Auttakaa! Hormonitko syynä, pelkään jättäväni mieheni
Pyydän teiltä rakkaat siskot apua. Tilanne on todella pelottava ja otan tämän äärimmäisen raskaasti. Pelkään jatkuvasti, kauhea pala on kurkussani, tuntuu että tukehdun. Olen noin 40-vuotias perheellinen nainen, mieheni on omistutuva ja ihana isä. Mielialani on alkanut hurjasti heittelemään, epäilen välillä miestäni vaikka mistä ja välillä tunnen yhteenkuuluvuutta. En saa nukuttua, parisuhteemme kuviteltu tai todellinen tila pyörii mielessäni, kidutan itseäni kurjilla ajatuksilla ja pelkään tulevani hulluksi. Olen avautunut välillä miehelleni tunteistani, hän tuntuu pitävän purkauksiani (ymmärrettävästi) jotenkin epämiellyttävinä ja ahdistavina. Välillä uskon häneen täysin ja sitten taas olen varma että kaikki on loppu. Voiko tämä liittyä ikään, hormoneihin tai voiko tämä olla pms-oireilua? En pysty ajattelemaan loogisesti, ymmärrän että tunnemyrsky vie loogisuuteni joten en voi esim. syyttää miestäni ääneen uskottomuudesta tässä tilassa koska en voi luottaa omaan mieleeni. Välillä kadun syvästi että edes kehtaan ajatella miehestäni niin rumasti. Kamppailen etten pura kaikkea paskaa mieheni niskaan, yritän pitää kamalat ajatukseni omana tietonani. Oletteko kokeneet vastaava syvää ahdistusta ja tunteiden heittelyä, ja miten olette selvinneet siitä? Tämä on lähellä sietämätöntä enkä tiedä mitä tehdä. Kauanko kestän, tulenko hulluksi, tuhoanko perheeni?
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="05.08.2015 klo 22:27"]
Yksi naisen sisäänrakennetuista vieteistä pukkaa pintaan, urosta pitäisi saada vaihtaa. Aikaisempi vastaava oli todennäköisesti ensimmäisen lapsen syntymän jälkeen jne.
[/quote]
sillä niitä eroja sitten tulee, kun naisten hormonit heittää tietyissä elämäntilanteissa kuperkeikkaa :p
Oletko huomannut että nämä ajatukset menisivät kausittain eli olisivat yhteydessä kuukautiskiertoon (mahdollinen PMS-oire)? Itse olen alkanut tarkkailemaan näitä mutta en ole vielä saanut varmuutta voisiko tämä kaikki olla tätä eikä aikaistunutta vaihdevuosioiretta. AP
[quote author="Vierailija" time="07.08.2015 klo 14:06"]
Oletko huomannut että nämä ajatukset menisivät kausittain eli olisivat yhteydessä kuukautiskiertoon (mahdollinen PMS-oire)? Itse olen alkanut tarkkailemaan näitä mutta en ole vielä saanut varmuutta voisiko tämä kaikki olla tätä eikä aikaistunutta vaihdevuosioiretta. AP
[/quote]
Juuri näin olen itsekin huomannut tapahtuvan. Ärsyttää sitten jälkeenpäin, kun huomaa olleensa aivan kuin jonkun lääkkeen vaikutuksen alaisena.
Jos ajatukset ovat omastakin mielestäsi omituisia, ja välillä pää selviää, niin minäkin veikkaisin hormoneja. Synnytyksen ja imetyksen jälkeen minulla tuli tuollaisia, sitten vaihdevuosivaiheessa. Vaihdevuosioireet alkoi tuolla lailla hiipimällä jo reippaasti ennen 45:tä. Onko sinulla ollut yöllä hikoilua?
Kun menin gynelle niin hän tyynesti ensimmäisenä kysyi "onko ollut mielialan vaihteluja". Hänelle se oli rutiinia, ja yksi oire josta hän totesi että vaihdevuosioireita on. Se on heille ihan tavanomaista.
Tietysti voi olla muitakin hormoneja, ihminen on monimutkainen systeemi. Lääkärille vaan. Minä sain avun estrogeenigeelistä.
[quote author="Vierailija" time="06.08.2015 klo 21:04"]
Meitä on siis monta : ( Onko teillä muilla riivatuilla myös hirveä panetus päällä? Vilkuiletteko myös muita miehiä? Harkitsetteko jättävänne miehenne yliampuvien tulkintojen vuoksi? AP
[/quote]
Kyllä vaan, ihan hirveä panetus kaiken aikaa, ja vielä pahempaa, miehellä omat vaihdevuodet varmaan päällä, kun ei halua yhtään eikä seiso. Hammasta purren siinä sitten yrittää saada päästä pois fantasiat putkimiehestä. Auh.
Voi ei, putkimies : D No pääseekö tästä panetuksesta eroon muuta kuin panemalla? Auttaako esim. se estrogeeni? Millaista apua olette saaneet ja kuinka nopeasti vaikuttaa? AP
Niin ja ei ole ollut yöhikoilua. AP
Olen pahoillani 31! Minä olen luonteeltani aina epäilevä, siksikin tämä ehkä iskee lujaa. Ja toki olen jo ehtinyt myös epäilemään uskottomuudesta ja ties mistä miestä. Miksi ihmeessä naiseen on rakennettu tällainen hormoni-hulluus? Eihän se palvele ketään tai mitään, vai olenko väärässä?
Kellään ollut vastaavaa, voiko olla vaikka ennenaikaista vaihdevuosioiretta? Kokemuksia kuulisin mieluusti. AP
On varmasti vaihdevuosioireita. Ilmenevät eri tavalla. Omassa tapauksessani johti siihen että vaimo petti. Sen jälkeen ollut tosi vaikeaa.
Samassa olin. Pari vuotta. Luulin seonneeni. Kunnes selvisi, että mies oli koko sen ajan pettänyt. Kamalaa oli saada selville, mutta olin samalla ihan käsittämättömän helpottunut. En ollut hullu. Reagoi vain kun minua vedettiin kölin alta. Jälkikäteen aatellu, että hölmö olin kun en tajunnut ajatusta loppuun asti missään vaiheessa. Mutta kun en ole epäilevät tyyppiä ja uskon (yhä) että ihmiset on pohjimmiltaan hyviä.