Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääseekö nykyään miten helposti eläkkeelle mt-syistä?

Vierailija
03.08.2015 |

Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
14.06.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten hyvin osaa näytellä ja miten sinnikäs on.

Ei vaan siitä, mitä mieltä muut ovat.

Vierailija
62/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan pääse sairauseläkkeelle muuta kuin sokeana tai pyörätuolissa.

Vaikea masennus ja vaikea selkäsairaus, tuli hylätty kuntoutustukipäätös. Olen 59v, 41 v työuraa takana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu miten hyvin osaa näytellä ja miten sinnikäs on.

Ei vaan siitä, mitä mieltä muut ovat.

Nimenomaan näin. Ja niiksi todistajiksi kannattaa hommata mielenterveysongelmaisia. Ne ei osaa pitää huolta omista asioistaan ja nenä on aina muiden asioissa. Sieltä löytyy taustatarinaa vaikka kuinka ja mikä parasta, osan ne keksii ihan itse. Ne sitten soittelee hoitaville tahoille ja toimii oman tarinasi vahvistajina. 

Vierailija
64/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta voi saada eläkkeen, ei silti varmaa.

Mulla 4 kipusairautta, krooninen unettomuus ja uniapnea jotka aiheuttavat yhdessä masennuksen mutta "menetin" lausunnon kun yksi päivä vuodessa ei ollutkaan keskivaikean ja vaikean rajalla vaan ihan ok. Muillla sairauksilla ei mitään merkitystä. Eläke hylätty

Eli nuoret pääsee, oikeasti sairaat lähes 40v työuran tehneet ei

Työnteko on hidasta ja kun ei saa nukuttua tulee virheitä, toimistotöissä hoidetaan muiden ihmisten asioita joihin tulee sitten virheitä.

Vierailija
65/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pääse.

Ensin vuosi sairauslomaa, sitten kuntoutustukea mahdollisesti vuosikausia.

Totta. Vuoden sairasloman jälkeen pääsin kuntoutustuelle, jonka saannin ehtona oli sitoutuminen hoitosuhteeseen. Olen nyt vuosia käynyt terapiassa ja kuntoutuksessa, enkä eläkkeelle ole päässyt, vaikka on todettu vakava masennus. Lääkkeitä syön ja odotan aikoja parempia.

Vierailija
66/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä.

Minä olin pari vuotta sairaslomalla,

jonka jälkeen myönnettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Mistään kuntoutustuesta ei kukaan puhunut.

Olen ollut eläkkeellä 29-vuotiaasta asti.

Valehtelet. Sairasloman maksimipituus on vuosi. Pysyvää työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä heti sairasloman perään, vaan edessä on pitkä kuntoutus.  Eläkkeestä on turha haikalla, jos ei ole ollut hoitosuhteessa useita vuosia.

Vierailija
67/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain skitsofreniaa sairastavana pysyvän eläkkeen 43 vuotiaana. Takana vuoden sairasloma, 4 vuotta kuntoutustuella ja yksi vakuutusyhtiön kustantama 3 kuukauden työkokeilu. En ole saanut terapiaa.

Vierailija
68/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helppoa, eikä varsinkaan nopeaa, muttei mahdotontakaan. Pitää olla todella sairas, kärsivällinen ja varautua valittamaan. Lisäksi eläkeputki ei ole ensisijainen vaihtoehto, vaan sinulta voidaan edellyttää alan vaihtoa ja uudelleenkouluttautumista. Esimerkiksi kuntoutustukea ei saa jos ei pysty entiseen työhönsä, vaan pitää olla kykenemätön tekemään mitään työtä. Älä lähde tavoittelemaan eläkkeelle pääsyä vaan mahdollisimman toimintakykyistä elämää.

Aluksi sinut pitää tietysti todeta sairaaksi ja sinun pitää saada hoitoa: sairaslomaa, lääkkeitä ja keskusteluapua tarpeen mukaan. Aluksi olet perusterveydenhuollon asiakas, mutta jos et siitä tokene, sinut siirretään psykiatriselle poliklinikalle eli erikoissairaanhoitoon. Siellä on enemmän ammattitaitoa ja paremmat resurssit. Sairaslomaa ei myönnetä aluksi kerralla pitkäksi aikaa, mutta kyllä sitä saa. Sairaspäivärahapäiviä on vuoden verran. Sitten pitää hakea kuntoutustukea. Kuntoutustukea ei ole helppo saada ja moni hakemus tulee bumerangina takaisin. Lähtökohta ei ole tutkia täyttyvätkö tuen edellytykset vaan löytää pienimpiäkin syitä joiden perusteella tuki voidaan evätä. Ei pidä lannistua kielteisestä päätöksestä jos tiedät olevasi oikeasti kunnolla kipeä, silloin tuen saaminen on oikeutesi. Ainakin meidän psykiatrian polilta saa apua myös valitusprosessiin. 

Kuntoutustuki on määräaikainen, ja sen tarvetta tarkastellaan välillä. Hoitokontakti säilyy normaalisti kuntoutustuenkin aikana, heitteille ei jätetä.

Pysyvälle eläkkeelle pääseminen on todella vaikeaa, mutta kyllä sekin vuosien päästä irtoaa, mutta sitä varten muiden vaihtoehtojen pitää olla loppuun käytettyjä.

Asiallinen ja totuudenmukainen kirjoitus. Näin se yleensä menee. Suurin osa ei pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, mutta saa tukea elämässä pärjäämisessä.

Vierailija
69/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta eläkkeelle pääsy vaati lähinnä sitä, että kävin kerran vuodessa lääkärissä surullisen näköisenä. Kaksi kertaa olin sairaalassa.

Vierailija
70/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kumma, kun työntekijöiden pitää elättää kaikki punastujat ja muut veltot laiskat

Vierailija
71/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä.

Minä olin pari vuotta sairaslomalla,

jonka jälkeen myönnettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Mistään kuntoutustuesta ei kukaan puhunut.

Olen ollut eläkkeellä 29-vuotiaasta asti.

Valehtelet. Sairasloman maksimipituus on vuosi. Pysyvää työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetä heti sairasloman perään, vaan edessä on pitkä kuntoutus.  Eläkkeestä on turha haikalla, jos ei ole ollut hoitosuhteessa useita vuosia.

Joillekin myönnetään. Minulla on läheinen jolle on myönnetty. Se vaatii sen että on niin vaikeasti sairas/ traumatisoitunut, että eivät näe mitään syytä yrittää yhtään mitään toimia eikä kiinnosta edes laittaa lusikkaansa siihen soppaan.

Vierailija
72/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun näitä lukee ja katsoo miten vaikeaa muilla on se eläkkeelle pääsy niin sitä vain miettii, että miten sairas minä oikeasti olen kun se oli ihan helppoa. Kukaan ei halua auttaa, ei nähdä vaivaa ei mitään, mene pois, ei sinusta tule ikinä yhtään mitään, et tule ikinä kykenemään, olet täysin kyvytön. Ota eläke. heihei.

Vierailija
73/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="03.08.2015 klo 20:18"]

No ei pääse. Ensin vuosi sairauslomaa, sitten kuntoutustukea mahdollisesti vuosikausia.

Minut meinasivat pistää masennuksesta eläkkeelle kahden vuoden sairastamisen jälkeen. Ilmoitin, että haluan vielä palata töihin (olin nelikymppinen), ja ehdotin, että kokeillaan toista lääkitystä, jos se auttaisi. Niin tehtiin, ja toivuin nopeasti.

Kuka meinasi? Jos hoitava lääkäri ehdottaa eläkettä, se ei todellakaan tarkoita, että sitä saisi.

Vierailija
74/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei pääse.

Ensin vuosi sairauslomaa, sitten kuntoutustukea mahdollisesti vuosikausia.

Juuri näin. Itsellä onnistui. Vuosia kuntoutustukea, lääkkeitä, avohoitoa, uuteen ammattiin kouluttautuminen, pari työkokeilua uudella alalla, ja pääsin eläkkeelle. Aikaa meni noin 4 vuotta. Lisäksi tämä tarvitsee lääkärin, joka osaa kirjoittaa kelalle oikein sanankääntein b-todistukset. Pienkin vika hakemuksessa, tai väärä sana b- todistuksessa, niin edes kuntoutustukea ei saa. Eli joko rahaa oikeaan yksityislääkäriin, tai tuuria julkisen puolen lääkärien kanssa. Itsellä kävi tuuri.

Vierailija
75/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä moni vähättelee paniikkihäiriötä ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Ilmeisesti nämä ovat sairauksia, joita ilmenee hyvin eri asteisina.

Esimerkiksi omaan oirehdintaani ei beetasalpaajat ja masennuslääkitys ole koskaan riittänyt alkuunkaan ja oireilu on vain pahentunut iän myötä. Pitkään silti altistin itseäni sinnitellen mukana työelämässä ja sain kaupanpäällisiksi masennuksen, yleistyneen ahdistuneisuushäiriön ja pahan burnoutin. Nykyään selviydyn hädin tuskin kodin ulkopuolisista lyhyistä asioinneista rauhoittavien lääkkeiden avulla. Uudelleen kouluttautumisesta on turha haaveilla, olisin käyttänyt kaikki päivän voimavarani jo opiskelupaikkaan siirtyessäni.

Psykoterapiat olen käynyt ja menneisyyteni käsitellyt, alkoholia en käytä, elän muutenkin terveellisesti, mutta silti oireet pysyvät.

Vierailija
76/76 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastatkaa jos vaan tiedätte.

Eikö pitäis olla

Vastatkaa vaan, jos tiedätte.

Mulla meni 7 vuotta ja 3 työkokeilua, ennen kuin pääsin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän