin olet oikeasti aloittanut veronmaksajana, niin ikäsi on ollut jo 30-33 v. Tätä ennen valtio, eli ME muut veronmaksajat olemme maksaneet sinun opiskelusi, lastenhoitosi yms. Ethän sinä voi olla vain vaatimassa, että liksaa pitäisi silti tulla ovista ja ikkunoista.
Itse olen ollut vakituisissa työsuhteissa 15 vuotiaasta lähtien, päivääkään en ole ollut työttömänä. Armeija oli 11 kk ja se oli ainoa aika, jolloin en ole valtiolle veroja kantanut. Nyt olen siis 50v. Ap.