Pääseekö nykyään miten helposti eläkkeelle mt-syistä?
Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Keskivaikeasta tai vaikeasta masennuksesta voi saada eläkkeen, ei silti varmaa.
Mulla 4 kipusairautta, krooninen unettomuus ja uniapnea jotka aiheuttavat yhdessä masennuksen mutta "menetin" lausunnon kun yksi päivä vuodessa ei ollutkaan keskivaikean ja vaikean rajalla vaan ihan ok. Muillla sairauksilla ei mitään merkitystä. Eläke hylätty
Eli nuoret pääsee, oikeasti sairaat lähes 40v työuran tehneet ei
Olen ilkeästi ajatellut, että pitkän työuran tehneille kuten minulle on kertynyt ja nuorille taas ei ole kertynyt tai se on paljon pienempi. Siispä työeläkeyhtiöt eivät halua päästää ikääntyviä työkyvyttömyyseläkkeelle. Jos kuolee ennen vanhuuseläkkeelle pääsyä eikä jää ketään perhe-eläkettä hakevaa, ne maksetut eläkemaksut jäävät eläkeyhtiölle :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla 4 kipusairautta, krooninen unettomuus ja uniapnea jotka aiheuttavat yhdessä masennuksen mutta "menetin" lausunnon kun yksi päivä vuodessa ei ollutkaan keskivaikean ja vaikean rajalla vaan ihan ok. Muillla sairauksilla ei mitään merkitystä. Eläke hylätty
Keskivaikea masennus ei minulla riittänyt, sen sijaan nyt on menossa toinen työkokeilukierros. Työnantaja sanoi irti kun olin ollut yli vuoden sairaslomalla. Ja ikää tulee 57v.
Ystäväni , alle 50v, oli työkokeilussa useita kertoja ( taustalla fyysiset sairaudet) ja oli varmaan nelisen kertaa työkokeilujaksoa, ei toiminut ja joutui lähtemään kesken päivän pois muutaman päivä kussakin paikassa "kokeiltuaan".
Viimein uskoivat, ettei työ tule onnistumaan ja että näyttöä on tarpeeksi ja sai työkyvyttömyyseläkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä. Kävin psykologilla, joka antoi kirjan luettavaksi, mutten siitä saanut mitään irti, mitä en jo aiemmin olisi tiennyt.
Hyvin vaikeasti. Kuntoutustukea voi saada, jos on ilmeisen työkyvytön. Moni ei saa, vaan joutuu elämään työttömyysetuudella vuosi kerrallaan, sitten taas sairauspäivärahaa ja uusi yritys jne. Työkyvyttömyyseläkkeen saaminen mt-perusteilla on hyvin vaikeaa, ellei kuntoutustukea ole ensin saanut monen vuoden ajan, kuntoutustoomenpiteet ovat osoittautununeet tuloksettomiksi eikä ole mitään toiveita voinnin paranemisesta. Toisinaan käy niin, että epävarmuus toimeentulosta tuottaa lisäksi vaikean masennuksen, jonka perusteella kuntoutustuki sitten loppujen lopuksi saadaan. Paniikkihäiriötä, sosiaalisten tilanteiden pelkoa yms. kevyempiä diagnooseja ei työkykymielessä kovin paljon noteerata :(
Minulla auttoivat kokoustilanteisiin betasalpaajat, jotka ovat sydänlääkkeitä ja joihin ei tule riippuvuutta. Niitä voi syödä pitkänkin aikaa. Eivät siis ole psyykenlääkkeitä. Auttavat kuitenkin välillisesti, sillä estävät tehokkaasti punastumisen. Kysypä niistä lääkäriltäsi.
Ja en missään tapauksessa halua vähätellä muita ongelmiasi. Tuo vaan tuli yhtenä apukeinona mieleeni. T. Se joka ehdotti betasalpaajia
Nuo ovat ihan terapialla hoidettavia vaivoja, miksi pitäisi saada tai hakea pysyvää eläkettä?
Eriasia jos on parantumaton sairaus kuten kaksisuuntainen mielialahäiriö niin silloin lopullinen eläke on paikallanjos ei oireita saada riittävän hyvin hallintaan.
Ei ole helppoa, eikä varsinkaan nopeaa, muttei mahdotontakaan. Pitää olla todella sairas, kärsivällinen ja varautua valittamaan. Lisäksi eläkeputki ei ole ensisijainen vaihtoehto, vaan sinulta voidaan edellyttää alan vaihtoa ja uudelleenkouluttautumista. Esimerkiksi kuntoutustukea ei saa jos ei pysty entiseen työhönsä, vaan pitää olla kykenemätön tekemään mitään työtä. Älä lähde tavoittelemaan eläkkeelle pääsyä vaan mahdollisimman toimintakykyistä elämää.
Aluksi sinut pitää tietysti todeta sairaaksi ja sinun pitää saada hoitoa: sairaslomaa, lääkkeitä ja keskusteluapua tarpeen mukaan. Aluksi olet perusterveydenhuollon asiakas, mutta jos et siitä tokene, sinut siirretään psykiatriselle poliklinikalle eli erikoissairaanhoitoon. Siellä on enemmän ammattitaitoa ja paremmat resurssit. Sairaslomaa ei myönnetä aluksi kerralla pitkäksi aikaa, mutta kyllä sitä saa. Sairaspäivärahapäiviä on vuoden verran. Sitten pitää hakea kuntoutustukea. Kuntoutustukea ei ole helppo saada ja moni hakemus tulee bumerangina takaisin. Lähtökohta ei ole tutkia täyttyvätkö tuen edellytykset vaan löytää pienimpiäkin syitä joiden perusteella tuki voidaan evätä. Ei pidä lannistua kielteisestä päätöksestä jos tiedät olevasi oikeasti kunnolla kipeä, silloin tuen saaminen on oikeutesi. Ainakin meidän psykiatrian polilta saa apua myös valitusprosessiin.
Kuntoutustuki on määräaikainen, ja sen tarvetta tarkastellaan välillä. Hoitokontakti säilyy normaalisti kuntoutustuenkin aikana, heitteille ei jätetä.
Pysyvälle eläkkeelle pääseminen on todella vaikeaa, mutta kyllä sekin vuosien päästä irtoaa, mutta sitä varten muiden vaihtoehtojen pitää olla loppuun käytettyjä.
Sairastuin 25 vuotiaana. Sairaslomaa vuosi, 5 vuotta kuntoutustukea ja työkyvyttömyyseläke 31 vuotiaana. Masennus ja pakko-oireinen häiriö sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä.
Minä olin pari vuotta sairaslomalla,
jonka jälkeen myönnettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke.
Mistään kuntoutustuesta ei kukaan puhunut.
Olen ollut eläkkeellä 29-vuotiaasta asti.
Sairasloma voi olla ainoastaan yhden (1) vuoden mittainen sitten tulee kuntoutustuki. Ehkä.sinulle myönnettiin eläke kun olet sekaisin ettet tiedä millä olet?
Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Sen vaikeampi muoto eli ykköstyypin sairaus. Kävin kuusi vuotta terapiassa ja sitouduin vahvasti lääkehoitoon. Välillä minulle ehdotettiin eläkettä, mutta ajattelin, että kaikki keinot käytetään. Nyt minulla on kaksi lasta ja oma yritys. Olen onnellinen, että kaikki vaivannäkö palkittiin ja saan nauttia elämästäni niin kuin "terveet" ihmiset. Toki minulla on edelleen tiivis hoitosuhde ongelmien ennaltaehkäisyä varten. Tsemppiä kaikille vaikeuksien kohtaamiseen!
Tunnen kaksi miestä jotka ovat mt-ongelmien vuoksi eläkkeellä. Molemmat 50+ ja alkoholi maistuu reippaasti, toisella lisäksi pahaa sekakäyttöä lääkkeiden kanssa. Eivät eroa mielestäni mitenkään normi pubissa istujista, työtävieroksuvia ja persoja alkoholille ja muille nautintoaineille.
Ei kyllä käy kateeksi, kun tietää mitä luokkaa eläkkeensä ovat, mut sossu ja kela auttaa. Alkoholi taitaa olla suurin mielenterveysongelmia aiheuttava aine tänä päivänä, mutta kun on niin vaikea laittaa se korkki kiinni ja siihen kumma kyllä riittää aina rahaa.
Minä olen ollut kohta seitsemän vuotta kuntoutustuella. Sitä ennen pari vuotta sairaslomalla. Opiskelin kyllä ammatin tuon kuntoutustuen aikana, mutta työelämään en ole päässyt huonon kunnon takia, ja kuntoutustuki jatkui valmistumisen jälkeenkin. En minä kyllä pysyvääkään eläkettä halua. Haluaisin työelämään, mutta se tuntuu niin mahdottomalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yrittänyt ja yrittänyt käydä töissä, mutta käsrin paniikkihäiriöstä, sosiaalisten tilanteiden pelosta, punastumisesta, jännittämisestä ja vaikka mistä ja nyt tuntuu, etten vaan jaksa enää töitä.
Minä olin pari vuotta sairaslomalla,
jonka jälkeen myönnettiin pysyvä työkyvyttömyyseläke.
Mistään kuntoutustuesta ei kukaan puhunut.
Olen ollut eläkkeellä 29-vuotiaasta asti.Sairasloma voi olla ainoastaan yhden (1) vuoden mittainen sitten tulee kuntoutustuki. Ehkä.sinulle myönnettiin eläke kun olet sekaisin ettet tiedä millä olet?
Kyllä sairaslomalla voi olla useamman vuoden. Sairaspäivärahan maksaminen vaan lakkaa sen tietyn ajan kuluttua. Senkin jälkeen sairasloma jatkuu. Kuntoutustukea haetaan ylensää sairaspäivärahakauden loppumisen jälkeen, mutta moni saa hylkäyksen. Silloin sairasloma kyllä jatkuu, mutta raha tulee sitten esim. toimeentulotukena.
Itselle kävi juurikin niin, että olin pari vuotta sairauslomalla, mutta sairaspäivärahakauden jälkeen kuntoutustuki tuli hylkynä. Sen ajan olin rahattomana. Sitten vasta uusi kuntoutustukihakemus meni läpi.
- eri
Mulla kaksisuuntainen mielialahäiriö ja keskivaikea masennus jonka takia ollut nyt muutamaan otteeseen lyhyillä saikuilla, joita niitäkin suht vaikea saada. Töissä joskus todella vaikea jaksaa mutta tuntuu että on vaan pakko. Eläkkeelle jäämistäkin olen miettinyt mutta tuskin tulen pääsemään. Vituttaa tietää että moni on paljon paremmassa kunnossa kuin missä itse olen ja makaavat kotona. Itse puolikuntoisena töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskivaikea masennus ei minulla riittänyt, sen sijaan nyt on menossa toinen työkokeilukierros. Työnantaja sanoi irti kun olin ollut yli vuoden sairaslomalla. Ja ikää tulee 57v.
Mulla ikää saman verran. Tuo keskivaikea olisi voinut riittää noiden muiden kanssa mutta yksi hyvä päivä siis pilasi sen (vieläkin harmittaa että mainitsin siitä, muuta syytä ei ollut).
Vuoden ollut sairauslomalla, vuoden kuntoutustuella tutkimusten ajan ja vuoden 1/2 tk-eläkkeellä toistaiseksi.
Työkokeiluun pitäisi mennä mutta sielu ei anna myöden näiden vuosien ja työkokemuksen jälkeen tehdä sairaana ilmaista työtä...
Jaa, helposti pitäisi päästä? Valitettavasti ei onnistu, tai onnistuu niin pitää olla todella pitkältä ajalta hoitohistoriaa mt-puolelta. Sairaalassa "lusimista" ja sellaista.
Sairastuin jo nuorena (14v), jonka ansiosta peruskoulun todistus on todella huono. Ka alle 6. Sillä sitten "yritettiin" päästä jatko-opintoihin. Niihin joihin pääsin, jäivät kesken jo heti syyslukukauden alussa. Lääkäriin en noiden 10 vuoden aikana edes vaivautunut, koska mitään apua sieltä en ennenkään kokenut saavani. Olin siis työvoimatoimiston/kelan kestokarenssilla ja täysin tt-tuella monta monta vuotta. Minulla ei ole _mitään_ peruskoulun jälkeistä koulutusta, enkä ole ollut koko elämäni aikana oikeissa töissä koskaan. Aikuislukiotakin olen nyt yrittänyt suorittaa varmaan yli kymmenen vuotta. Jossain vaiheessa lukukautta suorittaminen aina on tyssännyt oireiden pahenemisen takia.
Eläkkeelle laitettiin mutkien kautta: kokeiltu eri koulutuksia, perus työvoimatoimiston temput (työkokeilut, harjoittelut), TYP:n kuntouttava työtoiminta. Kaikki nämä edellä mainitut ovat jääneet kesken ennen aikojaan. Eli jopa 3kk:n kuntouttava työtoiminta oli minulle liian raskasta, vaikka "työpäiviä" oli itselläni vain 3 ja tunteja päivässä 4h. Jaksoin kuntouttavaa työtoimintaa noin kuukauden.
TYP työnsi minut palveluistaan pihalle psykiatrisen poliklikan hoiviin, koska en soveltunut heidän palveluihinsa. Psyk. polilta suoraan vuoden saikulle, joka tuli aika automaattisesti, koska vanhoissa papereissa oli yksi kovemman luokan dg. Kaksi vuotta määräaikaista työkyvyttömyyseläkettä ja kolmannella kerralla kuntoutustukea haettaessa Kela päättikin, että joudan pysyvälle tk-eläkkeelle. Tämä siis kaksi vuotta sitten. Olin tuolloin 32v.
Diagnooseina minulla on mm. paniikkihäiriö+agorafobia, syömishäiriö, sos.fobia, ocd, psykoosi ja sekamuotoinen pers.häiriö. Että "helpostihan" tuo eläkkeelle joutuminen onnistuu mt-syistä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö. Sen vaikeampi muoto eli ykköstyypin sairaus. Kävin kuusi vuotta terapiassa ja sitouduin vahvasti lääkehoitoon. Välillä minulle ehdotettiin eläkettä, mutta ajattelin, että kaikki keinot käytetään. Nyt minulla on kaksi lasta ja oma yritys. Olen onnellinen, että kaikki vaivannäkö palkittiin ja saan nauttia elämästäni niin kuin "terveet" ihmiset. Toki minulla on edelleen tiivis hoitosuhde ongelmien ennaltaehkäisyä varten. Tsemppiä kaikille vaikeuksien kohtaamiseen!
Ilo lukea tälläistä tarinaa! Aina ei tarvitse päätyä eläkkeelle vaan toipuminen ja normaali elämä on mahdollista.
No, kun oon asiantuntija alalla. Oon saanut diagnostin tuosta bibosta.
Stressi oli kova, yrjö lensi, oli puoskaria mielestä reuman asti. Kyllä ne, kyllä ne Kuopijossa tietäs...sano ylilääkäri ja soitti Jyväskylään. Sain lääkkeet ja olin sekaisin kuin seinäkäkikello. Juoksin taloa ympäri...hyppäsin pois linja-autosta kun olin niin levoton. Autoa en pystynyt ajamaan, kun sain raivarin jos joku ei ollut yhtä hyvä ratissa kuin mie.
Kyllä järki seisoi...rahaa paloi niin minulta kuin yhteiskunnalta saati eläkesäätiöltä - laittoivat toivottomanatapauksena eläkkeelle.
Jätin kaikki kuntoutuksen ja lääkkeet pois, palasin ihmisten ilmoille ja hain töitä. Tänään olen töissä. Ei ole biboa, ei stressiä, mutta työura meni. Bibosta ei ehkä parane, mutta väärillä lääkkeillä se voidaan manipuloida ihmiselle. Tämä ei koske toki kaikkia, mutta monia. Lääketehtaat sponsaa lääkäreitä hokkuspokkus.
Tänäkin päivänä minulla on sellainen verkosto, että jos pieru pääsee, niin on joku lääkäri ojentamassa siihen reseptiä. Itse löydän voimaa luonnosta, liikunnasta ja läheisistä. Vaimo ihmettelee miksi en käy lääkärissä. Väännä nyt rautalangasta hälle, että en mene enää kuin jalat edellä lääkärin eteen.
Jos mulla olisi oikeasti tuo bibo, josta ei kuulemma parane, niin olen luonnon ihme. Luonnolle kiitos, puoskareille opinnot, lääketehtaat tarvitsevat lääkäreitä ja potilaita. Se vasta on pyhänkolminaisuus, jonka yhteiskunta hyväksyy...
Kannattaa kysyä Kelasta. Nyt on niin monta versiota.