Apua, mikä koirarotu meille???
vihdoinkin ollaan hankkimassa koiraa. Netistä on luettu ja tehty kaikki mahdolliset testit rodun valitsemiseksi. Nyt alkoi hirvittää kun joka sivulla varotellaan jostakin ja joka rodun kohdalla sanotaan että tämä ei sovi sellaseen ja sellaseen kotiin. Lapsuudenkodissa oli aina useampia koiria, metsästys- ja sekarotuisia että kokemusta on mutta... Minkä koiran ottasitte perheeseen jossa on 3 lasta (3-12 v), asutaan omakotitalossa mutta naapureita paljon. Haluaisin ulkokoiran mutta se ei taida oikein onnistua jos se haukkuu kovasti. Itse tykkäisin sekarotuisesta mutta mistä niistä uskaltaa hankkia kun en halua mistään pentutehtaasta... Mies ei halua pitkäkarvaista ja pienimmän lapsen takia kääpiökoirat on poissuljettu (retuuttaa niitä). Tää on ihan toivotonta.
Kommentit (36)
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:14"]
[quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:12"][quote author="Vierailija" time="04.08.2015 klo 08:08"]Kaikki tuntemani villakoirat ovat kiukkuisia ja lapsia näykkiviä. Inhoan koko rotua. Kultaista noutajaa minäkin ehdotan. Rauhallinen perhekoira. Muistattehan sitten vaan johdonmukaisen kasvatuksen ja koulutuksen. [/quote] Nuo kiukkuiset villakoirat ovat huonosti (tai ei ollenkaan) kasvatettuja. Villakoira on ehkä älykkäin koirarotu, helppo kouluttaa ja hyvä valinta lapsiperheeseen. [/quote] Villakoirat on kyllä jotenkin epäkoiramaisia. Sellaisia nirppanokkaisia puudeleita. Vähän kissamaisen luonteen omaavia.
[/quote]
Vau, ettäkö villakoirat on puudeleita? Älä helvetissä! Villakoiria on montaa eri kokoa, aina muutamasta kilosta jopa 40 kiloon. Tsekkaa esim. Usan ex-suurlähettilään Deckard-isovillakoira. Villakoira on virallisesti toiseksi älykkäin koirarotu, ja jos siitä saa ongelmakoiran, niin sitten saa betoniporsaastakin ongelmaporsaan.
Ottakaa joku keskikokoinen. Se on iso etu, että voitte laittaa lapset ulkoiluttamaan myös välillä. Toisaalta keskikokoiset kestää myös hiukan enemmän kaatuvia taaperoita kuin kääpiöt. Tästä syystä meille tuli keskikokoinen koira, koska vilkas junnu oli silloin 3 ja pelkäsin, että tappaa vahingossa jonkun kääpiön juoksemalla päin tmv. Ja monet kasvattajatkaan ei mielellään myy kaikkein pienimpiä perheisiin, joissa on pikkulapsia. Toisaalta meidän esikoinen oli silloin 10-vuotias ja tiedettiin, että koiran ollessa täysivoimainen, on jo 11-vuotias, ja sen ikäinen pärjää jo noin 15kg koiran kanssa lenkillä.
Villakoira, bolognese
Meillä 1 pieni villakoira, 2 bolognesea ja yksi niiden risteytys (ei meidän koirien tosin)
Meillä ainakin varsinkin villakoira rakastaa lapsia ja tykkää leikkiä niiden kanssa ja on kyllä pitkä pinna!
Villakoira on nyt 4v, bologneset 5 ja 6 ja risteytys on 2v ja kaikki leikkaamattomia narttuja :)
Lapsia tällä hetkellä riehakas 4v, 7v, 13v ja 16v
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:35"]
Villakoira, bolognese Meillä 1 pieni villakoira, 2 bolognesea ja yksi niiden risteytys (ei meidän koirien tosin) Meillä ainakin varsinkin villakoira rakastaa lapsia ja tykkää leikkiä niiden kanssa ja on kyllä pitkä pinna! Villakoira on nyt 4v, bologneset 5 ja 6 ja risteytys on 2v ja kaikki leikkaamattomia narttuja :) Lapsia tällä hetkellä riehakas 4v, 7v, 13v ja 16v
[/quote]
Villakoira ulkokoiraksi, öööh?
Mistä tahansa koirasta tulee hyvä kun huomioi rodun luontaiset ominaisuudet ja panostaa koulutukseen. Jos et halua erityisen haukkuvaa koiraa, älä hanki haukkumalla metsästävää koiraa, esim. norjanharmaahirvikoira. Jos ei muutenkaan ole aikomusta metsästää, älä hanki metsästyskoiraa. Mikään koira ei viihdy yksinään ulkona, eli kannattaa unohtaa se ajatus. Pitkäkarvaisen koiran turkin hoidossa on eniten työtä, myös trimmattavien. Miehesi ei halua hoitaa koiran turkkia? Karvanlähtö on kuitenkin ok? Mikä tahansa sileäkarvainen lyhytkarvainen koira on sitten sen puolesta ok. Sekarotuisilla on terveysriskit kun taas rotukoirasta on yleensä saatavilla terveystietoja muutama sukupolvi taaksepäin. Minulla on sekarotuinen vahinkopentu, josta ensimmäisen vuoden aikana eläinlääkärikulut yli 2000 euroa terveysongelmien vuoksi, jotka olisi voinut välttää olematta tekemättä pentuja kahdella koiralla, jolla selkeästi terveyskokeissa olisi näkynyt perimässä vikaa. Nyt koira 9v ja terve kuin pukki, eli varsinkin pentuajan ongelmiin kannattaa varautua rahalla!! Myös toki siihen, että koira on niin sairas, että joudut lopettamaan sen. Sen vuoksi suosisin enemmän rotukoiraa.
Bordellicoiracannahvonhasolfelwhatwtf
Jos tarkoituksena on hylätä koira pihalle niin unohda koko koiran ottaminen.
Minä oon miettinyt weimaranerin hankintaa, mdgjjj myös pieniä lapsia. Lintukoira kun on, on vähän metsästysviettiä, mutta uskon että sen kanssa pärjätään harrastamalla ja ulkoilemalla paljon. minun kokemukseni mukaan lintukoirat nyt yleensäkin ovat helposti koulutettavia ja hyviä perhekoiria, ns. metsästyskoiran koulutettavuus ja reippaus ja seurakoiran helppous :)
Eikö aidosti sekarotuiset, siis sellaiset joiden vanhemmat on monessa polvessa sekarotuisia, ole kaikkein terveimpiä?
Kiitos vastauksista!
Karvanlähtö on ihan ok mutta mies ei halua koiraa, jonka turkin hoitoon kuluu paljon aikaa. Miten nuo bolognese? Onko kovin vaikeahoitoisia. Metsästyskoiraa ei oteta koska ei metsäsätetä ja oman kokemuksen mukaan niillä tosi kova metsästysvietti (vanhemmilla edelleen hirvikoiria).
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:41"]Minä oon miettinyt weimaranerin hankintaa, mdgjjj myös pieniä lapsia. Lintukoira kun on, on vähän metsästysviettiä, mutta uskon että sen kanssa pärjätään harrastamalla ja ulkoilemalla paljon. minun kokemukseni mukaan lintukoirat nyt yleensäkin ovat helposti koulutettavia ja hyviä perhekoiria, ns. metsästyskoiran koulutettavuus ja reippaus ja seurakoiran helppous :)
[/quote] Älä ota metsästyskoiraa seurakoiraksi. Kas kun et ota huskya ja kitise av:lla kun koira vetää.
[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 21:41"]
Jos tarkoituksena on hylätä koira pihalle niin unohda koko koiran ottaminen.
[/quote]
Niinkö siinä sanottiin? Pitäskö sun opetella lukemaan? Eikö se vaan sanonu haluavansa ulkokoiran? Eiköhän koira mieluummin ole pihalla jos saa ite valita.
Lapinkoira viihtyy pihalla ja on mukavan kokoinen. Melkoisia räksyjä tosin saattavat olla, että voi olla ettei naapurit tykkää.